Filmkritika: Nincs baj, drágám (2022)
2022. szeptember 23. írta: !Márk!

Filmkritika: Nincs baj, drágám (2022)

darling1.jpg

Az elsősorban színésznőként ismert Olivia Wilde egyre inkább a rendezés felé veszi az irányt. Első nagy rendezése, a 2019-es Éretlenségi című tini-vígjáték hatalmas sikert aratott mind a nézőközönség, mind a kritikusok körében. Ilyen hátszéllel pedig mindenki izgatottan várta, hogy mi lesz Wilde következő dobása direktorként. Nincs baj, drágám című új filmje Wilde korábbi művéhez képest teljesen stílust váltott, tető alá hozva ezzel egy szövevényes, zavarba ejtő thrillert.

A film története az 1950-es években játszódik, egy látszólag idilli kisvárosban. A közösségben csak a férfiak dolgoznak, mind egy helyen, a tiltott zónának számító sivatagi bázison, miközben a magukra maradt nők vezetik a háztartást, takarítanak, partikat szerveznek, sütnek-főznek. Alice (Florence Pugh) azonban egyre több anomáliát, ellentmondást és furcsaságot vél felfedezni a látszólag zavartalanul működő rendszer életében, és elhatározza, hogy nekiáll az igazság felkutatásának. Még akkor is, ha az az életébe kerül.

darling2.jpg

Meglepő módon az Éretlenségi kommersz stílusa után Wilde ezúttal jóval művésziesebb vizekre evezett. Filmjében sok az elvont elem, a lázálomszerű jelenet, az egészen nyugtalanító filmzenéről nem is beszélve. Ami a világteremtést illeti, nos abban első osztályú a Nincs baj, drágám. Legyen szó akár az öltözékekről, díszletekről, a társadalmi viszonyok prezentálásáról, ezek együttesen rögvest elrepítenek bennünket az '50-es évek letűnt korszakába. Technikai fronton sem lehet sok kifogásolni valót találni, főleg a képi megoldások tűntek nagyon erősnek. Sokszor a remekül pozícionált és megkomponált képek beszélnek a karakterek helyett, és izgalmas operatőri beállításokkal sem rest elkényeztetni a látómezeinket a film.

darling3.jpg

Wilde mozija viszont minden technikai bravúr ellenére túl sokat markol, de keveset fog. Két óra alatt rengeteg mindent sugall a film, a végéhez közeledő fordulatokkal pedig elég erősen túlírt hatást kelt a forgatókönyv. Mintha egy óvodás gyerek valami nagyon okosat szeretne mondani a világ dolgairól, de nincsenek meg sem a nyelvi eszközei, sem a világszemlélete ahhoz, hogy ezeket a gondolatokat megfelelően kifejezésre tudja juttatni. Ezt éreztem Wilde kapcsán is. Látszik a film mögötti gondolatiság, de a rendezőnő nem megfelelő eszközöket alkalmaz annak érdekében, hogy az üzenete a nézőkhöz is eljusson. Pedig sok mindennel próbálkozik. Legyen szó akár a nők elnyomásáról, az álomszerű, boldog élet végeláthatatlan hajszolásáról, vagy akár a társadalmi szerepvállalásainkról.

darling4.jpg

Minden hibája ellenére azonban így is figyelmet követel a film. A látvány mellett ott van a film brutálisan nyomasztó atmoszférája is. Szinte már az első percektől fogva érezzük, hogy itt valami nincs rendben, és Alice-szel egyetemben mi, nézők is válaszokat követelünk a bizarr és megmagyarázhatatlan jelenségekre. Ha már Alice került szóba, meg kell említeni korunk egyik legfeltörekvőbb fiatal színésznőjét, Florence Pugh-t, aki itt is pazar. Pugh egyaránt otthonosan mozog a nagyközönség számára készített filmek és az artmozik világában. Az ismertebb színészek közül feltűnik még a terület nagyhatalmú vezetőjének szerepében Chris Pine is, aki viszont feleslegesen túlripacskodja a jeleneteit. Mellette még felbukkan a sokat kritizált Harry Styles is.

Végszó: A Nincs baj, drágám tipikus esete annak, hogy a kevesebb néha több. Kis odafigyeléssel, magabiztosabb rendezéssel, kevesebb szociodrámás vonulattal ez egy sokkal emlékezetesebb, minőségibb alkotás is lehetett volna. Egyszer így is érdemes lehet a megtekintésre, ugyanis képes gondolatokat ébreszteni, vitákat, teóriákat szülni. Ez pedig máris több, mint amennyire a mai átlag tucattermékek képesek a mozipalettán. 

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr9417938516

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása