Alapvetően amint a 60-as, 70-es évek fordulóján kialakult az autós üldözés eleme az akciófilmekben, rögtön népszerűvé vált, és egyből megjelent rengeteg elengedhetetlen kelléke, amelyektől többnyire azóta sem tudott megválni. Rendre az alapfelállásnak megfelelően két autó kerülgeti egymást a forgalmas úton, elmaradhatatlan az ablakon keresztül történő lövöldözés és egymás leszorításának kísérlete. Azonban az utóbbi időben voltak filmesek, akik ezeket az alapvetéseket megpróbálták meghaladni, és valamilyen különlegességet belevinni ebbe a formulába. Őket gyűjti össze ez a lista.
10. A szikla
Michael Bay-nek valószínűleg nem sokszor adatik meg életében, hogy toplistán szerepeljen (mármint pozitív szempontból), úgyhogy igyekszem maximálisan megadni neki a lehetőséget. Ebben a jelenetben megjelenik minden, ami azóta is jellemző munkásságára: az amerikai hadsereg állandó becsempészése (Hummer), indokolatlan robbanások és borzalmas színészválasztások (súgok, nem Sean Connery-re gondoltam). Igaz, legalább korai műveiben nem lettek az akciójelenetek nézhetetlenre vágva, így egy igen pörgős üldözést kapunk, amely ugyan nem sok újdonságot ad, de a vizespalackok, a villamos vagy a Ferraris poén szerepeltetései mégis emlékezetessé teszik.
9. Bad Boys 2
A változatosság kedvéért ismét Bay (tényleg jusson neki valami elismerés legalább ilyenkor), aki a Bad Boys folytatásában már 130 millió dollárral zsonglőrködhetett, természetesen ismét maximálisan kihasználva a rendelkezésre álló pénzt. A rövid tűzharccal megszakított üldözés egy tréler ámokfutásával végződik, hogy az onnan potyogtatott, illetve a kamion által felborított autók intézzék el az üldöző rendőröket. Kivéve természetesen a két főszereplőt, akik elviselhetetlen, tipikus "black person written by a white person" (copyright Jimmy Kimmel) üvöltözéssel teszik majdnem tönkre az egész jelenetet. De ez mégsem sikerül nekik, és ez leginkább annak köszönhető, hogy a képsorok maradék része tényleg ütős és látványos lett.
8. A sötét lovag
Joker is elég hamar rájött, hogy a klasszikus autós üldözések kora lejárt, ezért inkább az egyszerű és hatásos módszert választja egy kamion és egy RPG kombinációjában. Persze Batman kicsit bekavar ebbe is (nem mintha ez nem lett volna a terv része), így aztán a Batmobil és egy helikopter totálkárossá tétele is bővíti a repertoárt. Na meg természetesen Heath Ledger játéka és a Nolan-tesók néhol óvodás szintet súroló humora, azonban az egész jelenet (és talán az egész mű) legemlékezetesebb pillanatát egyértelműen a függőlesbe állított kamion jelenti. Az egyetlen kifogás, amit itt találhatunk, hogy garantáltan rövidnek fogjuk érezni a közben eltelt időt.
7. A sziget
Három a magyar igazság, tehát harmadszor is Bay. Sci-fijében ezúttal az egyik fél még csak nem is autóban ül, hanem egy futuriszkus kamionról dobál vasúti tengelynek tűnő szerkezeteket (hogy ezekre a felhőkarcolók közöttt lebegő vonatok korában miért lesz szükség, azt ne tőlem kérdezzétek). Ez pedig kiváló lehetőséget ad arra, hogy a büdzsé 90%-át elköltsék erre a néhány percre, a drága autó-prototípusok látványosabbnál látványosabb lezúzásával, majd a Jedi visszatérből kölcsönzött rohamosztagos járműveken folytatódjon az üldözés, egy üvegépület egész emeletének kiiktatásáig. És valljuk be, a végeredmény tényleg hihetetlenül látványosra sikeredett, valószínűleg ezért is hasznosította újra a rendező az egyik beállítást (ld. kép) később Transformers 3-ban is.
6. Drágább, mint az életed
A Die Hard-filmek ötödik felvonásának egyetlen pozitívuma a remekül összerakott akciójelenetekben rejlett, amelyek közül is egy kiváló autós üldözéssel nyitott a rendező. Ha a Ganxsta Zolee vezette katonai jármű és a Mercedes-termékelhelyezések összecsapása csak a budapesti autók megsemmisítéséből állna, akkor sem érhetné sok szó a ház elejét, de egy-két zseniális momentummal még így is sikerült feldobni az összképet, legyen szó a dugó tetején autózó Bruce Willisről, a felüljárónak felcsapott taxiról, vagy a katonai csapatszállító kivégzéséről.
5. Ronin
Ez a klasszikus akcióthriller két dolog miatt is kilóg a sorból: egyrészt mert nyoma sincs benne a többi mű törés-zúzásának, másrészt mert nem egy, hanem két jelenet is kiemelhető belőle. A film közepe és vége felé is kapunk egy-egy kiváló autós üldözést, amelyekben a lista többi szereplőjétől eltérően nem a látványos ütközések és robbanások dominálnak, hanem a zseniális vezetés és a remek vágás szolgáltatja az élvezeti faktort. Persze ettől még ez nem jelenti azt, hogy mondjuk alkalomadtán ne lenne kontaktus mondjuk az Audi S8 és a Peugeot 605 csatájában, vagy a párizsi forgalommal szemben autózásban, de semmi nincs a szükségesnél erőszakosabban megoldva. És bár mindenhol a brutális roncsderbiket emeltem ki idáig, ennek a műnek kifejezetten előnyére válik az üldözések visszafogott jellege.
4. Terminátor: A gépek lázadása
Bár sokan vitatkozni fognak velem, de szerintem ez a film semmiben nem marad el szinte az előző kettőtől, és ez leginkább ezen a jeleneten látszik meg, elsősorban a merész járműválasztás és a törés-zúzás terén. Amíg John Connor egy furgonnal próbál lerázni néhány halálra ítélet rendőrautót, addig Kristanna Loken és Schwarzenegger az egyik legepikusabb csatát vívja, amit ilyen keretek között csak elképzelhető. A legújabb terminátor egészen egyszerűen egy daruskocsival zúz le mindenkit, aki az útjába kerül, Kalifornia kormányzója pedig miután lebontott egy fél épületet a darun lógva, rekvirál gyorsan egy tűzoltóautót, és a nyomába ered. A végkifejletben pedig a Nolanék által is megidézett módon egészen egyszerűen fejreállítja a monstrumot. Lehet bármennyire is feledhetőnek tartani a filmet, de azt senki ne merje mondani, hogy ez nem volt emlékezetes!
3. Halálos Iramban: Ötödik sebesség
A Halálos iramban széria alapvetésnek számít szinte minden autókkal foglalkozó film szempontjából, és még a hasonlóan korszakalkotó Need for Speed-játékokat is sokáig a fenti alkotások által képviselt irányvonal határozta meg. Azonban úgy tűnt, a történet kifújt a harmadik résszel, és elmegy egyre inkább az eredeti szereplőktől független, B-kategóriás folytatások irányába. Ehelyett viszont 2009-ben jött egy folytatásnak álcázott reboot, amely új alapokra helyezte a sorozatot. Ennek köszönhetően a 4. és az 5. rész inkább akciófilm volt, mint az illegális utcai versenyzéshez szóló óda, de végső soron panaszra nem lehet okunk. Őszintén szólva én is hiányoltam egy igazi drag-et az ötödik felvonásból, egészen addig amíg meg nem láttam, mit kaptunk helyette: egy többtonnás széfet, amelyet a két főszereplő keresztülrángat egész Rion, lezúzva közben egy akkora értékű rendrőségi állományt, amelyről a brazil zsaruk egyébként csak álmodni mernek. Ezzel a kreativitás nagyjából ki is merül, de ettől függetlenül bőven van látnivaló a terminátorosan szétzúzott banktól Vin Diesel végső csatájáig, egy remekül fényképezett és vágott jelenet keretében.
2. A Bourne-csapda
Ha össze kellene foglalni dióhéjben az orosz életérzést (vagy legalábbis amit mi ebbe beleképzelünk), akkor elég lenne levetíteni ezeknek a képsoroknak az első fél percét. Vodka, fegyverek, és életveszélyes vezetés. Azonban nem emiatt és nem is feltétlenül Jason Bourne MacGyvert megszégyenítő sebfertőtlenítése miatt maradt meg ez a jelenet sokaknak, hanem ahogyan következetesen áthág mindent, ami az autós üldözések íratlan szabálya. A körzővel-vonalzóval megszerkesztett előzések helyett a két főszereplő könyörtelenül gyilkolja a gépeket, és nem ijednek meg attól, hogy egy-két karosszériaelemet beáldozva odébb tegyék azt, aki útban van, totálkárosra zúzva saját magukat is. Az egyik fénypont egyértelműen az Ikarus feltűnése, valamint ugyanitt Matt Damon és Karl Urban szemkontaktusa (de inkább mégiscsak az Ikarus), illetve az őrült "mészárlásba" torkolló adrenalinbomba alagutas lezárás. (Nem csoda, hogy Greegrass megpróbálta valamivel gyengébben újrahasznosítani ezt a jelenetet a trilógia záródarabjában.) Ha lenne autós szempontból is bodycount, ez a film biztosan előkelő helyen állna a listákon...
1. Mátrix: Újratöltve
..de nem előzné meg ezt a művet. A fáma szerint a General Motors nyilvánvalóan marketingcéllal 300 kocsit bocsátott a Wachowski tesók rendelkezésére, ők pedig annak rendje és módja szerint megsemmisítették az összeset. Ráadásul egy olyan jelenetről beszélünk, amelyet hosszabb ideig forgattak, mint jó pár filmet (3 hónap), nem csoda, hogy a rendezők kihasználták a műfaj által nyújtott lehetőségeket, így a testetlen üldözőktől a szuperlassításokon át a két kamion frontális ütközéséig olyan elemekkel töltötték fel a rendelkezése álló időt, amelyeket egy realisztikus akciófilm nem vállalhat be. Ezeket pedig egy fél órás, monumentális akciójelenetbe ágyazva kapunk egy olyan autós üldözést, amelyet azóta sem sikerült megismételni senkinek, és egy jó darabig valószínűleg nem is fog sikerülni.
Az én listám után pedig szokásos módon interjúvolnám az olvasókat: hogy néznek ki a Ti listáitok? Mit volt megbocsáthatatlan bűn kihagynom? Melyik jelenet nem érdemli meg a helyezését vagy egyáltalán a helyet a listán?