Szürke senkik (2016)
2016. december 17. írta: FroG

Szürke senkik (2016)

Nem mondható, hogy háborús filmekből ne lenne tele a filmművészet padlása, és pont a telítettség miatt tűnt merész vállalkozásnak a Betonzaj c. rövidfilm rendezője, Kovács István, valamint az utóbbi években hibázni nem tudó Köbli Norbert közös projektjének filmterve, amely az első világháborús olasz frontra kalauzolja el hőseit, hogy aztán a magyar történelem egy sötét fejezetéből alkosson sztorit. Az látatlanban is elmondható, hogy Kovács István magabiztos ember kell, hogy legyen, ha bele mert vágni egy ilyen filmötlet rendezésébe, azonban a végkép őt és Köblit igazolta: a Szürke senkik egy manírmentes, lüktető és erősen hiánypótló háborús dráma.

szurke_senkik_0489.jpgAz egészben az a legszebb, hogy Kovácsnak és Köblinek gyakorlatilag bő 60 perc alatt mindenre akad ideje, ami egy ilyen történet sava-borsát jelenti, így nem maradunk se akció, se pattogós párbeszédek, sőt, karakterfejlődés nélkül sem. Ez a sokoldalúság persze jelenthetné azt is, hogy a Szürke senkik váza túlterhelt, a történet pedig az egymás után jövő jelenetektől fuldokolva saját kardjába dől, azonban a forgatókönyv ügyesen keveri a kártyákat, és praktikusan bánik a karakterelemekkel, ebből adódóan egy mondat, vagy egy egyszerű párbeszéd is mélyíteni tudja csapatunk jellemét, már persze amennyire egy tévéfilmnek erre lehetősége van.

A hőseink milyenségének megalkotásában persze elengedhetetlenek a színészek, akik túlzások nélkül kiváló alakítást nyújtottak, kezdve Trill Zsolt kiváló őrmesterétől, a fiatal újonc Kovács Józsefen és a dörzsölt román Keszég Lászlón keresztül egészen a megtört osztrák katonát játszó Björn Freidbergig mindenki hozza azt, amit a szerepe megkíván, ez pedig az utóbbi évek pár magyar filmjéhez képest finoman szólva is üdítő élmény. Pláne ha hozzávesszük, hogy Kovácséknak sikerült egyszerű eszközökkel is kiváló hangulatot alkotniuk, kiemelve főleg az operatőr Dévényi Zoltánt, akinek a képei többnyire (kivételek a kizökkentő hatású drónképek) kifejezetten erős atmoszférát tudnak teremteni.

szurke_senkik_0617.jpgPersze a Szürke senkik sem tökéletes alkotás, de a legtöbb hibája leginkább a szűkös játékidő-keretnek köszönhető. Ilyen például a szó szoros értelemben vett történet nyúlfarknyi kidolgozása, amely ha lehetett volna fél órával hosszabb, valóban katartikus élménnyel gazdagította volna a nézőket, így csak simán izgalmas, kellően feszült, és a lehetőségekhez mérten kellemesen akciódús. A másik sarkalatos pont, ahol kissé hiányérzetem volt, az az előbb zárójelben említett drónhasználat, ami minden megjelenésénél kicsit kizökkenti a nézőt a csapat bensőséges környezetéből, amely valamelyest csorbítja a történet élét.

De ezeken a hibákon túl Kovács István első nem-rövidfilm rendezése egészen kiváló stílusgyakorlatnak mondható, ami fontos és hiánypótló alkotás, és ezeket az erényeket nem biztonsági játékkal, hanem megfelelő kockázatvállalással, és a lehetőségek ügyes felhasználásával sikerült valódi filmélménnyé kovácsolni. Mindenesetre ha a Szürke senkikhez hasonló minőségű lenne mostantól minden tévéfilmünk, azt hiszem nem fájna a fejünk a filmművészetünk miatt, azonban az is kiváló húzás lett volna, ha ez az egész csupán egy sorozat első része volna. Kiváló bevezető lenne egy gigantikus alkotáshoz. Álmodozni szabad, nemde? 

8/10

A Szürke senkik teljes adatlapja elérhető a Magyar Filmadatbázis oldalán (MAFAB).

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr1212053251

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.12.17. 11:22:41

Nem igazán tudok mit hozzáfűzni, leírtad, amit én is gondolok, én őszintén remélem, hogy Kovács következő filmjét már moziban láthatjuk.

David Bowman 2016.12.17. 13:42:12

A témaválasztás volt a film fő erőssége. A hang vacak volt, és érthetetlen dolgok történtek benne.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2016.12.17. 14:45:49

szerintem teljesen jó film volt.
mondjuk azt nem értem mi került rajta 120 millióba.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.12.17. 16:05:33

@endike: Segítek: eszközbérlés, 20-25 stábtag + színészek fizetése, utaztatása (plusz ha vidéken forgatták, akkor még a szállás), helyszínbérlés, a teljes infrastruktúra kihelyezése, kép- és hangutómunka... Folytassam még?

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2016.12.17. 18:09:33

@danialves: hát felsoroltad egy filmezés alap munkálatait... ez nem információ :)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.12.17. 18:31:38

@endike: Az lenne, csak a szubtextust is kéne értelmezni egy szövegben, mert pont arról van szó, hogy neked kéne egy kicsit képbe kerülni azzal, hogy mi minden kell egy filmhez és az mennyibe kerül, és máris nem lenne irreális ez az összeg. ;)

És pl. akkor olyanokat sem írnál, hogy az alapmunkálatait soroltam fel, mert az alap az (tévéfilmnél meg aztán végképp), hogy egy stúdióban, a négy fal között felveszel mindent, nem pedig az, hogy kimész forgatni az erdőbe, ráadásul jelenetről jelenetre különböző helyszíneken... (És akkor még olyan finomságokat sem említettem, hogy állatok, fegyver, az ahhoz kapcsolódó sfx mind bonyolítják még a produkciót.)

pulicka 2016.12.19. 10:26:04

5/10
A nyolcvanas évek tévéjátékai jutottak erről eszembe, csak ezek kimentek az erdőbe friss levegőre kicsit, nem a studióban izzadtak. Amúgy szerintem kb. 12 millából is meglehetett volna csinálni, de gondolom egy ilyen sajtópromociós vagymi hadjárat sokba kerűl:D

kleinmeister 2016.12.19. 11:26:05

Nem volt rossz, de erős hiányérzetem maradt utána: már a háború végén járunk, ehhez képest a karaktereken egyáltalán nem látni, hogy a pokolból jöttek volna. Valami olyasmit vártam, mit az Isten hozta őrnagy úrban Latinovitstól, aki egy idegroncsként érkezik a frontról. Ehhez képest jóltáplált honvédegyének elkvaterkázgatnak egymással, mintha üdülésen lennének. A végét leszámítva nem nagyon láttam az újoncon a félelmet.

Több feszültség lett volna indokolt az ellenséges területen, ahol szinte csak átsétáltak, ahelyett, hogy mondjuk folyamatos üldözés és menekülés után kerültek volna ki-ki helyzetbe a végső helyszínen.

Az akciók viszont jók benne, elkerüli a hollywoodi pátoszt és hősgyártási szándékot, a vége pedig kifejezetten jó lett.

A képek és közelség atmoszférája jó, kicsit lehetett volna az egész sötétebb és még zártabb, mint a Saul fiában.

A zene alapgondolata remek, mondjuk én más dallamot választottam volna alapul, vannak ennél fájdalmasabb, sötétebb és kevésbé használt dallamok is, ami jobban illett volna a témához.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.12.19. 13:48:55

@pulicka: Hát ja, bár sajna nem fizet annyira jól, mint amennyit a DC-filmek lehúzásáért kaptunk. :(

Viszont a produceri kontaktodat feltétlenül add meg, mert ha ilyen filmeket meg tudsz csinálni 12 millióból, abban a bizniszben feltétlenül benne szeretnék lenni. (Azt ugyebár véletlenül sem feltételezném, hogy csak a fotelből okoskodsz...)
süti beállítások módosítása