Ahol a vadak várnak / Where the Wild Things Are (2009)
2015. augusztus 10. írta: danialves

Ahol a vadak várnak / Where the Wild Things Are (2009)

where20the20wild20things20are.jpgSpike Jonze mindig is a képzelet és valóság határmezsgyéjén mozgó filmeket készített, amelyekben egészen cinikus bátorsággal mosta össze a kettőt. A John Malkovich fejébe vezető alagút, az Adaptáció meta-forgatókönyve, de még A nő virtuális kapcsolata is a lehető legnagyobb természetességgel ábrázolt a valóságtól teljesen elrugaszkodott koncepciókat. Egy olyan gyerekeknek szóló fantasyben, mint az Ahol a vadak várnak, ez szinte már kézefekvő is, de pont ez a magától értetődő jelleg veszi el a film erejét.

Max (Max Records) egy átlagos gondokkal kissrác: szülei elváltak, ő pedig nehezen teszi túl magát folyamatosan dolgozó édesanyján, annak új kapcsolatán, vagy éppen nővére tinédzser barátain. Egy napon megelégeli az egészet és kirohan az éjszakába, majd egy hajóba ülve egy távoli szigetre utazik. Ahol egészen furcsa lényekre lel, akik kisvártatva királyukká koronázzák és megadják neki azt a figyelmet, amelyre egész addigi életében vágyott.

where_the_wild_things_are04.jpgAz Ahol a vadak várnak ezzel az ifjúsági fantasy mintapéldája is lehetne: hétköznapi gondokról, egyszerű eszközökkel, ugyanakkor mégis egy távoli világba elragadó történettel mesél. Jonze ráadásul nem fogta vissza a fantáziáját, amikor mesebeli alakjait létre kellett hoznia, és egy teljesen sajátos módon elvetemült társaságot állított össze, akik természetesen azért Max megfelelő érzelmi fejlődését segítik elő. De mintha ezzel meg is elégedett volna: művének nincs határozott cselekménye, gyakorlatilag egy cél és értelem nélkül egy órát kapunk a bevezetés után, amely néhány közhelyes tanulságra és érzelmi panelre próbálja felfűzni magát, bízva abban, hogy a rendező stílusa ezt az átlagnál érdekesebbé fogja tenni. Ez bizonyos szinten működik is, a szinkronszínészek kifogástalan játéka és Jonze sajátos hozzáállása sok döccenő után végül működőképessé teszi a metaforát, de ezzel együtt is nagyon sok sebből vérzik a produkció.

Hiába ifjúsági regény adaptációja, ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy az Ahol a vadak várnak ne próbálja egyszerre a felnőtteknek és a gyerekeknek is játszani, és ez még nem lenne gond, ha sallangmentesen meg tudná valósítani. Állítólag a stúdió az elkészült filmet túl felnőttesnek tartotta, ezért (miután lemondott arról, hogy teljesen újraforgattatja) Jonze-tól azt követelte, hogy tegye gyerekbarátabbá. Egy kész műhöz nyúlva viszont ezt csak úgy lehet megvalósítani, hogy egymás váltják az olyan szakaszok, amelyek szigorúan egyik közönségnél működnek csak. A szereplők játszadozásai túlságosan bugyuták és kilógnak a koncepcióból, ezt viszont egészen sötét hangulatú és már-már pszichologizáló párbeszédek ellenpontozzák. És ami Jonze felnőtteknek szóló műveiben pazarul megfogalmazott és csontig hatoló szatíra volt, az gyerekekre lebutítva kényelmes parabolák összessége, amelyek csak a Max által is képviselt korosztály számára hordoznak mondanivalót - azonban ez még érzésem szerint azon pont nem elég egyszerű, hogy hozzájuk is eljusson. Nehéz lenne tehát megmondani, hogy ki a célközönség, és talán nem is fair elővennem az alkotást amiatt, hogy beleesett a mindenkinek megfelelni akarás csapdájába, de ha arra gondolok, hogy ugyanezt sok más alkotás (pl. a nagyon hasonló vonásokat hordozó Messzi dél vadjai) mennyivel teljesebben tudta megvalósítani, önkéntelenül is hiányérzetem támad.

Alapvetéseiben tehát tulajdonképpen remek darabról van szó, amely annyira nem is áll távol a Jonze-életmű maradékától, ugyanakkor ezek ellenére sem tudott egy percig sem megragadni a film. Minden percében olyan érzést keltett az Ahol a vadak várnak, mintha Spike Jonze tudná, mit akar mondani, ugyanakkor fogalma sincs, hogyan fűzze bele mindezt egy másfél órás produkcióba. És sajnos a csomagolás ilyen mértékű félresikerülése sokkal élvezhetetlenebb alkotást eredményez, mint azt illene.

6/10

Az  Ahol a vadak várnakteljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr857693060

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

xhalapex 2015.08.10. 10:22:37

"Alapvetéseiben tehát tulajdonképpen" www.youtube.com/watch?v=dbrcqL29uVo :D
Bocsi :)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.08.10. 18:11:21

@xhalapex: Bírom ezt a videót, de amúgy szerintem kissé félreértetted ezt a mondatot. ;) #költővagyok

xhalapex 2015.08.10. 20:43:48

@danialves: Én meg slammer bölcsész vagyok, mert az alterebb, :D Amúgy nem volt hibás mondat, csak a "tehát tulajdonképpen"- nek nem látom túl sok értelmét. Valójában faszt se zavar, csak szekálódok :)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.08.10. 21:26:56

@xhalapex: Én viszont látom, de szerintem nagyon meta lenne már önmagamat műelemezni. Viszont most már tényleg érdekel, hogy mire gondolsz, miért nincs. :D

xhalapex 2015.08.10. 21:34:41

Nem vagyok expert grammar nazi, de szerintem a két szó helyett lehetett volna nyomni egy szóközt. Ha jól értem, csak összegezni akarod vele, hogy Jonzi elég jonzis a filmben, csak a stúdió biztonsági játéka miatt két korosztály közé esik be a film.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.08.10. 21:37:42

@xhalapex: Pont erre az összegzésre szolgál ez a két szó. ;) Ha nem az addig leírtakhoz kapcsolódna, akkor tényleg csak egy szóközt nyomtam volna. ;)

xhalapex 2015.08.10. 21:41:01

Én értem, de mit tud a "tehát tulajdonképpen", amire az "alapvetően" nem képes. (Most ez valaki végig olvassa rajtunk kívül, az tuti, nyugtázni fogja, hogy sikerült megtalálnom a lényeget, de akkor is végigírom, ha már elkezdtem. :D)

xhalapex 2015.08.10. 21:42:09

* "Alapvetéseiben" de lehetne alapvetően, vagy alapvetőleg is csak máshogy folytatódik a mondat.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.08.10. 21:53:50

@xhalapex: Nem lehetne, mert tök mást jelent, eszerint ez itt a probléma. ;) Ha "tulajdonképpent" vagy "ha úgy vesszük"-et akartam volna kifejezni, akkor tényleg ezt írtam volna, de itt azt akartam mondani, hogy "a film alapját képező vonásaiban" / "kiindulópontjában" stb. mi a helyzet.

xhalapex 2015.08.10. 22:10:35

El beszélünk egymás mellett, értem, hogy az alpvetéseiben nem töltelék szó ész azt is, hogy a film karakterisztikájáról van szó, tehát, hogy mélyen klappolt a koncepció, csak a kész produktum lett "elszarva" a másik két szót találom indokolatlannak. Szerintem pedig az alapvetéseiben és az alapvetőleg között nem az a különbség, hogy az első a szegmensekre utal a második, pedig a ha úgy vesszük jelentésre.
A tulajdonképpent beleírtad ezt én többnyire arra használom, ha összegezni akarok, de inkább töltelék szó, mint hogy érdemi jelentéssel bírna. A ha úgy vesszük, az megint egy kicsit más, szerintem azzal inkább a nézőpontot irányítgatod és a szubjektív hangnemet emeled ki.
Amit írni akartál, szerintem egy szóval megoldható: Alapvetéseiben (ugye itt a többes szám miatt több dologra is utalhatsz), de lehtne vagy alpjában véve, vagy eredendően. Az alapvető különböző alakjai között, nem hiszem, hogy rohadt sok különbség lenne a környelvben.
Szóval továbbra is tartom, amit írtam, de a lényegről, arról, hogy a film milyen nem tudok fingani se, mert nem láttam :D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.08.10. 22:40:50

@xhalapex: Én is arra használom, ha összegezni akarok, márpedig én itt összegezni akartam, elsősorban azt a gondolatomat, hogy nem lenne olyan szar filmről szó eredendően. Ezt nem akartam teljesen ellentétbe állítani az addig elhangzottakkal, ugyanakkor ki szerettem volna hangsúlyozni, erre szolgált a tulajdonképpen. A tehát meg összeköti ezt az előző gondolataimmal. ;)

xhalapex 2015.08.10. 22:56:40

Igazából, már rég túl lihegtettem ennek a három szónak a szerepét, ellenben sikerült feltalálnom a környelv fogalmát, már csak jelentés tartalom kell hozzá.
Isten bizony holnap megnézem ezt a filmet, Jonze mindegyik filmjét nagyon szeretem, ezt meg csak azért hagytam ki mert mindenütt savazzák, meg az Imdb pontszám sem túl biztató.

xhalapex 2016.01.08. 19:17:41

Ma van a holnap. :D Megnéztem és 100%-ig egyet tudok érteni. Kíváncsi vagyok, hogy egy Max korú 10-11 éves gyerek mit érthetett az egészből. Nekem nem állt össze egy komplex élménnyé. Esküszöm jobb lett volna ha ebből két filmet csinálnak. Egy gyerek és egy felnőtt verziót.
süti beállítások módosítása