[A FORGATÓKÖNYV INNEN TÖLTHETŐ LE]
Kevés nagyobb divat van annál, mint klasszikus meséket és alakokat elővenni újra, és a népszerűségükön keresztül megfejni a közönséget. És amikor azt látom, hogy jövőre egyszerre két Dzsungel könyve-feldolgozás is érkezik, valamint készülőben az Isaac Newton-kalandfilm, azt kell mondanom, sikerült már túlzásba is esni. Éppen ezért furcsa, hogy az Artúr-mondakört még elkerülte ez a hullám, pedig a forgatókönyv ehhez már 2008 óta adott volt. Az azonban abszolút érthető, hogy a Galahadhez nem mert jó szívvel nyúlni egy producer sem, és nem azért, mert rossz lenne.
Galahad arra készül, hogy hosszú évtizedekre magára hagyja feleségét és fiát, hogy a Kerekasztal lovagjaihoz csatlakozzon. Csak hogy hamar kiderül,hogy maximum az idealista és naiv főhősünk szemében olyan a Camelot világa, mint ahogy a legendák megírták: Artúr egy vén, pocakos nyámnyila, Guinevere egy pszichopata, aki a testét sem rest bevetni céljai eléréséhez, a lovagok pedig messze nem példaképek, csak vérszomjas harcosok. Éppen ezért, amikor a királynő megmérgezi a királyt szeretője, Lancelot segítségével, egyedül Galahadre és egy Mer'Lin nevű szaracén druidára vár, hogy kiderítsék és napvilágra hozzák az igazságot.
Nem áltatok senkit, akinek esetleg ez fordult volna meg a fejében a fentiek olvasatán, a Galahad valóban pontosan olyan, mintha a Trónok harca A tűz és jég dala fontosabb pontjait valaki összefoglalta volna 120 (A4-es) oldalon. Ez remek hír azoknak, akik nem szeretnek több ezer oldalakat olvasni, de aki papíron vagy képernyőn nyomon követi George R. R. Martin regényfolyamát, annak bántóan ismerősek lehetnek a cselekmény fontosabb elemei vagy a karakterek közül szinte az összes. Ez természetesen továbbra is remek hír abból a szempontból, hogy a szkript nem a bevett kösztümös kliséket követi, ráadásul karaktereit is képes majdnem Martinhoz méltóan árnyalni. A szabadjára engedett brutalitás és a még Martinhoz szokott szem számára is megdöbbentő fordulatok mellett ugyanis az a legérdekesebb vonása a műnek, hogy nem fél korántsem egyértelmű dilemmákat állítani szereplői elé.
Hozzá kell tennem, hogy ezzel szemben a Galahad jelenetei meglehetősen egysíkúak abból a szempontból, hogy többségük a kastély falai között játszódik, a forgatókönyv pedig számomra képtelen volt egy Die Hard-szerű klausztrofób üldöztetést kialakítani a zárt helyszínre építve, szereplői komplexitása ellenére tehát az alkotás meglehetősen lapos. Maguk a küzdelmek viszont tetszetősek lehetnek a megfelelő kezekben, és itt nem csak arra kell gondolni, hogy jó kazkadőrmunkával nagyon menőn néznének ki, hanem, hogy Condal például már olyan apróságokra is gondolt, mint hogy mindegyik lovagnak saját stílust adjon.
Ugyanezt a saját stílust azonban forgatókönyvéről már nem tudom teljes őszinteséggel elmondani. Komolyan kétlem, hogy a Galahadből készülő film a nézők szemében túl tudna lépni a már bőven túljáratott Centurion - Ironclad-féle középkori kaszabolós vonalon, és erős a gyanúm, hogy éppen ezért az alkotók sem fordítanának rá ennél több energiát. Ráadásul jó kérdés, mennyire szeretné bárki is magára vállalni, hogy megszentségteleníti a britek legnagyobb történelmi alakját. Pedig elférne manapság a filmvilágban egy olyan történelmi/fantasy blockbuster, ami nem ijed meg, akár a vásznon ábrázolt fordulatok kegyetlenségéről, akár a karakterek árnyalásáról van szó.
-----
Az elmúlt napokban sikerült szert tennem a teljes 2014-es Black List-re (Black List: a legmenőbb megvalósulatlan forgatókönyvek az adott évben), amelyről a következő hónapokban szeretnék minél többet elolvasni. A döntés viszont a ti kezetekben van: alább felsorolok 5 forgatókönyvet logline-nal együtt, ti pedig szavazhattok, hogy melyik kerüljön kivesézésre (két hét múlva) a Writers' Block keretében. Íme tehát a jelöltek:
Aether by Krysty Wilson Cairns
A közeli jövő Londonjában egy technológia üti fel a fejét, amely képes arra, hogy hangokat órákkal azután is felvegyen, hogy kiadták őket. Harry Orwell nyomozó, aki egyben a módszer feltalálója is, egy tesztprogram során egy gyilkosság fő gyanúsítottja lesz.
Tau by Noga Landau
Egy okosházban fogvatartott nő rájön, hogy az egyetlen esélye megszökni elrablójától, ha a házat vezérlő számítógépet alkotója ellen fordítja.
North of Reno by Banipal Ablahad és Benhur Ablahad
Egy lecsúszott börtönőr megpróbál megölni egy frissen szabadult rabot, és ellopni az elrejtett 500 ezer dollárját.
Martriarch by Eric Koenig
Egy börtönpszichológusnak 48 órája van megtudnia egy sorozatgyilkos utolsó áldozatának hollétét, mielőtt az illetőt kivégzik.
Yellowstone Falls by Daniel Kunka
Egy világméretű katasztrófa után egy anyafarkasnak a falkától elszakadva kell megvédenie kölykeit a mutáns emberektől. (Fun fact: ez a forgatókönyv mindössze 54 oldal.)