Isten városa / Cidade de Deus (2002)
2014. április 11. írta: danialves

Isten városa / Cidade de Deus (2002)

cidade-de-deus-2.jpgAz Isten városa nemcsak azért mondható meghatározó filmnek, mert jelenleg az imdb top250-ben a 21. helyet foglalja el (közvetlenül a Hetedik és a Közönséges bűnözők előtt), hanem mert gyakorlatilag ez az alkotás teremtette meg a "first world guilt" zsánerét. A "white guilt"-hez hasonlóan működő stílusnak az lenne a lényege, hogy minél több szegény, árva, 3. világbeli gyereket zsúfolunk a filmünkbe, ettől pedig a gazdag, fehér amerikaiak és európaiak özönlenek rá, és jó esetben még néhány Oscart is hozzávágnak. Ugyanakkor azt Fernando Meirelles művének javára kell írni, hogy bár jó néhány szörnyszülöttet inspirált, mivel első volt a sorban, még egyáltalán nem ilyen sekélyes céllal készült.

Rakéta (Alexandre Rodrigues) egy újonnan épült, csak az "Isten városa" néven ismert rioi nyomornegyed fiatal lakója. Az ő szemén keresztül ismerhetjük meg gyermek- és fiatalkorának meghatározó figuráit, rajtuk keresztül pedig Isten városa szinte teljes alvilágának történetét.

cidade-de-deus.jpgA forgatókönyv egy klasszikus felemelkedés-bukás gengsztertörténet elmesélése nem kifejezetten klasszikus eszközökkel. Ami egyszerre jelentkezik egy tagadhatatlan egyediségben, azonban az igazi nagyság hiányában is. Ugyanis gyakorlatilag filmünknek nincs valódi főszereplője (a sztori 80%-ában offscreen szereplő narrátort nem venném annak), helyette rengeteg mellékszereplővel tud csak szolgálni. De amíg egy több szálon futó produkcióban nagyjából konzisztensen épülnek fel ezeknek a karaktereknek a történetei, itt a linearitás miatt a játékidő különböző pontjain jelennek meg és tűnnek el ezek a szereplők, mintha valójában egy antológiát látnánk. Amely antológia viszont kétségkívül egy rendkívüli és részletgazdag világ bemutatásával jár.

Ebből következik az, hogy minden percben tud valami érdekes momentummal szolgálni a film, azonban az is, hogy egy valódi központi alak nélkül minimális drámai hatást képes csak elérni. Ebben viszont Fernando Meirelles is saras: megoldásai amennyire lenyűgözőek kezdetben, végül teljességgel képtelen kihasználni és hatásosan megjeleníteni a történet csúcspontjait, és a munka oroszlánrészét inkább a remek fényképezés végzi el. Az amatőr színészek szerepeltetése is jellemzően kétélű fegyver, néhányan nagyon hitelesek, mások viszont szemmel láthatólag idegenül mozognak a kamera előtt.

Összességében tehát egy jó, de semmiképpen nem világmegváltó film született. Azonban elvitathatatlan, hogy a zsáner üde színfoltjaként a különlegessége miatt könnyebb felülértékelni a hasonló sztorikat felvonultató alkotásokhoz képest. Hozzá téve azt, hogy leginkább csak ezek között számít kiemelkedőnek.

7,5/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr515853109

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

eplethy 2014.04.11. 08:04:38

Nagyon jó film! Szerintem a főszereplő nem egy konkrét személy, hanem a Gyermek, aki Felnőtté válik Isten városában. Ezt sok történeten keresztül meséli el. A szinkronban amúgy nem Petárda, hanem Rakéta a neve.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.04.11. 08:08:55

@szoszaty: Ez tulajdonképpen jogos, főleg ha az utolsó jelenetre gondolok, de ettől még baj, hogy nincs főszereplő.

Amúgy átírom akkor a nevet, mint látható, nem szinkronnal néztem.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.04.11. 11:42:52

Nem egészen világos, hogy miért csak hétfél pont? Hibát ha jól olvasom csak a főszereplő hiányát írtad?!

Nem szoktam 10/10es pontokat adni, de ez közel van hozzá szerintem.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.04.11. 12:21:50

@doggfather: "Ebben viszont Fernando Meirelles is saras: megoldásai amennyire lenyűgözőek kezdetben, végül teljességgel képtelen kihasználni és hatásosan megjeleníteni a történet csúcspontjait, és a munka oroszlánrészét inkább a remek fényképezés végzi el. Az amatőr színészek szerepeltetése is jellemzően kétélű fegyver, néhányan nagyon hitelesek, mások viszont szemmel láthatólag idegenül mozognak a kamera előtt."

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.04.11. 14:00:20

@danialves: hát ezek a mondatok amolyan semlegesek lettek, mert te is írod, hogy vannak pozitív, meg negatív oldalai is. Ergo (szerintem) ez nem húzza le a filmet.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.04.11. 14:05:25

@doggfather: A filmet nem, de a 10/10-et bőven lehúzza ;)

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.04.11. 17:45:03

szerintem teljesen téves meglátás, hogy kéne főszereplő. mint ahogy az is tökéletesen téves meglátás, hogy hibaként róható fel, hogy nem elég drámai, vagy nem képes csúcspontot megjeleníteni. kötve hiszem, hogy egyáltalán szándék lett volna ezekre. a rendező megmutatni akart valamit, és akinek nem előre megrágott falattal boldogulnak csak a rágószervei, az rengeteg jó részletet talál benne, a többiek meg nézzék hollywoodot. miért elképzelhetetlen az, hogy hagy döntési szabadságot egy film? miért kéne a rendezőnek a szádba rágni, hogy "mire gondolt ezzel a költő"?
szerencsére vannak még ilyen filmek/rendezők, számos skandináv vagy épp orosz, michael haneke, satöbbi, ahol nem konzervet kapsz, hanem neked is "dolgoznod" kell a filmmel, sőt, a filmen.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.04.11. 18:25:31

@milliliteratura: "szerintem teljesen téves meglátás, hogy kéne főszereplő. mint ahogy az is tökéletesen téves meglátás, hogy hibaként róható fel, hogy nem elég drámai, vagy nem képes csúcspontot megjeleníteni."
És milyen szép lenne, ha ezt meg is indokolnád valahogy...

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.04.11. 19:56:30

@danialves: az indok az, hogy az egy prekoncepció, hogy ez meg az kell a filmbe, és punktum. meirellest meg ez nem érdekli. nem hagyományos filmet csinált, kicsit formabontó, talán, de ez van.
azt hiszem, épp az szorulna indoklásra, hogy miért köteles valaki főszereplőt megadni, meg csúcspontot, meg toronyórát lánccal. az idő úgyis átértékel mindent, te például azzal indítassz, hogy szinte a film hibájaként rovod fel a rá adott reakciót. holott az nem a film hibája, ez a te hibád, ha így látod :) kész szerencse, hogy nagyvonalúan fel is mented a vádak alól.

Dr_utcai_arcos 2014.04.11. 20:24:01

Zseniális film, s brazilok között valamiféle Tanú féle kultusz. Egyszer megemlítettem egy brazil srácnak, hogy micsoda remek alkotás -nem tudtam, hogy brazil!- hát majdnem a nyakamba borult, hogy itt több ezer kilométerre is ismerik!

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.04.12. 00:48:58

@milliliteratura: "az indok az, hogy az egy prekoncepció, hogy ez meg az kell a filmbe, és punktum."
Csak hogy én nem ezt írtam, hanem azt, hogy nem működik jól a film, és (többek között) ezért. Az már más kérdés, hogy miután ez egy elég triviális dolog, egybeesik a szóban forgó prekoncepcióval, szóval innen próbálod valahogy erőtlenül támadgatni, ahelyett, hogy leírnád, hogy miért működött jól (vagy egyáltalán általános esetben miért működne jól) a főszereplőnélküliség egy ilyen lineáris szerkezetű történetben.
"szinte a film hibájaként rovod fel a rá adott reakciót. holott az nem a film hibája, ez a te hibád, ha így látod :) kész szerencse, hogy nagyvonalúan fel is mented a vádak alól."
Pedig ezt a kommentet már majdnem összehoztad érvelési hiba nélkül, de mégsem.
a.te.ervelesi.hibad.hu/szalmabab

szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2014.04.12. 01:22:09

zseniális film. alapfilm. etalon.
süti beállítások módosítása