A dán lány / The Danish Girl (2015)
2016. január 21. írta: danialves

A dán lány / The Danish Girl (2015)

Azok után, hogy 2011-ben robbantott A király beszédével, úgy tűnt, Tom Hooper tökéletesen ráérzett arra, hogy mi kell a zsűrinek. Ugyan 2 évvel később A nyomorultak sokkal kisebb hullámokat vetett, de az akkori Oscar csúcsragadozói között volt még így is, és amikor megjelentek A dán lány első képei az akkor még friss győztes Eddie Redmayne-nel, mindenki le merte volna fogadni, hogy a 2016-os díjátadó legfontosabb darabjai között lesz ez a mű. És talán éppen ez a kiszámíthatóság jelzi azt, hogy Hooper mintha már az Akadémia szemében is túltolta volna: ugyan a két legfontosabb színészi jelölést begyűjtötte (és Vikander valószínűleg nyerni is fog), nagy esélyes helyett másodhegedűs szerepbe fog szorulni az idei gálán ez a film. És sajnos nem érdemtelenül.

Pedig alapvetően a koncepcióban minden megvan, amivel az utóbbi években be lehetett etetni a zsűrit: történelmi környezetbe helyezett életrajzi film, egy-egy hangsúlyos női és férfi karakterrel, felvilágosult, visszamenőleges igazságtétel-jellegű hangvétellel. Ezúttal nem rabszolgaságról, a világgal hadakozó zseniről, hanem a történelem első nővé operált férfijáról (Eddie Redmayne) és feleségéről (Alicia Vikander) szól a történet, de egyébként minden klappol - már csak egy halálos betegség hiányzott az összképből, hogy megkapjuk a tökéletes Oscar-mozit. Az persze nem is kérdés, hogy ezekben a tipikus Oscar-mozikban az utóbbi időben legkevésbé sem volt örömünk, és sajnos A dán lány nemcsak a motívumaikat, hanem a gyengeségeiket is a fejünkre önti.

Kezdetnek például máris ott van a 12 év rabszolgaságból és a Kódjátszmából már ismerős szenvedés-ütőkártya, de ez a forgatókönyv sem képes választ adni arra a kérdésre, hogy mihez kezdjünk azzal, hogy főhősét x éve üldöztetés érte egy olyan dolog miatt, ami ma már viszonylag természetesnek számít. Hooper javára kell írni, hogy egy-két borzasztóan klisés jelenetet leszámítva minimálisra fogja vissza ezt a vonalat művében, ugyanakkor ettől még nem tudja megindokolni, hogy a puszta megemlékezésen kívül milyen üzenettel szolgál az első transznemű ember élete.

Erre természetesen kézenfekvő válasz, hogy egy rettentően szokatlan szituáció alakul ki egy nőnek öltöző és hirtelen férfiakkal randizgatni kezdő férfi, valamint felesége között, amely képes lehet valamiféle megértést elindítani a közvélemény részéről a transzneműek felé, de aki látta Xavier Dolan Laurence Anyways-ét, az pontosan tudja, hogy a kortárs megközelítésben bőven akadnak még mélységek ahhoz képest, amit A dán lány történelmi távlatban ebből mutatni képes. Tulajdonképpen A dán lány legnagyobb tragédiája az, amit előbb még a dicséreteként hoztam fel: míg például Solomon Northup küzdelmének frontvonalai világosak voltak, itt nem igazán látni, Einar éppen az őt kirekesztő környezettel, saját szexualitásának ismeretlenségével, vagy éppen felesége egyre inkább fogyó türelmével vívja a fő párbajt.

Hooper érzékletesen rajzolja meg a főhősünket diliházba zárni kívánó világot, de késztetéseit már nem akarja vagy nem tudja megértetni, megelégszik azzal, hogy itt valami szokatlan dologról van szó, amit emiatt mindenki utál - még az is kifejezetten körülményesen derül ki, hogy tulajdonképpen nem attól akar nővé válni, hogy egyszer beöltözve kellett modellt állnia a feleségének. Egyszerűen rettentően rosszul vannak kommunikálva a karakterek gondolatai a párbeszédekben, és ettől a végeredmény is egy kétórás maszatolás lesz, ami igazából semmit nem fogalmaz meg. Ugyanakkor a legnagyobb erőssége kétségkívül még mindig az a kálvária, amin Gerda kénytelen keresztülmenni, ennek köszönhetően pedig Alicia Vikander alaposan el is lopja a showt az eredetileg látványosabb alakítást ígérő szerepet játszó Redmayne-től. Ettől függetlenül Einar/Lili küzdelme és az Oscar-díjas fiatalember munkája is dicsérhető a produkcióban, de ezek a momentumok csak halvány megcsillanásai egy egyébként semmilyen szinten nem kielégítő műnek. 

Hozzáteszem, nehéz céltudatos filmet írni két olyan alakról, akiknek fogalmuk sincs, mihez kezdjenek a szituációval, amelybe belekerültek, ez azonban semmiképpen nem elégséges kifogás A dán lány langyos és közhelyes voltára, és néhány végtelenül emberi pillanatától sem lesz egy átütő erejű mű. Összességében pedig abszolút az érződik a végeredményen, hogy a stáb elegendőnek tartotta, ha összedobja azokat az elemeket, amelyek az elmúlt évek sikeres Oscar-produkcióban feltűntek. Most pedig úgy tűnik, ezeknek is korlátozott a szavatossága, és Tom Hooper alkotását minden további nélkül el lehet majd felejteni február 28. után.

6/10

A dán lány teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/8287086

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SarahConnor 2016.01.21. 06:43:03

Kicsit unalmas, hogy mostanában minden filmkritikában Oscar-kártyákról lehet olvasni. A rendező kijátszotta a szenvedés-kártyát, "már csak egy halálos betegség hiányzott az összképből, hogy megkapjuk a tökéletes Oscar-mozit. " Nem lehetne egyszer úgy hozzáállni valamihez, hogy azt előfeltételezzük, hogy a rendező nem minden idegszálával az Oscar-t hajtotta? Nem lehetséges, hogy a rendezőt érdekelte a történet? És basszus, a szenvedés, fájdalom legitim emberi érzések. Mától majd tilos lesz filmben mutatni, nehogy a zugkritikusok Oscar-vadászattal vádoljanak? Mi az isten folyik itt?

Ugyanez folyik a Saul fiával kapcsolatban is, és úgy látom, ez ragályos.

Szerintem ennek a filmnek az esetében többkritika hátterében az áll (vagy fog állni), hogy a kritikust magát taszítja a téma. Nem vádaskodom jelen kritika írójával szemben, de ez egy olyan elefánt a szoba közepén, amiről nem szabad beszélni...

A film jó, érzelmes, témájánál és megvalósításánál fogva is inkább női (lelkű :D) nézőknek fog bejönni. Eddie Redmayne szuper benne.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.01.21. 07:52:15

@Lenina Huxley: Az meg még unalmasabb, hogy állandóan ugyanezeket az Oscar-kártyákat húzzák elő, és a januárom azzal telik minden évben, hogy megnézem ugyanazt a 8-10 filmet, csak pepitában. :)

Feltételezném, ha nem olyan illetőről lenne szó, aki az előző két filmjével is tökéletesen belegyalogolt az Oscar-zsűrinek kedves témákba (és A király beszédében még sehol nem volt a szenvedés), meg ha alapvetően nem lehetett volna erre mindig is könnyedén Oscart kapni (12 év rabszolgaság). Egyébként egyáltalán nem tilos filmen mutatni, pl. A visszatérő is elég vastagon a szenvedésről szól, de egyáltalán nem a tipikus Oscar-konform formában (és a mostani Oscar iróniájához tartozik, hogy ez kapta a legtöbb jelölést, és a tipikus Oscar-filmek meg hasra estek)

Egyébként tök jó, hogy felhoztad a Saul fiát, mert azzal remekül elmagyarázható a probléma: azon a filmen ugyanis tökéletesen látszik, hogy miben több a díjvadász holokausztfilmeknél (pl. Sorstalanság), és mi volt az, ami megfogta a rendezőt, mik azok a stílusjegyek, amelyben egyedi, és ha nem a neonáci kommentelőket veszed, hanem tényleg a kritikusokat (pl. jelen cikk szerzőjét), ők ezt meg is látták benne, habár valószínűleg tényleg úgy álltak eredetileg hozzá, hogy "na megint egy holofilm". ;) Ehhez képest A dán lány gyakorlatilag semmi ilyet nem tud mutatni... Ugyanaz a formula, csak a főhős nem fekete, vagy nem szimplán meleg, hanem transz....

És mint ahogy írtam is, a legnagyobb baj ezzel meg az, hogy ettől a filmtől még elefánt fog maradni, mert A dán lány alig tesz erőfeszítést, hogy igazán megértesse ezt az egész helyzetet, egyrészt a mélységei, eszközei is hiányoznak ehhez - mondom, a(z alapvetően szintén nem túl erős) Dolan-film simán jobb összefoglalása a témának -, másrészt a történelmi távlat is ezt teszi. (Most mondd őszintén, a transzneműek jellemző küzdelmét úgy lehet a legjobban megragadni, hogy veszed az elsőt, akinek egyrészt ki kellett tapasztalnia még ezt az utat, másrészt még teljesen más volt felé a hozzáállás? Azért ma már nem kifejezetten releváns probléma ezeknek az embereknek, hogy pl. diliházba akarnák zárni őket)
Szerintem ha Hoopert igazán érdekli a téma, és nem csak Redmayne-nek meg magának akart volna Oscart nyerni, akkor készít valami olyan filmet, mint Dolan (akin speciel látszik, hogy ez érdekli, már csak azért is, mert ő történetesen homoszexuális)

Amúgy meg nem igazán értem a vádaskodást, szerintem én már többször demonstráltam, hogy engem abszolút meg lehet lepni, ha arról van szó, konkrétan 4 napos a Steve Jobsról íródott kritikám, amit szintén pont egy tipikus Oscar-bait életrajzi filmnek vártam, aztán nagyon nem az lett (és ahogy olvastam, ezzel nem vagyok egyedül). Azt meg már hadd lehessen feltételezni, hogy amikor kimutatható hatás van az Oscar-jelölések száma és a bevételi adatok között (nem is kicsi), akkor a stúdiók és filmesek nem pusztán szívjóságból készítenek nekünk filmeket, hanem bizony már egy ideje az Oscar is elég kemény biznisszé alakult. ;)

K.Leslee 2016.01.21. 10:22:30

Nekem az ev egyik legrosszabb filmje. Felszines, unalmas es Redmayne irritaloan tuljatsza magat.

Levente B. · combatant.blog.hu 2016.01.22. 18:00:22

Na...ez a cikk nagyon jól leírta a véleményemet a filmről. Mind pro és mind kontra!

Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal

süti beállítások módosítása