A mai villámkritikák-rovatunkban két olyan horrorfilmmel foglalkozunk a - nem is annyira - közelmúltból, amelyek olyan tipikusak és középszerűek, hogy jó szívvel csak azoknak ajánlhatók, akik még csak most ismerkednek a horror műfajával... vagy esetleg azoknak, akik feltétlenül rajonganak a kísértetes, illletve a kézikamerás horror kategóriákban született alkotásokért, és minden filmet bevizsgálnak az adott szubzsáneren belül.
Ouija (2014)
Ez a versenyző a kísértethistóriák tipikus darabja, amely le sem tagadhatná, hogy ezen belül az oly' sikeres James Wan-féle Insidios/The Conjuring vonalat erősíti. A szellemlátós horrorfilmek egyik visszatérő kellékét, a "boszorkánytáblát" a középpontba állító történet nem fogja különösebben meglepni a horrorban jártasabb nézőket, és a nem túl fantáziadús jumpscare ijesztgetések sem fogják kicsapni a bizosítékot az edzettebbek körében. Dramaturgiai szempontból a film nagyjából eldöcög; kirívóan érdekes narratív megoldásokat nem kapunk; a fiatal színészek meg inkább csak szépek, mint jók. A szereplők viselkedésének illogikusságán pedig nem érdemes felhúznunk magunkat, ezen a téren bizony a legrosszabb slasher hagyományoknak adóztak a készítők. Csak egy példa: ha mellettem magától bekapcsol a gázrezsó, én nem kapcsolom ki halál nyugodtan, aztán meg nem oltom le a villanyt és megyek fel sötétben az emeletre, hanem síkítva elrohanok a házból.
Mégis miért érdemes megnézni ezt a középszerű horrorfilmet? Azért, mert a stílus jellegzetességeit bemutató iparosmunkának nem rossz, a fényképezése szép, az alkalmazott trükkök nagyjából rendben vannak, és még egy tűrhető fordulatot is sikerült beleszuszakolni a forgatókönyvbe. Aztán ott van még a rutinos róka Lin Shaye is, aki már a James Wan-horrorokban is uralta a vásznat, itt is emlékezetes alakítást nyújt az elmegyógyintézetbe zárt Paulina Zander szerepében.
És végül, de nem utolsó sorban még egy érv a film mellett. Idén októberben az USA-ban bemutatásra kerül az Ouija folytatása/előzménye Ouija: Origin of Evil címen, amit egy Mike Flanagan nevű úriember rendez - őt meg nagyon szeretjük az Absentia, Oculus, Hush, és a Before I Wake c. horrorfilmekért.
5/10
A film teljes adatlapja a Mafab (Magyar Film Adatbázis) oldalán
Atrocious (2010)
Kézikamerás horrorfilm Spanyolországból, ami nem a REC sorozat része - lám van ilyen is. Ha esetleg a Kedves Olvasónak nem cseng ismerősen a már hat éve elkészült Atrocious című spanyol found footage alkotás címe, az nem véletlen, ez a mozi ugyanis finoman szólva sem a műfaj csúcsa.
Ennek a produkciónak józan emberi számítás szerint nem szabadna működnie, ugyanis számos bosszantó hiányossággal küszködik. Teljesen amatőrnek hat, rettenetesen hullámzó a tempója, a szereplőinek motivációi erősen megkérdőjelezhetőek, gyalázatos szinten teljesítenek a színészei, és úgy általában véve nem sok alkotói kreativitásról tesz tanúbizonyságot. Viszont meglepő módon egyfajta minimális, zsigeri szinten mégis képes hatni a nézőjére, főleg a készítők szinte a képeken átszivárgó lelkesedése miatt, és a helyszínül választott, misztikus sövénylabirintussal övezett vidéki kúria, valamint a nem extrém módon véres, de mégis brutális és fájó végjáték folytán.
Nagy előnye még ennek a filmnek az a hátránya is, hogy a története abszolút nem maradandó, így meg lehet nézni évente, és mindig új élményként hat az emberre... a viccet félretéve: az Atrocious jó lehet egyszeri időtöltésnek a The Blair Witch Project-féle "régebbi típusú" found footage horrorok rajongói számára, néhol egész hangulatos is, meg is lehet rajta ijedni egyszer-egyszer, de semmiképpen nem nevezhető kiemelkedően jó filmnek.
6/10
A film teljes adatlapja a Mafab (Magyar Film Adatbázis) oldalán