Filmrajongókként gyakran panaszkodunk, hogy manapság egyre kevesebb eredetiség lelhető fel a filmekben. Legtöbbször a klisék halmozására negatívumként tekintünk, de bizonyos filmekben olyan jól idomulnak a cselekményhez, hogy egyáltalán nem zavaróak. Tulajdonképpen az is egyértelmű, hogy ma már film nem létezhet a régi, jól bejáratott elemek nélkül, egy-egy ismerős vonást úgyis felfedezünk. Számomra azonban elítélendők az olyan alkotások, amelyek meg sem próbálnak különlegesek lenni, csak folyamatosan kliséket durrogtatnak előttünk. Érdekes toplista lesz ez, ugyanis nem konkrét filmeket fogok rangsorolni, hanem filmes jelenségeket, azokat a sablonos megoldásokat, amelyek a legirritálóbb hatással vannak az idegrendszeremre.
10. Autós üldözésnél sosincs dugó
Nem vagyok hülye, tudom, hogy idiótán nézne ki, ha a legvagányabb autós rodeózás félbeszakadna egy forgalmi fennakadás miatt, de elég komikus hatást tud kelteni az, hogy New York belvárosában hétvégén üldözik egymást a szereplők, de így is simán átsüvítenek a forgalmon. Kiegészítésként még annyit, hogy még a legpitibb gengszterek is menő sportkocsikkal csapatják, sosem látunk üldözős jelenetet átlagos vagy rozoga verdákkal.
9. Egy rég elfeledett szereplő menti meg a főhőst
A főhős ilyenkor mindig vert helyzetben van és a gonosz karakter másodpercekre van attól, hogy kivégezze őt. De az utolsó pillanatban a háttérben felbukkan általában a főhős haverja, akiről mindenki azt hitte, hogy korábban már meghalt és hátulról golyót repít a főgenya fejébe. Néha még egy "Azt hitted ilyen könnyen meghalok, haver?" típusú egysorost dob oda a főhősnek, miután kinyírta a negatív szereplőt.
8. A zöldfülű és az öreg róka zsarupáros
Az ilyen filmekben gyakran az öreg zsaru az utolsó ügyén dolgozik, amikor is váratlanul, a sztereotipikusan afroamerikai, kövér rendőrfőnök bejelenti, hogy egy újonc lesz a társa. Az öreg természetesen ellenzi az egészet és folyton megvan köztük a konfliktus. A rutinos zsaru kimért, próbál átgondoltan cselekedni, míg a zöldfülűt hajtja a lelkesedés, a fizikai lendület, rendkíül forrófejű karakter. Néha az is megesik, hogy az ifjú rendőr sokat bénázik, ám a film végén mégis ő menti meg idősebb társát. Főhőseink pedig elválaszthatatlan cimborák lesznek, annak ellenére, hogy eleinte még utálták egymást.
7. Szex ruhában, takaró alatt
Manapság már számos olyan film és sorozat van, ahol a szexjelenetekben sincsenek tabuk, a nagy réteg azonban még így is ezt a cenzúrázott vonalat képviseli. Félreértés ne essék, nem pornográf tartalmat várok el ilyen jelenetek láttán, hanem hitelességet. A szerelmespár egymásnak esik, dúlnak az érzelmek, folyik az izzadság, elhalványulnak a fények, minden lelassul, de a takaró, melltartó, bugyi és egyéb kellékek ilyenkor rendkívül illúziórombolók. Teljesen valószerű, hogy valaki melltartóban szexel élete szerelmével, nem igaz? A szex utáni pihenésnél pedig elengedhetetlen elem az L-alakú takaró, tudjátok, a nőből nyaktól lefelé, a pasiból deréktól lefelé nem mutatnak semmit.
6. A szkeptikus szereplő, aki előbb-utóbb ráfázik
Leggyakrabban katasztrófafilmekben fordul elő ez a karakter, aki az esetek 90%-ában valamilyen tudós. Ismeretei ellenére ő megcáfolja a veszély közeledtét, hitetlenkedik, hülyének nézi és kiröhögi a vészjósló embereket. Természetesen hatásvadász módon ő csak úgy halhat meg, ha az általa megkérdőjelezett katasztrófával szembesül. Pl.: földrengés, valamilyen bestia, apokalipszis, járvány stb.
5. A főhőst egyszerre csak egy ellenfél támadja
Elnézést a vulgáris megfogalmazásért, de ez kibaszottul idegesítő jelenség. Arról van szó, amikor a főszereplő próbálja a főnököt levadászni, de ekkor megtámadja a főhőst 5-20 darab testőr, de nem rohanják le egyszerre őt. Mindig, szépen sorjában támadnak rá, véletlenül sem csapatostól. Amíg pedig a főhős bunyózik, addig a többi ellenség vagy éppen esik-kel vagy csak mozdulatlanul álldogálnak a sarokban. Tisztességesek ezek a rosszfiúk, na. (Tipikus mellékpélda ilyen jeleneteknél, hogy még a legtömörebb fából készült bútorok is összetörnek egy eséstől vagy mozdulattól.)
4. A sebezhetetlen főhős
Ez egy sokrétű téma, sokféleképpen megmutatkozik. A legtipikusabbak mégis azok az esetek, amikor ötven felfegyverkezett ellenfél sem találja őt el egyszer sem. De mondhatnám még a futás-elugrás kombót a robbanás előtti pillanatban. A főhős szent és sérthetetlen, ha a combjába döfnek egy tőrt, még úgy is képes több kilométeren keresztül sprintelni, de a legnagyobb sérülések is legfeljebb csak karcolások formájában jelennek meg rajta.
3. A tinibanda az elhagyatott tóparti kunyhóba megy nyaralni
Az oké, hogy az ilyen tucathorrorok szereplői nem túl okosak, de ilyenkor mindig a leggyökerebb választja ki az úticélt, ahol természetesen azelőtt még soha nem jártak. Ennek a helynek egy erdőben kell lennie, tó mellett, ahová csak egy nyikorgó, korhadó fahídon lehet eljutni. Bolt, rendőrség, benzinkút vagy telefonfülke legalább 30 km-es körzetben nincsen, így a szereplők magukra vannak utalva. Tipikus szereplők: a dekoratív műkörmös plázacica, aki az összes barom között először nyavalyog a térerő hiánya miatt; a sportos izomagy, aki általában a legtahóbb és folyton szexelni akar; az okostojás, akinél kérdéses, hogy miként került egy ilyen társaságba, mindenesetre ő sem elég okos ahhoz, hogy felmérje a helyzet veszélyét; a szerencsétlen lúzer, aki el sem akart jönni, csak valamelyik szerelme miatt van itt (annak ellenére, hogy gyáva és sírós srác, elég sokáig szokta bírni, általában ketten maradnak álmai nőjével a végső leszámoláshoz); az afroamerikai, aki csak azért van ott, hogy a legelsők között elpatkoljon, vagy úgy, hogy megbotlik vagy egy rosszul elsült tréfa miatt, vagy pusztán egy tudatmódosult állapotból kifolyólag.
2. A főgonosz részletesen felvázolja a tervét a foglyul ejtett hősnek, ahelyett, hogy rögtön megölné
Kulcsmomentum lenne, ha a negatív karakter eltenné láb alól azt az embert, aki egyedül képes lehet őt megállítani. Segítő körülmény lehet, hogy a főhős ilyenkor el van kábítva, meg van kötözve vagy esetleg cellába van zárva. Persze tudjuk nagyon jól, hogy a főgonosz annyira gonosz, hogy még élvezi kicsit a főhős kiszolgáltatottságát, mielőtt hidegre tenné őt. Ezalatt a főhős kitalálja, hogy meneküljön meg és mentsen meg mindenkit vagy életbe lép a lista 9. helyezettje.
1. A romantikus színvallás és egymásba borulás
Az ilyen finálék miatt utálom a romantikus filmek túlnyomó részét, de vannak természetesen üdítő kivételek. Az utolsó nagy csóknak törvényszerűen egy problémás időszak után kell elcsattannia. Nem beszélnek egymással főhőseink egy ideje, a szakadó esőben filmnézés közben mégis a másikra gondolnak és ekkor a férfi még az utolsó pillanatban teper, hogy utolérje a szerelmét, belássa, hogy hibázzon és lesmárolja. Kedvelt helyszínek a repterek, stadionok, pályaudvarok, éttermek, esküvők. A lényeg az, hogy minél többen lássák. Az ilyen jelenetek mellesleg mindig akkor történnek meg, amikor a nő elhatározásra jut, olyanra, ami véget vethet kettejük románcának.
A képek pusztán csak illusztrációként szolgáltak! Próbáltam valamennyire témába vágó fotókat találni, de a filmek címére és tartalmára nem fordítottam különösebben nagy figyelmet.
Futottak még: a nagydumás afro srác; a telefonbeszélgetések végén sosincs elköszönés ("Majd intézkedj!" "Este találkozunk.") ilyen és ehhez hasonló mondatok hangoznak el mindig utoljára; a kutya vagy egyéb házi kedvenc szerepe családi filmekben: az egyik családtag, általában az apa nem szívleli az új jövevényt, kiközösíti, nem törődik vele, de a film végére természetesen megbékél; a szakmájából kiöregedő főhősnek mindig el kell vállalnia egy "utolsó melót", de természetesen ez az, ami kis híján az életébe kerül; gyilkosságnál MINDIG szakad az eső; a legjobb barátnők embertelenül visítoznak, amikor találkoznak, legyen a találka akármilyen forgalmas helyen.
Mik azok a klisék, amik titeket a leginkább idegesítenek? Írjátok meg nyugodtan őket kommentben.
Az utolsó 100 komment: