Lenézett műfajok: a horror
2015. február 07. írta: danialves

Lenézett műfajok: a horror

(Hatalmas köszönet illeti Werewolfrulez kollégát, aki rengeteg elméleti és gyakorlati segítséget nyújtott abban, hogy ez az inkompetens és felesleges poszt elkészülhessen.)

(Mármint nem miatta lett inkompetens, éppen ellenkezőleg.)

Az év végi listázgatások kapcsán gondolkodtam el azon, hogy mennyire alulértékeltek a horrorfilmek általában. Az osztatlan kritikai sikert arató, és mindenhol az év horrorjaként emlegetett The Babadook például a közönség részéről szinte alig kapott elismerést, Imdb-n pedig kénytelen volt beérni egy leginkább közepes alkotásoknak fenntartott 6,9-es pontszámmal. Pénzügyi oldalról nézve pedig még ennél is siralmasabb volt a helyzete: az USA-ban például 600 ezer dollárt kalapozott össze, miközben például egy Annabelle 84 millióig jutott. Annak ellenére, hogy utóbbi még alacsonyabb, 5,6-os pontszámon áll. Ez egyben azt is mutatja, mekkora ellentmondás feszül a műfaj keretein belül: miközben a horror szép lassan napjaink egyik legnépszerűbb zsánerévé, a kisköltségvetésű horror pedig a stúdiók fő pénzcsinálójává nőtte ki magát, a műfaj egy pillanatig sem tudott kitörni az őt övező lenézettségből.horror.jpg

Ezt könnyű lenne elintézni azzal, hogy akik az Annabelle-hez hasonló mozisikerekre özönlenek, azok nem vágnak egybe az internet elsődleges véleményformálóival (elvégre a markánsan eltérő bevételi adatok ellenére nagyjából ugyanannyi szavazat érkezett az említett két műre), de ez a gondolat azt feltételezné, hogy ennek nyomán egy minőségi darab megkapná a neki járó dicséretet. És hogy ne mondhassátok, csak a kis kedvencemről beszélünk most, az Imdb-t elnézve ennek a tendenciának éppen az ellenkezője látszik: a top250-ben minden más műfajnál alulreprezentáltabb a horror, összesen 5 db jutott csak be, többek között olyan hiányzókkal, mint a műfaj meghatározó és messze az egyik legjobb darabjának tartott Az ördögűző. De ha szélesítjük a látókört, akkor sem lesz sokkal jobb a helyzet: a minimum ezer szavazatot kapott alkotások között összesen 283 horrort találunk 7.0-s pontszám felett, amely pontszám számomra (de talán még beszélhetek néhány ember nevében) az igazán színvonalas darabok alsó szintjét jelöli. Csak hogy lássuk ennek sokkoló voltát, ugyanezen kritériumokkal például 306 musicalre és 403 történelmi filmre akadhatunk, pedig ezek közül egyik műfaj sem vádolható azzal, hogy több produkcióval gyarapította volna a filmvilágot, mint a horror.

Természetesen mondhatjuk azt, hogy a horror egy hatalmas sznobhatás áldozata, hiszen sokak által valóban ignorált és lenézett műfajról beszélhetünk. Mint ahogy a nosztalgiasznobizmus is belejátszhat ebbe, hiszen az említett top250-es horrorok közül a legfrissebb a 33 éves A dolog. De annyira talán senki nem mazochista, hogy következetesen nézze és pontozza (vagy akár csak utóbbi) ezeket az alkotásokat. Így ha elfogadjuk, hogy itt nem valami világméretű összeesküvés játszik össze, akkor kénytelenek vagyunk belátni, hogy a mennyiséghez képest ez a műfaj tényleg nem termelt ki annyi minőségi alkotást, mint más zsánerek. És egy kis történelmi áttekintéssel kézenfekvő erre jutni: ez a cikk például remekül foglalja össze, hogy a félelemkeltés természete miatt mennyire egyszerű volt évtizedeken keresztül ugyanazokból a klisékből építkezni az alkotóknak. Ebben pedig tényleg van valami: a jump scare nem elég, hogy egy örökkévalóságon keresztül működő hatásmechanizmus (miközben egy vígjáték poénja vagy egy thriller fordulata más alkotásokban felhasználva már elveszti erejét), minden más műfajnál kevesebb megerőltetéssel is elő lehet állítani. A lehető legtriviálisabb példája ennek, hogy bármelyikünk képes megijeszteni másokat, ugyanakkor egyikünk sem született stand-upos vagy történetmesélő. Ugyanez vonatkozik az exploitationből kinövő slasherre: a vér és a belezés sokkhatása mellé sem kellett profi körítés, hogy megdöbbentse a nézőt.horror2.jpg

Ebből kifolyólag könnyű belátni azt, hogy a horroroknak a történelem során minden zsáner közül a lehető legkevesebb motivációjuk volt arra, hogy magas színvonalra törekedjenek, hiszen működési elvük elsődlegesen nem ebben gyökerezett. Mégis, ha a horror mindössze a sznobosan csak plázába járó, igénytelen tömegeknek aposztrofált rétegek vásári szórakozása lenne, nem lenne minden műfaj közül talán az egyik legnagyobb kultstátusszal bíró. A hazai blogszféra tematikus oldalai sokszor népszerűbbek az általános profilú filmes oldalaknál is, de jól mutatja a zsáner népszerűségét az is, hogy mi is olvasói nyomásra bővítettük szándékosan ilyen irányba a blogot. Úgyhogy itt talán többről van szó, mint egy remekül megkomponált átverésről, amely filmről filmre képes újra berángatni a gyanútlan nézőket, hogy aztán jól cserbenhagyja őket.

De az a helyzet, hogy hiába számlál rengeteg rajongót a műfaj, magukon a véleményeken nem látni a rajongást: az ezzel foglalkozó oldalakon vagy a horrorokról társalgó emberek értékeléseiben ritkán látni megszállottságuk igazolását, és még a képregényrajongók pozitív vagy éppen negatív elvakultsága sem fedezhető fel velük kapcsolatban. Azt pedig igen nehéz lenne megmagyarázni, hogy miért rajong valaki olyan produkciókért, amelyek viszonylag ritkán okoznak neki kielégülést. De a fent részletezett működési elv magyarázatot nyújt erre is: a rémület nemcsak mechanizmusként működik zsigeri szinten, hanem igényként is. Hiába a sok negatív tapasztalat, valahol mélyen a félelem megtapasztalása és leküzdése mindenkinek alapvető szükséglete (ezt már sok helyen sokféleképpen kifejtették), éppen ezért mint egy függő, vágyunk a szerre akkor is, ha az egyre gyengébb.

És minél többet használtuk, szükségszerűen annál inkább egyre gyengébb. Így aztán hiába áll elő valaki egy közel mesterművel, a műfajt habzsoló és éppen ezért a hatásmechanizmusára egyre inkább immunis rétegek számára nem fog azzal az elemi erővel bírni, mint azoknak, akik csak időlegesen tévednek át a horror területére. Sőt, utóbbiak számára még visszataszító is lehet néhány brutális vagy hátborzongató elem, éppen ezért tagadhatatlan, hogy az alkotók mindig pengeélen táncolnak, amikor megpróbálják felülmúlni elődeiket. Amely bizonyos közönségnek a megfelelő irányba lépi át az ingerküszöbét, az másoknál pont visszatetszést válhat ki, és az eredmény tulajdonképpen mindenképpen az, hogy egy jelentős rétegnek nem tetszik a végeredmény. Ezért lehetnek az Annabelle-hez hasonló alkotások sikeresek: kellően megbízhatóan szállítják ugyanazt a középszerűséget, nagyjából, mint egy gyorsétterem hamburgere.horror3.jpg

Mindenesetre hiába vannak nagy rajongói a műfajnak, ez ugyanakkor nem jelenti szükségszerűen azt, hogy ezzel párhuzamosan igényesebbé is válna az, aki napi 3 horrort néz. A rajongókon belül megfigyelhető ugyanis egy olyan réteg is, akiknek  a műfaj tömeges fogyasztása nem az abban való elmélyülést, hanem csak a fent részletezett dózist jelentik. Sőt, sokszor pont a horror iránti rajongásuk eredményezi azt a filmes szűklátókörűséget, amely miatt esélytelen az olyan jellegű ízlésváltozás, mint a sokkal változatosabb körből válogató filmrajongók számára.

Ennek nyomán érdekes megfigyelés lehet, hogy a közmegegyezés szerint igényesebb horrorok pont a jump scare elemek és a bevett, működő klisék rovására próbálnak egyéb mondanivalót,  különleges üzenetet közvetíteni. Emiatt egyre kevésbé alkalmasak olyan zsigeri reakciók kiváltására, mint amilyenekre az egyszerű, mondhatni "bazári mutatványos" horrorfilmek szakosodtak. Végeredményben azok az agyasabb horrorfilmek, melyek próbálják megújítani a műfajt, pont ezen tulajdonságuk miatt gyakran több nézőt veszítenek, mint amennyit nyernek. Így az értékelés éppen az ellenkező irányba torzít. Jobb film lenne A fekete ruhás nő, mint a Mama? Ugyanolyan jó lenne a The Possession of Michael King, mint a Honeymoon? Nem, de ijesztőnek biztosan ijesztőbbek.

Szóval mi mindebből a tanulság? Talán semmi. Talán az, hogy az imdb nem feltétlenül mérvadó értékmérő a horrorfilmek terén - mint ahogy pl. a hasonlóan zsigeri reakciókra törő pornófilmek esetében sem tekinthető annak. Talán az, hogy a horrorokat kissé más szemmel nézzük, és éppen ezért minden bizonnyal nem is korrekt más műfajú filmekkel egybevetni őket. Talán az, hogy pont azok a horrorok a legjobbak, amelyek nem népszerűek és fordítva. Mindenesetre, ha mindkét oldalról egy kicsit nagyobb nyitottsággal állnának a nézők a zsánerhez, akkor nem mondhatnánk azt, hogy a horror egyszerre igénytelen és igazságtalanul lenézett műfaj.

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr207049005

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

K.Leslee 2015.02.07. 13:48:42

'Végeredményben azok az agyasabb horrorfilmek, melyek próbálják megújítani a műfajt, pont ezen tulajdonságuk miatt gyakran több nézőt veszítenek, mint amennyit nyernek.'

Szerintem ez a kulcsmondat. A legjobb horrorfilmek mindig is a lelkunkre hatottak es mersekelten hasznaltak csak jumpscaret vagy akar vert. Mara viszont mar annyival emelkedett az atlag nezo tureshatara hogy ha nincs tele olcso ijeszgetesekkel a film, akkor az csalodast valt ki. Ez pedig azert van mert a mainstream horror ebbe az iranyba ment el 2000 utan. Persze csak az atlagnezorol beszelek. Ezert nem erdemes foglalkozni az imdb pontszamokkal. Tobb olyan horror/thriller-t lattam ami tetszett es 5.5-on all az imdb-n. Peldaul az In Fear vagy a Livide. Foleg a brit filmek vannak lehuzva rendesen pedig hangulatban es kreativitasban gyakran lekorozik a nagystudiok produkcioit. Ez reszben azert van mert az amerikai nem tud azonosulni azzal az atmoszferaval amit egy brit film teremt. Az imdb-n az atlag nezo ertekel. Nem varhatjuk el hogy mindenkinek legyen valami izlese, mint mondjuk egy ilyen blogon. Valaki megvesz egy mozijegyet az Anabelle-re es azt sem tudja hogy mit fog latni. Nem viccelek, rengeteg ilyen ember van.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2015.02.07. 15:12:36

Én csak azt sajnálom, hogy nincsenek egy épkézláb Slasher film a XXI. században, ami egyedi és nem remake vagy reboot. Talán a Fűrész az egyetlen, amit ki lehet emelni. A kirakós egy fasza karakter, de annyira kihalt ez a zsáner, hogy hihetetlen. Pedig korábban mennyi zseniális gyilkos jelent meg a képernyőkön. Pinhead, Jason, Freddy, Bőrpofa, Myers, stb... ma meg, ha készül is slasher, akkor egy ötlettelen gyilkost tesznek be ellenfélnek, és ezzel ki is nyírják az egész filmet.

Amúgy tényleg sokat változott az átlagnéző tűréshatára. Ezáltal nehezebb elérni azt a hatást, amit korábban. Bár mondjuk ez pont ellentmond annak, hogy a Paranormal Activity milyen sikeres. Pedig egy ritka gyenge moziról beszélünk, mégis ezt nevezik az egyik legfélelmetesebb filmnek a mai nézők. Érdekes...

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.02.07. 16:02:31

@REMY: A PA sikeres, de olyan hűdekomoly pontszáma egyiknek sincs Imdb-n, sőt... Nem hiszem, hogy a nagy többség számára félelmetes horror lenne.
Én azt mondanám, hogy ez a film jól érzett rá arra, hogy a Blair Witch után kissé hanyagolt found footage stílusnak van keresnivalója, mert azóta kb. minden kézikamerás hulladékot zabáltak az emberek, talán most kezd ez lecsengeni.

AldoWinnfield 2015.02.07. 18:14:04

Én is ölni tudnék egy klasszikus slasher moziért... Talán a Fritt Vilt 1-2 volt az, ami ilyen volt és imádtam mind a kettőt. :))

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2015.02.07. 18:27:52

@AldoWinnfield: Az első még úgy ahogy jó volt. Viszont nekem már a 2. sok volt. A 3. rész meg egyenesen szar.

Mondjuk, ha nem is csúcskategóriás slasher, de akkor már illik megemlíteni a Halálos kitérő 1-2-t is. Abban is láttam fantáziát, de azok is tipikus 1x max 2x nézhető B-horrorok. Nagybetűs slasher a Fűrészen (de ez se tipikus) nincs a XXI. században.

Csabi87 · http://talesfromtheblog.blog.hu 2015.02.07. 18:45:57

Hadd gratuláljak, szerintem baromi érdekes poszt lett ez is.

Én mondjuk szerencsére sokszor bírom az agyasabb horrorfilmeket, de sokszor az Asylum-féle szemetekkel sincs bajom, viszonylag könnyű szórakoztatni. Viszont igaz, ami ritkán látok olyan horrort, aminek a végén csettintek és azt mondom, hogy ez igen, le a kalappal. A nagy pénzből készülő filmekhez meg mindig kétkedve állok, pont amit az Annabelle-lel kapcsolatban írtál. Biztonsági játékot játszik, egynek elmegy, de annyi. Igazából a The Conjuringgal is hasonló volt a bajom, de talán a sokat dicsért Sinistert is idesorolnám. Igaz azt az átlagnézők pont zabálták.

@REMY: -nek pedig teljesen igaza van. Ráadásul a klasszikus karakterek felélesztésére szánt kísérletek is szánalmasak. Oké két texasi láncfűrészes film volt, amit lehetett szeretni, de a legutóbbi igen gyatra lett, a Péntek 13 és a Rémálom remakeről jobb nem beszélni, de a Hellraisert is ide lehet sorolni. Pedig a recept tök egyszerű és én speciel nem is feltétlen várom el, hogy újat mutassanak, csak legyen korrekt iparos munka.

Talán az európai horrorra érdemes időt áldozni, persze nem tömegtermékek, de legalább ötletesek vagy ha nem, akkor általában kimerítik a korrekt iparos munka fogalmát.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2015.02.07. 19:13:04

@Csabi87: A Péntek 13 szerintem még nézhető is volt. A Texasi 2 újrázásából az első tényleg fasza, a 2. meg csak R. Lee Ermey miatt nézhető. Mert abban pont azt nem mutatták be, amiért elkészült. A kezdeteket...

A Rémálom egy hatalmas nagy 1/10. A kedvenc gyilkosomból csináltak komédiát. A Halloween 1 nézhető, de nem valami nagy szám. A 2. része pedig katasztrófa.

Azt viszont nem tudom felfogni, hogy miért nem képesek egy normális Hellraiser filmet összerakni, amiben a kenobiták is főszerepet kapnak. Óriási potenciál van benne, de mégsem képesek előhozni...

A lélektani horrorok közül meg utoljára az Átok és a Kör 1 volt jó. Azóta se nagyon láttam minőségi lélektani horrort.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2015.02.07. 19:17:12

Ha meg az a cél, hogy újat teremtsenek, akkor vegyél példának a Kampókézt. Ötvözték a slashert a lélektani horrorral. A 90-es évekből talán ez ütött a legnagyobb még úgy is, hogy én a Sikolyt is nagyra tartom.

A Kampókézben nem egy A kategóriás főgonosz volt, de legalább a hangulattal képesek voltak kompenzálni a kisebb hibákat. A végeredmény pedig maradandó lett. Manapság erre sem képesek. Hangulatban teljesen feledhetőek a mai alkotások. Szívesen olvasnék itt is a filmről kritikát. :)

Csabi87 · http://talesfromtheblog.blog.hu 2015.02.07. 20:12:37

@REMY: Talán A rettegés háza még beillik a sorba, legalábbis azt nagyon bírtam. Mondjuk olyan szempontból nem panaszkodnék, hogy szerencsére sok olyan horrorral találkoztam, amit bírok, talán nem a magyar mozikba is eljutó mainstreamek ezek, de ezek mindösszesen jók voltak, élveztem őket és akár még 8-9 pontosra is értékelem néhányat, de mégsem a "hej-de-kurva-jó" kategóriába tartoznak, abba, amit szívesen újranéznék és közel ugyanúgy tudnám élvezni.

