Mit ér az Emmy-díj, ha magyar?
2013. szeptember 23. írta: FilmBaráth

Mit ér az Emmy-díj, ha magyar?

emmy.jpgCímlap hiányban szenvedek. Nem, nem magamat szeretném a címlapokon látni, hanem Homonnay Gábort. Ki ő? Aki Emmy díjat nyert a Borgiák című tévésorozat ruháinak kivitelezéséért. Hatalmas elismerése ez a magyar filmiparban dolgozó szakembereknek, mégsem kapott igazán komoly sajtóvisszhangot. Pedig megérdemelte volna. 

Jellemző módon nem ment el átvenni a díjat, hanem inkább dolgozott. Csendben, szerényen, ahogy sok kollégája, akik nem élnek a reflektorfényben. Az a rendezőknek, a színészeknek, a producereknek jár. Vörös szőnyeg, interjúk, felhajtás. Ez mind kimarad az életükből. Jellemző módon az ún. "kreatív" Emmy díjakat (=egyéb kategória) nem a nagy (=látványos) Emmy díjakkal egy napon osztják ki. Miért? Mennyivel többet tesz hozzá egy rendező, egy színész, egy jelmeztervező stb. a filmhez, mint az, aki pl, a ruhákat készíti el? 

Végig szoktátok nézni a stáblistát a film végén? Nem, sajnos én sem. Pedig érdemes lenne. Ugyanis a legutolsó világosító munkája is kell ahhoz, hogy egy alkotás megfelelő minőségben megszülessen. A filmforgatás ugyanis csapatmunka, az egyes szakmák egymásra épülnek, ha bármelyik területen gondok vannak, akkor hiába volt a sokmilliós ráfordítás, a sok munkaóra, a film nézhetetlen lesz, a nézők utálni fogják, és meg fog bukni a pénztáraknál.

Mindenki azt gondolja, hogy egy filmben a rendező az atyaisten. Pedig nem. A producer az. A rendező neki van alárendelve, és egy forgatáson bizony nincs demokrácia, ott kőkemény hierarchia van, amire szükség is van, ellenkező esetben ugyanis káoszba fulladna a munka. 

Alapvetően szétválik a művészeti irányítás és a pénzügyi irányítás. A pénzügyekért egyértelműen a producer felel, a művészetiért pedig a rendező és a gyártásvezető. De akkor ki az, aki átlátja az egész filmet minden szempontból? A rendezőasszisztens. Meglepő,ugye? Pedig így van. 

A képi világ felelőse az operatőr. Nem véletlen, hogy profi filmszínészek mindig rá néznek először, ha vége a jelenetnek, hogy rendben volt-e minden. A magyar operatőrök legendásan jók, kapkodnak értük a külföldi filmesek. Miért? A rendkívül erős képzés miatt, amely Illés Györgynek, a legendás operatőr-tanárnak köszönhetően alakult ki. A rendező-operatőr párosok különleges szimbiózisban élnek, a legjobb példa erre a Szabó István-Koltai Lajos kettős, sok filmet tettek legendássá. 

A hang is nagyon fontos egy filmnél, ezért a hangmérnök felel. Sokáig lehetne sorolni a szakembereket, akik hozzáteszik a magukét, én még a díszlettervezőt emelném ki, aki a látványért felel (díszlet, színvilág stb.).

Amikor összeáll a filmes stáb, a producer soha nem szól bele abba, hogy az egyes részlegek irányítói (rendező, operatőr, hangmérnök stb.) kikkel dolgoznak együtt, ez mindenkinek a saját döntése, a lényeg az, hogy olajozottan haladjon a forgatás, hiszen egyetlen nap is milliókba kerül, profi szakemberek kellenek ahhoz, hogy tartani tudják a menetrendet.

hercules.jpgÉs ezért forog nálunk pl. a Hercules, és egyre több külföldi nagy és kis produkció. A profi filmes szakemberek miatt. Persze számít az adókedvezmény is, de a döntő szempont mégis ez, és az egyre jobb filmstúdiós infrastruktúra. És ezen túl  szerintem igenis nagyon fontos az, amit Andy Vajna most csinál (nem érdekel a magánélete, sok boldogságot kívánok a házasságához, a bulvárnak az a dolga, hogy ilyen teljesen lényegtelen dolgokkal foglalkozzon): megpróbálja megtanítani a magyar filmeseket az amerikai profizmusra. Aminek az lesz a következménye, hogy néhány éven belül magyar film is Oscar-közelbe kerülhet (A nagy füzetről nem gondolnám, hogy ebbe a kategóriába tartozik, egyszerűen nem volt más, amit nevezni tudtak volna, de jövőre teljesen más lesz a helyzet, hiszen mozikba kerülnek a most forgó izgalmasnak ígérkező alkotások), és ezzel felkerülünk a térképre Hollywoodban. Nem lesz könnyű, de nincs más út. 

Szóval igenis meg kell becsülnünk a magyar filmes szakembereket, és legyünk nagyon büszkék arra az Emmy-díjra, mert nagyon fontos elismerés! 

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr675528709

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nagychris 2013.09.24. 07:12:23

a gyartasvezeto nem kreativ, csak a produkciot szervezi, a diszlettervezo pedig a latvanytervezo vizioja alapjan epit diszletet, de a szinekrol nem o dont. a. a harom legfontosabb kreativ tagja egy profi stabnak a rendezo, az operator es a latvanytervezo.

FilmBaráth 2013.09.24. 07:36:29

@nagychris: Félreérthetően fogalmaztam: a gyártásvezető valóban nem kreatív, de ő felel azért, hogy a művészeti elképzelések a gyakorlatban megvalósuljanak. Látványtervező helyett valóban díszlettervezőt írtam, jogos az észrevétel.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.09.24. 15:01:59

nem számít, mert nem a blikk címlapján éli az életét, aztán ért ahhoz amit csinál (ez nem fordul elő sűrűn azért a címlapsztároknál).

Mit keresne bármelyik címlapon is?!

nagychris 2013.09.25. 08:16:31

@FilmBaráth: Azt hiszem ez tevedes, a muveszeti elkepzelesek megvalositasa a rendezo dolga. A rendezoassisztens felugyeli a forgatasi munkalatokat, a stab biztonsagat, hataridoket kovet, call sheet-et ir stb. Ez egy alapvetoen teljesen technikai pocizio, ugyanakkor vannak filmrendezok, akik rabiznak kreativ munkakat a rendezoasszisztensre, peldaul hatterszineszeket dirigalhatnak, vagy 2nd unit jeleneteket rendezhetnek, de ez inkabb a fuggetlen filmekre jellemzo. A studiorendszerben az utobbit ha kell manapsag inkabb 2nd unit rendezore bizzak, osszetettebb jeleneteknel pedig a masod-rendezoasszisztens szokott meg statisztakat dirigalnii. A rendezoasszisztens elsosorban mindig a rendezo alatt dolgozik, es a mar korabban emlitett dolgokert felel.

FilmBaráth 2013.09.25. 10:20:26

@doggfather: Természetesen nem bulvárlapok címoldalára gondoltam, hanem pl. index, origo, művészeti portálok, tévéműsorok stb. :-)

FilmBaráth 2013.09.25. 10:22:49

@nagychris: Köszönöm az infókat, ismét tanultam valamit. Csak kíváncsiságból kérdezem: a filmgyártásban dolgozol, azért vagy ennyire tisztában azzal, hogy ki mit csinál pontosan?

nagychris 2013.09.25. 15:07:19

@FilmBaráth: aha, meg a stablistat is vegig szoktam nezni:)

Hgabor 2013.10.19. 16:27:26

Szia Filmbaráth,
Én nem éreztem a hiányt amit mondasz. Sőt hirtelen mindenféle ujság, rádióműsor, televizió megkeresett. Mindenhol szépen elmondtam a mondandómat és ennyi elég is volt. a teljesség igénye nélkül. Riportot csinált velem a Magyar Nemzet, a Népszabadság, a Petőfi és a Kossuth rádió, a Délmagyar, a Nőklapja Cafe, a Filmkultura, a Hirtv és a Dunatv. Szóval személyesen nem azt éltem át amit te. Túl nagy is volt a felhajtás :)
Gábor

FilmBaráth 2013.10.19. 17:06:39

@Hgabor: Szia! Ezúton is szeretnék gratulálni az Emmy-díjhoz, nagyon büszkék vagyunk rád! Lehet, hogy neked elég volt, de nekem egyáltalán nem! :-)Felháborító, hogy jelentéktelen celebekkel van tele a sajtó, és rólad, aki tényleg letett valamit az asztalra, alig lehetett hallani. Örülök, hogy nem részegített meg a média talmi csillogása, maradj ilyen! További sok sikert kívánok a munkádhoz!
süti beállítások módosítása