Címlap hiányban szenvedek. Nem, nem magamat szeretném a címlapokon látni, hanem Homonnay Gábort. Ki ő? Aki Emmy díjat nyert a Borgiák című tévésorozat ruháinak kivitelezéséért. Hatalmas elismerése ez a magyar filmiparban dolgozó szakembereknek, mégsem kapott igazán komoly sajtóvisszhangot. Pedig megérdemelte volna.
Jellemző módon nem ment el átvenni a díjat, hanem inkább dolgozott. Csendben, szerényen, ahogy sok kollégája, akik nem élnek a reflektorfényben. Az a rendezőknek, a színészeknek, a producereknek jár. Vörös szőnyeg, interjúk, felhajtás. Ez mind kimarad az életükből. Jellemző módon az ún. "kreatív" Emmy díjakat (=egyéb kategória) nem a nagy (=látványos) Emmy díjakkal egy napon osztják ki. Miért? Mennyivel többet tesz hozzá egy rendező, egy színész, egy jelmeztervező stb. a filmhez, mint az, aki pl, a ruhákat készíti el?
Végig szoktátok nézni a stáblistát a film végén? Nem, sajnos én sem. Pedig érdemes lenne. Ugyanis a legutolsó világosító munkája is kell ahhoz, hogy egy alkotás megfelelő minőségben megszülessen. A filmforgatás ugyanis csapatmunka, az egyes szakmák egymásra épülnek, ha bármelyik területen gondok vannak, akkor hiába volt a sokmilliós ráfordítás, a sok munkaóra, a film nézhetetlen lesz, a nézők utálni fogják, és meg fog bukni a pénztáraknál.
Mindenki azt gondolja, hogy egy filmben a rendező az atyaisten. Pedig nem. A producer az. A rendező neki van alárendelve, és egy forgatáson bizony nincs demokrácia, ott kőkemény hierarchia van, amire szükség is van, ellenkező esetben ugyanis káoszba fulladna a munka.
Alapvetően szétválik a művészeti irányítás és a pénzügyi irányítás. A pénzügyekért egyértelműen a producer felel, a művészetiért pedig a rendező és a gyártásvezető. De akkor ki az, aki átlátja az egész filmet minden szempontból? A rendezőasszisztens. Meglepő,ugye? Pedig így van.
A képi világ felelőse az operatőr. Nem véletlen, hogy profi filmszínészek mindig rá néznek először, ha vége a jelenetnek, hogy rendben volt-e minden. A magyar operatőrök legendásan jók, kapkodnak értük a külföldi filmesek. Miért? A rendkívül erős képzés miatt, amely Illés Györgynek, a legendás operatőr-tanárnak köszönhetően alakult ki. A rendező-operatőr párosok különleges szimbiózisban élnek, a legjobb példa erre a Szabó István-Koltai Lajos kettős, sok filmet tettek legendássá.
A hang is nagyon fontos egy filmnél, ezért a hangmérnök felel. Sokáig lehetne sorolni a szakembereket, akik hozzáteszik a magukét, én még a díszlettervezőt emelném ki, aki a látványért felel (díszlet, színvilág stb.).
Amikor összeáll a filmes stáb, a producer soha nem szól bele abba, hogy az egyes részlegek irányítói (rendező, operatőr, hangmérnök stb.) kikkel dolgoznak együtt, ez mindenkinek a saját döntése, a lényeg az, hogy olajozottan haladjon a forgatás, hiszen egyetlen nap is milliókba kerül, profi szakemberek kellenek ahhoz, hogy tartani tudják a menetrendet.
És ezért forog nálunk pl. a Hercules, és egyre több külföldi nagy és kis produkció. A profi filmes szakemberek miatt. Persze számít az adókedvezmény is, de a döntő szempont mégis ez, és az egyre jobb filmstúdiós infrastruktúra. És ezen túl szerintem igenis nagyon fontos az, amit Andy Vajna most csinál (nem érdekel a magánélete, sok boldogságot kívánok a házasságához, a bulvárnak az a dolga, hogy ilyen teljesen lényegtelen dolgokkal foglalkozzon): megpróbálja megtanítani a magyar filmeseket az amerikai profizmusra. Aminek az lesz a következménye, hogy néhány éven belül magyar film is Oscar-közelbe kerülhet (A nagy füzetről nem gondolnám, hogy ebbe a kategóriába tartozik, egyszerűen nem volt más, amit nevezni tudtak volna, de jövőre teljesen más lesz a helyzet, hiszen mozikba kerülnek a most forgó izgalmasnak ígérkező alkotások), és ezzel felkerülünk a térképre Hollywoodban. Nem lesz könnyű, de nincs más út.
Szóval igenis meg kell becsülnünk a magyar filmes szakembereket, és legyünk nagyon büszkék arra az Emmy-díjra, mert nagyon fontos elismerés!