Az 5 kedvenc Pixar-filmem
2014. június 20. írta: !Márk!

Az 5 kedvenc Pixar-filmem

pixar_luxo.jpgA Pixar stúdió a kezdetektől fogva úgy gondolom, hogy az animációs filmek magasiskolája. Sokan úgy érzik, mintha veszített volna a cég az eddigi varázsából, én csak amolyan formahanyatlásnak tudom be. Számomra egyértelmű, hogy a Verdák 2. és a Merida, a bátor jelentették az eddigi mélypontot, de aztán jött tavaly a Szörny Egyetem, amivel szerintem a stúdió dolgozói ismét bizonyították, hogy ezt az alkotógárdát bizony nem szabad leírni. Nem tartom ezt egy iparoscégnek, hiszen a stúdió 35 éves fennállása során mindössze 14 mozifilm került ki a Pixar kezei alól, igaz az első ezek közül az 1995-ös Toy Story volt. De mi lehet a siker titka? Mindenekelőtt az időzítést tartom az egyik legfontosabb tényezőnek. Természetesen a Toy Story megjelenése előtt is voltak már előfutárai az animációs műfajnak, elég csak a korai Disney-mozikra vagy a '95 előtti Miyazaki-mesékre gondolni. 19 éve viszont véleményem szerint még gyerekcipőben járt a műfaj, nem volt annyi képviselője, mint manapság. A Pixar koponyái pedig olyan koncepcióval rukkoltak elő, mellyel nem csak a gyerekeknek akartak kedveskedni, hanem olyan szimbólumokat, utalásokat és jelentésrétegeket pakoltak bele egy-egy filmbe, ami bizony a felnőttekhez is szól. Szinte mindegyik mozifilm tartalmazott erkölcsi tanulságot, amik ugyan néha a jól bejáratott klisék szerint épültek a filmekbe, de mégis örök igazságokat fogalmaztak meg, amikről képesek vagyunk megfeledkezni a mai, rohanó világban. A másik ütőkártyája a Pixar-nak pedig a profizmus, a technikai kivitelezés volt. Az évek múlásával persze készült pár koprodukció például a Disney-vel, de a Toy Story előtt tényleg nem volt annyira forradalmi a számítógépes technika, ezáltal tulajdonképpen a rajzok minőségén és a tartalmon múlt minden. Mindig elámulok a Pixar-filmek képi világán, még az említett két rosszabb képviselő esetében is, hiszen az animáció ott is pazar volt. Változatos palettán ugrálva dolgozzák ki az adott film kép világát. A Némó nyomában esetében például a realisztikusabb ábrázolásmód volt a jellemző, míg például a Szörny Egyetemnél a szürreális elemek domináltak, elsősorban a szereplők miatt. Az a lenyűgöző az egészben, hogy mindkét véglet tökéletesen tud működni.

Eleinte gondolkoztam rajta, hogy TOP 10 vagy TOP 5-ös listát állítsak össze, de szerintem 14 filmből 10-et kiválasztani nem biztos, hogy a legkomplikáltabb feladat, ellenben az ötös listával tényleg azokat a filmeket tudtam listázni, amik számomra a Pixar-filmek krémjét jelentik. Fontos kiemelni azt is, hogy ez nem olyan lista, amelyen azt az 5 filmet sorakoztatom fel, amik a nézhető kategóriát képviselik, valamint azok az alkotások, amik kimaradtak, azok sem azért maradtak ki, mert rosszak lennének. Kivéve persze a Verdák 2-t és a Meridát. Következzen tehát az az 5 film, amit én szubjektív vélemény alapján nevezek meg egy elit stúdió munkásságából a legjobbaknak:

5. Fel! / Up (2009)

fel-730-04.jpg

A lista "legaljára" Pete Docter és Bob Peterson közös munkája került, egy olyan film, ami képes az első 5-10 percével könnyekig hatni a nézőjét. Egy mélyebb drámáról van szó, persze jópár humoros elemmel megtöltve, de nagyon értékes üzenetet közvetít a nézők elé. Kerülhetett volna FELjebb is (ha-ha-ha), de néha bizonytalanságot éreztem a készítőkön. Itt van egy alapvetően szívszorító, megható történet, de nem szűkölködik a kicsit gyermetegebb jelenetekben sem. Ettől függetlenül is remek film!

4. WALL-E (2008)

WALL-E.jpg

Hiába negyedik, a WALL-E egy olyan film, ami csont nélkül lehetne akár első is, csak találtam nála három jobb Pixar-mozit. Egy kiábrándító disztópiát vázol fel elénk a film, éppen ezért szerintem ez az az alkotás, ami a legkevésbé való gyerekeknek. WALL-E karaktere igazán filmvászonra való, rendkívül sok szimbólummal operáló mű, ami felett talán csak akkor fog eljárni az idő, amikor a filmben látott modernizálódott technológia uralja majd a világot. Társadalomkritika, disztópia, kamaradráma és animációs film egyben. Erre mondják azt, hogy ínyenc falat.

3. Szörny Rt. / Monsters, Inc. (2001)

7_1.jpg

Szörny Rt. és a WALL-E között felfedezni vélek némi párhuzamot, ám amíg előbbi esetében egy alternatív dimenziót látunk, addig az utóbbi inkább egy elkeserítő jövőképet prezentál. A listám harmadik helyezettje úgy gondolom nem véletlenül vált ennyire népszerűvé, hiszen nagyon sokat lehet rajta nevetni, valamint az őrült, színes karaktereken kívül egy könnyfakasztó tanmesét kapunk a fajok közti különbségekről, az elfogadásról, az igaz barátságról, a szívünk és az agy között huzavonáról.

2. Némó nyomában / Finding Nemo (2003)

Nemo_nyomaban_3D-4.jpg

Sok újdonságot nem mutat a Némó nyomában számunkra, azonban egy sokszor, sokféle formában előadott sztorit ennyire szívhez szólóan talán még sosem láttuk. Nagyon erős mondanivalóval van átitatva a film, szemkápráztató animációval és remek karakterekkel. Egy felemelő film, ami igazi inspirációt ad (toplista ilyen témában is várható hamarosan) és egy kissé lejáratott sablonos sztorit emel egy egészen más piedesztálra.

1. Toy Story trilógia (1995-2010)

toy story.jpg

Kicsit csaltam, ugyanis így nem 5 film lett összesen, hanem 7, de számomra annyira egy szintet képvisel a három rész, hogy csak és kizárólag egységesen tudok rájuk tekinteni. Időtlen klasszikus, amelybe gyakorlatilag mindent bele lehet magyarázni, mégsem válik egy hipszter, vásári mozivá. A Toy Story trilógia számomra egyet jelent a magas színvonalú filmélménnyel. A megvalósítás gyönyörű, a történet kalandos és tartalmas, a karaktereknek vannak jellemeik és a magyar szinkron is a legjobbak közé tartozik véleményem szerint. Megszámlálhatatlan libabőrt előidéző jelenet fűződik a három filmhez, ami a poénokat és az őrült szituációkat legalább olyan dózisban szállítja, mint a komolyabb hangvételű, gondolkodásra ösztönző dolgokat. A Toy Story egy olyan világ, ami kisgyerekként elvarázsol, kamaszként megérint és felnőttként az arcodra fagyasztja a mosolyt.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr166280454

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.06.20. 12:09:35

trilógia az első, és csak kicsit csaltál???

Az én kedvencem kicsit kakukktojás: For the Birds csekk: www.youtube.com/watch?v=MOiyD26cJ2A

Utána a Fel! (mikor az öreg átnézi a naplóját, vissza emlékszik a feleségére az konkrétan bőgős rész)

Aztán a szörny rt.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.06.20. 12:12:05

Én a Fel a mai napig nem néztem meg, ettől az első 5-10 perctől van mindenki elájulva, ami jó is, de igazából utána nekem semmi értelmeset nem tudott prezentálni. Valamiért animációs filmeknél ez ilyenkor már bőven elég, hogy kinyomjam. A Szörny Rt.-t meg tavaly nagy csalódás volt újranézni, az érdekes koncepció ellenére szerintem egy nem túl jól megírt film, ilyen szempontból egy hangyányival a folytatáson (prequelen?) is jobban szórakoztam.
Bár már régen láttam, de nálam A hihetetlen család valamelyik helyére tuti kvalifikálná magát, más viszont nem hiányozna. Azért érdekes, hogy akármennyire nagyra tartom én is a Pixart, 6-7 filmnél én sem tudok többet kiemelni. (Mondjuk 19 év alatt az sem rossz azért.)

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2014.06.20. 12:18:27

Az a vicces, hogy jó filmeket csinálnak, de az igazi kedvenceim mégsem tőlük kerülnek ki. Én sosem értettem ezt a Pixar körüli rajongást, és mostanában kezdenek is engem igazolni.

Hármat tudok kiemelni, ami úgy igazán megfogott:

- Verdák (amit kb. mindenki más utál)
- Fel!
- Némó nyomában (de az nagyon)

Nem komálom a Toy Story trilógiát, a Wall-Et se túlságosan, a L'ecsó meg a Hihetetlen család jó volt, de valamiért még sem maradtak meg bennem annyira. Az Egy bogár élete meg a Szörny Rt. is tök jó, de azokból is hiányzik az a plusz, ami mások szerint kb minden Pixar filmben benne van. A Merida, a Szörny egyetem meg a Verdák 2 pedig "meh".

FilmBaráth 2014.06.20. 12:23:35

@lisztes: Kikérem magamnak,én imádom a Verdákat!:-)
Egyébként Némó forever!

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.06.20. 12:30:50

Hol a L’ecsó?! :(

Egyértelmű, hogy a Toy Story az első, de az nem csak a Pixarnál, hanem alapból minden idők legjobb animációs filmje, trilógiája.

Dr_utcai_arcos 2014.06.20. 14:15:00

Ööö..most néztem meg a Verdák 2-t és nem volt annyira szörnyű ám. És a Lecsó pedig kihagyhatatlan bármilyen listáról. Szerintem.

Nyílméregbéka 2014.06.21. 00:59:39

Szerintem a Wall-E a legjobb. Utána a Toy Story és a Némo jön a dobogóra. A maradék többi Pixar film nekem kb egy kategóriába tartozik, mind jó, de egyiket sem emelném a másik fölé. Talán a a Merida a bátor lóg ki a sorból, de lefelé...

Reeku4 2014.06.21. 15:17:08

A Fel!-t még mindig nem láttam, de ideje már lassan pótolnom, a kisfiammal együtt majd megnézem. :) Némó cuki, de sose voltam oda annyira érte... A Verdák viszont nálam belefért volna a top5-be simán.
De az első helyezettel egyetértek, imádom a Toy Story-t, mind a három részt, sokszor láttam, de megunhatatlan!

kkn 2014.06.22. 12:42:37

@doggfather: Akkor nézd meg tőlük ezt a kisfilmet, talán pont a Fel! mellett van?

www.youtube.com/watch?v=JxwylIB9tr0

Nekem bejönnek az ilyen filmek, de pl. a Toy Storyt még nem láttam. A Verdákat meg csak egyszer, de nem vágytam azóta megnézni. Autómániás vagyok, de a modelleknél is az élethű dolgok jönnek be, és itt meg nagyon nem azok, mert arcuk van. Persze, én öregebb vagyok a Thomas a gőzmozdony nemzedéknél, akik így nőnek fel.

kkn 2014.06.22. 12:55:18

Ja, itt egy rendes hanggal. Nekem ez is tetszik, persze nem röhögtem rajta úgy, mint amikor anno a madárkákat először láttam a Szörny Rt. mellett. Bár a Szörny Rt. kisfilmje is haláli, a Mike új kocsija.

www.youtube.com/watch?v=39jEAfRhusU

www.youtube.com/watch?v=f6SJ30uQ3k8

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.06.22. 16:06:48

@kkn: persze, az összes kisfilmet láttam már, a többségük jobb, mint más animációs stúdiók komplett "életműve".
süti beállítások módosítása