A miniszter félrelép (1997)
2016. január 12. írta: FilmBaráth

A miniszter félrelép (1997)

a_miniszter_felrelep.jpgVannak filmek, amelyeknek nem tesz jót az idő. Ez az alkotás is ebbe a kategóriába tartozik, sajnos. Hatalmas siker volt a bemutató idején, szép emlékeket őrzök róla, sokszor láttam, és mindig jól szórakoztam rajta. Kamarás Iván kigyúrt felsőteste és szemrevaló popsija különösen megmaradt, ahogyan gondolom a férfi nézőket Dobó Kata bájai nem hagyták hidegen. Hosszú idő után újráztam, és teljesen ledöbbentem azon, hogy milyen nehezen indulnak be az események, és bár időnként még mindig folyt a könnyem a nevetéstől, de közel sem olyan intenzitással, mint egykoron. Korrekt vígjáték, ma is megállja a helyét, de kicsit már érthetetlen, miért éppen ez a film ért el gigabevételt. Egyszeri kikapcsolódásnak tökéletes, de ma már nem hagy a nézőben mély nyomokat.

Vitt Péter (Kern András) elfoglalt miniszter, akinek a nők a gyengéi. Szép felesége, Panni (Udvaros Dorottya) mellett mindig vannak kalandjai, most éppen az ellenzék titkárnője, Marosi Tünde (Dobó Kata) van soron. Szépen alakul a közös éjszakájuk az Astoriában, egészen addig a percig, amíg fel nem fedeznek az ablakban egy hullát. És az események viharsebesen eldurvulnak...

Ray Cooney színpadi darabját adaptálta filmre Kern András és Koltai Róbert, amelyen azonban erősen érződik Andy Vajna produceri közreműködése. Nem a direkt reklámelhelyezésekre gondolok, amelyek elég idegesítőek ugyan, de nem vészesen zavaróak, hanem a profi kivitelezésre. Van jó nő, jó pasi, mindkét nem megkapja, ami jár neki, ugyanakkor a film két jó színész jutalomjátéka is, akik ha nem is brillírozzák végig az egész történetet, mégis megbízhatóan hozzák a tőlük elvárt szintet. A társadalomkritika sem hiányzik az alkotásból, de csak annyira, hogy ne zavarja a felhőtlen szórakozást. Akad jó néhány felejthetetlen jelenet (nézzék el nekem az urak, de nekem bizony Kamarás Iván azon jelenete vésődött be igazán, amikor rendkívül emlékezetesen elhagyja a törülközőjét), látványos a körítés (Parlament, Astoria), mégis megmaradd a hiányérzet a végén. Jó, jó, de nem olyan fergeteges az összhatás, mint sok évvel ezelőtt. Valószínűleg azért él másként az emlékeinkben, mert ki tudott emelkedni az akkoriban játszott mozifilmek közül, de nem tekinthető állócsillagnak a magyar filmgyártás egén, az biztos. 

Megdöbbentően nehezen indulnak be az események, a hulla megjelenéséig csak mérgelődtem, hogy mennyire semmitmondóak a képsorok (elnézést uraim, de engem Dobó Kata dekoratív külseje nem tudott lázba hozni). Aztán végre felpörög a film, és a lendület ki is tart a végéig, bár vannak fékezett habzású jelenetek is szép számmal. Poénból nincs hiány, de nem mindegyik üt úgy, ahogyan kellene, sokat köszönhetnek az alkotók a színészeknek, akik láthatóan jól érezték magukat a szerepükben, ki is hoztak belőle mindent, a lehetőségekhez képest. Nem mondanám, hogy unatkoztam volna a játékidő alatt, de azért tetten érhetőek voltak a forgatókönyv hiátusai. Biztosra mentek az alkotók, az alapszituációból többet is ki lehetett volna hozni, nem sorjáztak a frappáns egysorosok, habár a helyzet és jellemkomikumok kihasználásra kerültek. Határozottan megkopott mára az egykori közönség kedvenc alkotás fénye, sajnos.

miniszterfelrelep_1.jpgDés László zenéje olyan mint a film: korrekt, de felejthető. Komoly hibát nem tudnék felróni az alkotásnak, egy tisztességesen összerakott vígjáték, ami nem akart többet, mint szórakoztatni a közönségét. A zsenialitás teljes mértékben hiányzik belőle, tisztességes iparosmunka, nem több, de ettől még egyáltalán nem beszélnék le róla senkit, hogy megnézze, egyszeri kikapcsolódásnak még ma is tökéletes. Csak ne várjunk tőle túl sokat, és akkor nem fogunk csalódni benne. Egy szép emlék a múltból, amely már nem hozza a régi élményt, de még mindig szerethető. 

Kern András és Koltai Róbert hiteles a főszerepben, bár időnként kevesebb talán több lett volna. Dobó Kata hozta, amiért szerződtették, vagyis szép volt, Kamarás Iván is a külsejével hódított elsősorban. Kállai Ferenc, Reviczky Gábor, Lázár Kati, Udvaros Dorottya, Hernádi Judit, Hacser Józsa, Gáspár Sándor megbízhatóan szállították a karakterüket. 

Kern Andrást inkább színészi minőségében ismerjük,de rendezett két filmet is,ezen kívül a Sztracsatellát, amely bennem nem hagyott túlságosan mély nyomokat. Hosszú kihagyás után nemsokára moziba kerül egy újabb, az ő dirigálásával készült alkotás, amelynek a trailere engem nem vágott földhöz, de nem rossz referencia ez a már bizony lassan 20 éve készült vígjáték, amely minden gyengesége ellenére összességében még ma is jó szórakozást tud nyújtani a nézőjének. 

7/10

A miniszter félrelép teljes adatlapja a Magyar Filmes Adatbázis (Mafab) oldalán.

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr498224030

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr_utcai_arcos 2016.01.12. 15:28:13

Ne már... Ez szerintem egyike a közelmúlt legjobb magyar vígjátékainak. Semmi olyan téma nincs benne, ami ne lehetne a mai, sőt sajnos a jövőbeli életben is aktuális. Remek színészek, ütős poénok (na jó, némelyik azért kicsit nyögős), nagyon jó zene, teljesen rendben van. Bár, ha annyira meg nem fogott meg mint régen, akkor ez most 7 pont vagy akkor volt ?

TVH 2016.01.13. 11:32:45

Izlések és pofonok ....
Szerintem igenis örök darab. Majd 10 év múlva nézz meg egy mai díjnyertes filmet és csodálkozni fogsz, hogy mire kapott díjat.
Kiváló szinészek kiemelkedő játékkal.

Warlimont 2016.01.13. 11:36:11

Sose halunk meg, Valami Amerika, Miniszter felrelep, Zimmer Feri, ezek magyar mezönyben jo filmek voltak akkoriban.

Darth Revan 2016.01.13. 13:41:27

Egyetertek. Anno en is odaig voltam erte (es nemcsak Kamaras feneke fogott meg benne :)
Nemreg ujraneztem es bizony mar korantsem talaltam olyan viccesnek. (Kamaras feneke meg mindig 10/10, de a film csak 4/10

Le Orme 2 2016.01.13. 13:59:00

Kiemelkedően jó film. Sajnos, mert a magyar filmgyártásból emelkedik csak ki, köszönhetően az olyan szarságoknak, mint a terézanyu, valami amerika, zimmerferi és társai.
A reklámelhelyezések engem egyáltalán nem idegesítenek vagy zavarnak benne.
Reviczky Gábor zseniális alakítását emelném ki.

Abszolút nem értek egyet azzal, hogy a poénok megkoptak volna 19 év alatt. Ugyanolyanok, mint eredetileg voltak. Csak éppen, ha másodszor, vagy tizedszer látja valaki, akkor az már nem úgy hat, mint elsőre nézve.

Nem értek egyet azzal, hogy valaki ne tudjon saját érzetének a változásaitól elvonatkoztatva, a film objektív tulajdonságai alapján megítélni egy filmet. Most vagy a korábbi értékelés (9) nem hiteles, vagy a jelenlegi (7).

blaubner 2016.01.13. 14:02:36

teljesen más most a médiakörnyezet, mint '97-ben.
akkor ez volt kb. az egyik első "igazi" hollywoodi stílusú magyar film, szvsz azért ütött akkorát.

user friendly 2016.01.13. 14:42:39

nem összehasonlításként, de érdemes megnézni A helyzet komoly, de nem reménytelen c. francia filmet. Ugyanabból a Ray Cooney darabból készült, mint A miniszter félrelép, de egész más poénok vannak benne. Nagyon röhögős ez is. Bennem maradandóbb nyomot hagyott, de azért bírtam a magyar változatot is. Másképp jó mindkettő.

K.Leslee 2016.01.15. 12:30:53

Bar En ezt akkor lattam meg '98 korul, de ugy remlik hogy nagyon is latszott rajta hogy szinpadi produkcio, gyakorlatilag olyan volt mint egy lefilmezett szinhazi eloadas

Tom Bobb · http://tombobb.blog.hu 2016.01.16. 22:01:32

Ha feltesszük a kérdést, hogy miért tudnak ezek a semmirekellő amerikaiak még a legsilányabb filmjükkel is "valamit" letenni az asztalra, mindössze egy lehetséges válaszunk van - dramaturgia. Nagyon fontos. Az hagyján, hogy a magyar színészek jelentős része csak ripacskodni tud (ezt láthatjuk ebben a műben is), de ráadásul a rendezőnek nincsen semmiféle elképzelése a jelenet hosszáról és értelméről. Arról, hogyan fog illeszkedni a következő jelenetbe. Arról, hogy például hogyan lehetne kicsit "pihentetni" a nézőt egy-két másodperccel hosszabb befejező jelenetsorral vagy egy-két másodperccel hamarább kezdődővel. Nem olyan nehéz ez, csak persze otthon nem tanítják. Mintegy videoklip, olyanok a magyar filmek - képek, hangok, hangulatok és drámák, fények és túljátszott ripacsok, elégtelen vágások és világítások, borzasztó párbeszédek jellemzik őket.

A MINISZTER FÉLRELÉP sem igazán különbözik - sőt, rosszabb. Én elhiszem, hogy be kell játsszon a nosztalgia-faktor, na de ez sokszor (itt is) kevés. Feljebb is említi valaki, hogy egy egy színdarabból készült. És itt a másik lényeges dolog, hogy ezek a zsenik (az alkotók, állítólagos tehetséges írók és színészek) nem voltak képesek egy épkézláb filmes átiratot készíteni. Tudod, miért? Megmondom. Mert nem voltak rászorulva. Most sincsenek. Milliók, százmilliók repkedhetnek ostoba ötletekre, tehetségtelen írók, forgatókönyvírók, rendezők és színécskék a minimumot sem nyújtják - mert ez is elég. Senki sem kéri őket számon, mikor újabb és újabb szerencsétlenséget pakolnak le elénk. Nekünk az is megfelel.

A MINISZTER FÉLRELÉP egy ostoba, nagyon rosszul vágott, ripacsok által játszott, rossz párbeszédekkel, dramaturgiával és borzasztó forgatókönyvvel (ha volt egyáltalán) készített valami. Bocsánatot kérek a nosztalgiázóktól.
süti beállítások módosítása