Közhely azt az ítéletet mondani egy filmre, hogy kihagyott ziccer, de a Hét nővér sokkal többre volt hivatott annál, hogy Az ember gyermeke vagy a Futu.re olcsósított verziója legyen. Mert hogy erről van szó: egy disztópiáról, amely alapötletén kívül semmi izgalmasat nem hordoz magában, sőt, mintha szándékosan butítaná le magát a néhány éve még oly népszerű tini-sci-fik szintjére.
De nézzük, miről is van szó: a 21. század második felére a túlnépesedés elviselhetetlenné vált, a többlet-élelemellátást lehetővé tévő génmódosított élelmiszerek hatására pedig megnőtt az ikerterhességek száma. Éppen ezért a kormányzat elhatározta, hogy megtiltja egynél több gyerek vállalását a családoknak, a tiltott testvéreket pedig begyűjtik és lefagyasztják egy olyan kor reményében, amikor mindenki számára lesz elegendő élelem. A Settman-hetesikreket azonban nagyapjuk (Willem Dafoe) megmenti és elrejti, és már gyerekkoruktól fogva arra neveli őket, hogyan játsszák ki a rendszert. A hét napjairól elnevezett lányok "névnapjukon" mehetnek csak ki az emberek közé, és akkor is az anyjuk nyomán fabrikált identitást, Karen Settmant képviselve. Azonban Hétfő egy nap nem tér vissza, a nővéreknek pedig együttes erővel, a hatóságok elől menekülve kell utánajárniuk a dolognak.
Hogyan élhet hét ember egy életet, mi lesz így személyiségből és identitásból, mi lesz egy társadalomból, amely a túlnépesedésre hivatkozva brutálisan szabályozza a gyerekvállalást - csupa izgalmas felvetés, amelyeket a Hét nővér szőrmentén érint ugyan, de igazi mélységeiben sosem hatják át a filmet. Látjuk, hogy a nővérek szenvednek attól, hogy lényegesen különböző habitusuk ellenére mindannyian a hét egy napja erejéig ugyanazt az álcát kell hogy viseljék, ugyanazt az életet kell, hogy éljék, a maradék 6 napra pedig lakásukba vannak zárva. A hét szereplő pszichológiája, konfliktusai mégis elnagyoltak, és olyan műviek, hogy épp csak a narratíva mozgatására elegendők. Persze hét főalakot felrajzolni egy ilyen rövid filmben több mint lehetetlen feladat, de ettől még tény, hogy a 30 éve együtt élő testvérek kötelékei, motivációi úgy épülnek fel, mintha egy a film elején összeverbuvált iker-Bosszúállók lennének.
És látjuk a tömött, lepusztult bukaresti utcák tipikus disztópiáját, de nem látunk mögöttük emberi sorsokat, rétegzett társadalmat, semmi olyat, ami piszkos bérházak elé felzavart statiszták ezreinél többre utalna. A Hét Nővérnek nemcsak alapötlete veszi Az ember gyermeke inverzét, hanem kidolgozása is: néplélek, társadalmi feszültségek helyett a népszerű young adult-filmek két vonásból megalkotott világképét, papírmasé politikus-gonoszait és Messiássá váló főszereplőit sorakoztatja fel. Tucatötletek mellé tehát tucatfordulatokat is kapunk, sőt, a film nagy revelációként tálalt, de valójában kilométerekről látható csavarjai egyenesen kínosak, drámai hatás helyett pedig a forgatókönyvírói mesterkéltséget hordozzák magukon.
És ezek mellé jön a tucatrendezés: a horrorvígjátékokról átnyergelt Tommy Wirkola a hatásos jelenetkompozíciókkal, jellegzetes látványelemekkel is adós marad. Legjobban még az akciófilmes panelekkel küzd meg, amelyeket tökéletes ritmusúra vágott, illetve valamennyire igyekszik építkezni a 7 szerepet játszó Noomi Rapace teljesítményét kiemelni - de jelentős részben a direktor felelőssége is, hogy a színésznő ennyi oldalát megmutatva sem tud olyan emlékezetes alakítást nyújtani, mint Tom Hardy mindössze egy ikerpárt játszva.
De az tény, hogy miközben a tucatzenével felturbózott tucatüldözéseket és tucatmeneküléseket nézzük, a Hét nővér kellemesen elszórakoztat, az összképben egy fokkal még így is több a fantázia, mint egy szokásos tinidisztópiáéban, Wirkola ráadásul néhány esetben kellemesen tud sokkolni azzal, hogy nem fél a durvább korhatárbesoroláshoz méltó megoldásokhoz nyúlni, amikor egy-egy szereplővel végeznie kell. (Vagy egyáltalán abban, hogy számos karakter elhull a történet során.) Mégis ez a mű szinte minden téren egy kihagyott ziccer, árnyéka annak, ami lehetett volna - vagy éppen árnyéka a hasonló alapötletből kiinduló disztópiáknak.
6/10
A Hét nővér teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán