Mi lesz (legyen) a magyar filmgyártás jövője?
2014. október 22. írta: danialves

Mi lesz (legyen) a magyar filmgyártás jövője?

A múlt csütörtök mozgalmas nap volt a magyar filmek jövője szempontjából. A Filmhétre felélesztett treatment-pályázat döntőjén ülhettem nagyjából, amikor a Filmalap bejelentette, hogy a Toldi végül nem kapja meg a tervezett támogatást. Azonban ebben nem a véletlen egybeesés a hátborzongató, hanem, hogy a verseny eredménye és az említett határozat mennyire egy irányba mutat. És hogy ez talán nem is a jó irány.filmalap.png

Pálfi tervezett filmjének ügyét most nem tervezném tovább részletezni, sokan (köztük FroG kollégám) megtették már helyettem, inkább egy kicsit fókuszálnék a történet másik felére: arra a pillanatra, amikor az azóta lemondott Divinyi Réka kihirdette a pályázat 3 győztesét. Köztük volt Szabó Róbert Csaba osztatlan sikert arató történelmi thrillere, illetve két vígjáték, amelyek hangsúlyozottan azért kapták meg a fejlesztési támogatást, mert a Filmalap "szélesebb közönséget megszólító" darabokat kíván támogatni. Nem mondom, hogy Sallai Ervin és Villányi Dániel treatmentjei ne lettek volna jók (utóbbi például a focis témájával rögtön a szívembe zárta magát), azonban igazán egyik sem volt az az eget rengető koncepció, amely ráadásul ne emlékeztetett volna egy kicsit egy-egy műfaji klisére. (A Swing előzetese előtt pedig simán csak döbbenten állok, hogy erre 300 milliót adott valaki.)

Egy májusi nap emlékei törnek fel belőlem ennél a pillanatnál, amikor interjúalanyommal, a Csúnya, gonosz bácsik izraeli rendezőjével arról beszélgettünk, hogy az ő filmgyártásukat a cannes-i díjakra pályázó keményvonalas művészfilmek és a bárgyú vígjátékok uralják - pont úgy, mint a mienket. Ha végignézünk az elmúlt évek termésén, minden Fehér istenre és A nagy füzetre jutott egy Megdönteni Hajnal Tímeát, és ha Köbli Norbert nem vette volna a fejébe néha, hogy ír nekünk egy jó filmet, akkor kijelenthetném, hogy a két véglet között gyakorlatilag semmi nem készült. A leginkább értékelhető darabok így azok lettek, amelyek egyszerre próbáltak szórakoztató vígjáték és díjesélyes alkotás is lenni, az Isteni műszaktól az Utóéleten át a VAN valamiig. A zsánerfilm pedig mindeközben itthon gyakorlatilag halott.filmalap2.jpg

Persze abból a szempontból nem tudom hibáztatni a döntéshozókat, hogy végső soron sikeres produkciókat szeretnének készíteni. Márpedig a külföldi alkotások bevételeit nézve messze a vígjáték az egyik legjobb befektetés. (A másik a horror, csodálom is, hogy arra még nem kaptak rá.) Hozzá kell tennem azt is, hogy a Tarr Béla képviselte "az alkotónak joga van azt csinálni az állami pénzzel, amit akar" hozzáállás jelen formájában egyértelműen visszataszítóbb ennél. Viszont a Filmalap jelenlegi kommunikációja, Pálfi és Hajdu rémisztő képet festő szavai nagyon sok alkotót eltántoríthatnak terveiktől. De most ne bontsuk le ezt a kérdéskört "jófej, nézőbarát filmesek" vs. "köldöknézős, önmagukra verő béna művészek" szembenállásra, mert szerint a fő kérdés, amely meghúzódik ezek mögött, hogy hazai pályán egyáltalán lehetséges-e nyereséges filmet csinálni?filmalap.jpg

A válasz (legalábbis számomra) egészen triviális: ha egy 300 millióba kerülő vígjáték, amely az elmúlt évek legnagyobb közönségsikere volt, mindössze 130 milliót termel vissza, akkor minek erőlködni? Most tegyük félre azt, hogy esetleg külföldi sztárok iderángatása nélkül egy ilyen filmet harmadannyiból is ki lehetett volna hozni, 10 millió ember, ráadásul ilyen borzasztó moziba járási szokásokkal maximum csak egy nagyon szerencsés kézikamerás horrort tudna jövedelmezővé tenni. Ebből a szempontból pedig nagyjából mindegy is, hogy a deficitet 10 kisebb, vagy 1 nagyobb filmből rakjuk össze: jelen állás szerint a Toldi vitája arról szól, hogy kicsit vagy nagyon veszteséges produkciót csináljunk.

A kicsit és a nagyon között természetesen van különbség, de ha már eljutottunk eddig a pontig, akkor nem nehéz belátni, hogy Magyarországon a filmgyártás nem a pénzcsinálásról szól. (Máskülönben nem is lenne egy ilyen állami támogatási rendszer életben.) Ebből kiindulva pedig bennem rögtön az vetődik fel, hogy ha ez az egész úgyis csak egy hatalmas pénznyelő, akkor egy kissé több ambícióval is hozzá lehetne állni. Ha arra gondolok, hogy kedvenc alkotásaim fele úgy készült el, hogy gyakorlatilag már a startvonalnál sem volt esélyük arra, hogy profitot termeljenek (de szerintem mindenki tudna ilyen példákat mondani saját maga vonatkozásában is), akkor ezt csak támogatni tudom. Nem világos számomra, hogy egy önfeláldozó stúdiónak vagy egy rossz döntést hozó producernek köszönhetjük ezeket a darabokat, de a filmtörténelem sokkal szegényebb lenne, ha csak azok a művek készülnek el, amelyekre mutatkozott piacképes kereslet.

Nem szeretném, ha a magyar filmgyártás néhány "alanyi jogon" jogosult művész maszturbációját jelentené, ugyanakkor a ló túloldalára sem kéne átesni azt a Délibábot délibábot üldözve, hogy a közízlésre tökéletesen bekalibrált kommersz vígjátékok majd szép sorban kasszasikerek lesznek. És ha már úgyis vissza nem térítendő, állami támogatásokról van szó, legalább egyszer valaki vállalja be, hogy az adott mű lehet, hogy nem lesz sikeres, lehet, hogy senkit nem fog érdekelni, lehet, hogy nem nyeri rommá magát Cannes-ban, de legalább mi is hozzáteszünk vele valamit a filmtörténelemhez.

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr496814345

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sparrow · http://movietank.blog.hu 2014.10.22. 07:45:02

Én pozitív megdöbbenéssel szemlélem azt a folyamatot, ami az utóbbi években zajlik a magyar film világában. Több a jó hazai alkotás az elmúlt három évben, mint a megelőző két évtizedben. A Fehér isten igazi mestermű, az Utóélet veszettül stílusos, ahogy az Isteni műszak is, a Van valami annyira egyedi, és annyira kreatív, hogy az már szinte hihetetlen, a Szabadesés pedig egyszerűen csak istenkirály. A nagy füzet még a leggyengébb ezek közül, de az is nagyon jól sikerült.
Ha így megy tovább, egészen jóféle dolgok is lehetnek még itt.

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2014.10.22. 08:01:33

Utolsó mondattal nagyon egyetértek.

ZOMBIFILMET A NÉPNEK :D

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.10.22. 08:17:27

@lisztes: én bármilyen magyar horrorfilmet szívesen látnék, legyen az a Küsz 2, vagy a Bodom, vagy akármi. Ha már gyakorlatilag minden ország össze tudott eszkábálni magának valami kézikamerás rettenetet, akkor mi se maradjunk már le...

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.10.22. 09:46:23

Szerintem a Filmalapnak - azon túl, hogy a készítéshez nyújt támogatásokat - a legfőbb pozitívuma az, hogy végre marketingelik a jó magyar filmeket, és nem csupán a neten innen-onnan szedett információkból tudjuk, hogy épp készül valami. Tökéletes tanmese erről az Isteni műszak, amire szerintem a nézők minimum 1/3-a a nem épp szokványos magyar trailer és a vonzó marketing miatt ült be. Az már más kérdés, hogy ennek ellenére is veszteségesen zárt, de én például azelőtt egy hazai alkotást sem néztem úgy, hogy teljesen telt ház volt a mozi nagytermében.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.10.22. 10:08:49

@Werewolfrulez: Ráadásul egy horror még nem is kerül sokba. Ezzel lehetne kaszálni.

Pálfinak lehet, hogy előbb egy sablonos horrort kellene készítenie, amiből jól megszedi magát, majd utána leforgatja a Toldit. :D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.10.22. 11:11:11

@Sparrow: Szerintem egyáltalán több alkotás készült az elmúlt 3 évben, mint az előtte lévő 2 évtizedben. :D Szóval volt miből meríteni.
Fehér istent meg ne emlegesd mesterműként, mert sikítófrászt kapok. Azon kevés filmek egyike, amit ingyen néztem, és még így sem érte meg.

@FroG: Meg itt van az Argo 2, amiről 5 hónappal a premier előtt tartanak sajtótájékoztatót, szóval marketinges szempontból tényleg nem csinálják rosszul.

Kővári György Márió · http://filmkockasag.blog.hu/ 2014.10.22. 21:05:35

"egyáltalán lehetséges-e nyereséges filmet csinálni?"

Nem. Ahhoz kicsi a piac, kicsi a fizetőképes nézőszám. Esetleg ha eladjuk külföldre - ha megveszi valaki. Esetleg akkor.
A probléma igazából abból áll, és nem meglepő, hogy ilyesmirőn nem esik szó egy ilyen rendezvényen, hogy

1. nincsenek rendes szakemberek
2. nincsenek művészek sem
3. nincs pénz a rendszerben
4. nincs mondanivaló
5. ha van is, azt nem tudják rendesen elmondani
6. ha van is, azt nem engedik elmondani
7. nincs megfelelő utánpótlásképzés
8. ha van is, akkor érvénybe lép a 3,4,5,6-os pont
9. a szakma több mint fele csókos, rokon és barát
10. a szakma több mint fele megélhetési filmes, akinek nem érdeke, hogy nézhető produkcióval álljon elő.

Mint az egész országban semmi, úgy a filmipar(nak csúfolt förmedvény) sem működik. Kilopják a rendszerből a pénzt, elvtársak ülnek a döntéshozó pozíciókban, és a saját holdudvaruknak adnak támogatást, meg még mutatóba 1-2 emberkének, hogy lehessen rájuk mutogatni, hogy bezzeg ők is kaptak.
A régi, megkövesedett stílus követői képtelenek megérteni, hogy nem rájuk van igény, amire viszont volna, arra nem adnak pénzt. Az a csillogó szemű fiatal, aki filmes karrierről álmodik, hamar szembesül a fonákságokkal, hogy nem tudja megvalósítani a terveit, mert nincs hozzá infrastruktúra, sem anyagi háttér.
Egyszerűen fogalmazva: a film ma egy szórakoztatóipari termék. Ugyanúgy, mint például a profi futball. Baromi sok pénz van benne, egy pénzgyár, mert a befektetett pénz még több pénzt termel (jó esetben). Magyarországon NINCS szórakoztatóipar, ahhoz a piac és a pénz is kicsi-kevés. Korlátozottak a lehetőségek, és korlátozott a rendelkezésre álló tőke is. Ha van, azt ellopják (Barbalics Péter, P. Koltai Gábor stb.). A közönség nem szerepel az egyenletben. Nem az embereknek, hanem a fesztiváloknak és díjaknak készülnek a filmek. Az artmozi-hálózat megszűnt. A plázamozik jobbára külföldi filmeket vásárolnak, mert abban van bevétel, nem a magyarokban.
Nincs tehetség, nincs mondanivaló, nincs pénz. Minden más csak mellébeszélés. Szerintem.

WhyCantITouchIt? 2014.10.24. 08:20:37

Egyáltalán szükségünk van magyar filmekre?
Ha most egyszer csak megszűnne az egész, éreznénk a hiányát?
Nem hiszem.
A magyar filmművészetnek gazdag múltja van, nyilván mindenkinek van egy kedvence (Az ötödik pecsét, A tanú, Indul a bakterház, Szegénylegények stb.), ezek a filmek nem csak szakmailag voltak jók, hanem a magyar néző is képes volt azonosulni velük, hogy úgy mondjam, ezek a filmek még értették a magyar "néplelket".
A mai magyar filmszakma már nem érti, a magyar filmezés egy szűk réteg játszóterévé vált, elvont, modoros, okosnak tűnni akaró filmek, amikkel csak nagyon kevesen tudnak azonosulni, ha pedig nem tudsz azonosulni velük, akkor nyilván tudatlan, mucsai paraszt vagy, aki nem érti a művészetet...
Én azt mondom, kapcsoljuk le a gépről szegényt, ne szenvedjen tovább.:(

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.10.24. 10:25:51

@WhyCantITouchIt?: Edgar Wrightot kell, hogy idézzem: "People who say there aren't enough good movies anymore are not watching enough movies."
Na most, történetesen ez igaz a magyar filmek vonatkozásában is.
süti beállítások módosítása