Ide kattintva megtekinthetitek az összes blogon megjelent filmkritikát Miyazakival kapcsolatosan!
Ha valaki megkérdezne, hogy Miyazaki úr melyik művét tartom a magnum opusának, a válaszom mindig ugyanaz lenne. Hangulattól függően Mononoke vagy Chihiro. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a japán mester ne alkotott volna hasonlóan nagy munkákat. Vannak alkotásai, amelyek épp, hogy lecsúsztak a dobogó bizonyos fokairól, és lehet, hogy egy másik rendező életművében szerepelnének, akkor szintén megkapnák a titulust. A Totoro mellett a Kiki's Delivery Service is egy ilyen film, ami a Vándorló palotához hasonlóan nem eredeti ötlet alapján készült, hanem egy könyv vászonra adaptálása.
Kiki egy 13 éves kis boszi, aki szerető családban nevelkedett. Varázslásra az anyukája tanította, az apja pedig egy egyszerű ember. A lány éppen egy nagy útra készül, ugyanis a boszorkányok körében hagyomány, hogy ennyi idősen egy évre elutaznak otthonról gyakorlatra, hogy elmélyítsék tudásukat a mágiában. Kiki és társa Jiji, a fekete cica útra is kel egy teliholdas éjszakán. Végül egy tengerparti nagyvárosban állnak meg ahol a Kiki lesz a helyi boszi. Ám a fiatal hölgynek már a seprűvel történő leszállás első pillanataiban sikerül bajba keverednie…

És ha már szóba került az írás és a rendezés, hát újfent nehéz kivetnivalót találni mindkettőben. A történet Kiki otthonról való távozásától kezdődően behúzza a nézőt és egészen az utolsó nagyobb csavarig lendületesen halad. Az pedig pont akkor kerül ellövésre, amikor az ember azt hinné, hogy kezd leülni a mozi. A párbeszédek, a humor is szintén kifogástalan lett, és ez is hozzájárul ahhoz, hogy a komoly üzenetet igazán könnyedén tudja átadni nekünk az alkotás. Azonban egy-két komolyabb mondatnál kissé fészkelődtem a székemben, mert néhol azért furcsán hatnak a nagy szavak egy 13 éves kislány szájából. A poénok fő forrása főszereplőnk macskája Jiji, akinek kiválóan sikerült a karakterébe beépíteni ezt a hangulati elemet, remekül illeszkedik az aranyos-boszis sztoriba. Az általa elszórt egysorosok nem egyszer kéztettek a nézés közben kacajra. Amikor pedig a történet elkezd komolyodni akkor meg úgy tudtak neki fokozatosan egyre kisebb szerepet adni, hogy annak a főszál és mondanivaló szempontjából is legyen jelentősége. Jár a keksz.

Érdekességként jegyezném még meg, hogy a japán mester úgy tűnik, nagyon szereti a heppiend szerű, nyugodt és kevésbé katartikus befejezéseket. Ez különleges fogás is mutatja, hogy ezek a művek nem akarnak kényszeresen megfelelni a nézőnek. Inkább egy szép kerek lezárást adnak, minden szálat elvarrnak ahelyett, hogy a cselekményüket egy nagy csattanó köré építenék fel. Lehet, hogy ez a megoldás eleinte szokatlannak tűnik, véleményem szerint az ilyen meseszerű történeteket ennél tökéletesebben nem lehetne befejezni. Ez a rá jellemző módszer a Kikiben igen szépen megfigyelhető.
A kis boszorkányfutár története tehát egy nagyon eltalált mondandóval rendelkező kedves, aranyos mese. A célközönsége pedig mindenki, aki volt vagy éppen tinédzser. Miyazaki ezúttal a saját filmjeihez képest valamicskét egyedibb látványvilággal vértezte fel az alkotását. Érdekes, hogy ennyire képes a saját stílusát az alapanyaghoz és a látomásához formálni és ezáltal kivételessé tenni azt és hogy a kész mű ezek ellenére lesz ízig-vérig Miyazaki mű.
10/10