IK30
2013. augusztus 21. írta: danialves

IK30

Ki vagyok fogyva a jelzőkből, ugyanis ma már az Elysium-ot megsoroztam olyanokkal, hogy "mesterkélt", "szájbarágós" és "giccses". De ettől függetlenül még mindhárom igaz Alföldi Róbert rendezésére, akinek talán egy kicsit túl sok komplexusa gyűlt össze erre az előadásra.

Először is hadd dicsérjem meg az RTL Klub-ot azért, amilyen zseniálisan beszúrtak egy 10 perces reklámblokkot a rockopera első 10 perce után, tökéletesen megerősítettek abban, hogy érdemes az ncore-t használnom, ahelyett, hogy az ember tv-t nézek. (Mármint tv-t az HBO-n kívül.)


ik31.jpg

Már alapból az félelmetes, hogy az X-faktor, Megasztár és hasonló borzalmak válogatóinak Bikicsunájai sem tudták annyira hozzászoktatni a fülemet a hamis énekhez, hogy ne legyen nagyon bántó, amit ezek a színészek műveltek az össze-vissza gyorsított zenére. A minden egyes hangon erőlködő Feke Pál még a jobbak közé tartozott, de egyedül talán csak Tompos Kátya hallatán nem kezdett el vérezni a fülem, amikor a rongyosra hallgatott kazettám emlékeivel hasonlítottam össze. 

Az aktuálpolitikai utalásokat valószínűleg ezrek fogják kivesézni SS-tisztekkel, papi civiles biztonsági őrökkel és társaikkal, az viszont biztos, hogy a rendezőnek nagyon sok kompenzálni valója akadt, és mindenáron be akart szállni a kultúrkampfba, hiába énekelteti el az egész társulattal, hogy "Jaj, de unom a politikát!". Az igazán bántó viszont az, hogy ötletei még működhettek is volna, ugyanis egyébként jó pár dolgot meglehetősen ötletesen értelmezett újra (például amikor István az egész őt éltető tömegnek címezi a "Léhűtők, hitványok.." kezdetű sorokat), de megint a "hogyan"-nal van a probléma.ik30.jpg

Mert biztos, ami biztos, mindezt annyira erőltetetten és mesterkélten rágja a szánkba, mintha külön fájna neki, ha egy valaki is akadna, akinek nem esnek le bizonyos párhuzamok. Még súlyos szüneteket is iktat a zeneszámok közé, csak hogy legyen ideje egy Mercedes-termékelhelyezésre a színészeknek egy-egy hangsúlyos arckifejezésre  vagy egy ripacskodó mozdulatra (mert hogy a két főszereplőn és a már dicsért Tompos Kátyán kívül mindenki észveszejtően túljátssza a szerepét).

Valahol itt fordul át az egész egy ikonikus rockopera megalázásába és szánalomba. A léggitározva spanglizó Novák Péterrel, az állandóan feltűnő néptánci elemek ellenére inkább egy afrikai törzsi táncra hasonlító pogány szertartással. Az pedig mindent elmond, amikor Varga Miklós trabantos kisnyugdíjasként tér vissza ebbe a darabba. Fáj látni egy ilyen nagyságot egy ennyire megalázó helyzetbe és egy ilyen szánalmas valamibe kényszerítve. Mindent, ami ebben a műben felemelő és katartikus volt, azt sikerült egy szatírába, sok helyütt meg önmaga paródiájába fordítani. Alföldi annyira szellemes és belevaló akart lenni, hogy végül ehelyett közönséges és szánalmas lett.

Inkább nézzük meg a 10 évvel ezelőtti csíksomlyói előadást, és reménykedjünk, hogy 10 év múlva is valami hasonlót láthatunk:

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr855468912

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Tolvajok kezét levágták 2013.08.21. 11:31:59

A tolvajok kezét régebben le kellett vágni az akkori törvények szerint. Valakiét életében, valakiét halála után. A sorsát nem kerülhette el. Egyesek szerint, ez a gondolat nemzetgyalázás. Miért is lenne az, ha egy magyar embert ne...

Trackback: Vajk, a hitehagyott 2013.08.21. 11:31:34

Bognár József: Vajk, a hitehagyott. Kényszerek és lehetőségek a X-XI. század fordulóján. Ha az árpádi bejövetelt követő mintegy száz évet kívánjuk megérteni, feltérképezni, akkor legjobb, ha először felvázoljuk a korabeli Európát. Képzeljük ma...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.08.21. 00:21:31

Az igazi tökösség amúgy az lett volna, ha Novák helyett Stohl szív el egy spanglit. Na azt megnéztem volna.

whale 2013.08.21. 08:28:20

@danialves: Te tényleg a saját posztodat kommentálod?!?! Szánalmas...

ghost recon 2013.08.21. 08:37:23

Hát, mi tagadás, Alföldi kicsit túltolta a bicót, de azért nem lett ez ennyire rossz. Én kimondottan leborultam az előtt, ahogy a kordbársony gatyás Nagy Feró, és a norvégmintás mellényt villantó Varga Miki tétováskodik a színpadon. Az a rész annyira ott volt a szeren, hogy még azt is megbocsátottam, hogy Feke, akit most láttam életemben először, egy kese, csámpás malac.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2013.08.21. 08:38:34

*náci mód ON*

"Ki vagyok fogyva a jelzőkből"

Ha nem is helytelen, azért eléggé bánCSa a szemet/fület.

*náci mód OFF*

Sokan írják a túljátszást. Mindenki TV-ben nézte? Én mondjuk nem láttam.

♔batyu♔ 2013.08.21. 08:59:57

A szélsőséges magyarellenes vérlibsiknek akart tetszeni. Probléma, hogy azok már alig vannak.

A többi enyhe undorral tekint rá, mint afféle nagy fekete bogárra, akit kényszerűségből el kell viselni, de bízik benne az ember, mihamarabb átmászik a szomszédhoz.

Kovács János 18 2013.08.21. 09:14:55

A csíksomolyói feldolgozás IS jó volt.

Ám 1:13:00-nál megtudjuk, hogy a magyar nép EGYIK FELE megvédte Istvánt a magyar nép rátámadó MÁSIK FELÉVEL szemben, akiket Koppány vezetett. Még rögtön a támadás elején István 3 db. rendfenntartó vitéze a szó szoros értelmében kiemeli Koppányt a tömegből, és elviszi, a támadók pedig maguktól lemészárolódnak.

Alföldi ezt jobban oldotta meg a véres keresztesekkel, a bajor nácikkal, és az ENSZ-békefentartókkal, a hullák meszesgödrével.

Ja és a sámánt mindkét darabban ugyanaz a Novák Péter játssza-énekli-táncolja (tán érdemes lett volna a posztolónak erre is utalni a posztban, nem tetszett látni a csíksomlyói filmet? Ejnye.), rajta pontosan össze lehet hasonlítani a két darabot. Alföldi sámánja jobb. (Igaz, 10 évvel tapasztaltabb.)

De ismétlem, a csíksomlyói feldolgozás IS jó volt.

A politika pedig fosztóképző a művészetben. Lesz@rom a politikát. Ha mindenki politizálni akar, én nem. Ellenzem.

... zöld levelecske, ... (törölt) 2013.08.21. 09:22:53

Alföldi számára ez maga a végletes nagy bukás, nem sikerült politikai botrányt keltenie. Önmaga cseszte el, nem okolhat mást érte ...

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.08.21. 09:24:33

@FILTOL:

Erre a hozzászólásra vártam. Pont így látom. Az egész darab szánalms, szájbarágós, infantilis, álokoskodó. Sosem értettem, miért lett ilyen népszerű.

Kivlov 2013.08.21. 09:28:52

bűnszar volt ez a roberta féle förmedvény.
Egyedül Feke értékelhető, meg max Novák, a többi nullához közelít...

decoati 2013.08.21. 09:29:17

Nem volt ezzel semmi baj, tele volt nagyon erős jelenettel. Ja, hát Stohl pocsék énekes, Feke meg pocsék színész. Azon a táltosos jeleneten meg tényleg lehetett volna még dolgozni, teljesen kizökkentett. De azért jó volt ez. Ha ugyanolyan lett volna mint a régiek, meg sem nézem.

Kalmár 2013.08.21. 09:32:12

Szomorú, hogy egy tehetséges színházi ember elkezd politizálni és a vége az lett, hogy a művészet elveszett és csak a bukott politizáló celeb maradt.....

Szánalmas.

Netuddki. 2013.08.21. 09:32:24

A Jézus Krisztus szupersztár filmen felbuzdulva a (későbbi MDF-es) Szörényiék csináltak egy István a király című rockopera filmet. A film még úgy-ahogy elment. Láttam még anno a Pelsőczis színdarabot is. Ez színdarabban nem igazán jön át. Ennyi.

Aztán később ezen felbuzdulva csináltak János a vitézt is, meg még nem tudom milyen másik rockoperát. Azokról manapság már nem is hallani. Szerintem nem véletlenül.

Mindent a maga helyén kell kezelni, akkor nem érhet nagy csalódás...

Netuddki. 2013.08.21. 09:33:49

@Kalmár: Mivel a nickedet nagyon jól ismerjük, a szánalmas az aki az orbánék hátsóját szokta nyalni. Kb. ennyit számít a véleményed is...

Booksi 2013.08.21. 09:35:13

Ameddig lószar van addig veréb is lesz. Akiknek tetszett, azok nézegessék sokszor. Ízléseken nem lehet vitatkozni, mert értelmetlen.

Alföldi meg inkább rendezzen a Sas kabaréban, vagy menjen vissza szinkron színésznek a vészhelyzetbe, az neki való.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.08.21. 09:39:55

Nem néztem meg, van jegyem a pesti előadásra, de igen mocskos húzásnak tartom, hogy a tv leadja az előadás előtt.

pláne, hogy a jegyárak se voltak éppen olcsóak. :S

Vajh miért nem lehetett volna később leadni?!

FilmBaráth 2013.08.21. 09:45:42

@Kivlov: Feke Pali borzalmas volt, mind hangban, mind színészi játékban. Pedig elvileg ő volt az egyetlen "profi" musicalszínész. Stohl alakítása a legerősebb, de zéró hangja van, Tompos Kátya volt a legjobb. Habár László Zsolt is jó volt, de azért egy rockoperában az énektudásnak alapvetőnek kell(ene) lennie.

jog-ász 2013.08.21. 09:50:12

kovival értek egyet!! filmhez, kazettához, és a fenti videó hangjához(valószinü nem élő, látszik az előadásból, vágásból, és nem kis színpadi)nem ér egy színdarabot hasonlítani. ez színház volt és a rockopera, főleg ilyen filmelőzmény mellett, nem ott jön át a legjobban, és a legjobb amit alföldi tehetett hogy színdarabként fogta meg. élőben meg nem fogja senki ugy nyomni, mint a csíksomlyói videón, ahol gondolom a hangon utólag kicsit itt ott javitgattak...

Mérnork 2013.08.21. 09:51:54

"Először is hadd dicsérjem meg az RTL Klub-ot azért, amilyen zseniálisan beszúrtak egy 10 perces reklámblokkot a rockopera első 10 perce után"
Na eddig néztem, aztán határozott mozdulattal kinyomtam a TV-t, egy virtuális bekaphassátok-ot küldve az rtl agyhalott gárdájának.

Sweet And Full Of Grace 2013.08.21. 09:52:14

A második feléről nem tudok véleményt mondani, mert azt már nem láttam. Ez volt a véleményem az első feléről ...

safranek 2013.08.21. 09:53:23

Már a régi Hobó számok sem úgy hangzanak, mint 89 előtt. Ne is keressük azt a hangulatot, mert elmúlt. Szerintem Alföldi nem is akart botrány előadást. Ez inkább "jó iparosmunka" volt.

A 2010-es IK meg agyonpátoszolt volt. Az eredeti előadás mellett az Illés első búcsúkoncertje előtti IK volt a legjobb 1990-ből.

Ppix 2013.08.21. 09:56:11

"csak hogy legyen ideje (egy Mercedes-termékelhelyezésre) a színészeknek egy-egy hangsúlyos arckifejezésre vagy egy ripacskodó mozdulatra"

Mert szerinted egy több ezer fős nézőtéren mi látszik 100 méterről?
Finom szemöldökráncolások????
Nagyon okos észrevétel, mit mondjak.

"az állandóan feltűnő néptánci elemek ellenére inkább egy afrikai törzsi táncra hasonlító pogány szertartással."

Mert mégis mire kéne hasonlítania egy ezer évvel ezelőtti pogány kultikus táncnak? Te talán tudod hogyan nézett ki egy ősmagyar törzsi szertartás? "Népnemzeti" csárdásra kellene hasonlítania netalán?

"Az pedig mindent elmond, amikor Varga Miklós trabantos kisnyugdíjasként tér vissza ebbe a darabba. Fáj látni egy ilyen nagyságot egy ennyire megalázó helyzetbe és egy ilyen szánalmas valamibe kényszerítve. "

Te vagy filmkritikus, amikor azt sem fogod fel, hogy ez egy szerep???
Röhej.
Feróval nagyon nagy karaktert hoznak regösként, zseniális a botladozásuk.

Borítékolható volt, hogy Alföldit kritizálni fogják. Egyébként nekem sem tetszett, de azért az szánalmas (és ez nem rád vonatkozik), hogy a politikai alapon anyázók meg sem próbálnak gondolkodni, csak nekiállnak hőbörögni és anyázni. Pont ezzel igazolják vissza Alföldit, ők a megvezethető proletár nép, akiknek bármikor be lehet adagolni hogy csak egy igazság létezik, azt az ő vérük árán kell kivívni és persze közben annyira hülyék hogy nem veszik észre hogy mindig ők vannak a harci fasz rossz végén...

A csíksomlyóit majd megnézem, már tegnap belenéztem, első ránézésre semmi új nincs benne, kicsit uncsi, de ez nem megalapozott véleményem...

rockjano 2013.08.21. 09:59:30

Az egésszel az a baj hogy én már az eredetit sem szerettem. Össze-vissza lopkodott katyvasz az egész. Általában az ún. rockopera vagy musical egy elég sekélyes műfaj néhány remekmű kivételével (Jesus Christ S.- Hair).

Az átértelmezés egyébként OK. az énekesek tényleg sokszor hamisak voltak és ezt valóban nem szabad.

De nem szerepeltethetsz profi rockénekeseket egy ilyen darabban részint mert nem tudnak szinészkedni és nem érnek rá, annyira nem izgalmas az egész.

Ez az egész mű nem túl értékes aki ezen nagyon meghatódik az szerintem kissé infantilis (vagy nagyon fűti a nemzeti hév :-)

Pamuk 2013.08.21. 10:00:34

EZ AZ ELŐADÁS NAGYON JÓ VOLT!

Nem tudom miért fitymálod, lehet így több olvasód lesz, gondolod, de valahol arányt tévesztettél, szerző.

Visszafogott volt, finom volt, újragondolt volt. Azt tette, ami a dolga, egy valós tükröt tárt elénk.
Még mindig a hatása alatt vagyok. De ez csak arról szól, tudsz-e elfogulatlanul leülni egy darabot megnézni, vagy eleve fikázni szeretted volna...

Ppix 2013.08.21. 10:03:33

Ha valaki értelmesebb kritikát is akar, itt egy másik értelmezés:
vilagma.hu/nemzet/elkesett-a-bekevagy-alfoldi-terapia1/

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.08.21. 10:05:37

@whale: Micsoda szégyen, és képzeld, most újra meg fogom tenni
@Vajda Gábor (Gee Halen): TV-ben annak tűnt (Stohl nem). Amúgy valamennyire tényleg magyartalan, de azért mégsem azt írtam, hogy "a macska fel van mászva a fára." :)
@... zöld levelecske, ...: Én azért nem lennék annyira biztos abban, hogy nem lesz ebből politikai botrány.
@Kovács János 18: "nem tetszett látni a csíksomlyói filmet? "
Nem, veled ellentétben nekem ez egyértelmű volt. Meg irreleváns is.

Amúgy a történelmi jellegű változtatásokkal sem feltétlenül értek egyet, azért István sem néhány német lovaggal győzte le Koppányt, akit a teljes magyar nép támogatott. Színpadilag viszont tényleg jobban volt megoldva, de ezek a náci tisztek annyira szánalmasak voltak, hogy tényleg már csak egy sárga csillagot kellett volna ragasztani a statisztákra, hogy teljes legyen a kép.

csibigabi 2013.08.21. 10:14:58

Nem láttam, nem is fogom.
Néhány beszámolót elovastam.
A kommentekből kiderül, mit tart Alföldi a kereszténységről és a magyarságról.
Véleményével némelyek egyetértenek, mások nem, ahogy az lenni szokott.
De vajon a beszámolók írói MIÉRT ANNYIRA SUNYIK, hogy erről nem írnak?

csibigabi 2013.08.21. 10:16:34

@Pamuk: a dolog geometriáját helyesen érzékelted. Alföldi úgy "tart tükröt", hogy ő maga biztos távolságból gyalázza a magyarságot és a kereszténységet.

J.László 2013.08.21. 10:19:36

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:
A '80-as évek elején nyilván sok mindent kódolniuk kellett a szerzőknek. Utólag meg újraírni, az hogy nézne ki?

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.08.21. 10:20:59

@Pamuk: "Nem tudom miért fitymálod"
Pl. mert nem tetszett? Ilyen elképzelhető?
@Ppix: 1. Még ha csak a szemöldökráncolásokról lett volna szó... De pl. olyanokra gondolok, mint amikor a papnak a látványosan húzódozó népre rá kell üvöltenie, hogy "Na!", ahogyan közben a papi civiles sameszok ide-oda rohangáltak. Feleslegesen szájbarágós volt nagyon sok minden.
2. Onnan kezdve, hogy a perui eredetű cajón-on doboltak kb. bármilyen más dob helyett, ez szerintem egyértelmű. Tökmind1, hogy mire hasonlít, de ne egy afrikai vagy dél-amerikai törzsi szertartásra hasonlítson. De akkor főleg, ha az egész színdarabban kínosan ügyelnek arra, hogy a pogányok minden szám alatt bemutassanak valamilyen magyar táncmozdulatot. Ha minden mást számban ezt meg tudták oldani, itt még inkább meg kellett volna. (És akkor még mindig nem beszéltünk Novák léggitározásáról.)
3. Felfogom, hogy egy szerep, de egyben egy rohadt szánalmas szerep, amivel csak megalázza magát. Ez nem egy vígjáték, ebben nem kisnyugdíjasok botladozásán kell röhögni.

... zöld levelecske, ... (törölt) 2013.08.21. 10:24:46

@danialves:

nem lesz, mert nem üti meg még azt a szintet sem. Alföldi most örülhet az anyagi sikernek, de a következő rendezésére (mindegy mi lesz) borítékolom az teljes anyagi csődöt. Fogadni nem fogadok rá, mert úriember ugye biztosra nem fogad.

@csibigabi: akkor szókimondó leszek: mert a feldolgozás annyira mérhetetlenül szar volt úgy egészében, hogy a politikai üzenetét is nivellálta. Alföldi öngólt rúgott nem csak önmagának, hanem az egész picinykévé zsugorodott futtatóinak is. Ki az a hülye, aki akár erről, akár arról az oldalról felkéri őt bármire is? Mit rendezhet, mi az a szint, amire képes? Sas kabarét?

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.08.21. 10:36:56

@Roan:

Csak emiatt népszerű lett volna fél évig.

Van pár érthetetlen dolog. Amikor emberek tömegesen imádnak valamit, ok nélkül. Ilyen ez a mű is, amikor azt mondom, hogy szerintem rossz, 10 emberből 9 döbbenten néz rám.

Hasonló élményem volt a Kis Herceg című művel, 100 emberből 99 el van tőle ájulva, pedig egy rosszul megírt, unalmas, közhelyes, emberellenes mű valójában.

DFK 2013.08.21. 10:37:19

Egy alapvetően zenés-énekes darabban alap az énektudás. ha az nincs, akkor a többiről már kár is beszélni.

Elijah_Baley 2013.08.21. 10:38:09

alföldit utálni jó
istvánakirályt szeretni jó
konzervatívnak lenni jó
klasszikusnak tartott popkultis giccshalmazt historizáló köntösben a nagymagyar haverokkal egy flakony bucsecs mellett végignyáladzani csikksomjóm még jobb
alföldi nem igazán találta el az igényszintet.
menjen színházat jáccani máshova.
monnyuk én azon is csodálkoztam, h 1átalán hozzányúlt ehhez a foshalomhoz.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.08.21. 10:42:19

@... zöld levelecske, ...: Én csak annyiból indulok ki, hogy ez kiváló alkalom a libsibolsizásra meg a turbómagyarozásra, itt meg a hvg-n körbenézve ezek a reflexek kiválóan működnek is. Igazából mindegy is lett volna, Alföldi mit csinál, de azért adott muníciót bőven ezekhez a csatákhoz.

The brain 2013.08.21. 10:50:03

Álföldi ezzel véglegesen leszerepelt.Ámen

Alfax 2013.08.21. 10:50:46

annak idején az emberek az életük árán hallgatták ezt erdélyben.
tegnap kifordultunk a segglyukunkon, de még röhögni sem tudok ezen a vicces manőveren.

csibigabi 2013.08.21. 10:54:50

@kovi1970: ne erőlködj, ezzel nem támasztod fel Alföldit.

Elijah_Baley 2013.08.21. 10:55:57

@Alfax: hallgattak volna inkább transsylvania phoenixet :)

csibigabi 2013.08.21. 10:56:07

@... zöld levelecske, ...: pedig nem volt ő tehetségtelen rendező. De a gyűlölet rossz tanácsadó. Elzüllött.

Továrisi, konyec! 2013.08.21. 11:21:38

Ha jól értem, egymást oltották ki a túlzásba vitt antimagyarizmusok.

Szörényi Alföldi Jozefinával rendezteti a darabot, de sehol egy fartúrás, amire annyira várt a Szakma.

Van legalább spangli, de azt nem a Buci szívja.

A "turbómagyar" Koppányra a "turbókeresztények" rontanak rá, most akkor melyik veszítsen, hogy örüljenek a liboldók?

Volt persze jó kis nácis téma is, de sehol egy haláltábor.

Az RTL Klub belebassza a reklámot a darabba, amiért nem is baj, mert szar volt.

Azt hiszem, beszélnek az előadásról három napig, aztán megy a dögkútba.

JohnHenry 2013.08.21. 11:25:26

@danialves: őőő... te is ezt csinálod a posztoddal, nem...?

Köcsögöm Széken 2013.08.21. 11:28:52

Érdekes kommentek... Miközben néztem este, azon röhögtem magamban, hogy mi buzizás, fikázás lesz majd konzervatív részről. Jól sejtettem.

Egyébként sosem bírtam magam rávenni, hogy az eredetit megnézzem, innentől kezdve az Alföldi verzió már picit siker, mert leültetett a tévé elé és reklámok ellenére végignéztem. Én Stohl túljátszásán és az itt-ott hamis hangokon kívül nem találtam benne hibát. Novák Peti is jó volt Kátyán kívül. Az meg hogy szájbarágós... nos ha úgy állunk neki, hogy ez egy amúgy is kommerszebb darab, akkor kell is a szájbarágás.

Az olyan renitensek meg, akik csak annyit tudnak rá felbüfögni, hogy Roberta, buzi, zsidó, ballib stb, illetve így kezdik a mondókájuk, azok szerintem maradjanak a délutáni műsorsávban, akkor nyomnak nekik való, nívós szappanoperát.

Összegzésül: biztos üthettek volna jobban a poénok, lehetett volna jobb hangú színészeket keresni, de nézhető, stílusos, pár poénnal megtűzdelt, fiatalos mű született, tipikus Alföldi elemekkel. Ennyi! :D

pikkbubi 2013.08.21. 11:31:03

off
csiksomlyón A-tól Z-ig playbackről ment a sztori...
on

lehet tovább fröcsögni

... zöld levelecske, ... (törölt) 2013.08.21. 11:35:19

@csibigabi:
@danialves: sajna, még csak arra se alkalom, ez maga a nihil. Alföldi jó iparosként hozta amit kell, megbízhatóan egyházellenes, kereszténygyűlölő, az ISStvánOrbán náci és kirekesztő, hataloméhes stb. stb. - "na és?"???? Mondott ezzel bármi újat, meghökkentőt, olyat, amit még nem tudtunk eddig is már a liberálisoktól??? 98 óta hallgatom, hogy náci vagyok, antiszemita, kirekesztő, homofób stb. Ezek már olyan kiüresedett tartalmak, mintha azt mondanám, kisolló, router, talicska, kerámiatepsi, monolit vasbeton födém. Az ég adta világon semmi újat nem hoz a darab "újraértelmezett"(??) mondanivalója!!! Ez olyan Alföldis lett: lapos. Kiégett, most kéne váltania. Mit tudom én, kiváló lehet még más területen. Buszsofőr. Targoncakezelő. Parkőr. Kalauz. Rendszergazda. Aranybányász. Bármi. De a humán pályát most kéne elhagynia egy cca. 20-30 évre.

Egy az irodalomtanár által vezetett kisvárosi mozgássérülteket megcélzó reálgimnázium színjátszó köre mutáló hangú fiúkkal is hitelesebben és jobban áthozta volna az üzenetet.

monddazigazatmar 2013.08.21. 11:35:59

@Ppix: "Mert mégis mire kéne hasonlítania egy ezer évvel ezelőtti pogány kultikus táncnak? Te talán tudod hogyan nézett ki egy ősmagyar törzsi szertartás? "Népnemzeti" csárdásra kellene hasonlítania netalán?"
Maximálisan igazad van. Az ősmagyar trabant pont igy nézett ki, meg a korabeli SS, rendőr stb egyenruhák is.

... zöld levelecske, ... (törölt) 2013.08.21. 11:36:31

@Köcsögöm Széken: Na, örülök, hogy még nektek proliknak is tetszett, elvégre ti voltatok a célcsoport.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.08.21. 11:37:36

@JohnHenry: öööö....nem? Elolvastad te egyáltalán, amit írtam?
@pikkbubi: Vérző füleim egyre azt hajtogatják, hogy bárcsak playbackről ment volna itt is. 10 évvel ezelőtt legalább tisztában voltak a korlátaikkal.
(Amúgy nem vagyok benne biztos, hogy itt sem volt playback, én pl. nehezen tudom elképzelni, hogy valaki felrohan 25 lépcsőn úgy, hogy nemcsak hogy nem liheg, hanem végig egyetlen hangot tart ki)

Ppix 2013.08.21. 11:37:59

@danialves:
"3. Felfogom, hogy egy szerep, de egyben egy rohadt szánalmas szerep, amivel csak megalázza magát. Ez nem egy vígjáték, ebben nem kisnyugdíjasok botladozásán kell röhögni."

Höhöhöhö. Lehet mégsem fogtad fel. Segítek, ők pl. felfogták:
www.hirhatar.hu/hir/mert-szent-a-cel-alfoldi-robert-istvan-a-kiralya

Egyébként ebből a "Ez nem egy vígjáték, ebben nem kisnyugdíjasok botladozásán kell röhögni" mondatról sem érzed, hogy mekkora gáz??? Nincs olyan hogy kell. Alföldi így ábrázolta a regösöket, akiket a hatalom (Sarolt) elhajt a vérbe a szánalmas elavult nyivákolásukkal együtt. Már miért ne ábrázolhatnák a vesztes kisembert Trabanttal behajtó zavarodott arcú, akadozva éneklő zsenik?
Már miért ne játszhatna akár egy Oszkár díjas színész egy nyúlfarknyi, akár negatív szerepet is???

Ki vagy Te, vagy bárki hogy ezt eldöntsd?
Nem akarok túlozni, de a "kritikák" egy része azonnal törvényt írna arra, hogy mit kell, mit lehet és mit nem lehet a színpadon csinálni.
Mert az a nemtudoménmicsoda megszentségtelenítése. Miért is?
Szánalmas. Bár nyilván egyszerűbb buzizni, acsarkodni, stb. mint gondolkodni, esetleg magunkra ismerni valamelyik figurában...

hokispók 2013.08.21. 11:38:51

Szar volt, mint minden, amit alföldi valaha kiadott az enyves kezéből.

eßemfaßom meg áll 2013.08.21. 11:40:59

Azért az jól mutatja a szintet, hogy az xdsz egykori keménymagján kívül nem sokan tudnak az előadásról pozitívan nyilatkozni

... zöld levelecske, ... (törölt) 2013.08.21. 11:42:08

@Továrisi, konyec!: Két vagy három reklámblokk lehetett, nem számoltam - amúgy utálom az RTL-t, mint a szahart, nem is nézem, mióta van előfizetésem másra, de most a viszonyítási alaphoz képest ezek a reklámblokkok komoly művészi értékkel bírtak és zeneileg nagyon erősen feldobták Alföldi musicaljét.

Tiborpapa 2013.08.21. 11:45:50

Nem a zenére voltam kíváncsi, mikor leültem megnézni az előadást. A zene ott van a fülemben. Hangosan énekeltem együtt a színészekkel, talán ezért sem izgattak annyira a hamis hangok.
Ebben az országban a politika kórként telepszik rá az emberekre. Mindenki, mindenben politikát akar látni. A félszavakkal, a finom utalásokkal, a sejtetésekre ösztönző állításokkal lehet művészien bánni, de minek, ha a közönség képtelen felfogni az értelmet.
Évekkel ezelőtt nem tetszett volna ez az előadás, ahogy valószínűleg évek múlva sem fog tetszeni. Most viszont a jelenlegi helyzetben igen. Tükörbe kéne már néznünk mindannyiunknak, és kérdéseket feltenni magunknak, arról, ami itt történik, és önmagunknak megadni a választ, nem pedig állandóan bólogatni a sulykolásokra. Alföldi erre is ösztönöz a túlzott szimbólumokkal. Szerintem.
Nem ragozom tovább. Csak azt lehet meggyógyítani, aki egészséges akar lenni, és én is kurvára unom a politikát.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.08.21. 11:56:16

@Ppix: Te nem fogod fel, hogy ez nem értés kérdése. Értettem, és szánalmas volt, a második világháborús filmekből előkapott náci tisztekkel és a többivel egyetemben. Egy kortalan műre erőszakoltak rá mindenféle aktuálpolitikai utalásokat, mert a rendező meg volt sértődve. De nem is finom utalásokat, azok még működtek is volna, de ezekkel a szatirikus, szájbarágós, képünkbe tolt Trabantokkal lett igazán szánalmas az egész.

Démonmac1 2013.08.21. 12:04:28

Az "eredeti" nem jött be.
Belenéztem ebbe az újba, de sajnos az eredeti szövegével volt,úgyhogy nem sokat láttam belőle, mert inkább a nat geo:)

Tiborpapa 2013.08.21. 12:05:34

@Ppix: Te gondolkodtál, én is, a belinkelt cikk írója is, és talán még sokan. Talán.

Elijah_Baley 2013.08.21. 12:11:14

@danialves: "Egy kortalan műre erőszakoltak rá mindenféle aktuálpolitikai utalásokat," vágod ugye, egy huszonéves popkultúrális tömegtermékről beszélsz, ami a rencerváltás környékén karcolgatta az aktuálpolitikai eseményeket.
tom, h nem lehet mindenki bölcsész, de kezeljük már helyén a művészet dolgait...

Ppix 2013.08.21. 12:17:51

@danialves:
Hát, ha Te ebből kibogarászod az aktuálpolitikai utalásokat, akkor egészségedre.

Szerinted a keresztény-"náci"német-lovag-kommandós nyugatra (EU-ba) integrálódó bábnak ábrázolt István jelképezi a mostani hatalmat, vagy a keresztény-náci-EU-kommandó ELLEN fellépő hagyományhű, de korszerűtlen lázadónak ábrázolt Koppány????

Pont azért nem szájbarágós, mert kurvára nincs egyetlen értelmezése, Te pl. egy felet sem bírtál még összeírni...

Inkább zavaros az egész, tele kérdésekkel. Aktuálpolitikát meg mindig beleláttak azok akik akartak, ezügyben érdemes megnézni/meghallgatni a szerzők nyilatkozatait...

altimus 2013.08.21. 12:18:00

- eloszor is alfoldi (meglepo modon) igen visszafogottan aktualpolitizal. amikor a nemzetibol eltavolitottak es ment a huzavona akkor sem ment le a masik fel szintjere es meglepo meltosaggal viselkedett. a mefisztot termeszetesen megrendezte, nem is akarhogy. annak aztan boven van athallasa.

- igen meglepett amikor hallottam, hogy elvallalta az istvant. egyreszt azert mert ez a darab valoban igen messze van a remekmutol. masreszt azert mert vilagos volt, hogy akarmit is csinal azt porig fogjak alazni. vilagos, hogy nem rendezhetett ebbol egy operettet. (nem lattam a csiksomlyoi eloadast, de az egy berakott foto fentebb ebbe az iranyba mutat). vilagos volt, hogy aktualizalni fog, bele fogja helyezni a 21. szazadba, es a mai magyar rogvalosagba a darabot. es innen nehez a dolog, mert ez vagy sikerul, vagy nem. erre mindenki megadja a maganak tetszo valaszt.

- alfoldi igen jo rendezo, igen eles eszu es jo izlesu. nyilvan van jobb rendezese es kevesbe jo. teszi a dolgat. de ami meg ennel is fontosabb az az, hogy nem megy le kutyaba. ez ezert megemelem elotte kalapom.

- hogy az rtl klub miert mutatta be a tovabbi eloadasok elott? ezt en se ertem. nyilvan alfoldi engedelye nelkul ezt nem tehettek volna meg (legalabbis remelem, hogy nem).

a kozelet, a muveszeti elet akkor jo ha tortenik valami. ha nincs mirol beszelni szar az egesz. errol legalabb lehet beszelni.

Mesterlövész 2013.08.21. 12:18:20

@csibigabi: Attól, hogy többször szidod őt, még nem lesz rosszabb. :)

százhuszat verő gumibot 2013.08.21. 12:25:20

"Alföldi annyira szellemes és belevaló akart lenni, hogy végül ehelyett közönséges és szánalmas lett."

Alföldi végül is csak alföldi maradt. Ebben a darabban önmagát emeli hatványra a folytonos idegesítő modorosodásával, a manírjaival, a dedósokat célzóan fülsértő áthallásaival. Egy magát kiválasztottnak képzelő bugris ripacskodása a hasonló cipőben járó célközönség ízlése szerint

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.08.21. 12:28:20

@közmunkás bérkommentelő: Szerintem egy teljesen hibás alapvetés, hogy mindig az adott korszakra kell aktualizálni a műveket. Ha ez a rockopera a 83-as politikával foglalkozott volna, mára teljesen el is felejtettük volna. Aztán ha holnap leszállnak az idegenek, akkor a 2014-es IK-ban rohangáljanak UFO-k?
Gusztustalan már a nemzeti ünnepek átpolitizáltsága is, de legalább ezeket a műveket békén kéne hagyni.
@Ppix: Nem kellett kibogarászni, a képembe tolták őket. Te magad linkelted az egyiket, de úgy néz ki hamar sikerült elfeledkezni róla. Ha szerinted nem nyilvánvaló, amit a biztonsági őrnek öltöztetett papok jelentenek, az, hogy az első darab, ami egyértelműen elnyomóként és erőszakot alkalmazóként ábrázolja Istvánt, akkor nem tudok mit mondani. (Egyébként az szép, hogy neked zavaros, én viszont nem értettem. Hagyjuk már, össze-vissza beszélsz)

willdattaa 2013.08.21. 12:28:23

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Mielőtt megtörtént az előadás, azt tippeltem hogy nem lesz benne katarzis, nem lesznek eszmények, a szereplők megalkuvók, túljátsszák a szerepüket, az ének hamis lesz, az előadás vontatott, túlságosan szájbarágós mint egy szabadnép félóra, és a buzi zsidó Alföldi valamilyen módon megint belerúg a nemzetbe, amiről (mármint a nemzetről) egyébként azt sem tudja hogy azt eszik-e vagy isszák, majd az előadás megtörténte után elolvastam a balliberális (buzi és zsidó párti) kritikákat és pont ugyanazokat írták, amiket előre megtippeltem.
Aki nem tudja hogy mi az hogy nemzet, az nem tud hitelesen, átélhetően megrendezni egy nemzeti darabot.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

százhuszat verő gumibot 2013.08.21. 12:28:44

@altimus:
" amikor a nemzetibol eltavolitottak"

Lejárt a szerződése, aztán kész. Vagy neki örök életre szól egy kinevezés, ameddig csak áll a Nemzeti?

Misi56 2013.08.21. 12:32:51

@Booksi: SAJNOS AZ ELSŐ (jó ) hozzáállást lerontod az utána következő Alföldi minősítéssel. Az első részhez csatlakozva: Ha nem tetszik ne nézd. én is így teszek, de a világért sem minősítek( főleg embereket).

smartdrive 2013.08.21. 12:36:28

Tarantinot a Becstelen brigantik óta nem tudom komolyan venni, de azért ezt megrendezhetné egyszer ő is :D

Misi56 2013.08.21. 12:36:54

@The brain: szerinted, mivel zt szeretnéd! Fogadjunk? Majd nézd meg Vidnyánszkiit!!!!Sehol sem lessz.

altimus 2013.08.21. 12:37:47

@százhuszat verő gumibot: nem, nyilvan nem jar neki orok eletre szerzodes a nemzetibe es valoban lejart a szerzodese.

azt persze nem tudom tudod-e, hogy a nemzeti igazgatojat milyen procedura soran valasztjak meg? van palyaztatas, befuto palyazatok es utana van zsuri, van szavazas. szakmai, szineszi ... oldalrol elsopro volt alfoldi tamogatottsaga, azonban a vegso szavazast politikai kommiszarok vegeztek el (az egy torocsiket kiveve). es ezert visszas a dolog. sok evi tokolodes es rossz szinhaz utan alfoldi nemzetkozi mercevel is merheto szinvonalas szinhazat csinalt a nemzetibol. eltavolitasa politikai kerdes volt, alfoldit bizony eltavolitottak a nemzetibol. (nyilvan nem lett volna jo ha orokke ott marad igazgatonak, szerintem o se akarta volna ezt, de meg egy ciklus boven benne volt ebben)

**

Misi56 2013.08.21. 12:38:56

@willdattaa: Na ez egy "jó" komment. Szégyenkezhetsz is miatta.

Misi56 2013.08.21. 12:49:32

@Ppix: Sajnos az Alföldit támadók csak erre vártak. Szerintem, volt olyan aki még meg sem nézte, már előre megírta a kritikáját. Ez jellemző rájuk.

nyünyüge 2013.08.21. 12:50:11

@doggfather:
hogy miért nem lehetett később leadni?

1. ilyen hülye kérdést rég hallottam, pedig nem vagyok mai csirke:)
2. egyébként, mert
2.1 tegnap volt augusztus 20.(ha nem tűnt volna fel)
2.2 így biztos volt a nagy nézettség
3. nehogy már párezer (a drága jegyet kifizetni tudó) néző miatt sírjunk, hogy számukra "lelőtték a poént". Számukra is van megoldás:
3.1 nem kell megnézni
3.2 nem kell megnézni és nem kell előre elolvasni a kritikákat
... és ezek kombinációi

Karcolt lendület 2013.08.21. 12:57:18

@danialves:
"Egy kortalan műre erőszakoltak rá mindenféle aktuálpolitikai utalásokat..."
Bocs, de kb. ezt jelenti a rendezés: van egy mű és a rendező annak segítségével elmondja az aktuális gondolatait a közállípotokról vagy amiről épp szól.
Az István a király nem kortalan mű, egész pontosan 30 éves. 30 éve meg még akár 10 éve is valamennyire hiteles volt a pátoszossága, most az nem lett volna az, nem aktuális. Attól lett kultikus mű, mert 30 éve illett az akkori közhangulathoz, megfogalmazta a lázadás és a külső segítséggel megalkuvás közti dilemmát. Nem azért lett népszerű, mert önmagában ez egy akkora műalkotás: ahogy itt többen megfogalmazták, csak egy erősen közepes darab (annak idején nagyon jó énekesekkel előadva).

nyünyüge 2013.08.21. 12:58:34

@danialves:
Bocsesz, ez így csak a felszín vakargatása.
Az, hogy a szerzők a több mint ezer éve zajló eseményekről szóló igen kevés tényanyag és számtalan történészi, politikai interpretáció közül mit írt bele a színdarabba és mit nem, az már eleve "aktualizálás" volt.
Hogy az első előadás mennyire volt historizáló (jelmezekben, hangulatban), az már az akkori rendező döntése volt.
Az Alföldi féle rendezés ezen formai kérdésekben másképp döntött. De attól még a darab most is ugyanúgy általános kérdéseket vet felhatalomról, viszályról, szövetségekről, ..., emberi minőségről, és nem egy történelemkönyv. Sőt. Nem is egy nemzeti eposz. Nem is akart az lenni.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.08.21. 12:59:36

@nyünyüge: nem is néztem meg.

1. miért hülye kérdés?
2. régebbi, mondjuk ősbemutatós felvétel is van a világon ám.
3. nehogymár szégyelljem magam, mert egyszer egyszer színielőadást is szeretnék megnézni.

És ezek kombinációi.

Ha tetszik ha nem, a leadása olyan volt, mintha kiröhögött volna az rtl, hogy nesze te hülye, ha már fizettél itt van ingyen is...

no_successful2 2013.08.21. 13:00:12

@Misi56:

"Sajnos az Alföldit támadók csak erre vártak. Szerintem, volt olyan aki még meg sem nézte, már előre megírta a kritikáját. Ez jellemző rájuk. "

Nekem komolyan mondom, fogalmam se volt róla, hogy Alföldi rendezte, pár percnél tovább nem bírtam, és továbbnyomtam a távkapcsolót. Ez is felfogható valahol egy objektív kritikának.

százhuszat verő gumibot 2013.08.21. 13:02:40

@altimus:
A hazai kulturális közélet legnagyobb problémájának én a bennfentességet látom. Kialakult egy zártkörű, egymást ajnározó de amúgy teljesen kiégett alkotói közösség, amelyik gittegyletként védi magát mindentől, ami felfrissülést vihetne a fülledt világukba.

Olyan is az egész, xar filmek, xar színdarbaok, xar televízióműsor (még a kulturális része is), mérhetetlenül nívótlan celebkultusz, nímandok fircogása.
Színházba járni lassan már nem is érdemes, csak az előadás végét várja az ember, újabban inkább el se megyek. Jobb a tv, azt legalább át lehet kapcsolni.

Ez a kontraprodulktív miliő termelte ki magából Alföldit, akit én kezdettől egy középszerű, ráadásul elviselhetetlenül modoros divatmajmolónak tartok.

nyünyüge 2013.08.21. 13:04:12

@doggfather:
hát ha neked egy színházi előadás egyenértékű a tévéadással, akkor tényleg kár volt jegyet venned.

gigacherry 2013.08.21. 13:04:18

@♔batyu♔: Gratulálok. Sikerült két mondatban a lehető legtöbb jobbos közhelyet elsütni minimális hozzáadott értékkel (ez a saját véleményt jelentené az én fogalmaim szerint). A hazaárulózás kimaradt. Utólag még pótolhatod.

Ay 2013.08.21. 13:04:46

@altimus: Ez az alföldi rendezés számomra bumfordi, naturalista, szájbarágós, és unalmas. Olyan érzésem volt, mintha egy sebész szike helyett egy csorbult bárddal próbálna műteni. Alföldi úr, ez most nagyon nem...

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.08.21. 13:07:18

@nyünyüge: nem, nem ugyanaz, látom marhára nem akarod megérteni, hogy nem a ténnyel van bajom, hogy leadták, hanem a dátummal, hogy a pesti előtt adták le.

Lehetett volna annyi "eszük", hogy 20-a előtt lement volna szegeden is, meg Pesten is.

ottomoll 2013.08.21. 13:08:09

@altimus: Színészi oldalról Jordán támogatottsága is óriási volt a társulatban, mielőtt Alföldit kinevezték volna.Ez valahol természetes is, hiszen egy új igazgató mindig bizonytalanságot jelent a társulat számára.

willdattaa 2013.08.21. 13:13:40

Ilyen az amikor nem elég ha egy színházi rendező buzi zsidó, hanem arra is szükség lenne hogy tehetséges legyen. Erről most végre az RTL-Klubon ország-világ meggyőződhetett.

ottomoll 2013.08.21. 13:13:50

Gizella, Réka rendben volt. Viszont Alföldi kihagyta a ziccert, hogy Koppány, Laborc, és Torda szerepére mostani, kevéssé ismert rockénekeseket alkalmazzon, mint ahogy tették azt '83-ban. Sarolt szerepére pedig talán jobb lett volna Molnár Piroska. Neki az énekhangja is jobb, bár nem vagyok olyan rossz véleménnyel Udvaros alakításáról sem.
Az új ötletek rám felemás hatással voltak. A trabantos húzást kedvesnek találtam. Egy kis humort csempészett az előadásba. Torda főszáma nekem nem jött be annyira. Kissé erőltetettnek éreztem a párhuzamot a sámán révülete, és a rockénekes betépése között, nyakában a gitárral. Itt valami autentikusabb dologgal kellett volna előállni, de pl. a sámánhörgés jó volt.
Egyébként, ha már formát bontunk.. Lehetett volna női táltos is, mondjuk Péterffy Bori. Szerintem működött volna.

altimus 2013.08.21. 13:16:03

@Ay: ha igy gondolod igy gondolod. en nem neztem meg ezt a rendezest mert engem a darab maga a legkevesbe sem erdekel, nem tartom kulonosebben jo darabnak. az esetleg erdekes lehet hogy alfoldi mit tud ebbol a darabbol kihozni. a darab vegen pl. a koronaba zart szineszek otlete tetszik.

nagy feladat egy szakralisnak tekintett es tomegek altal szeretett darabot nem giccsesen megrendezni. raadasul jol megrendezni. semmi nem tortent ha ez most alfoldinek epp nem sikerult. nem lesz ettol egybol rossz rendezo, majd rendez jo darabokat is. mo-on is es kulfoldon is. szerintem most kulfoldon kellene probalkoznia, mo-on mar bizonyitott es a mostani kurzusnak o nyilvan nem nagy kedveltje. akkormeg minek itt konlodni?

... zöld levelecske, ... (törölt) 2013.08.21. 13:16:24

@doggfather: Miért baj ez? Sokakat megóv a csalódástól. Alföldiről meg nyilvánosság előtt kiderült végre, mekkora kókler kontár. Hogy ez 65 millió adóforintba került? Jó befektetésnek látom és igazolva, hogy miért nem hosszabbították meg a lejárt szerződését.

Mizantrop 2013.08.21. 13:17:50

Keresem a mikroportokat a csíksomlyói előadás szereplőin, azokat hová rögzítették?

altimus 2013.08.21. 13:17:56

@ottomoll: jordan szimpatikus ember, jo szinesz. rendezokent talan kevesbe jo. viszont amit a nemzetiben csinalt az nem nagyon sikerult. vallalt egy csomo dolgot, de a nagyreszebol nem lett semmi. kicsit erotlen es otlettelen volt o egy ekkora feladathoz.

Ay 2013.08.21. 13:17:56

@doggfather: ennek két oka van, egy: megvan az ingyen ünnepi műsor, kettő: szinte nincs az arénába jegy, ergo nem lesz bukás...

A Tv valóban nem fogja visszaadni azt az aurát, amit a helyszínen átélhetsz, azt megkapod, s a tv sosem adja vissza.
nem lehet, hogy a tv-ben látva elment a kedved az egésztől, mert szarnak tartod és ez az igazi bajod? hm...

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.08.21. 13:22:21

@Ay: nem, direkt nem néztem meg, és el se olvasok semmit róla (ezt a posztot se olvastam el a blogra járok rendszeresen és csak kifakadtam), hogy még véletlenül SE befolyásoljon, de ez se lesz egyszerű még 10 napig.. :S

ingyen?? tuti, hogy az rtl nem ingyen kapta meg a felvételt.

@... zöld levelecske, ...: hogy óv meg a csalódástól??

Ay 2013.08.21. 13:25:08

@altimus: szerintem rosszabb rendező lett tőle, legalábbis a szememben...
Valóban nem egy shakespeare-i mélységű darab, nem könnyű rendezni, valóban voltak benne jó ötletek, de ez most kevés volt, nagyon kevés... számomra...
Sajnálom, hogy szakmailag ide süllyedt Alföldi, de ez van...

Ay 2013.08.21. 13:26:51

@doggfather: Mivel szponzor volt, tuti, hogy nem milliárdokért szerezte be...
A másik részét meg értem így, valóban kemény 10 nap vár rád, ha így gondolod...
kitartást...

dr. Kóser Malac™ (a legnagyobb demokrata civil)! 2013.08.21. 13:29:11

@Ay: "A Tv valóban nem fogja visszaadni azt az aurát, amit a helyszínen átélhetsz, azt megkapod, s a tv sosem adja vissza."
Ráadásul reklámot sem b*sznak bele... :)

... zöld levelecske, ... (törölt) 2013.08.21. 13:31:42

@ottomoll: vagy Ganxsta Döglégy Zolee. Esetleg az amúgy is balliberális orsósozó köztársasági elnök, Pityinger Megyünk Lopni László, mint Koppány. Stólbucit mindketten lejátszották és leénekelték volna, még Dopeman is. Gizellának transzvesztitának kellett volna lennie, Asztrik meg kínai mohamedán. Ez, tekintettel az új, több tízmilliós európai arab, illetve növekvő kínai közösségekre, sokkal aktuálisabb lett volna.

... zöld levelecske, ... (törölt) 2013.08.21. 13:33:18

@doggfather: úgy, hogy visszaváltod a jegyet, aki meg még nem vett, az már nem is vesz rá, mert tudja, hogy szar a darab. Végre egyszer tényleg közszolgálati volt az RTL! Mégiscsak tudnak ők, ha akarnak.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.08.21. 13:35:57

@... zöld levelecske, ...: igaz, ez tényleg egy lehetőség.

@Ay: "Mivel szponzor volt, tuti, hogy nem milliárdokért szerezte be..."

Nanana, a kertv tuti, hogy keresett vele. Nem irgalmas szamaritánus.

A következő majd az lesz, hogy Ákos is ingyen lépett fel, mert a konci is ingyenes volt, nem?? ;)

ottomoll 2013.08.21. 13:39:51

@altimus: Én csak annyit állítottam, hogy önmagában a társulat támogatása semmit nem jelent, hiszen általában elemi érdekük,hogy az addigi status quo maradjon.

vak komondor is talál szemet 2013.08.21. 13:43:21

A népek és a postolók (önjelölt apostolok?) imádják a hamis pátoszt, és nagyon csúnyán reagálnak a megvonására.

Mizantrop 2013.08.21. 14:05:43

Kedves poster, az általad etalonként ide állított csíksomlyói előadás élő énekkel ment vagy playbackről?

Pamuk 2013.08.21. 14:12:30

Ez egy tipikus hülyemagyar poszt. Nem kellett volna megtenni. Kicsit jobban kellett volna az előadás alatt figyelni, és az iskolában is többet jelentkezhettél volna.
Attól, hogy tudsz írni, nem feltétlenül jelenti azt, hogy a véleményed bármilyen szinten is mérvadó, kedves szerző.

Írtál egy szert. Most büszke vagy?????

Pamuk 2013.08.21. 14:13:33

Bocsi, nehogy félreolvassák, szart akartam írni...

Wintermoots (törölt) 2013.08.21. 14:14:01

alföldi darabokról írni veszélyes, akár pozitív, akár negatív a kritika:)
kivéve persze ha valaki szereti a politikai alapon hőbörgő trollokat

Elijah_Baley 2013.08.21. 14:23:02

@Mizantrop: ez dramaturgia szempontből tökre irreleváns kérdés.
mint ahogy a hegyek közé felrittyentett nyitott színpadnál is dosztmindegy h sávlpéjbekkk vagy élő hangot erősítenek elviselhető mértékben torzzá de a tér különböző pontjain hasonlóan hangzó és még befogadható anyaggá.
régen azért voltak hangversenytermek meg színházak, mert annak jó az akusztikája manipuláció nélkül is.

altimus 2013.08.21. 14:36:43

@ottomoll: akkor ha ugy itelik meg hogy jo es szinvonalas munkat vegeznek, szeretik a kornyezetet, a rendezot. ha sikereket ernek el egyeni es tarsulati szinten ...

akkor meg nem tamogatja a tarsulat az igazgatot ha nincsenek sikerdarabok, nem kapnak jo munkat, nincs szakmai es egyeb megbecsules akkor meg nem tamogatjak az igazgatot.

... zöld levelecske, ... (törölt) 2013.08.21. 14:46:17

megvolt a 15 perc hírnév, köszönjük Emese, a kommentelés lezárható

Orszag 2013.08.21. 14:55:12

@danialves: Ha már itt tartunk, Koppányt nem a teljes magyar nép támogatta, hanem a saját fennhatósága alá tartozók. István utána még leszámolt néhány családtagjával, akik nem vettek részt ebben a megmozdulásban.

Ppix 2013.08.21. 15:09:02

@danialves:
"Ha szerinted nem nyilvánvaló, amit a biztonsági őrnek öltöztetett papok jelentenek"
Mit jelentenek? Mi az aktuálpolitika ebben?

", az, hogy az első darab, ami egyértelműen elnyomóként és erőszakot alkalmazóként ábrázolja Istvánt, akkor nem tudok mit mondani. "

Jaj, tényleg elnyomó volt, micsoda meglepetés, a különféle törzsek ellenállását fegyverrel leverő, hűbérúri hatalmát kiterjesztő, egységes államot erőszakkal megteremtő uralkodó, sose gondoltam volna.
hu.wikipedia.org/wiki/I._Istv%C3%A1n_magyar_kir%C3%A1ly
Durva ez az Alföldi, hogy ilyennek mutatja. Nem is emlékszem, az előző rendezések esetében Koppánnyal mi lett végül? Gyomorrontást kapott, vagy ágyban párnák között hunyt el?

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.08.21. 15:11:14

@Karcolt lendület: Kortalan meg nem azt jelenti, hogy valami végtelen éves, különben nem létezne kortalan mű, bakker, ez essen már le. Pont attól kortalan, hogy nem tették tele olyan dolgokkal, amik csak az adott korszakban nyertek értelmet. Különben (ismétlem magam) már rég elfelejtettük volna.
Az én szememben a rendezés sem arról szól, hogy valaki előemészti nekem, mit gondoljak, legalább hagyta volna meg nekem a lehetőséget, hogy elgondolkodjak rajta. (Pl. a szövegből sok helyen eleve hiányzik az egyértelmű állásfoglalás, ezt most elég nagy sikerrel formálta a saját képére Alföldi.) Ha a közállapotokról akar regélni, akkor tegye meg a darabtól függetlenül. A Keresztapa vagy egy Rolling Stones szám is tök jól megvan anélkül, hogy éves szinten aktualizálnánk.

@nyünyüge: "Az, hogy a szerzők a több mint ezer éve zajló eseményekről szóló igen kevés tényanyag és számtalan történészi, politikai interpretáció közül mit írt bele a színdarabba és mit nem, az már eleve "aktualizálás" volt." Egész pontosan Boldizsár Miklós Ezredforduló című drámáját írták bele. ;) Alföldi meg nem csak a jelmezekben döntött másképp (azt mondjuk pont leszarom, hogy öltönyben vagy farmerban rohangálnak), hanem rengeteg más dologban is, de még mindig a "hogyan"-nal van a legnagyobb problémám. A többi ld. fent.

@Pamuk: Hát ez második próbálkozásra sem jött össze, megnyugodhatsz, harmadik már nem lesz.

illaim 2013.08.21. 15:19:01

Na figyelj te "danialves" álnéven írogató! A hatalmas különbség közted meg Alföldi Róbert között, hogy ő a művéhez a nevét is vállalta, ellentétben veled ! Talán, az írásod elolvasva, nem is csodálkozok, hogy eltitkoltad ! Csak nem szégyelled ?! LOL

Jóléti Dán Kekszesdoboz 2013.08.21. 15:22:14

@ottomoll: ammán szentigaz, hogy Péterffy Bori főtette vóna az íre a pontot

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.08.21. 15:25:11

@Ppix: Figyelj, tényleg kezd már gáz lenni ez a kapálózás, előbb még te akartál kioktatni, hogy mennyire nem értetted ezt a művet, most meg nekem kéne elmagyarázni, hogy a kereszténydemokrata néppárt által hivatalából eltávolított rendező vajon miért ábrázolja egy félkatonai egyház machinációinak az egész cselekményt. (István meg természetesen úgy alapított államot, hogy néhány SS-tiszten és militarizált papon kívül senki nem támogatta, a magyar népből egy ember sem...)

@Mizantrop: És a tegnapi?

@illaim: ...mondta a teljes nevét és címét feltüntető kommentelő. LOL.

BKV reszelő 2013.08.21. 15:28:45

Hm. Mennyi magyari...elemzik, hogy a másik magyari műve mitől nem magyari...szakért itt a munkanélküli, a segélyes, a közmunkás munkanélküli és a többi. De egy sem írta le azt, amitől a magyar az magyar. Ha többségbe kerül, akkor a másként gondolkodónak csak annyit mond: A kutya ugat, a karaván halad.", ha meg nincs többsége, akkor a mi kutyánk kölyke elven keres elvhű nem gondolkodó hozzá hasonló barmokat. Gratulálok! Ez a nemzet felszámolás alatt áll. A vége felé. Joggal.

tollas 2013.08.21. 15:32:34

@doggfather: Mert így még féláron túladhatsz a jegyen.

Long R3 IGF-1 2013.08.21. 15:35:19

@rockjano: Az egésszel az a baj hogy én már az eredetit sem szerettem. Össze-vissza lopkodott katyvasz az egész. Általában az ún. rockopera vagy musical egy elég sekélyes műfaj néhány remekmű kivételével.

Teljesen egyetértek. Hihetetlen, hogy a KISZ KB-s, MSZMP-s Koltay, hogy megetette a komcsikat ezzel a szarral, most meg a jobberek kajálják. Rocknak se jó ez, meg operának is fos. Némelyik dal annyira gyenge, hogy akár az Ákos is írhatta volna. A második fele jó volt arra, hogy az Alföldi bemutasson a hatalomnak, de az első részét akár ki is hagyhatta volna...

Mizantrop 2013.08.21. 15:40:49

@közmunkás bérkommentelő: annyiban nem irreleváns, hogy poszter leosztja az egész stábot az énektudás problémái miatt, hogy neki vérzik a füle, majd belinkel egy olyan előadást, ahol egy élő hang sincs. Persze, versenyezzetek. Okos.

pikkbubi 2013.08.21. 15:45:20

@közmunkás bérkommentelő:
-dramaturgiai szempontból mennyire releváns hogy az rtl klub mikor ad reklámot?
-ha a playback nem releváns, akkor a sz@r énekhang miért?
-tehát reménykedjünk hogy 10 év múlva is el tudják tátogni a szereplők a playbacket....ez a konklúzió

tééényleg? 2013.08.21. 15:47:18

Nem volt jó az Alföldi rendezés. Nem csak azért nem mert az eredeti mind hangokban, mind érzésben, mind dramaturgiai megoldásokban jobb volt. Ez csak ténykérdés. Elmaradt a borzongás, elmaradt az az érzés ami hatalmába keríti az embert amikor István és Koppány együtt énekel. És ez az érzés minden egyes jelenetben elmaradt. Sehol sem borzongtam meg. Sehol sem. És ennek semmi köze ahhoz, hogy valaki hitből ócsárolja vagy védi ezt a rendezést. Semmi buzizás, semmi libsizés, semmi ilyesmi. Gyenge volt. Ha valaki nem tud tényleg valami ütős újdonságot belevinni, akkor ne nyúljon hozzá az eredetihez, mert az annyira jól sikerült, hogy azóta sem készült hasonló erejű magyar mű.
Aki meg azt sem szerette, minek nézte meg ezt??? Főleg ne fárasszon másokat a hülye kommentjeivel...

Mizantrop 2013.08.21. 15:48:54

@Long R3 IGF-1: Azért nem kéne hülyeségeket beszélni. Nyilván nem Bartók életművének szintjén mozognak ezek a dalok, de invenciózus, karakteres, a maguk műfajában rendben lévő számok. Vagy te mégis mihez/kihez mérsz? Aztán: honnan lopkodott számok ezek pontosan?

ottomoll 2013.08.21. 15:54:04

@altimus: Ez szubjektív. Mindenesetre önmagában az a tény hogy a társulat támogatja az igazgatót még nem mérvadó, hiszen ennek sok oka lehet. amit írsz hogy színvonalas darabok, igazság stb. pedig a néző, külső szemlélő által is megítélhető.

ottomoll 2013.08.21. 15:54:56

@Wind Callman tér: Ha már lúd, legyen kövér..:)

Mizantrop 2013.08.21. 15:55:21

@tééényleg?: És ha valaki ebbe beleborzongott, elsírta magát, a csíksomlyói felvételt pedig egy kosztümös panoptikumnak érzékeli, egyetlen igazi őszinte, felkavaró gesztus nélkül, azzal mi van? Annak hozzád képest nincs igaza?

MEDVE1978 2013.08.21. 15:55:40

Az egész attól függ, hogy valaki mit várt ettől a darabtól. Az eredetiben az énekhangok nagyon a helyükön voltak, Koppány (Vikidál) erős és brutális hangjától, István (Varga Miki) kettős hangjától (egyszer szelíd, egyszer kemény), valamint mondjuk a pap (sajnos nem tudom ki volt) herélt hangja, Torda (Feró) és a Sámán (Deák Bill) stb.
Hang szinten nagyon ott volt az eredeti, szinte mindenki képzett énekes volt (talán Balázs Pétert kivéve). Ezért is nehéz elképzelni, hogy ezt meg lehessen haladni - nem is sikerült, azóta sem.

A másik a színházi megvalósítás. Az eredetiben ugye voltak politikai üzenetek, de emellett ott volt még a felemelő történet, happy enddel, a magyar kánonnal összhangban.

Alföldi ezzel szemben mai reáldarabot rendezett, rengeteg utalással, ki nem mondott politikai üzenetekkel stb. Rám pont azért nem hatott az egész elég erősen, mert közepes énektudással rendelkező színészek adták elő. Szívesen megnéztem volna egy hasonló darabot az eredeti gárdával (akkor nem zavart volna bántóan a rossz ének) vagy csak egy sima, ének nélküli színházi darabot a témában. Így viszont ordító volt a tudásbeli kontraszt a hangoknál.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.08.21. 15:55:54

@tééényleg?: Köszönöm, már épp kezdtem reménytelennek tartani, hogy lesz akár egy ember is, aki megérti, hogy miről van itt szó.

Bretschneider detektív 2013.08.21. 15:56:26

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Baszki, veletek kettőtökkel egyetérteni, szinte fáj. :-) Gondolom nektek is, a ballibsivel, ugyi? :-D

Másutt is megírtam: ezt a darabot az elejétől kezdve nemhogy nem értettem, hanem túlságosan is értettem. Amikor bemutatták, még semmit nem lehetett sejteni abból, hogy... Egy esztétikai és ideológiai katyvasz, ami csak ott és amiatt lehetett "kultusszá", mert nem volt más. Nem lehetett. Olvastam a III/III-as háttértörténetét, nem semmi aggodalmak szülték a bemutatót. :-)

Na, mind1, Szörényiéknek annyi plusz van beírva nálam, hogy legalább a Popfesztiválos mjuzikelt nem ők vállalták be. LGT-nél ugyanennyi mínusz.

Hogy ontopik legyek: mivel élőben nem tudtam volna megnézni, az RTL klubhoz ragaszkodtam, a családot is elküldtem, mert tudtam, hogy a blogoszférában fontos előadásról kellene majd véleményt alkotnom. Ahhoz meg látni kéne. A reklámblokkig bírtam, aztán lefeküdtem. Ezek szerint én jártam jól.

Bretschneider detektív 2013.08.21. 15:58:27

@kovi1970: Neked is + 1. Ennél csak 1 rosszabb feldolgozás lehetett volna (mondom úgy, hogy nem is láttam, persze), Sasvári Sándoré, lóháton. :-)

Bretschneider detektív 2013.08.21. 16:00:55

@rockjano: Nem véletlenül szerepelt a filmben a szakállas csávó (ki emléxik nevére?), magyar hangja Varga Miklós.

Bretschneider detektív 2013.08.21. 16:02:49

@közmunkás bérkommentelő: Mondjam azt, hogy még neked is +1. Ez a megfogalmazás is tetszik.

Bretschneider detektív 2013.08.21. 16:05:56

@Bretschneider detektív: @Ppix: És ráadásul Neked is igazad van. De tényleg, az utolsó bekezdéseid, igen.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.08.21. 16:12:30

@Bretschneider detektív:

Én független vagyok, azaz alapvetően nem érdekel se ballibázás, se fidesznyikezés, se komcsizás, se fasisztázás.

Bretschneider detektív 2013.08.21. 16:15:00

@smartdrive: Talán nem véletlen, hogy egy másik csatornán ezzel párhuzamosan épp a Becstelenek mentek? :-)

Long R3 IGF-1 2013.08.21. 16:16:27

@Mizantrop: Ja. Szerinted invenciózus, karakteres, szerintem fos, operett. A Szörényi testvéreknél csak a Sztereóvityi testvérek voltak borzalmasabbak, de azok legalább nem képzelték magukat rockereknek. :D

Bretschneider detektív 2013.08.21. 16:16:43

@smartdrive: Ööö. Az előbb írtam, nem jelent meg.
Még egyszer: talán nem véletlen, hogy egy másik csatornán épp ekkor a Becstelenek mentek? :-)

Bretschneider detektív 2013.08.21. 16:19:27

@Karcolt lendület: Arról feledkezik el mindenki, hogy épp a 30 éves "jubilium" kapcsán lett felújítva. Ennyi.

Bretschneider detektív 2013.08.21. 16:22:23

@willdattaa: És mi van azzal a véleménnyel, amellyel egyedül állok, hogy ez egy annyira szar darab, hogy még Alföldi sem tudott vele megbirkózni? (Igazából nem a véleményem, csak egy lehetséges variáció a sok közül. Mint írtam, nem láttam a végeredményt a reklámtól.)

Bretschneider detektív 2013.08.21. 16:26:49

@Mizantrop: Ha csak húsz percet játszanál rockot-bluest, nem kérdeznél hülyeségeket.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.08.21. 16:29:53

@Bretschneider detektív:

Akkor ismersz, hogy nem vagyok betehető egyetlen politikai szektába se.

pikkbubi 2013.08.21. 16:31:30

@danialves:
csak akkor tudnám miért Csiksomlyót állítod etalonnak, ami egy középszintű játék volt, bármiféle új gondolat nélkül, totális átveréssel..(ráadásul még fájóbb akkor playbackelni amikor ez az ősbemutató Erdélyben és hatalmas volt a várakozás)

Behajtó70 2013.08.21. 16:38:09

@Köcsögöm Széken: "mi buzizás, fikázás lesz majd konzervatív részről"

nem csak konzervatív részről...akinek füle van, hallhatja, hogy mekkora rakás szar lett.

ennyi.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.08.21. 16:49:09

@pikkbubi: Ami nem megy, az nem kell erőltetni, ez igaz mindkét említett dologra.
Egyébként nem állítottam etalonnak sehol sem (főleg, mert nem láttam az összes előadását), egész egyszerűen az a darab rendben volt, ez meg nem.

tééényleg? 2013.08.21. 16:55:55

@Mizantrop: Nem hiszem, hogy van igazság abban, hogy valakinek tetszik valami vagy sem. Azt hiszem, hogy itt is hitvita zajlik. Mindenki (a legtöbb kommentelő) aszerint értékelte a látottakat, hogy a kormányhoz képest hova lövi be magát. A jobbosok zsigerből utálják, a balosok zsigerből imádják. Én úgy gondolom, hogy akkor érdemes hozzányúlni valamihez, feldolgozni azt, ha valami pluszt tudunk hozzáadni. Az eredetihez képest Csíksomlyó a környezettel és az érzelmi háttérrel tudott többet adni. Alföldi szerintem nem tudott hozzáadni semmit, sőt, a sokszor gyenge előadással (lásd hangi képességek) elvett az eredetiből. Ez az én szubjektív véleményem, nem isteni kinyilatkoztatás és mint írtam semmi köze párt vagy világnézeti preferenciáimhoz...

Ppix 2013.08.21. 17:00:30

@danialves:
"most meg nekem kéne elmagyarázni, hogy a kereszténydemokrata néppárt által hivatalából eltávolított rendező vajon miért ábrázolja egy félkatonai egyház machinációinak az egész cselekményt."

Ööö, talán mert az eredeti darab is annak ábrázolta? :)
Legfeljebb nem félkatonainak. De az emberek ideológiai megvezetésére és a fizikai erőszakon alapuló elnyomására szakosodott szervezetek összefonódása talán nem példa nélküli a világtörténelemben.
Ebből én még nem következtetnék vallásellenességre, vagy kicsinyes rendezői bosszúra.
István idejében erőszakos hittérítés ment. Na pufff, ez van. Ez kellett a kultúrális EU integrációhoz. A társadalom akkori állapotában nem lehetett másképp csinálni.

" (István meg természetesen úgy alapított államot, hogy néhány SS-tiszten és militarizált papon kívül senki nem támogatta, a magyar népből egy ember sem...)"
Hát ezügyben igazat adok, ez túlzottan is így jön le a darabból. Bár egyes tömegjelenetekben a nép István mellett is ott áll. De nagyon meredek lenne ebből arra asszociálni hogy a mostani hatalom náci, aki az egyházzal összefogva erőszakosan kényszeríti ki a csatlakozást a mihez is??? ÖÖÖ EU-hoz biztos nem, semmi más külföldi hatalomról sem tudok, akire támaszkodna a fidesz...

Nem tudom, nekem ez nem tűnik túlzottan aktuálpolitikainak, vagy csak nagyon áttételesen.

Mizantrop 2013.08.21. 17:05:01

@Long R3 IGF-1: Várom a válaszaidat. Én sem ezen nőttem fel, de kíváncsi volnék, honnan lopkodták, illetve te mihez mérsz ebben a műfajban?

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.08.21. 17:09:33

@Ppix: "Legfeljebb nem félkatonainak."
Pedig erről van szó, hogy mindenben sikerült túlzásokba esni. Ennek a célnak a kereszttel mászkáló csuhások is megfeleltek volna. Benne lett volna ez is, de lehettek volna simán csak kereszttel mászkáló csuhások gépfegyverek nélkül. Viszont így én szinte már éreztem a tv előtt, ahogyan Alföldi ott áll fölöttem és mondja, hogy "Az egyház rossz, értem?"

"kényszeríti ki a csatlakozást a mihez is???"
Bőven értelmes ez a csatlakozás nélkül is (főleg, mert István nem csatlakozott sehova sem a szó szoros értelmében, a NRB-től függetlenek maradtunk): a keresztény hatalom náci, egy olyan vezetővel, aki mindenféle olyan dolgokat erőszakol a népre, amit ők nem akarnak. Az államalapító vezér meg csak egy pojáca, akit dróton rángatnak az oligarchák (jelen darabban az egyház, az anyja és a "lovag", ahogy a dal mondja).

BitPork 2013.08.21. 17:14:08

Jó lenne ha nem a művészetet (sicc!) fikáznád kedves post-toló, hanem az ország mindenkori vezetőjét. Több olvasót hozna, és talán lenne értelme is ;)

Mizantrop 2013.08.21. 17:16:13

@Bretschneider detektív: Hülye kérdésre szép türelmesen kell válaszolni, nagy erény. Most az a baj vele, hogy hozza a műfaj alapvető jellegzetességeit? Szörnyű. Egyébként meg basszusgitáros-énekes vagyok egy alter-rockzenekarban. :)

Mizantrop 2013.08.21. 17:21:10

@danialves: De, abszolút etalonnak állítottál be ("reménykedjünk, hogy 10 év múlva is valami hasonlót láthatunk") egy olyan előadást, ahol nincs élő ének, ahol a panoptikumból előlépett szereplők közt ötödik osztályos szintű színpadi interakciók zajlanak, ahol nem látok valódi problémafelvetéseket. Ja, igen, szépen tátognak a szereplők, meg lengnek a magyar zászlók.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.08.21. 17:28:41

@Mizantrop: Mindig borzalmasan szórakoztató, amikor mások megpróbálnak meggyőzni arról, hogy mit gondolok :D

Ha valami olyasmit írtam volna, hogy "ha csak feleennyire lesz jó a következő, már elégedett leszek" stb., akkor érteném a logikádat, de így nem tudok mást mondani, mint hogy még gyakorolni kéne a szövegértést. Vagy lehet, hogy nálad csak mindenből az etalon az elvárt szint.

Mizantrop 2013.08.21. 17:31:22

@tééényleg?: Mégis úgy közölted, mintha vitathatatlan lenne mind a műalkotás, mind annak megítélése. És ez nem csak hitkérdés, hanem annak kérdése inkább, hogy mit várunk el a kortárs kultúrától: azt, hogy szépen felmondja a kötelező leckét, vagy azt, hogy nyisson, kérdezzen, kételkedjen, ha kell. Komolyan néztem ezt a csíksomlyói előadást, és egyetlen mentséget tudtam rá felhozni: a szakrális környezetben az erdélyi magyaroknak annyira fontos ez az egész, hogy totálisan más talapzatról tekintenek mindenre. De az az ő életük, az ő interpretációjuk, ebben az országban pedig, ahol mi élünk, bizony a mi gondjaink lehetnek mások is: ez a zárt világ, ez mindent, minden "hortobágyi poétát" lehúzó magyar Ugar, ez az ájtatos mázzal leöntött önbecsapás, amiben élünk. És Alföldi rendezése ezt is felmutatta. Ettől még nem hibátlan, tökéletes, de legalább kockáztat annak érdekében, hogy érdemleges dolgot mondhasson.

Mizantrop 2013.08.21. 17:34:40

@danialves: Lehet, hogy csak te nem tudsz fogalmazni, kedves barátom, vagy nem értesz a kontextualitáshoz, mert ha te szétfikázol egy adott előadást, majd beszúrsz egy linket azzal a felkiáltással, hogy ezt várjuk, akkor bizony megadod a kötelező leckét. De segítek, ha gondolod: etalon = hiteles, állandó; mintapéldány.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.08.21. 17:37:58

@Mizantrop: Tényleg nem tudok mit kezdeni azzal, hogy konstans meg akarod magyarázni, hogy mit gondolok, hogy aztán elmagyarázd, hogy miért nem igaz az, amit szerinted gondolok. Gyakorlatilag magaddal vitatkozol, ehhez én nagyon nem is kellek, úgyhogy jó szórakozást.

profilo 2013.08.21. 17:40:20

@illaim:

Szegény barátom!

:)

Menj vissza a stop.hu-ra,az való neked.Hazai pálya...ott nem lógsz ki az idiotizmusoddal.

Mizantrop 2013.08.21. 17:42:48

@danialves: Megint tévedésben vagy: nem azzal vitatkozom, hogy te mit gondolsz, hanem azzal, hogy mit írtál le. És ennek az értelmezése, úgy fest, kissé nyitott maradt. Sajnos az élet része az, hogy mondataink, cselekedeteink adott környezetben akár a szándékunktól eltérően is hathatnak, ha ezzel találkozol, ne nagyon lepődj meg. Irodalomértési közhely, hogy nem a bekódolt mondandót kutatjuk a leírt műben (lásd még a "mire gondolt a költő?" rossz kérdését), hanem értelmezzük, úgy, ahogy az ránk hat. Ha immáron többen így értelmeztük, nem biztos, hogy egységesen mi hibáztunk. További jó szórakozást neked is.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2013.08.21. 17:42:57

Én most tényleg kedvező helyzetben vagyok, mert mivel tudtam, hogy ez a ripacs minőségi rendezést nem tud produkálni, ezért inkább egy természetfilmet néztem meg.
Ott a majmok legalább hitelesek voltak. :-D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.08.21. 17:48:49

@Mizantrop: "Megint tévedésben vagy: nem azzal vitatkozom, hogy te mit gondolsz, hanem azzal, hogy mit írtál le. "
Nem, azzal vitatkozol, amit értettem alatta. Ezt pedig már 2 kommenttel előbb leírtam neked, innentől kezdve most is arról beszélsz, hogy a saját gondolataim kapcsán a te értelmezésed pontosabb, mint az enyém.

Mizantrop 2013.08.21. 17:52:08

@Kara kán: No, igen, mi is tükröt kaptunk.

Long R3 IGF-1 2013.08.21. 17:59:28

@Mizantrop: Lopkodás ügyben olvsad el pontosan az előzményeket. A mihez mérszre azt gondolom, hogy ennél még a Csárdáskirálynő is jobb. :D

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2013.08.21. 18:00:40

Én egyébként rühellem az átkomponálásokat, azt hogy korábbi művekkel akar nekem üzenni a rendező.
A rendező ha kortárs problémákkal akar foglalkozni, akkor rendezzen kortárs színdarabot, ne csócsálja meg a - mondjuk úgy - klasszikusokat.
Én ha „István, a király”-t nézek, akkor tényleg az 1000. körüli évek, az a kor érdekel. Minél hitelesebb, annál jobb.
Engem a rendező ne nézzen hülyének azzal, hogy parazita módon valami másba akarja csomagolni a mondanivalóját, úgy akarja megetetni velem. Egyébként, csak a tehetségtelen emberek csinálnak ilyeneket, amikor mások tollaival ékeskednek.
Shakespeare modern feldolgozásait is szívből utálom. Persze hogy macerás megvarrni a korhű jelmezeket, felépíteni a korhű díszleteket stb.

A másik: igazán jó modern darabot sem nagyon láttam még. A művész urak eljutottak a horror és a pornó területére a színházban is. Ezzel le fogják zülleszteni a színházat, mint ahogy a pornó és horror lezüllesztette a filmművészetet.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2013.08.21. 18:03:06

Olyan ez is, mint az antibiotikummal kezelt állathús, a mesterséges takarmányokkal felturbózott zöldségek és gyümölcsök stb.
Hamis, hamis, hamis, hamis!
Muszáj mindent elértékteleníteni, tönkretenni???

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2013.08.21. 18:05:14

Na, még egy és befejezem a floodolást. :-)

A táplálkozásban az okosabb emberek ma már eljutottak a bió megbecsüléséhez.
Jobb szeretjük a biotojást, a bioparit, a bioalmát, mint a plasztikázottat. (Apropó, nőkben, férfiakban is.)
Ez a jövő, tehát az ilyen műmájer piszlicsáré rendezőket is elfújja az idő homokfúvógépe.

Csutka Alma 2013.08.21. 18:18:04

Miért kell dögönyözni Alföldit?
Miért kell bántani a rendezői stílusát?
Miért kell becsmérelni a szinészek teljesítményét?
Hatalmas munkát végzett az egész stáb!
Ezt kell értékelni.
A színész bábú, amit mondanak neki: el kell játszania.
A kvalitások különbözőek, van aki tud énekelni van aki kevésbé.
A művészet nagyjai mind-mind megosztó személyiségek voltak és a mai
napig is azok.
Alföldi Róbert rendezőre bizonyos idő múlva büszke lesz az ország, és ez nem fenyegetés.
Gratulálok a produkcióban résztevő valamennyi (anyagbeszerző, szabó, varró, takarító, stylist stb...)személynek!!

Kerek_moderatort_masikat 2013.08.21. 18:20:47

Olvasgatom mindenfelé a tegnapi előadásról született cikkek kommentjeit... minimum érdekesek...

Akinek nem tetszik az az előadást, a rendezőt anyázza, az a színészeket húzza le. Akinek tetszik az azokat anyázza akiknek nem tetszett... vajon miért?

..és tényleg. Mindenféle hátsó gondolat nélkül. Valamelyik nálam magasabb szinten lévő műértő (Alföldi)művészetimádó, magyarázza már el, hogy MI A LÓFASZ VOLT EBBEN JÓ?

Ne anyázzatok, szájbarágósan mondjátok el nekem(ünk), hogy:
"..hülyék vagytok, a hamis ének, a szar hangosítás, a bénázás, a rossz dramaturg az mind mind MŰVÉSZET, amit ti nem értetek."

Pff...

nyünyüge 2013.08.21. 19:02:40

@Kerek_moderatort_masikat:
ez egy ballibnek tartott portál kritikája, szerintem értékelhető megállapításokkal:
stop.hu/belfold/istvan-talan-alfoldi-biztos-nem-kiraly/1173937/

(szerintem amúgy nem bukott az előadás, mert sok hibája ellenére nekem nagyon sok helyzet-konfliktus megfogalmazása tetszett benne).

pneumónia 2013.08.21. 19:05:54

Azt azért sokan elfelejtik, hogy Róbert azért kapta meg az állást anno, meg a heti-hetesben elkezdett a ballib oldalon erősen politizálni, e nélkül erősen nem lett volna sosem igazgató, tehát
ezért nem értem, hogy miért csodálkoznak ha támadják.

Kapitány_1 2013.08.21. 19:07:11

Tetszett az aktualizált rendezés, a mai viszonyok elé a tükrözés, igaz a jelképrendszer, amit Alföldi elénk tárt 2013-ban. Az éneklés színvonala viszont gyászos, nekem egyedül hangban hiányzott a régi csapat. Amúgy sem lehet a kettőt összehasonlítani, mert az akkor volt naprakész, ez meg most időszerű.
Az előadás hatásosságát igazolja a veszett és pánikszerű gyűlölködés amit a fidesznyikek bemutatnak, ahogy gyűlölködve próbálják az inget felvenni - Alföldi nagyon beletalált a lelkükbe és belső félelmeikbe...:)
Akinek meg nem Inge, annak Ursula.

nyünyüge 2013.08.21. 19:15:19

@Kapitány_1: hát a hangokkal volt probléma - bár a Királydombon Sebestyén Márta kölcsönözte a hangját a színésznőnek és volt egy másik "szinkronhang" is.
Tompos Kátya pedig sokmindenért kárpótolt.
Engem nagyon megfogott az első harmad után - mint egy jó sci-fi, amiben mindig csöndes szorongásban figyelem az "emberi mesét" a furcsa díszletek között.

... zöld levelecske, ... (törölt) 2013.08.21. 19:16:54

@Kapitány_1: még nem láttam gyűlölködő jobbost Alföldire, te hol találkoztál ilyennel? Gyölölködő ballibeket viszont a HVG-n tömegével láttam. Minek gyűlölnénk mi jobboldaliak, demokraták, magyarok? Hasznos hülye ez a Róbert gyerek, kell ez nagyon, lehetne belőle több is.

Lajosforras 2013.08.21. 19:19:39

ha anno alföldi a bárkában marad, sokkal jobb lett volna mindenkinek.

lavór 2013.08.21. 19:27:51

És tessék mondani, mit jelent rock operánál az, hogy ikonikus?

Nero Bianco 2013.08.21. 19:30:06

@... zöld levelecske, ...:
"még nem láttam gyűlölködő jobbost Alföldire"

Akkor épp ideje lenne kinyitni a szemed.

Mr. Waszabi 2013.08.21. 19:41:21

Talán szerencsétlen választás volt ezt az interpretációt pont az államalapítás ünnepére tenni. Talán nem.
Szent István szentségéről annyit, hogy sok magyarnak kellett meghalnia a Koppány és hasonló urak leverése utáni években István által végrehajtott erőszakos keresztényesítésben. Szó szerint tűzzel-vassal térítettek a római delegáltak István katonáitól támogatva, faluról falura. Aki ellenállt, azt megölték, csak hogy egyértelmű legyen. Magyar a magyart. Erről a hivatalos történelem nem szeret megemlékezni, az iskolai tananyag se nagyon forszírozza. Szóval kb. ennyi a valóságtartalma a sztori "meggyalázásának" vagy István szentségének. Alföldi előadása egy dolgot nagyon jól kidomborított: István államalapítása lényegében egyenlő volt a nemzet identitásának bedarálásával, beáldozásával a katolikus egyház érdekeiért. Zéró ellenállással, harc és alku nélkül kiszolgálta Rómát. Véletlen volna, hogy ma Orbán ugyanez ellen kel ki Brüsszelt ostorozva? Cska éppen nem Brüsszel a hibás azért, ha ezer év óta ez a fejünket önként igába hajtjuk mentalitás e nemzet vezetőinek vezérfonala. Hogy velünk mindig kibasznak. Persze, de csak azzal lehet kibaszni, aki ebben partner. Ez csak azért lehet így, mert a legelső ember, aki kibaszott a nemzettel, pont István volt, meg az apja. Ebben a stréber beáldozásban nincs semmi nemzeti, sem pedig dicsőséges, akárhogy is nézzük, különösen akkor, ha azt is látjuk, hogy az egész dicsőséges imidzset lényegében a katolikus egyház növesztette a későbbiekben, értelem szerűen saját hatalmát legalizálva és erősítve. Ez politikai korrupció, nem több. Az egyház és a nyugat a későbbiekben is csak kihasználta a magyarok Róma által diktált ál-lelkiismeretfurdalását, miszerint bűnösök, akiknek a szőnyeg alatt kell közlekedniük. Pedig csak arról van szó, hogy utolsó jövevényként érkeztek a kontinensre.

Érdekes, hogy bár Európa valamennyi országában lezajlott erőszakos áttérítés, még is, ma már csak nálunk kell szégyellni, nálunk megvetendő az ősvallás, a nemzet valódi gyökere. Gyakorlatilag, mintha nem is léteztünk volna István előtt, vagy pejoratíve nyilatkoznak róla. Ugyanakkor szembetűnő, hogy harcos identitásból herélt eunuchhá lett a nemzet István ténykedései nyomán, szint pár évtized alatt. István megtörte a nemzet identitását idegen érdekek miatt, s ez mindmáig a sértettség gyökere ebben a nemzetben. Ezért nincs békéje, ezért gyűlöl bármit, ami mozog. Csak saját magával és álságos emlékeivel, álidentitásával nem számol le. Így sokáig fog tartani, az biztos. Sem angolnak, sem walesi-nek, sem franciának, sem németnek nem kell szégyellnie már jó ideje a kereszténység előtti kelta kori kultúráját, csak itt szégyen az, ebben az országban. Olyannyira, hogy néhány ősmagyar-mániáson kívül szinte nincs is publicitása a dolognak, ők meg egyrészt a ló másik oldalára esnek, másrészt meg bolondnak tartják őket. Pedig az igazság a kettő közt van valahol fél úton. Ennek a nemzetnek saját magával, múltjával, elhazudott történelmével, azaz valódi identitásával kéne végre szembe néznie s elfogadnia azt, miként azt más nemzetek is megtették a kontinensen.
Egységben az erő, sokaka szájából elhangzott ez már itt. Aztán lüfütty se lett belőle, se halvány lila esti köddel, se anélkül. Azért nem, mert az egység mindenek előtt azt jelenti, hogy az ember identitása és a róla alkotott önképe szinkronban van egymással. Akkor van békéje. Na, ez itt nincsen Géza, István óta, ez a helyzet. Ájtatoskodás, álszenteskedés van, de az bőven.
Nyilván ez nem azt jelenti, hogy most vissza a lóra, meg verjük le a sógorokat, németeket, vegyünk revansot ezer évért, de megnyugvást hozna a valódi múlt elfogadása. Ez a jövő kulcsa, ha valóban erősek és eredményesek akarunk lenni. Mert az egység belül kezdődik, az öntudatban. Ehhez nem vezet az az út, amelyen továbbra is hazugságokkal etetjük magunkat, amúgy össznemzetileg, ha vágyunk megtalálni identitásunkat, de biztos, ami biztos alapon azért beállunk szokásból az ünnepi körmenetbe. Meg kell érteni, hogy amíg a magyar a Szent Jobb mögött vonul fel augusztus huszadikán, addig nem csak államalapítóját, de saját megosztó gyilkosát is ünnepli egyben. Ez okozza a meghasonlást, megosztottságot és balszerencsét ezer év óta, melyen saját ebbéli viselkedése miatt nem tud úrrá lenni régóta.

_most_ 2013.08.21. 19:46:48

@... zöld levelecske, ...: ne, nem lehetsz ennyire sötét, folyamatosan gyűlölködsz Alföldire, gyakorlatilag az összes István a királyos posztba kommenteltél, úgy hogy szerintem nem is láttad a darabot, szóval nem tudom mi bajod Alföldivel, de látszik, hogy rákattantál rendesen, gyanítom visszautasította a közeledésed :D

Elijah_Baley 2013.08.21. 20:05:32

@lavór: olyan, hogy gospeles motívumok vannak benne keresztény rockos áttűnésekkel:)

Boli – Ch.T. is, meg hát! 2013.08.21. 20:14:35

@_most_:
Már bocs, de a betevőért meg kell dolgoznia. Különben mehet vissza a 6-os út mellé strichelni. Itt mégis csak egyszerűbb szop... megkeresnie a betevőt. Szegénykémmel szemben ne légy ilyen előítéletes... :D

Elijah_Baley 2013.08.21. 20:29:22

@lavór: csak meglepett majd kéccáz sablonos komment után a kérdés relevanciája... szerencsére nem pogány rockról beszélünk, így a képzavar egy könnyed kognitív disszonancia redukcióval feloldható, de attól még nagyon fontos megfigyelés volt a nehezen magyarázható költői kép számonkérése :)

cso zsi 2013.08.21. 22:30:47

@rockjano: "De nem szerepeltethetsz profi rockénekeseket egy ilyen darabban részint mert nem tudnak szinészkedni és nem érnek rá, annyira nem izgalmas az egész."

Érdekes módon, a RAM-színházban a Toldit úgy adják elő, hogy van a színész, aki játssza a szerepet, de nem énekel, és mögötte szinkronban mozog, vagy csak oldalt áll az énekhangja.
Elsőre az is meglepő volt, de nem volt rossz.

cso zsi 2013.08.21. 22:39:52

@MEDVE1978: Így valahogy. A darab nem volt rossz, csak a szereplők voltak alkalmatlanok az éneklésre. Több helyen felgyorsított tempóval, hogy "ne kelljen olyan sokat szenvedniük". :)))))
kovacsne.blog.hu/2013/08/21/kiraly_az_istvan_435
"Utána az a rosszindulatú sejtés fogalmazódott meg bennem, hogy a számokat azért kellett mintegy húsz százalékkal felgyorsítani, mert az egész brigádban talán két ember tudott énekelni, és nem akarták a szerencsétleneket túl hosszú ideig kínozni."

... zöld levelecske, ... (törölt) 2013.08.22. 13:12:56

@_most_: 20-án este néztem meg. Az, hogy szar a darab, az egy szimpla tény. De annyira szar, hogy lassan már elkezdett tetszeni.

Ugyanis a darab nem Istvánról szól, nem az államalapításról, nem a kereszténységről.

Megvannak a ködös vagy kevésbé ködös utalások az EU-buzi Gyurcsány-Istvánra és a nemzeti létben gondolkodó Orbán-Koppányra, de ez az egész mind mellékes.

Statiszta a darab, statiszta a kórus, a zenekar. Az előadók is statiszták.

Itt egyetlen művészeti alkotás készült, aminek az a címe, hogy Alföldi Róbert.

ottomoll 2013.08.24. 00:49:53

@altimus: De Jordánt is támogatták, és mégis mennie kellett..

Ppix 2013.08.26. 00:46:54

@danialves:
"Feleslegesen szájbarágós volt nagyon sok minden."

"Senki nem vette észre, hogy a darab utolsó nagy himnikus dala, a Felkelt a napunk valójában egy gúnydal, ki van csavarva. Úgy írtam, hogy a lelki szemeim előtt lebegett a pillanat, amikor piros nyakkendőben masírozunk a Hősök terén és integetünk Rákosi pajtásnak. Kicsit idegesített, hogy ezt nem vették észre" - mondta Szörényi Levente.

Hát igen, ott követtem el a hibát, hogy az elmúlt 30 évben senkit sem kérdeztem meg IK értelmezéséről. Akkor rájöttem volna, hogy általában "nem ment át"...

Ha átment volna fel sem merülhetne sok kérdés, pl. az Alföldi darab "keresztényellenessége". Merthát ugye az eredeti darab sem dicsőíti a kereszténységet.
"Veled Uram, de nélküled..." - ugyebár.
A sok turbómagyarnak meg hamar betelt a kapacitás amikor Alföldi lecsupaszította a darabot és megcsócsálós stílusban interpretálta...

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.08.26. 14:39:31

@Ppix: "A mostani véleményével ellentétben az RTL Klub István, a király promóvideóiban még az szerepelt, hogy Szörényi Leventét lenyűgözte az Alföldi-féle feldolgozás. Itt hangzott el az a mondat is, miszerint „Az alkotók kérésére kortárs darabot álmodott meg a rendező”, azaz Szörényinek már a bemutató előtt tudnia kellett, milyen lesz az új verzió. Szörényi szerint Alföldi „jó ízléssel és jó intelligenciával oldotta meg” a feladatát, és ekkor még egy szóval sem említett olyanokat, hogy a rendező „feláldozta a zenei minőséget a koncepció oltárán”. Sőt, az első szegedi előadás után azt mondta, „Stohl Buci hangja is rendben van”."

Magyarul Szörényi össze-vissza beszél, már azt is meghazudtolta ezzel az interjúval, amit 2 hete mondott. Gondolom valahogy reklámoznia kéne a darabot, de azért érzi, hogy orbitális marhaságokat ő sem mondhat ("Stohl hangja rendben van"), úgyhogy most valami mást kellett kitalálnia. Nehezemre esik elhinni, hogy 30 évig nem jött rá senki az ő rejtett üzenetére, ő meg ült csendben otthon, amíg végre előugrott Alföldi, és kitalálta, hogy mire gondolt a költő. Ámde legyen, elhiszem, viszont ettől még bőven túl volt ez erőltetve, kezdve a nyitószám alatti sikoltozós rohangálással a legvégéig. (Ahol egyébként szerintem már jól volt megvalósítva, csak hát addigra lerágott csont lett.)

"Veled uram"-hoz, ha már az alkotókat szedjük elő:
Bródy János: "Boldizsár Miklós, aki ezt a mondatot eredetileg leírta, sajnos már nincs közöttünk. Csak ő adhatna igazán autentikus magyarázatot arra, hogy hogyan értette. A mai napig is úgy érzem, hogy a darab alapvetően a nemzeti önrendelkezés vágya és az európai integráció eszméje között feszülő, már-már tragikus konfliktusról szól, és némi szomorúsággal állapítom meg, hogy ez a konfliktus végighúzódik a magyar történelmen, és sajnos a mai napig érezteti a hatását még a közállapotainkon is."

Nem egészen arról szólt ez az egy mondat, amit bele akarsz magyarázni.

Ppix 2013.08.27. 09:54:11

@danialves:
Nem akarok én belemagyarázni semmit, de az kurvaélet hogy a darab nem a kereszténység melletti feltétlen elköteleződésről és az "István felajánlotta Máriának az országot" című blődség melletti kiállásról szól.
Innentől kezdve "keresztényellenessége" miatt megtámadni a rendezést, vagy számon kérni az általad is említett konfliktus kihangsúlyozását szánalmas ideológiai próbálkozás.
És ezen ideológia mentén hazaárulás kontextusba helyezni az egészet már csak a legallja primitív acsarkodás.
A darab maximum bemutatja a valóságot, István a kereszténységet és az idegen hatalmak támogatását választotta az ország átalakítása érdekében. Akiknek nem tetszik ezen tény és a kereszténység erőszakos terjesztésének bemutatása akkoriban szintén felnégyelve végezték volna. :)

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2013.08.27. 10:11:23

@Ppix: Még szerencse hogy nem akkoriban élünk :)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.08.27. 12:07:17

@Ppix: "az kurvaélet hogy a darab nem a kereszténység melletti feltétlen elköteleződésről és az "István felajánlotta Máriának az országot" című blődség melletti kiállásról szól."
Mikor mondtam én ilyet?

Innentől kezdve inkább az a szánalmas ideológiai próbálkozás, hogy mindenáron valami ilyesmit akarsz kihozni abból amit írtam, csak hogy "primitív acsarkodás"-nak bélyegezhesd az egészet.

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2013.08.27. 12:37:34

@danialves: Hát igen, ez már e-penis méregetés :D

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.09.01. 07:46:17

Nah megnéztem (végre) a csarnokban, és jó volt a darab azt kell mondjam. Voltak benne gyengébb részek, meg teljesítmények, de összességében nagyon tetszett.
süti beállítások módosítása