Nem mondható, hogy háborús filmekből ne lenne tele a filmművészet padlása, és pont a telítettség miatt tűnt merész vállalkozásnak a Betonzaj c. rövidfilm rendezője, Kovács István, valamint az utóbbi években hibázni nem tudó Köbli Norbert közös projektjének filmterve, amely az első világháborús olasz frontra kalauzolja el hőseit, hogy aztán a magyar történelem egy sötét fejezetéből alkosson sztorit. Az látatlanban is elmondható, hogy Kovács István magabiztos ember kell, hogy legyen, ha bele mert vágni egy ilyen filmötlet rendezésébe, azonban a végkép őt és Köblit igazolta: a Szürke senkik egy manírmentes, lüktető és erősen hiánypótló háborús dráma.

A hőseink milyenségének megalkotásában persze elengedhetetlenek a színészek, akik túlzások nélkül kiváló alakítást nyújtottak, kezdve Trill Zsolt kiváló őrmesterétől, a fiatal újonc Kovács Józsefen és a dörzsölt román Keszég Lászlón keresztül egészen a megtört osztrák katonát játszó Björn Freidbergig mindenki hozza azt, amit a szerepe megkíván, ez pedig az utóbbi évek pár magyar filmjéhez képest finoman szólva is üdítő élmény. Pláne ha hozzávesszük, hogy Kovácséknak sikerült egyszerű eszközökkel is kiváló hangulatot alkotniuk, kiemelve főleg az operatőr Dévényi Zoltánt, akinek a képei többnyire (kivételek a kizökkentő hatású drónképek) kifejezetten erős atmoszférát tudnak teremteni.

De ezeken a hibákon túl Kovács István első nem-rövidfilm rendezése egészen kiváló stílusgyakorlatnak mondható, ami fontos és hiánypótló alkotás, és ezeket az erényeket nem biztonsági játékkal, hanem megfelelő kockázatvállalással, és a lehetőségek ügyes felhasználásával sikerült valódi filmélménnyé kovácsolni. Mindenesetre ha a Szürke senkikhez hasonló minőségű lenne mostantól minden tévéfilmünk, azt hiszem nem fájna a fejünk a filmművészetünk miatt, azonban az is kiváló húzás lett volna, ha ez az egész csupán egy sorozat első része volna. Kiváló bevezető lenne egy gigantikus alkotáshoz. Álmodozni szabad, nemde?
8/10
A Szürke senkik teljes adatlapja elérhető a Magyar Filmadatbázis oldalán (MAFAB).