Karma. Itt, a racionális Nyugaton nem nagyon hiszünk benne, Keleten azonban annál inkább része a világképnek. Valóban elrendeltetett a sorsunk vagy saját magunk alakítjuk? Izgalmas kérdés, amely elsőre furcsán hat egy romantikus történelmi regényben, de mégis megvan a helye a történetben. A titokzatos Japánba látogatunk el most ugyanis Budai Lotti segítségével (a mesés India után ez sem volt utolsó helyszínválasztás az írónőtől), ezen belül egy nagyon érdekes időszakban járunk, akkor, amikor az ország hosszú elszigeteltség után megnyitja kapuit az idegenek előtt. Naná, hogy a legendás szamurájok nem maradhattak ki a sztoriból, a főszereplő, Mija, ilyen családból származik, és természetesen beleszeret egy európai férfiba, amellyel olyan események indulnak el, amelyek az edói bordélyházakon keresztül döntő szerepet játszanak az ország nagypolitikájában. Budai Lotti könyvről könyvre fejlődik, egyre fordulatosabbak a történetek, egyre elmélyültebbek a karakterek, rengeteg történelmi ismeretet ad át nekünk szerző a korszakról, miközben romantikában és kalandokban sincs hiány. A saját műfajában kiemelkedő minőséget képvisel Budai Lotti, akiben most sem csalódunk, ismét egy letehetetlen könyvvel ajándékozott meg bennünket, és egy újabb erős női karakterrel, akit nagyon megtapos az élet, mégsem adja fel, talpra tud állni a legreménytelenebb helyzetekben is, amelyekből mindig kirángatja egy nem várt fordulat és miközben folyamatosan fejlődik a jelleme, öles léptekkel halad a végzete felé, hogy beteljesítse a karmáját. Adunk az erotikának és az egzotikumnak is, hiszen ki ne szeretné tudni, milyen is volt az élet egy japán bordélyházban, hogyan tanulták meg a szerelem művészetét az oiranok (mai fogalmaink szerint ők voltak a kor luxusprostituáltjai, akik annyiban különböztek a gésáktól, hogy testi életet is éltek az ügyfeleikkel, nem csak lelkit), amely hatalmas hatalom a nők kezében, egy olyan macsó korban, amelyben a férfiak nem osztottak nekik lapot. Mija él is ezzel a lehetőséggel, hogy bosszút álljon azon, aki tönkretette az ő és családja életét, azonban addig még nagyon sok minden történik, és ez még csak a kezdet, hiszen jövő tavasszal érkezik a folytatás, amelyben tovább bonyolódnak a sors karmikus szálai. Lenyűgöző romantikus történelmi tabló a 19. századi Japánról, amelyet kár lenne kihagyni az életünkből.
Anthony Pearson, a szépreményű ifjú angol úriember nincs túlságosan elragadtatva új hazájától, Japántól, ahová apjával érkezett, hogy jól meggazdagodjanak a piacnyitáson. Az üzlettel nincs is gond, azonban a szerelem messzire elkerüli, egészen addig a percig, amíg teljesen véletlenül össze nem fut Mijával, a szamuráj lányával, amikor az éppen a vőlegényéhez tart. A két fiatal egymásba szeret, és annak ellenére engednek érzelmeiknek, hogy tudják, nincs jövője a kapcsolatuknak. Mégis úgy gondolják, hogy elszöknek Európába, és új életet kezdenek, azonban a sors kegyetlenül közbeszól, és elválasztja őket, úgy tűnik, örökre...
Nagyon gyorsan elrepült az idő, amíg az 500 oldalas regényt olvastam, pedig racionális közgazdászként és történelemrajongóként egyáltalán nem vagyok oda a romantikus regényekért, Lottin kívül csak R. Kelényi Angelika üti meg a mércémet a műfajban. Szórakoztatva tanít ez a remek alkotás, amelyből nem csak azt tudhatjuk meg, milyen ruhát visel egy oiran (és milyen bonyolult dolog magunkra ölteni a legendás kimonót), hanem egy nagyon izgalmas korszak politikai kulisszatitkaiba is betekintést nyerhetünk. A bordélyházak izgalmas világán túl megismerhetjük, milyen játszmák zajlottak a daimjók, a sógun és a császár között, és milyen könnyen veszíthetett el mindent egy nagy múltú család. Korszakhatáron játszódik a történet, a szamurájok még nem tudják, hogy az ő idejük lejárt, hiszen csak idő kérdése, hogy a nyugati kultúra teret nyerjen Japánban, erőteljes modernizáció induljon meg, azonban ekkor még élnek a régi hagyományok, az erkölcsi szabályok szilárdak, a gaidzsinok pedig ellenségek. Mija azonban nem törődik a tiltással, beleszeret Anthonyba, azonban esélyük sincs arra, hogy boldogan éljenek együtt, egy tragikus fordulat után a férfinak menekülnie kell, a lánynak pedig hozzá kell mennie egy helyi tartományúr fiához. Tiszteli, szereti a férjét, aki megbocsátotta neki a bűnét, sőt, még abban is segít neki, hogy tiltott szerelme gyümölcsét, egy kislányt titokban árvaházba adja, de szeretni nem tudja. Azonban a sors nem azt a szerepet szánta neki, hogy békében és nyugalomban éljen, ezúttal a politika szól közbe, és a fiatal lány hamarosan Edóban találja magát egy bordélyházban.
Megdöbbentő, hogy milyen pontosan szabályozták a 19. századi Japánban a prostituáltak életét, külön negyedben laktak, és Mija sorsán keresztül megismerhetjük a legaljább bordélyházat és a legelőkelőbbet is. A lánynak végső soron szerencséje volt, "csak" egy hónapot kellett eltöltenie a pokolban, egy újabb váratlan fordulattal hirtelen a szakma csúcsának számító intézményben találja magát, ahol megtanulhat mindent, ami a mestersége legmagasabb szintű műveléséhez szükséges. A nemesi származású Mija eddig is értett a művészetekhez (főleg a kalligráfiában és a haiku műfajában jeleskedett) és nyilván az intelligenciája is átlagon felüli volt (azt pedig senki sem tudta, hogy szamuráj apjától a fegyverfogatás alapjait is elsajátította), de ezen túl még nagyon sok új ismeretre kellett szert tennie, hogy igazi jodibasi lehessen. Azonban ez még mindig nem a történet vége, hiszen hirtelen belekeveredik egy politikai cselszövésbe, amelyben elvállalja, hogy kulcsszerepet játsszon, azért, hogy bosszút állhasson élete tönkretevőjén, de fogalma sincs, hogy ezzel mekkora bajba keveri saját magát.
Miközben teljes gőzzel szurkolunk Mijának, hogy túlélje életének tragikus fordulatait, különleges utazást tehetünk a 19. századi Japánban, és egy törékenynek tűnő, ám annál erősebb nő lelkében, aki többször érzi úgy, hogy nincs értelme az életének, mert mindent és mindenkit elveszített, aki és ami értéket jelentett a számára, azonban mindig jön egy váratlan találkozás, ami túllendíti a mélyponton. A főhősnőn van a fókusz, de a mellékszereplők karaktere sem lett elhanyagolva, a barátokról időnként kiderül, hogy valójában ellenségek, a segítség pedig a legváratlanabb helyekről érkezik a legkilátástalanabb pillanatokban. Vérbő kalandregény, amelyen istenien szórakozhatunk, miközben rengeteg ismeretre tehetünk szert a korszakról, peregnek az események, nincs üresjárat, a kaland, az akció és az érzelem tökéletes egyensúlyban van. Könnyed, mégis tartalmas történelmi regény, amely tökéletesen alkalmas arra, hogy bekuckózzunk vele az egyre hidegebb estéken a jó meleg szobába, elfelejtsük a szürke hétköznapokat, elmerüljünk egy távoli táj és kor izgalmas eseményeiben.
10/10