
Ordell Robbie (Samuel L. Jackson) egy közönséges fegyverdíler, aki nem retten vissza semmilyen eszköztől, ha el akarja érni célját. Így amikor egyik pénzfutárát, a stewardess Jackie Brownt (Pam Grier) letartóztatják, Ordell mindent megtesz azért, hogy likvidálni tudja - nem is sejtve, hogy Jackie majd egyszerre fog vele és a nyomozókkal is alkut kötni, miközben megpróbálja saját maga rátenni a kezét Ordell vagyonára.
Bár ez a fenti összefoglalóból nem feltétlenül derül ki, aki látta a filmet, az pontosan tudja, hogy maga a cím- és tulajdonképpeni főszereplő fontosságához képest meglehetősen későn érkezik a történetbe, de ami sokkal nagyobb probléma, hogy vele együtt ez villámgyorsan el is laposodik. Ordell és társasága tipikus tarantinoi figurák, akikkel jól el lehet lenni akkor is, ha a cselekmény egy helyben toporog, Jackie viszont már egy sokkal klasszikusabb főhős, aki nem tud sokat kezdeni a reflektorfénnyel a kínosan lassú történetszövés közepette. A rendező ugyanis igyekszik alaposan megrágni a jeleneteit, alaposan előkészíteni és elmagyarázni fordulatait, de mindebben nehéz lenne olyan vezérlő elvet találni, amely kiemelné azokból a panelekből, amelyeket nagyjából A nagy balhé óta szokás megjárni ebben a műfajban.
Tarantino ezúttal kimért tempója ad egyfajta stabilitást a narratívának, és a fejünket sem kell kapkodnunk az egymás sarkára lépő csavarok mellett, a hosszúra nyúló jelenetekbe azonban könnyű belefáradni, főleg, ha jórészt hiányzik a rendező szokásos szellemessége, amely azért a többi filmjében ilyenkor rendre menti a helyzetet. Az Elmore Leonard könyv gengsztersztorija ugyan jó, Tarantino pedig következetesen lecsap minden labdát, amelyet hosszas alapozással feldob, de ezek a pillanatok apró élvezetek a beléjük fektetett (alkotói és nézői) erőfeszítésekhez képest. Hiába kap Robert de Niro egy 10 perces frenetikus szakaszt a mű végén, a játékidő nagy részében alig érteni azt is, mit keres egyáltalán a filmben, hiába láthatunk Jackietől egy érdekes karakterívet, mindvégig az idő előrehaladtával egyre inkább mellékkarakterré silányuló Ordell pillanatait várjuk. Avagy mintha maga a produkció ugyan más akarna lenni, mint egy átlagos Tarantino-film, de az igazán magával ragadó elemek benne még mindig a rendező tipikus stílusjegyei.
Nehéz lenne egy dolgot is mondanom, amely kifejezetten rossz lenne a Jackie Brownban, mégis megfeszített erővel kellett küzdenem azért, hogy ne kapcsoljon ki az agyam egy-egy jelenet közepén. Leonard és Tarantino összeszedte az átverős filmek alapvetéseit, de ezzel mintha a lélek is kiveszett volna az alkotásból, és néhány kiemelkedő jelenetet leszámítva a bonyolul pontösszekötögetős véghezvitele kap elsődleges szerepet a néző szórakoztatása helyett. Nem véletlenül tartja a többség ezt Tarantino leggyengébb darabjának - és azt kell mondanom, nem feltétlenül azért, mert nem elég tarantinos, hanem mert csak nem elég érdekes és nem elég jó.
6/10
A Jackie Brown teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán