Justin Bieber – Believe / Justin Bieber's Believe (2013)
2014. február 10. írta: NY124

Justin Bieber – Believe / Justin Bieber's Believe (2013)

justin-biebers-belie6565656ve.jpgJustin Bieber második filmje megérkezett. Egy dokumentumfilmes, turnékövető, koncertfelvételes összeállításról van szó. A direktor Jon M. Chu, aki a táncolós, bugyuta filmek (Step Up 3D, Step Up 2), illetve a gyilkolós, bugyuta filmek (G.I. Joe: Retaliation) terén már „nagyot alkotott”, a tinibálvány előző filmjét is ő jegyzi (Never Say Never). Kézenfekvő választás volt a mostani felvonáshoz is.  A Believe egy, az alább látható, már-már nevetséges, közhelyes képzavar-szerű idézettel indít. Aztán egy koncert kezdetét látjuk, amint Justin angyalszárnyakkal a hátán „berepül” a színpadra. A látvány egyszerre hazug, álomszerű és ijesztő. Pont ez jellemző az egész filmre. Csodálják a rajongók, és viszolyognak a többiek a végtelenül buta és gátlástalan öncélúságán.

"When you've reached a certain point in life, there are people out there waiting to see you fall. But rather than let gravity take you down, sometimes you have to take matters into your own hands... and fly."

A Justin Bieber - Believe nagyon szemtelen. Kijelentéseket tesz, amelyeket bár közhelyesen közöl, de érdekesek. De ezek taglalása kimerül az öncélú magamutogatásban, meg Bieber ajnározásában. Legyen az gyerekkori képekkel való visszaemlékezés, a közönség mondandója, vagy a kollégák megjegyzései.

Mondok egy-két példát: a filmben elhangzik, hogy a fiatal előadó egy olyan személyiség, akihez nem lehet semlegesként viszonyulni. Aztán pár vágás, Bieber ugrál pár szexit a színpadon és kész. Egyetlen szó sem hangzik el arról, hogy ez az énekes végletekig megosztó munkássága miatt van, ami az egyik tábor szerint égetni való szemét, a másik szerint pedig szentírás.

justin-biebers-believe.jpgVagy amikor majdnem leüt egy paparazzót, mert azok folyamatosan szidják, mint a bokrot. A következő jelenetben már felhasználják a témát egy látványos videóban, amelyben a fotósok elől menekül, illetve harcol velük. Ugyanez a táncosokkal megkoreografálva a koncerten. Maga az énekes is annyival nyugtázza: „Hát én is emberből vagyok.”. Bravó. Sehol egy szó a népszerűség árnyoldaláról, vagy arról, hogy milyen nehéz ilyen körülmények között felnőni. Az ilyen lehetőségek kihasználásából akár jó film is lehetett volna. Sehol egy kicsi komolyság, azt megette a fene meg a show-biznisz.

És ha már komolyság: az, hogy egy rákbeteg kislány találkozhat Bieberrel, tényleg szép gesztus, meg sokat jelenthet neki, a halála pedig végtelenül szomorú. De hogy a srác könnyek között annyit tud kinyögni: „I miss her, Bro.”, az inkább szánni való. A sztárocskára amúgy is jellemző az egész film alatt a nehézkes verbális önkifejezés.

Ennek ellenére a készítők szemrebbenés nélkül többnek akarják beállítani, mint ami valójában. Itt Justin igazi polihisztor: zenét ír, stúdióban rögtönöz, mindenféle hangszereken játszik, klipet rendez, és a többi. És ezt természetesen nem azért, mert a hype magával ragadta, dehogy. Mert a szívéből jön, ő igazi művész. Csak elfelejtik, hogy a filmbe lépten-nyomon bevágott őrült rajongók pont a gerjesztett hype áldozatai. Ráadásul egy előadót művésznek titulálni a saját megrendelésű filmjében minimum etikai határeset.

Sok ilyen momentumot jegyeztem fel a film során, de úgy gondolom, sikerült érzékeltetni a kétarcúságát. Egészen biztosan igaz, hogy Bieber már nem ugyanaz a személy, mint aki volt, hallani a dalain és látni rajta. Ám a hamis, sablonosan nyálas kontextus miatt nem tudjuk és nem is akarjuk elhinni az erről szóló prédikációt.  Azonban az álságosságon, a közhelyességen, exhibicionizmuson és butaságon túl, mint írtam, vannak elgondolkodtató pillanatai. Ráadásul vicces, humoros is tud lenni.  A hiteltelenségéért kár, az önreflexió hiánya fájó, a bátortalan ravaszsága pedig pimasz.

justinka.jpgChu a fanoknak visszaigazoló propaganda megteremtéséhez biztosan ért. Kevesebb zöldhasú állt a rendelkezésére, mint az előző koncertfilmnél, de még így is látszik rajta a pénz, no meg a rutinos húzások. Összességében tehát az illúzió a rajongóknak fog működni egyedül. Mások maximum foghatják a fejüket rajta. Holott Justin Bieber problémáinak taglalása most lenne a legaktuálisabb, elég erős botrányokat olvashatunk róla a médiában. Kezdi megismerni milyen a veszteség. E helyett a tematika helyett a zárójelenetben visszatér az a fránya szárnyas, angyali szimbolika, ami számomra a film tökéletes allegóriája. Ha majdan a jövőben ilyen formában jönnek el hozzánk a mennyei teremtmények, én talán még akkor is húzni fogom a számat.

3/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr575802194

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.02.10. 00:07:08

3/10? Ez 1 pontot sem érdemel, mivel nem érdemli meg, hogy megnézze az ember :D Úristen, hogy tudtad végigülni? Engem már a moziban az előzetese is felidegesített.

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2014.02.10. 08:27:04

@REMY: Azért az biztató, hogy csak 1 ponttal kapott kevesebbet a Titanicnál és másféllel a Rettenthetetlennél meg a Gladiátornál :)

NY124 · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.02.10. 09:44:50

@lisztes: @REMY: Az biztos, hogy nem egy botrányosan elcseszett film, viszont borzasztó, és még idegesítő kategória. A Titanictól és a többi felsorolt filmtől pedig egészen más jellegű, és azért sokat számít az az 1-1,5 pont.

Razzul 2014.02.10. 09:54:52

Hallod, azzal, hogy 2 kaviárban turkálás között felbüfögtél egy kritikát a Bieber filmről és jól lefikáztad mostmár te vagy a nagy kritikus? Hát KURVÁRA nem!!!

NY124 · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.02.10. 09:58:17

@Razzul: Köszönöm a kifinomult visszajelzést, kedves kolléga.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.02.10. 12:30:00

@Razzul: bocsy, de kicsit tinipicsásabban kellene írcsiznod, hogy hihető lehet a trollkodásod, cicafiú
puszcsy, láv, xoxo, Justin 4ever

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.02.10. 17:50:28

Nem értem miért bántod a kis Justint... ja de igen , csakazér mer irigykecc rá hogy sosem leszel olyan menő mint ő de tényleg nem leszel soha olyan mint ő pedig nagyon olyan szeretnél lenni mint ő. Na puxx :*

Patreides · patreides.blog.hu 2014.02.10. 20:39:29

Én Kiszel Tündéről szeretnék látni egy ilyen énekes-zenés koncertes dokumentumfilmet.
Na, lécci, lécci!

IMHMC 2014.02.10. 21:19:31

Bár ettől aJustin Biebertől én is hányok, mint szerencsére sokan mások is, azért bírom az olyan kritikusokat, akik csak azért "Bugyutáznak" le egy filmet, mert nem az ő stílusuk.. Pl én sem szeretem a táncolós filmeket, sőt egyenesen felidegesítenek, de pl a Step up filmek egész jók lettek a maguk kategóriájában. Na mindegy. Lehet, hogy csak szerintem nem ilyen egy igazi, jó kritikus.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.02.10. 21:42:38

@IMHMC: Ennél semmitmondóbb szöveg nincs is a világon, mint hogy a "maga kategóriájában". Jolly joker, bármire rá lehet sütni. A "maga kategóriájában" a Megashark vs. Octopus is baromi jó, egyébként egy ótvar fos mindenki szerint, de a "maga kategóriájában" jó.
Kicsit sajnálom, hogy szerinted az a jó kritikus, akire az ilyen simulékony süketelés jellemző a véleménye őszinte felvállalása helyett.

(Btw egészen biztos vagyok benne, hogy egy Step up-ot nem azért bugyutáz le valaki, mert nem az ő stílusa, hanem mert tényleg egy bugyuta film.)

IMHMC 2014.02.10. 23:34:04

@danialves: Azt hiszem nem igazán értettél meg, vagy csak hülyén fejeztem ki magam, de lehet savazni nyugodt szívvel! Végül is nem kell megérteni, rosszat mondani vakon is lehet bárki véleményéről.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.02.11. 00:00:24

@IMHMC: "Végül is nem kell megérteni, rosszat mondani vakon is lehet bárki véleményéről."
vö.
"csak azért "Bugyutáznak" le egy filmet, mert nem az ő stílusuk"

Szerintem a szimpla meg nem értés csak abból fakad, hogy én próbáltam valami logikát felfedezni az általad leírtakban, ahelyett, hogy a fenti mondatot szimpla trollkodásnak tudom be, de úgy látom, tényleg nem kell logikát keresni benne, én kérek elnézést.

IMHMC 2014.02.11. 00:11:01

@danialves: arra értettem ezt a mondatot, és mellette a "maga kategóriájában"-t, hogy sajnos sok ilyen táncikálós, gyakorlatilag semmitmondó filmet láttam már, a felétől sajnos hányok is, de a step up még pont abban a kategóriában van, hogy az ilyen táncikálós filmből még egész jó. Persze ennek is meg van a maga korosztálya, az ilyeneket inkább a 10-15 éves lányoknak találták ki. Mint ahogy a High School Musical is jó film lett egy 8-12 évesnek, viszont egy 20 éves férfi már azt fogja mondani rá, hogy sz*r. Mivel 5-10 évvel ezelőtt még én is szerettem az ilyeneket, most meg már falra mászok tőlük, tudom miről beszélek, és annak ellenére, hogy most úgy dobnám a filmet a kukába, ahogy van, ha meg akarnák nézetni velem, nem fogom azt mondani, hogy szar, mert amikor abban a korosztályban voltam, akiknek csinálták, nagyon jó volt. Úgy értettem ezt is, hogy egy 20 éves fiúnak bugyutának nevezni egy olyan filmet amit tizenéves lányoknak készítettek, szerintem elég gáz, mert ha durván és furán belegondolok, mondhatni "semmi köze hozzá" mint ahogy a Titanic is az a kategória volt, hogy a címét a szájára sem szabadott volna vennie, így a step upnak sem volt túl sok értelme az ő szájából.

Érti aki érti, nem aki nem, hogy mire gondolok..

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.02.11. 00:20:34

@IMHMC: Na akkor eszerint én tökéletesen értettelek, csak te nem értettél engem.
Szóval még mindig semmitmondó mosdatás ez az egész "kinek készítették", "a kategóriájában jó" szöveg. Ha én most készítek egy szar filmet, de utólag rásütöm, hogy "ja bocs, én ezt 10 éveseknek szántam", akkor hirtelen jó film lesz? Néztem én is gyerekként szar filmet, aztán felnőttem, és rájöttem, hogy azok szarok és kész.
Gyakorlatilag beismered, hogy bugyuták ezek a filmek, de senki ne merje rájuk ezt mondani, mert egy 10 éves jól szórakozik rajta. Bakker, le kéne tesztelni minden filmet 12 éves tinilányokon, mielőtt nyilatkozik az ember róluk?

De látom, gyakorlatilag a végére eljutottál az "aki nem szereti Justin Biebert, az ne írjon Justin Bieberről" klasszikusig, ezzel már tényleg nem tudok mit kezdeni.

NY124 · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.02.11. 00:41:33

@IMHMC: Értem én, hogy mire gondolsz, de az fontos, hogy a kritikai műfaj egy szubjektív dolog. A filmek ítészei akik széleskörű tartalmi igények elé állítják a filmeket, nem abból a célközönségből fognak kikerülni. Mindezt alátámasztja a Metacriticen és Rotten Tomatoeson is látható tendencia is. Ezzel nem egy többségelvű érvelés a szándékom, hanem azt szeretném megmutatni, hogy az értékelési szempontok, igények itt mások mint adott célközönségnél, és ez bármilyen filmre vonatkozik, ennek minden film meg kell hogy feleljen, képviselnie kell szubsztanciális minimumot.
Ilyen szempontból pedig a teljes objektivitás sem cél, tehát a "maga kategóriájában" szemlélet sem, de egy ilyen aspektus egy kicsit felfedezhető az utolsó bekezdésben, tehát ez sem teljesen hiányzik, nem is célom a kiiktatása.

Amennyiben "gáz", hogy ilyen igényeknek vetem alá ezt a filmet is, ugyanúgy mint bármilyen filmet, akkor szívesen teszem. Egy publikus, bárki számára megtekinthető filmhez pedig bárkinek lehet köze, így az veszi a szájára akinek kedve van hozzá, alanyi jogon.

NY124 · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.02.11. 00:45:14

@IMHMC: Na így már remélem megy a válasz gomb.

NY124 · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.02.11. 01:14:31

@danialves: Tény, ezért sem éri meg törekedni rá.

nameless xxo 2014.07.19. 03:19:18

Grat!
Csak azert, mert nem birod Bieber-t - a nem tetszesedet tagadni sem tudnad ,- akkor mar le kell szolni a filmjet?
Egyaltalan nem rossz film, sot...
Azt sem tudod, min ment keresztul Justin, csak lattad a filmet, es azt allitod, hogy csak "jo fenyben" akarjak feltuntetni.
Egy jo tanacs: ne menj kritikusnak, nem az erosseged...! ;)

Barbara Magda 2015.12.23. 18:35:10

Nem érdekel hogy ti így-úgy fikázzátok Justin-t de nekem " mindig " is a példaképem lesz/volt !!!!!!!

AldoWinnfield 2015.12.24. 03:44:13

@Barbara Magda: Remélhetőleg felnősz majd és átértékeled a példakép fogalmát. :)
süti beállítások módosítása