Szabadság-különjárat / Freedom Flight (2013)
2013. október 24. írta: danialves

Szabadság-különjárat / Freedom Flight (2013)

szabadsag_kulonjarat_05.jpgNem is emlékszem már, mikor ültem le utoljára a tévé elé filmet nézni, azonban most mégis eljutottam oda, hogy az m1-en megtekintsem a szóban forgó alkotást. Ez pedig nem másnak köszönhető, mint Köbli Norbertnek, aki azok után, hogy megírta a legjobb magyar filmet, most egy újabb darabbal jött elő. 

1956 júliusában három fiatal eltérít egy Budaörsről Szombathelyre tartó repülőgépet, hogy azzal az NSZK-ba disszidáljanak. Nagyjából ennyivel össze is foglalható a történet, tekintve, hogy egy 56 perces tévéfilmről van szó. Természetesen jogosan vetődik fel mindenkiben a kérdés, hogy mihez lehet kezdeni egy hosszabb sorozatepizódnak megfelelő játékidővel egy film szerkezeti keretei között, és a végeredményből valóban az látszik, hogy tényleg nem egyszerű így valamit értékelhetőt alkotni. 

szabadsagkulonjarat.jpgEzt a problémát forgatókönyvírónk úgy hidalta át, hogy írt egy szkriptet, amelyből teljesen hiányzik a bevezetés, és nagyjából a 10. percnél bele is csap a második felvonásba. És így nézve tulajdonképpen kiváló munkát is végzett, hiszen még ennek ellenére is egy minőségi thrillert hozott össze, amely (talán nem csak én éreztem így) még aktuális mondanivalóval is tud szolgálni. (Ráadásul ezt még úgy be is tudta csomagolni, hogy pont az m1-en adják le a filmet.) 

Azonban az alapozás mégiscsak hiányzik a sztoriból, ugyanis Köbli akármennyire ügyesen is zsonglőrködik a különböző fordulatokkal, konfliktusokkal és párbeszédekkel, ezek igazán jól csak kidolgozott hátterű és motivációjú karakterekkel működnének. Ennek hiányában viszont nézőként könnyű kívülállónak maradni, valódi katarzisra pedig esély sincs, hiába van remekül megírva a befejezés. És ha már hiányosságokat kell sorolni, a színészek is sokszor inkább felmondják a szöveget, mint alakítanak, a rendezés sem tökéletes mindig, azonban ha nem a hollywoodi szuperprodukciókat tesszük meg összehasonlítási alapnak, magyar viszonylatban ezek mind kiemelkedőnek mondhatók. (Parádi Gergely zenéjére viszont egy rossz szavam sem lehet.)

A hazai filmgyártás színvonalát nézve tehát egyáltalán nem számít rossznak ez a darab, de önmagában nem biztos, hogy meg fogjuk jegyezni magunknak. Azt viszont nagyon sajnálom, hogy ez az ötlet nem érdemelt meg egy egész estét (mozi)filmet, mert a lehetőség megvolt benne, arról nem is beszélve, hogy kifejezetten profitált volna egy kevésbé összecsapott bevezetésből. Úgyhogy ha a jövőben ennél csak jobb magyar produkciók születnek, én már maradéktalanul elégedett leszek.

7/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr95596437

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Unbiased 2013.10.24. 16:30:12

Szerintem meg egy elképesztően primitív film, sovány sztorival és tehetségtelen szereplőkkel. Sajnálom, hogy rááldoztam egy órát.

vuvuvu2 2013.10.24. 16:45:36

Összességében tetszett a film, érdekes volt. Ami viszont megdöbbentő volt, hogy mennyire nem tudtak ezek a fiatal és egyébként tehetséges színészek hitelesek lenni a szerepeikben. Pl. ránézel Tenki Rékára és nem azt látod hogy itt van egy nő az 50-es évekből, akit nőként kihasznált majd eldobott a főnöke, akinek a gyerekét vidéken nevelik a szülei a saját öccseként, aki eredeti munkája helyett egy jóval alacsonyabb beosztásban dolgozik (mert nem volt hajlandó elvetetni a főnök zabigyerekét). Mindezek az életesemények + az 50-es évek egészen biztosan hagytak nyomot az embereken, az arcokon. Ehelyett látok egy 80-as években, a kádári jóléti korszakban született színésznőt, akiről virít a jóltápláltság, tisztaság stb. Hiteltelen az egész, főleg a sok közelin. Varjú Kálmán egy fokkal jobb, de nekem ő sem tudta hozni a figurát. A boxolót alakító színész volt a hármasból talán a legmeggyőzőbb.

Azon gondolkodtam miközben néztem a filmet, hogy tényleg nem voltak más arcok? Muszáj mindig ugyanazt az 1-2 embert sztárolni? Tenki Réka most az egyik ilyen agyonsztárolt ifjú színésznő, de tényleg nem volt más akinek jobban el tudtuk hinni hogy az 50-es évekből jött? Varjú Kálmán dettó.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.10.24. 17:01:10

@vuvuvu2: Én konkrétan ennél a filmnél hallottam először erről a 3 emberről, és nekem sem voltak kifejezetten jó benyomásaim. De ebből kifolyólag pont, hogy arra jutottam, hogy inkább azt a néhány bevált arcot (és most ez alatt ne a mindenki által agyonsztárolt embereket értsük) kéne foglalkoztatni, mert ennyi jó színészt egyszerűen nem tudunk kitermelni. Szóval inkább mondom azt, hogy legyen valaki (külsőleg) hiteltelen, ha a szerepet el tudja játszani normálisan. De azt hiszem azért a magyar színészek közül nincs olyan merítés, hogy előbbi is szempont lehessen már.
süti beállítások módosítása