K.Leslee 2015.02.07. 22:03:22

@REMY: Ha mar megemlitetted a Halalos kiterot akkor en azt felre is loknem a Sziklak szeme-vel.

jewel79bp 2015.02.07. 23:17:33

Szerintem a cenzúra miatt nincsenek már igazi horrorfilmek. Régen a VHS időszakban a videotékákban akadt ilyen, de az ma már elképzelhetetlen, hogy moziba kerüljön egy ilyen film. Ezért maradnak a japán horrorok, mert ott talán még nincs ennyire kiherélve a műfaj.

Koczy · http://koczyblogja.blog.hu 2015.02.07. 23:27:48

Ez nagyon jó írás volt, köszönöm szépen. :)
Én egyébként a műfaj rajongójának tartom magam, habár az utóbbi időben csak csalódás ért. De a hiba gondolom bennem van, mert engem pont nem ezek a tucathorrorok fognak meg (sőt inkább már idegesítenek). Nekem szükségem van arra, hogy egy film fenntartsa az érdeklődésemet, elgondolkodjak rajta. Elgondolkodjak azon, hogy mitől is rettegek, mi az a feszültség, ami miatt még napok múlva is visszagondolok egy-egy jelenetre, és újra felidézem. Mi az a belső tartalom, ami kiváltja a félelemérzetet, mi az, amitől nem csak megijedünk, hanem rettegünk. Mert engem nem tudnak megijeszteni sem a hirtelen feltűnő szellemkislányok, sem a mindenkit lemészároló baltás gyilkosok. Én tudni akarom a baltás gyilkos motivációját, a lelkét, a múltját, hogy miért vált azzá aki, és a legkevésbé érdekel az, hogy milyen sorrendben várja le a nagymellű szőke lány testrészeit.
Volt két ilyen sorozat, a 80'-as, 90'-es években, a Mesék a kriptából, meg a Horror mesterei, azt hiszem. Na, azokat nagyon bírtam, rövid, velős történetek csattanóval a végén.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2015.02.08. 03:18:22

@K.Leslee: De az is remake. Szóval az inkább egy másik kategóriába tartozik. Igazából azok se rosszak, de újat nem adtak, hiszen egy már ismert alapból dolgoztak.

Nincs új slasher a Fűrészen kívül. Amúgy teljesen új és egyedi. Csak a régi nagyokból élnek. Idén jön az új Péntek 13. Tavaly volt a Chucky, előtte pedig a Texasi. És jönni fog még a többi is. de egyedi nincs.

Void Bunkoid 2015.02.08. 07:13:02

Bárki bármit mond, a világ legjobb horrorfilmje az Alien. Úgy, hogy a horrorsága mellett egyszerre autentikus scifi is.

Void Bunkoid 2015.02.08. 07:17:14

@REMY: a kampókéz meg a világ legjobb nője (Virginia Madsen) miatt volt zseniál. Igaz, ő is akkor volt a legtutibb, amikor némi Albertus betűtípussal szedett stáblista (John Carpenter kedvence) után megszólalt, hogy "the beginning..is a very delicate time" :)

gorillaso 2015.02.08. 07:28:11

Mé' nincsen? Srpski film, grotesque, philosophy of knife, martyrs, vagy a japó slashek. Eccerűen a filmes műfaj már nem ad annyit mint a vhs korszakban. A neten találsz beteg dolgokat ami nem kitaláció (bestgore, stb), így a mesefilmek inkább a szórakoztató irányba mennek - más kérdés hogy mennyi sikerrel

Mortanius 2015.02.08. 08:21:33

Insidious első rész elég jó volt. Azóta(asszem 2011-ben került megtekintésre), nem láttam jobb horrort.

¿Qué tapas hay? 2015.02.08. 10:59:52

Ez egy igen jó cikk lett, bár sajnos ebből sem sikerült megtudnom, hogy milyen egy jó horrorfilm, illetve milyen hatással kellene lennie egy nézőre egy jó horrornak.

Nekem a horror nem lenézett, hanem érthetetlen, vagy értelmetlen műfaj. Az emlegetett VHS-korszak idején (kb. a nyolcvanas évek végén) voltam főiskolai kollégista, rengeteg ilyen filmet néztem meg. A legtöbbje unalmas és életidegen volt. Az egyetlen jó horror, amit láttam (ha horror az egyáltalán) a Tarkovszkij-féle Stalker. Az első megnézésre három óra folyamatos feszültség.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2015.02.08. 12:26:53

@¿Qué tapas hay?: A hatása szerintem szubjektív. Én egy horrortól paráztam egész életemben. Az Átok 1 részétől. Jó horrornak is tartom.

Azonban a kedvencem a Rémálom az Elm utcában első része. Pedig kb 6-7 éves lehettem, amikor láttam. Nem féltem tőle, egyszerűen csak élveztem, ahogy Freddy szórakozik az áldozatokkal. Péntek 13 szintúgy. A hangulat és a zene a legfontosabb, szerintem.

Jóléti Dán Kekszesdoboz 2015.02.08. 15:26:02

kicsit off, de aki még nem látta volna tegnap ráakadtam youtubeon a THE BRAIN című zsékat klasszikra.
www.youtube.com/watch?v=yMZp-i-2-HU

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2015.02.08. 19:28:24

@REMY: csak a jegyzőkönyv kedvéért: relatíve új és jó és eredeti slasher volt még a Final Destination is 2000-ben (-től). Plusz én még megemlíteném a Haute Tension-t meg az Inside-ot is, mert a franciák ügyik.

Benyák Zoltán · https://www.facebook.com/Beny%C3%A1k-Zolt%C3%A1n-%C3%ADr%C3%B3-oldala-392693124194710/ 2015.02.08. 20:10:55

Népi hagyomány, hogy egyes műfajok rajongói lenézik a többi zsánert, ezzel megfosztva magukat rakás kellemes élménytől. Pedig csak az ajtót kéne szélesebbre tárni, hogy bármi beférjen rajta. És ez nem kerül semmibe.

K.Leslee 2015.02.08. 21:20:08

@REMY:az igaz hogy remake, de a Halalos kitero sztorija 98%-ban megegyezik a Sziklak szemevel ..szoval az sem akkora ujitas:-)

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2015.02.09. 00:01:28

@Werewolfrulez: Eredeti volt, szeretem is az FD filmeket, de erős B-kategória az összes szerintem a slasher zsáneren belül.

Franciák is ügyesek.

Viszont én új karaktert akarok. Olyat, aki végre felkerülhet egy toplistára, amin a sorozatgyilkosok szerepelnek.

K.Leslee 2015.02.09. 02:28:07

@REMY: Nem egy halhatatlan zsanerrol van szo. Hanyszor lehet meg eljatszani hogy egy gyilkos egyenkent leszedi a tiniket valami bullshit indok miatt ugy hogy meg karaktere is legyen. Nehez ugy egyeniseget kolcsonozni egy karakternek hogy nincs motivacioja. Raadasul regen is volt rengeteg rossz slasher film. A Halloween is az, nem is ertem hogy lett kultfilm.
Szerintem a karakterek sajatossagai gyakran kimerultek magukban a fegyverekben vagy a maszkokban amiket viseltek. Mara meg mar kifogytak a maszkotletekbol. Mert mar minden volt Tescos szatyron kivul.

luftwaffe44 2015.02.09. 16:24:25

@Werewolfrulez: Épp akartam írni a Magasfeszültséget (Haute tension) :)

gabriel666 2015.04.23. 11:54:39

Nagyon jó, teljes mértékben összefoglaltad az én gondolataimat :) Hogy mennyire szeretem a jó horrorokat, mennyire várom mindig az újnak és jónak tűnő alkotásokat, aztán kb 99%-ban csalódás lesz a vége... de mégis, ugyan olyan lelkesedéssel állok neki a következőnek.
Hát igen, az ingerküszöb már rohadt magasan van, egy Evil Dead-en ma már csak röhögni lehet (bár a remake fincsi lett) és még sorolhatnám. A legutóbbi olyan horror ami az usából jött és ütött szerintem a Kör első része volt, aztán azóta semmi.
Igen, érdmemes európai filmeket keresni, főleg spanyolt és franciát, nagyon betegek, nagyon egyediek, teljesen más, mint amiket a hálivúdi nyáltengerből tolnak az arcunkba.
Spanyol pl: 31 kilóméter, Árvaház (ez inkább dráma, de még így is smián jó), Darkness: a rettegés háza, Rec (ezt de imádom :D )
Francia: a már sokak által emlegetett Magasfeszültség, Mártírok és a kibaszottul erős Betolakodó... na, az nálam mindent vitt, a kisebb hibái ellenére is.
Csak remélem, hogy egyszer azért "feltámad" ez a műfaj és sikerül túllépni a klisés szellemes kézikamerás őrületen végre.
süti beállítások módosítása