The Book of Henry (2017)
2017. október 04. írta: danialves

The Book of Henry (2017)

Számomra teljesen egyértelmű volt, hogy a Jurassic World lehetetlen küldetése után Colin Trevorrow-nak jót fog tenni, ha visszatér abba az egyszerű, függetlenfilmes világba, ahol még egy darabig maradnia kellett volna, mielőtt szuperprodukciók rendezésébe vág bele. A The Book of Henry látszólag nem ezt igazolta: még a legrosszabb szcenárióhoz képest is gyűlölte a kritika és a nézők, a rendezőt pedig részben talán ennek hatására is eltávolították a Star Wars IX. éléről - ugyanakkor számomra minden félresikerültségével együtt lett kiváló példája annak, hogy mennyivel jobban áll a rendezőnek ez a megközelítés. Hiába lett ugyanis ugyanakkora katyvasz, mint a Jurassic World, ez a katyvasz legalább szól valamiról és részleteiben működik.book-of-henry-movie-3.jpg

Henry (Jared Lieberher) 11 évesen már felnőttként gondolkodik és érez, nem mellesleg pedig elképesztő műveltséggel bír, iskola után pedig a tőzsdén kereskedik. Ezt édesanyja, Susan (Naomi Watts) alaposan ki is használja: teljesen Henryre bízza a pénzügyeket, sokszor még gyerekeiért sem ér oda időben, és legszívesebben videojátékozik vagy a barátnőjével iszik, amíg azok a leckét írják. Azonban amikor szomszédjuk kapcsán felmerül a pedofília vádja, és a köztiszteletben álló rendőr érinthetetlennek bizonyul, Henry elhatározza, hogy a saját kezébe veszi az igazságszolgáltatást - ehhez pedig Susannek is fel kell nőnie mellé.

A The Book of Henry tehát lényegében egy felnövéstörténet, de nem a címszereplőé, hanem édesanyjáé: azt mutatja be, ahogyan a mindenben zseni fiára támaszkodó Susan elkezd felelős felnőttként viselkedni és megtörni ezt a dinamikát. Rendkívül örültem ennek a megközelítésnek, hiszen akármennyire is szürreális, az alapját képező valós, miszerint az elvált szülők sokszor mindkét fél számára egészségtelen módon kezdik el felnőttként kezelni gyerekeiket. És maga a film is a nyilvánvaló túlzásai ellenére is remekül reflektál erre a jelenségre - egészen addig, amíg túlzásba nem kezdi vinni a túlzásokat.

Paradox módon a The Book of Henry éppen legmerészebb húzásának esik áldozatául. A középpont csavarja annyira súlyos, hogy saját gravitációs terébe szippant mindent maga körül, egyrészt kissé újradefiniálva tematikailag is a filmet, másrészt éppen Susan fejlődéstörténetétől szívva el a levegőt. Annyira kitéríti a narratívát, hogy végeredményben 50 perc marad az érdemi történések lezajlására és a sztori lekerekítésére - értelemszerűen a film második fele már fájóan elnagyolt és összecsapott ennek eredményeképpen. Ettől a ponttól már egyszerűen nem működik, hogy a film úgy szeretne rendkívül sötét és komoly dolgokról beszélni, hogy közben ezt egy indie kedves-bárgyú köntösébe csomagolja, de minimális önreflexió nélkül. A The Book of Henry az a film, ahol a szereplők egy héten keresztül édességet esznek, majd elindulnak legyilkolni a szomszédot, de a humort nem a kettő kontrasztjának nyilvánvaló abszurditásából, hanem az előbbi bájából származtatja.book-of-henry-trailer.jpg

Itt történik meg valójában Colin Trevorrow bukása, aki kétségtelenül nem egy könnyű és talán egyáltalán nem is működőképes alapanyagot kapott, de tonálisan egyáltalán nem tudja hova helyezni azt. A film felváltva ugrál egy bohókás független film és egy detektívtörténet-matiné hangvétele között, miközben a felszín alatt valójában egy a nézővel nagyon is keményen bánó dráma és thriller egyvelege. Mintha egy R-kategóriás zsánerfilmet látnánk, ahol félúton az alkotók meggondolták magukat, és elkezdték egy vasárnap délelőtti családi mozi szintjére lebutítani. Ugyanakkor az tény, hogy jelenetszinten mindig makulátlanul működik, mindig képes a megfelelő érzelmet kiváltani belőlünk (és rengeteg érzelem is szabadul ki ebből az alkotásból), Jared Lieberher és Jacob Tremblay pedig egy-két pillanatban akkorát alakít, hogy önmagában csak ez a vászon elé tud szegezni. Az az ambivalens helyzet áll tehát elő, hogy a The Book of Henry alapvetően nem rossz darab: van kiforrott mondanivalója, határozottan és jól kommunikálja azt, csak az összkép nem rázódik össze sehogyan sem egy egységes, funkcionális stílussá.

Mérleget vonva tehát a film egyértelműen egy zavaros massza, de az a fajta, ami csak mérleget vonva tűnik igazán annak: az első 80-90 percében még remekül működik, rengeteg szerethető momentummal, értékes gondolattal, és csak akkor kezd el kilógni a lóláb, amikor már vészesen közelítünk a konklúzió felé. Azaz tipikus esete annak, amikor valami nem sikerül, de a próbálkozást abszolút lehet értékelni.

7/10

A The Book of Henry teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr1412926167

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása