
A világ utolsó napjaiban néhány bölcs elhatározta, hogy egy föld alatti városba, Ember menekíti az emberiség maradékát. Kétszáz évre tervezték bezárni őket a sötétbe, ahol mindössze egy generátor meglehetősen hektikus működése jelenti az életet adó fényt, a két évszázad leteltével követendő instrukciókat pedig egy dobozba zárták. A város polgármesterei által őrzött doboz azonban idővel elkallódott, és amikor a határidő lejártával Ember rendszerei kezdenek összeomlani, két fiatal (Saoirse Ronan, Harry Treadaway) talál rá a kulcs a kijutáshoz. Csak hogy nekik halvány fogalmuk sincs arról, mit tartanak a kezükben.
Még az azóta eltelt 7 évben érkező disztopikus-posztapokaliptikus YA-adataptációk dömpingjében megfáradt szemnek is érdekes tud lenni az alkotás kissé steampunkba, kissé fantasybe hajló környezete és világának belső mechanizmusai, noha pont az azóta érkező követőknek köszönhetően már a könyökünkön jönnek ki az olyan elemek, mint a gyerekeknek autoriter módon kiosztott hivatások és a despota vezetők. Azonban ez talán fel sem tűnne, ha a forgatókönyv képes lenne ebből az alapfelállásból építkezni, és legalább egy hasonlóan érdekes történetet felépíteni rá. Sajnos azonban itt jön be a produkció legnagyobb hiányossága, nevezetesen, hogy egy gyerekfilm.
"Gyerekfilm" alatt pedig ne azt tessék érteni, hogy a City of Ember óhatatlanul retardált lenne (ettől nem is állhatna távolabb), mindössze arról, hogy fordulatai, rejtélyei egy bizonyos értelmi szint felett már magától értetődőek, ennek megfelelően pedig a játékidő nagy részében kénytelenek vagyunk kínosan feszengeni, amíg a szereplők is összerakják azt a kirakóst, amelyet mi már nagyjából a bevezetés alatt megoldottunk. Sajnos a film viszont határozottan a mechanikus feladatmegoldásra helyezi a hangsúlyt, miközben karaktereket és történetszálakat hagy lógni a levegőben, így pedig elég komoly probléma, hogy még még azt a minimális erőfeszítést sem teszi meg, ami ahhoz kéne, hogy kevésbé nyílegyenesen haladjon, és ne szerepeltessen szándékosan olyan képsorokat már az első perctől fogva, amelyek előrevetítenek gyakorlatilag mindent.
A szó szigorúan vett értelmében tehát rossz elemek nincsenek a műben, legfontosabb vonásaiban azonban teljesen semmilyen, történetmesélésében pedig nem kevésbé lusta. Még azt is megkockáztatom, a célközönségénél jóval fiatalabbak körében kell keresnünk azokat, akik igazán élvezhetik, a többiek számára viszont csak egy nem túl fájdalmas, de nem is kielégítő élmény.
6/10
A Szikraváros teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán