Másodvélemény: Csillagok háborúja / Star Wars (1977)
2016. február 14. írta: danialves

Másodvélemény: Csillagok háborúja / Star Wars (1977)

FilmBaráth kritikáját itt olvashatjátok

A Csillagok háborúja korszakalkotó voltáról sokat lehetne értekezni, ugyanakkor aki ismer, az pontosan tudja, hogy amikor én klasszikusokról írok, általában nem ez szokott a téma lenni. És ebben a konkrét esetben is kezdem azt érezni, hogy George Lucas űroperájának történelmi jelentősége, annyira dominálja a vele kapcsolatos beszédet, hogy minden más elsikkad mellette - többek között az is, hogy az Új remény legkevésbé sem a blockbusterek királya (ahogy azt a többség szereti beállítani), pusztán úttörője.star-wars-cinematography_0_0.jpg

Agyonbeszélt, és éppen ezért már szégyellve megemlített tény, hogy Lucas csak egy klasszikus hőstoposzt (The Hero's Journey) emelt át a filmvilágba, ugyanakkor én ezt éppen, hogy nem gyengeségének, hanem erősségének érzem a Csillagok háborújának. Luke személyében egy olyan, mindenki által azonosulható kalandfilmes hőst teremtett, aki szinte magát a rajongót is jelképezi: nem véletlenül vált ennyire emlékeztessé a John Williams fúvósaira a tatuini naplementébe bámuló figura, hiszen magában hordozta az összes fájdalmat és vágyakozást, amit a filmekben a kiszakadást (eszképizmust) kereső néző is érzett. (És éppen ezért valószínűleg a Csillagok háborúval egyidejű az örökös "mi a filmek célja?" vita.)

Lucas tehát jól érzett rá azokra az elemekre, amelyek egy megnyerő űrfantasyvé tették művét, ugyanakkor ezen kívül sok erőfeszítést nem ölt a forgatókönyvbe. Az egész trilógiára igaz, de az első részre különösképpen, hogy világának alig van valami mitológiája, a lázadók és a birodalmiak is a Halálcsillag kihalt folyosóin rohangáló pár fős akciócsoportokként jelennek csak meg. (És szerintem nem én voltam az egyetlen, aki úgy érezte, az előzménytrilógiában ezt mindenáron kompenzálni akarta, még akár teljesen irreleváns mellékszálak beiktatásával is.) Ebben a produkcióban maximum az effektek a galaktikusak (a korhoz képest), helyszínek, oldalak bemutatásában viszont teljesen beszűkült, és így az új világok megismerésével járó csoda is elmarad.star-wars-19.jpg

Lényegében a történet sem más, mint egy meglehetősen kézenfekvően alakuló pontösszekötögetős, amely sem igazán komoly izgalmakkal, a fináléig pedig még csak akciójelenetekkel sem szolgál. Lucas ugyan határozottan tudja, hogy milyen mechanizmusokkal tud egy szeméttömörítőből is feszült pillanatokat kifacsarni, de szereplői egyelőre még annyira útjuk elején járnak, hogy igazi téttel nem képes megtölteni még ezeket a jeleneteket. Ennek a csúcsa a Vader-Obi-Van fénykardpárbaj, amely mind koreográfia, mind a két szereplő később elővezetett közös múltja szempontjából sem szerez megfelelő súlyt (ha valami miatt nem szabad a történet kronológiája szerint nézni a sagát, az pont a brutális kontraszt vívótechnika terén). "Ben" Kenobi itt csak egy önkéntes tanító, aki az események folyása szempontjából még csak nem is bír túl nagy jelentőséggel, de ellenfelével még jobban elbánt Lucas: az egyik leghatalmasabb sith-tel más sem történik a Csillagok háborúja során, mint hogy különböző tábornokok csicskáztatják, és inkább tűnik egy könnyen manipulálható bábnak, mint egy rémisztő zsarnoknak. (Ezen pedig A Birodalom visszavágban kezdtek kozmetikázni a híressé vált fojtogatásával.)

Némiképp tehát saját folytatásai miatt is tűnik kissé gyerekcipőben járó darabnak a mű, ugyanakkor sem történetmesélében, sem világépítésében nem ér el olyan magasságokat, amelyek miatt kiemelkedő darabként lehetne rá gondolni. Lucas mindössze tökéletesen megérezte, hogy melyek azok a motívumok, amelyekkel tökéletesen meg tudja ragadni közönségét (és amelyeket akár 38 év múlva is minden további nélkül újra fel lehet használni) - ugyanakkor mégsem fog a a kényszeres mindenkinek megfelelni vágyástól bűzleni a produkció. De úgy gondolom, ezzel még nem lehet filmművészeti magasságokat döngetni.

7/10

A Csillagok háborúja teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr968381532

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MolnarErik · http://heraldika.blog.hu/ 2016.02.14. 19:24:18

Túl nagyok voltak az elvárásaid. Egy alkotás sem hibátlan, a konkrét mű pedig csak még tökéletesebb lesz esendőségétől, és az összes kritikai észrevételed igazából csak abból ered, hogy valami elérhetetlen ábrándot üldöztél, olyan magasra téve lécet, mint korábban semelyik másik produkció esetében sem. És ez persze kizárólag a te hibád.

Terézágyú 2016.02.15. 14:33:19

"az egyik leghatalmasabb sith-tel más sem történik a Csillagok háborúja során, mint hogy különböző tábornokok csicskáztatják"

Mert eredetileg ez volt :) Egy szimpla "lézengő ritter", akinek "ereje" van ugyan, de alapvetően csak egy samesz.
És Tarkin volt a gonosz, a császárról említés sincs, sőt a könyvváltozatban kifejezetten leírják, hogy a császár nem is tud ezekről az üzelmekről...

A sorozat összes hibája abból fakad, hogy ezeket a dolgokat tupírozzák fel aztán - és ezek nem mindig passzolnak össze.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.02.15. 20:45:26

@Terézágyú: De pont ez a baj, hogy valaki, aki jelentősége és képességei szempontjából is hőseink fő ellenfele lett volna, gyakorlatilag egy utolsó csicska... Kb. mintha Hux tábornokkal vagy Phasmával álltak volna le fénykardozni a 7. részben...

Terézágyú 2016.02.16. 08:00:11

@danialves:
"De pont ez a baj, hogy valaki, aki jelentősége és képességei szempontjából is hőseink fő ellenfele lett volna, gyakorlatilag egy utolsó csicska..."

Persze, a sorozat egésze szempontjából így van.

De éppen ez a dolog mutatja, hogy Lucas egyáltalán nem így képzelte el ezt az egészet eredetileg...

Kicsit olyan, mint Tarkin = Richelieu bíboros, Vader meg a samesza, Rochefort gróf... :)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.02.16. 08:04:28

@Terézágyú: De most én ezt abszolút a konkrét filmre értem, nem a sorozatra. Nem Tarkinnal áll le Kenobi lézerkardozni, nem Tarkin ül be a TIE fighterbe, nem Tarkin fogja el Leiát... Ha félreteszem a maradék két részt, akkor is Vader az egyik központi figura, és ehhez képest van ez a helyzet. Nem egy olyan film van, ahol megvan ez a felosztás (pl. a Marvelek újabban), de azért ilyenkor jellemzően a karaktereink fő konfliktusa az igazi főnökkel húzódik.

Terézágyú 2016.02.16. 08:13:06

@danialves:
"Nem Tarkinnal áll le Kenobi lézerkardozni, nem Tarkin ül be a TIE fighterbe, nem Tarkin fogja el Leiát..."

Hát mondom: Tarkin = Richelieu. Ő csak parancsol.

"Nem egy olyan film van, ahol megvan ez a felosztás (pl. a Marvelek újabban), de azért ilyenkor jellemzően a karaktereink fő konfliktusa az igazi főnökkel húzódik."

Hááát... ha jobban belegondolsz, ez tényleg egy frissebb fejlemény, hogy a főgonosz egyben a legnagyobb harcos is... még a játékokban is a boss, ugye...

De hát hiányzik a Három testőrből az, hogy Richelieu is kardozzon egyet valamelyik testőrrel? Nem... Richelieu, mint főgonosz, csak parancsokat osztogat, egyébként mindent Rochefort csinál... (akit Christopher Lee játszott az egyik feldolgozásban :)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.02.16. 08:17:54

@Terézágyú: Nem, viszont épp, hogy Richelieut akarják legyőzni. A Star Warsban viszont nem az hangzik el, hogy "ki kell szabadítanunk Leiát Tarkin fogságából", meg "fel kell robbantanunk Tarkin Halálcsillagát", hanem Vader a fő ellenfél.
Ez az én problémám, hogy Tarkinról Luke-ék kb. azt sem tudják, hogy létezik-e, és Vader a nagy ellenfél, akit le akarnak nyomni.

"ha jobban belegondolsz, ez tényleg egy frissebb fejlemény, hogy a főgonosz egyben a legnagyobb harcos is."
Én meg pont, hogy az ellenkezőjét mondom, hogy újabban divat lett, hogy van egy hatalmas főellenség és egy fizikailag erős "henchman", de ettől még a karaktereink igyekezete előbbi és nem utóbbi legyőzésére irányul.

Terézágyú 2016.02.16. 08:37:12

@danialves:
"Nem, viszont épp, hogy Richelieut akarják legyőzni. A Star Warsban viszont nem az hangzik el, hogy "ki kell szabadítanunk Leiát Tarkin fogságából", meg "fel kell robbantanunk Tarkin Halálcsillagát", hanem Vader a fő ellenfél.
Ez az én problémám, hogy Tarkinról Luke-ék kb. azt sem tudják, hogy létezik-e"

Ebben igazad van, de alapvetően Vaderről sem tudnak. Nem tudnak előtte se: amikor Kenobi mondja, hogy Vader ölte meg Luke apját, Luke nem csap a homlokára, hogy "Ó bakker, Vader? ő a császár jobbkeze! Róla mindenki hallott a Galaxisban! (persze, Luke egy parasztgyerek, de akkor is)
Később sem említi senki a lázadók közt Vadert, hogy feltétlenül őt kéne legyőzni...

Egyébként ez áll az eredeti forgatókönyvben:
"the Grand Moff Tarkin, governor of the Imperial outland regions, enters. He is followed by his powerful ally, The Sith Lord, Darth Vader. All of the generals stand and bow before the thin, evil-looking governor as he takes his place at the head of the table. The Dark Lord stands behind him."

Ez eléggé egyértelmű.

Megjegyzem, pusztán az első rész megnézésekor (annak idején) mindenki arra gondolhatott, hogy Vader is meghalt... :)

Terézágyú 2016.02.16. 08:39:32

A könyvben ez van:
Palpatine "Amint azután biztosan ült az elnöki székben, kikiáltatta magát császárnak, s nem érdekelték többé a nép bajai. Nem sok idő kellett hozzá, s éppen az általa magas pozícióba ültetett tanácsadók és talpnyalók nőttek a fejére, és az igazságtalanságok ellen háborgó nép hangja nem jutott el a fülébe.
Miután csalással és árulással sikerült kipusztítaniuk a Jedi-lovagokat, akik ebben a galaktikában az igazság védelmezői voltak, a császári kormányzók és hivatalnokok hozzáfoghattak, hogy megszervezzék rémuralmukat a galaktika csüggedt világai fölött. Számtalan kis zsarnok használta fel a császári katonaságot és az egyre jobban elszigetelődő császár nevét arra, hogy saját személyes ambíciói előtt egyengesse az utat."

Terézágyú 2016.02.16. 09:53:14

És a lázadók a császárt sem emlegetik, hogy ellene harcolnának! Mindig a "birodalom" ellen...

Ugyanakkor viszont Vader megjelenésekor valóban ez áll a forgatókönyvben: "This is Darth Vader, right hand of the Emperor."
:)))

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.02.16. 13:04:31

@Terézágyú: Még mindig nem az a problémám, hogy nem tudom, mi történt a filmben, hanem az, hogy egy másodrendű csicskával küzdenek folyton, a valódi hatalmasság pedig szinte irreleváns is a történetben. :) Nekem hiába írod be háromféle draftból is, átjött, hogy mi a helyzet, de ettől még szerintem ahogy a forgatókönyv fel van építve (Kenobi Vaderrel párbajozik, Vader az, aki személyesen szembeszáll Luke-kal, akinek persze külön motiváció, hogy tudta szerint Vader ölte meg az apját stb.), Vader lenne filmileg a hangsúlyosabb. Nem is tudom pl., hogy az Alderaan elpusztításán kívül van-e olyan jelenet, ahol Tarkin és hőseink egyszerre vannak a vásznon. Na ehhez képest durva, amilyen jelentéktelen Vader, mint legyőzendő figura.

"Megjegyzem, pusztán az első rész megnézésekor (annak idején) mindenki arra gondolhatott, hogy Vader is meghalt... :)"
Hát arra biztosan nem, mert látjuk, ahogy a Tie fighterrel elrepül a Halálcsillag elpusztulta után. ;)

Terézágyú 2016.02.16. 13:32:57

@danialves:
"Még mindig nem az a problémám, hogy nem tudom, mi történt a filmben, hanem az, hogy egy másodrendű csicskával küzdenek folyton, a valódi hatalmasság pedig szinte irreleváns is a történetben. :)"

Tehát ez a film szerinted egyszerűen rossz? :)
Rosszul van megcsinálva? :)

Szerintem nem, egyszerűen csak akkor még másmilyen volt Vader figurája. Ebben a részben (hiába írják a scriptben is, hogy a császár jobbkeze) csak a samesza a főgonosznak, Tarkinnak.
Ehhez képest ugye a Birodalom visszavágban már tényleg élet-halál ura, aki admirálisokat eltesz láb alól, kinevez stb. ott nincsen egy Tarkin.
Ebből is látszik, hogy Lucasnak annyira fogalma sem volt, hogy mi ez a történet, dehogy volt meg neki előre a 9 rész... még a három se. :)

"Hát arra biztosan nem, mert látjuk, ahogy a Tie fighterrel elrepül a Halálcsillag elpusztulta után. ;) "

elrepül????? ne viccelj. az nem elrepülés. a könyvben ez áll:

"Darth Vader hajója a másik oldalon irányíthatatlanná vált, és pörögni kezdett a tengelye körül. A műszereket csöppet sem hatotta meg a Fekete Lovag kétségbeesett, átható pillantása; pontosan mutatták a megfellebbezhetetlen valóságot. Az aprócska hajó, amely fölött Vader most már tökéletesen elvesztette az uralmát, egyre pörgött tovább, épp az ellenkező irányba sodródva, mint a kísérője az imént kifelé, a feneketlen űr éjsötét mélységei felé."

Erre mondtam, hogy annak idején, amikor még csak ez a film létezett (és nem volt szó a többiről), sanszos volt, hogy Vadernek annyi. Mi persze már a (2x)3 részben gondolkodunk - de akkor...

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.02.16. 14:02:11

@Terézágyú: Nem "rossz", de ez számomra kétségkívül egy gyengeség. Van egy valakink, akivel folyamatosan harcolnak, ő viszont alig bír jelentőséggel az események alakítása szempontjából, aki meg bírna, az teljesen háttérbe van szorítva a vásznon. Számomra ennek nincs sok értelme, ahogy írod is, ez pontosan azt jelzi, hogy maga Lucas sem tudta, hogy mit akar, de szerintem már ebben a filmben sem.

"elrepül????? ne viccelj. az nem elrepülés. a könyvben ez áll:"
Bocs, mióta beszélünk a könyvről? :) A filmből emlékszem, hogy egyértelműen túléli, de az imdb-szinopszis (amit 38 év alatt csak kijavítottak, ha hülyeség volt benne) is ezt írja:
"He eventually manages to regain control of his wildly gyrating fighter, and when he finally stabilizes, he flies off to meet the Imperial Fleet as the Rebels head home to their base."

Terézágyú 2016.02.16. 14:36:32

@danialves:
"de ez számomra kétségkívül egy gyengeség."

Ha viszont Richelieu-Rochefort-párosnak fogod fel a Tarkin-Vader-párost, akkor klappol minden, és egy nagyon jó kis kalandfilm ez :)))

"Bocs, mióta beszélünk a könyvről? :)"

Miért, már az eredeti három könyv is kiesett a pikszisből, nemcsak a Timothy Zahn-könyvek? :))))

"A filmből emlékszem, hogy egyértelműen túléli"

Nem, én most direkt belenéztem. Ez van, hogy elpörög a messzeségbe...

"de az imdb-szinopszis (amit 38 év alatt csak kijavítottak, ha hülyeség volt benne)"

Nyilván ők is a teljes trilógia felől nézik, és nyilvánvaló nekik, hogy túl KELLETT, hogy élje... az is lehet, hogy a ki tudja hányadik felújításban már tényleg van ilyen képsor...

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.02.16. 14:51:03

@Terézágyú: Leírtam már, hogy miért nem áll szerintem a párhuzam. :)

Hát mivel a filmről írtam, és a filmről kezdünk beszélgetni, ezért értelemszerűen a filmről szeretnék továbbra is, főleg, ha már a könyvekben egyértelműen más van. 13:51től nézd.
www.youtube.com/watch?v=2WBG2rJZGW8

Terézágyú 2016.02.16. 15:03:47

@danialves:
"Leírtam már, hogy miért nem áll szerintem a párhuzam. :)"

nekem viszont egyre jobban tetszik :)

"13:51től nézd."

igazad van. és ez az eredeti?
merthogy a forgatókönyvben is csak annyi van, hogy "Vader's ship spins off into space." :))))

"Hát mivel a filmről írtam, és a filmről kezdünk beszélgetni, ezért értelemszerűen a filmről szeretnék továbbra is"

Hát a filmről beszélünk - de éppen ez a különbség, hogy te is a trilógia felől nézed az első részt. Vadernak azokat a tulajdonságait hiányolod az első részből, amelyek a második részben jelentek meg...

Most már értem, hogy miért szeretik sokan a Birodalom visszavágot - mármint jobban mint az első részt... :)
Én nem. Számomra az első rész az etalon.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.02.16. 15:10:18

@Terézágyú: Mármint milyen szempontból az eredeti? Értelemszerűen nem kötelező azt leforgatni, ami a könyvben van, de tudtommal ez nem volt benne a special edition-ös változtatásokban sem, ha erre gondolsz.

Részben afelől néztem, de mondom, ha csak önálló filmként tekintek rá, akkor sem kerek nekem ez a kettősség. Nyilvánvalóan a másik két filmet látva durva különösen is a kontraszt, de nem feltétlenül azért emlegettem őket, mert azokat akarom viszontlátni itt is, hanem mert így látványos, hogy ott jól működik valami, ami itt nem. (A Jediben is két ellenfél van, akik közül Vader a kisebbik, ott ez mégis jól illik a koncepcióba.)

Terézágyú 2016.02.16. 15:14:25

@danialves:
"Mármint milyen szempontból az eredeti? Értelemszerűen nem kötelező azt leforgatni, ami a könyvben van, de tudtommal ez nem volt benne a special edition-ös változtatásokban sem, ha erre gondolsz."

Mármint ez a pár filmkocka, hogy Vader hajója már nem pörög, hanem szépen elsuhan, ez benne volt-e az eredeti változatban, vagy csak később tették-e bele az ilyen-olyan editionokba...

borosnyuszi 2016.02.16. 18:04:16

Bátor írás egy 77-es filmről. Korántsem hibátlan, de jó, hogy 40 évvel később is beszédtéma. Azért ez nem sok filmről mondható el... Vader mint csicska:) akkor Kylo Rent micsoda? Szerencsére a folytatásban (Birodalom visszavág) helyére kerülnek a dolgok.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.02.16. 22:04:56

@Terézágyú: Ahogy nézem, nem, de itt van egy kimerítő jelentés, amit lehet böngészni :)
www.movie-censorship.com/report.php?ID=4334040

@borosnyuszi: Uhh, Kylo Rent el se kezdjük... :D De vele inkább az volt a bajom, hogy nagyon kidolgozatlan volt az egész figura, kb. semmit nem láttunk még belőle.

Terézágyú 2016.02.17. 12:01:46

@borosnyuszi:
"Vader mint csicska:) ... Szerencsére a folytatásban (Birodalom visszavág) helyére kerülnek a dolgok. "

Na erre céloztam, hogy mindenkinek emiatt tetszik jobban a Birodalom.... Én meg egyedül vagyok a véleményemmel, brühühü....

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2016.12.19. 17:49:29

Atnezve a Szivanyegyes posztbol: szerintem a Vader-Tarkin dinamika kifejezetten udito. Azzal, hogy Vader egy klasszikus enforcer volt a tortenetben, Lucas szerintem kozelebb hozta, szemelyesse tette a konfliktust. Nem valami burokratikus oriassal, elnyomo gepezettel kuzdenek, hanem egy, bizonyos szempontbol a tortenetben legalabb annyira kivulallo figuraval, mint ok maguk, vagy akar a lazadok szeovetsege.

Ha magaban nezzuk, teljesen elvonatkoztatva a tovabbi hatteranyagoktol, akkor meg akar azt is megkockaztatnam, hogy az eredeti felallas akar meg jobb is, mint amit most kanonnak hivunk. Akarmennyire szeretem a Birodalmat, es amit alapot letett a tovabbi tortenetekhez, idotlen idok ota foglalkoztat, hogy is nezne ki egy Ep 4 alapokra epitkezo, ahhoz hu saga.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.12.19. 18:14:07

@KennyOMG: "Azzal, hogy Vader egy klasszikus enforcer volt a tortenetben, Lucas szerintem kozelebb hozta, szemelyesse tette a konfliktust."
Ez abszolút igaz, nem véletlenül használták sokan azóta is (hogy mást ne mondjak, a Winter Soldier), csak szerintem akkor szükség lett volna egy igazi főgonoszra is, azaz már most megmutatni a császárt. Mert így az jön le, hogy hőseink igazából nem az ellenséggel küzdenek, hanem egy jelentéktelen, súlytalan bábbal - akinek a legyőzése éppen ezért nem is érne semmit.

A második bekezdésedben mit értesz eredeti felállás és kánon alatt?

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2016.12.22. 02:08:32

Eredeti felallas: Vader = a vezer mezei enforcere egy politikai gepezetben. Kanon: Vader = a Birodalom masodik embere, a Csaszar utani teljhatalom birtokosa, aki barmit barmikor barkivel megtehet.
süti beállítások módosítása