Feltámad a Vadnyugat / Westworld (1973)
2014. szeptember 14. írta: FilmBaráth

Feltámad a Vadnyugat / Westworld (1973)

yul-brynner-westworld.jpgAbban a percben, amikor megláttam Daniel Craig izmos karján azt a kütyüt a Cowboyok és űrlényekben, azonnal eszembe jutott ez a film (miért? mert úgy nézett ki, mintha egy áramkör lett volna és robot+western = Feltámad a vadnyugat), amelyet olyan régen láttam, hogy már csak néhány jelenetre emlékeztem belőle (naná, hogy Yul Brynner-hez kötődnek az emlékeim, ki máshoz?), nem hezitáltam sokat, kíváncsian néztem újra. Sajnos nem kicsit vagyok csalódott: zseniális jelenetek sora látható benne, de összességében eléggé unalmas, mert nem sok minden történik benne, látványos, de elég üres film.

Adva vagyon egy kalandpark, ahol a látogatók élethű robotok közreműködésével próbálhatják ki, milyen volt az élet a Vadnyugaton, a középkorban, illetve az ókori Rómában. Peter Martin (Richard Benjamin) és John Blane (James Brolin) természetesen westernben utaznak, és felhőtlenül szórakoznak egészen addig a percig, ameddig a robotok önálló életre nem kelnek, a játék valósággá válik, Peter -t üldözőbe veszi a gyilkos cowboy (Yul Brynner), akit szinte lehetetlen megállítani...

Megelőzte a saját korát ez a film. Technikai értelemben igazi stílusbravúr, nem véletlenül köszön vissza  később több alkotásban is jó néhány momentuma (elég, ha csak a Terminátorra gondolunk, és ha már Schwarzenegger, akkor  Az emlékmás az arcos jelenet miatt). Mai szemmel nézve ugyan kicsit megmosolyogtatóak a trükkök, de ne felejtsük el, hogy akkoriban ez csúcstechnika volt! A robotok szemének csillogását fogalmam sincs, hogyan oldották meg akkori viszonyok között, de zseniálisan sikerült, akárcsak a digitális képkockák (amelyek a robot szemszögéből mutatják, hogyan látja a környezetét) filmvászonra álmodása. Technikailag az a jelenet viszi a prímet, amikor Brynner arcát egyszerűen leveszik, nem véletlenül váltak ikonossá ezek a képsorok a filmből.

Ha Michael Crichton, akkor Jurassic Park, amelynek az alapmotívumai kétségkívül felismerhetőek ebben az alkotásban. De csak az alapok, nem véletlenül van olyan érzése a nézőnek, hogy, egy olyan történetet lát, amelynek csak a fő vonásait dolgozták ki, hiányzik a mélység, a kidolgozottság, ezért hiába a földhöz vágósan erős jelenetek, azok nem tudják feledtetni, hogy igazából nem sok érdemleges történik, a vendégek jól érzik magukat, majd jön egy technikai hiba, és az emberek elveszítik a kontrollt a robotok felett. De igazából ezt az amúgy rendkívül eredeti helyzetet sem sikerült jól kihasználni, Yul Brynner jól végigkergeti a mű-Vadnyugaton a nem túl acélos bátorsággal rendelkező Peter-t, és kb. ennyi. Pedig jó kis thriller lehetett volna, de annyira a képekkel voltak elfoglalva az alkotók, hogy annak a történet és a karakterek látták a kárát. Teljesen jellemző módon a gyilkos robot alakja a legizgalmasabb, egyrészt teljesen hitelesen idézi meg a westernfilmek hangulatát (az a jelenet a kocsmában mindent visz nálam), másrészt pedig ő az egyetlen, akin látszik, hogy nem emberi lény, a többi szereplőnél ez nem dönthető el első pillantásra, és akkor arról még nem is beszéltem, hogy a végsőkig elmegy azért, hogy a feladatát, azaz a gyilkosságot elvégezze. A több karakter azonban éppen olyan felszínes, mint a film egésze: a főszereplők elvannak, jól érzik magukat, de nem igazán jellemfejlődnek, a párbeszédek színvonala sem verdesi az egeket. 

Páratlanul jó jelenetek láthatóak a filmben (abszolút kedvenc, amikor minden áll, majd egy gombnyomásra elindulnak a robotok, élettel telítődnek az üres képkockák, zseniális!), nem kicsit bizarr, amikor a gépeket javítják (az a ló a műtőasztalon tényleg hihetetlen látvány), de az igazán hátborzongató a vezérlőteremben zajló események bemutatása. Ezeken a képeken látszik, hogy mi lehetett volna ebből a filmből, ha komolyabban be tudják mutatni, hogy mennyire sebezhető a mindenhatónak hitt intelligencia és mennyire veszélyes, ha saját teremtményünk fordul ellenünk, az emberi felsőbbrendűségről és szűklátókörűségről nem is szólva. A vendégek alakját is jobban ki lehetett volna bontani, habár akad néhány meglepően jól kidolgozott jelenet, összességében a karakterek csak jelzésértékűek, nem kedveljük meg őket, így nem is érdekel bennünket igazán a sorsuk. Nagyon kár ezért a filmért, hiszen az alapötlet zseniális, kíváncsian várom, hogy az előkészítés alatt álló tévésorozat mit hoz ki a sztoriból (a színészekkel nem lesz gond, az biztos, alakul az álomszereposztás).

westworld.jpgYul Brynner tartózkodik a legkevesebbet a filmvásznon, azonban olyan erős a jelenléte, és annyira maradandó jeleneteket kapott, hogy mindenkit lemosott a színről. Ő a Vadnyugat maga, hihetetlen látvány, amikor A hét mesterlövész feeling-et megidézi, miközben abszolút hitelesen alakítja a robotot. Richard Benjamin és Josh Brolin hozzák a kötelezőt, de labdába sem rúghatnak kiváló kollégájuk mellett. 

Michael Chrichton saját maga vitte filmre az általa írt forgatókönyvet, és ahhoz képest, hogy ez volt az első komolyabb kísérlete a rendezés műfajában, meglepően jól sikerült a feladat. Bátran kísérletezett, így máig maradandó képsorok születtek a nézők legnagyobb örömére ,azonban összességében ez még egy kiforratlan alkotás, technikai bravúrok sora, jelentős tartalmi hiányosságokkal.

Zseniális jelenetekben bővelkedő, azonban összességében sajnos elég unalmas film, amelyet elsősorban Yul Brynner miatt érdemes mindenképpen megnézni!

7/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr946684479

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.09.14. 11:32:15

Na, hát ezt speciel én is láttam régebben, és kb. én is ezt írtam volna le róla. Mondjuk nálam pozitív benne, hogy emlékeim szerint elég kegyetlen film volt, elsőnek horrornak (is) gondoltam, meg is néztem az imdb-n, de nincs feltüntetve az a címke rajta.

eplethy 2014.09.14. 17:39:19

90-es évek, VHS korszak, bátyám: itt a Volt egyszer egy vadnyugat folytatása. Aztán 8-10 éves korom legparább filmélménye történt. Az a jelenet, amikor leveszik az arcát...

A magyar cím kitalálójának meg egy citromdíjat, akárcsak az Alien fordítójának.

Nyílméregbéka 2014.09.14. 20:14:14

Nem vagyok oda a remake-ekért, de ez a film tipikusan az ami már megérett egy újraforgatásra (bár ha jól emlékszem rebesgetnek valami sorozatot JJAbramtól...). Sajnos hetvenes évek eleji technológia nem tette lehetővé, hogy egy jó film készüljön Crochton történetéből. 6/10

FilmBaráth 2014.09.15. 08:24:19

@Nyílméregbéka: benne van a posztban, hogy készül a tévésorozat:-)

Nyílméregbéka 2014.09.15. 10:41:30

@FilmBaráth: na akkor megint szelektiven olvastam. :)))

Oldfan 2014.09.15. 11:21:30

@FilmBaráth: "Sajnos nem kicsit vagyok csalódott..." "elég unalmas film..."
- "zseniális jelenetek sora látható benne,"
- "Megelőzte a saját korát ez a film."
- "...nem véletlenül köszön vissza később több alkotásban is jó néhány momentuma."
- "Páratlanul jó jelenetek láthatóak a filmben."
- "Bátran kísérletezett, így máig maradandó képsorok születtek a nézők legnagyobb örömére..."
Azért nem árt, ha a kritikus tudja, hogy mi a saját véleménye, milyen következtetéshez akar eljutni és eszerint fogalmaz...:)
A film akkor készült, amikor a számítógépek világa az átlagembernél még ott volt valahol Merlin varázslatai közelében. Ehhez képest Crichton szépen összeszedte az ötleteket, amiket aztán máshol (később!) profibban kidolgoztak. Lévén hogy ő író volt, nem rendező, a producerek nyilvánvalóan nem kockáztattak akkora összeget, amiből igazi "A" kategóriás alkotás jöhetett volna össze. Ezért aztán a színészválasztás és a technikai kivitel is behatárolt volt. De soha rosszabb "B" mozit.
Yul Brinner a "Hét mesterlövész (1960)" óta ikonikus wester alaknak számított, kissé bele is unt a jófiú szerepbe. Ezért aztán örömmel átállt a "sötét oldalra," pedig a Csillagok háborúja még meg sem született. Viszont pont miatta nem vehették igazán keményre a mozit, mert a korhatáros besorolás attól a fizető tizenéves közönségtől fosztotta volna meg a forgalmazókat, akik szép summát hoztak, hogy lássák az "új" Chris figurát. De a borzongás érzete így sem hiányzik. A western hangulat nem csak a külsőségeket jelenti. A rendkívüli helyzetben önmagán felülkerekedő és győzedelmes átlagember figurája visszatérő zsáner ebben a műfajban, itt is jól kibontódik. Szóval a főhősnél van jellemfejlődés, de ez a robottól nyilván nem várható el. Miután a történet nem akar többet adni, mint figyelmeztetést, miszerint "Ember, ne hidd, hogy mindent irányíthatsz és Istent játszhatsz," nincs szándékában társadalmi méretű erkölcsi problémákat feszegetni a gépesítés ürügyén, kár tőle többet várni. Alapvetően szórakoztatásra szánták, annak megfelel. Nemrég néztem újra a Hét mesterlövésszel együtt. Bár minden fordulatát ismertem, egy percig sem unatkoztam. Az, aki először látja, szerintem végképp nem fog. De igaz, a sci-fi csúcsalkotásai közé sosem fog bekerülni. Mint sok száz másik, attól még jól fogyasztható társa.

FilmBaráth 2014.09.15. 11:26:18

@Oldfan: Tudom, hogy mi a véleményem, végig azt írtam, hogy technikailag zseniális jelenetek találhatóak benne, de összességében a film sajnos unalmas:-)

Na mi újság, Wagner úr? 2014.09.15. 12:05:58

@Oldfan: A 2. részre, a Futureworld-re sokkal több pénzt szedtek össze, de sokkal rosszabb is lett... IMDB-n a WEstworld 7,1, a Futureworld 5,8 osztályzaton áll, és kevés az utóbbiról a jó kritika.
Én a Feltámad a vadnyugatot élveztem, de rajtam kívül aki látta, unalmasnak tartotta

Oldfan 2014.09.15. 14:35:41

@FilmBaráth: Valószínűleg azért találtad kevéssé szórakoztónak, mert a rendezőt a technika jobban érdekelte, mint az emberi oldal.(A Star Trek kritikáid után erre következtetek.)Ezt gyakran szemére vetik a mozinak, egyébként jogosan. Innentől már ízlés dolga.
Az általad felsorolt trükkök kivitele alig állította komolyabb kihívás elé a szakembereket. A robot szemével "látás" már az 1968-as Űrodüsszeiában megjelent, speciális lencse kellett hozzá. A kábelekkel mozgatott robotok rutinfeladatnak számítottak már akkorra. Viszont a két percnyi pixeles látás egymaga elvitt kétszázezer dollárt a költségvetésből. Az tényleg joggal nevezhető úttörő megoldásnak, de a jelentősége és hatása korántsem volt fenomenális.
Azt nyilvánvaló, hogy Crichton, a profi író, nagyon értette, hogyan lehet újabb és újabb csavarokat bevinni a történetbe és képi fantázia terén sem állt rosszul. Ráadásul tudta, honnan érdemes meríteni. Pl: A neked tetsző párbaj jelenet a Shane csúcspontjának "újragondolása," Peckinpah fényképezési stílusával. Csak míg azokban a filmekben igazi drámaiságot adnak, itt csupán egy dögös jelenet az egész, valós tartalmi funció nélkül. Más jó mozikból is merített még, de ebben Lucas volt a nagymester a Csillagok háborújában.
Szerintem továbbra is kár felsőfokú jelzőket pazarolni rá, minden téren. Viszont nem tartom véletlennek, hogy igazán rossz kritikákat sem igazán kap. Részemről erős középkategória, a szórakoztató vonalon belül.

Oldfan 2014.09.15. 14:42:01

@Na mi újság, Wagner úr?: Igen, a Futureworld tipikus esete a "Húzzunk le egy újabb bőrt a témáról" megoldásnak, melyből kiderül, a pénz önmagában nem garancia a sikerre. Pedig politikát is próbáltak belecsempészni, ami akkor (szinte) biztos sikerreceptnek számított.
Úgy tűnik, nem megfelelő emberekkel mozizol együtt...:)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.10.01. 13:20:22

Enyhe kifejezés, hogy borzasztóan kidolgozatlan film, eleve ott van, amit írsz is, hogy egy 85 perces produkcióban egy óra kell mire elindulnak az események, események alatt értve egy belassult és béna kergetőzést, de tényleg az a fő baj, hogy se karakterek, se gondolatok, se következetesen kidolgozott világ (a kígyómarás elfogadhatatlan, de a kocsmai verekedés, amiben azért jóval komolyabb sérüléseket lehet szerezni, mindennapos attrakció...), még a robotok működési elvéről is csak bullshitelnek, semmi olyan, amire legalább egy jó fordulatot lehetne építeni. Ez nem film, hanem egy másfél órás brainstorming, és még annak is jórészt gyenge. 4/10

Azt meg ne nevezzük már stílusbravúrnak, hogy valamiben korszakalkotó effektek vannak (arról nem is beszélve, hogy az Űrodüsszeia után 3 évvel tényleg semmi mérföldkő jellegű nincs a Westworldben, csak okosan végiggondolták, hogy mit hogy lehetne a legrealisztikusabban összerakni), alapesetben a stílusbravúr feltételez valami rendezői érzéket és megoldásokat.

Holtsav 2020.04.10. 09:10:39

James Brolin játszik a filmben, nem Josh. Ő a fia, ekkor még kb. pólyás volt.
süti beállítások módosítása