The Physician / Der Medicus (2013)
2014. július 07. írta: danialves

The Physician / Der Medicus (2013)

the-physician04.jpgHa valaha is létrejön európai filmipar a művészfilmesek állami pénzelosztói felett/helyett/mellett, az két nemzetnek köszönhetjük majd meg: a spanyoloknak és a németeknek. Előbbieket nem is olyan régen már emlegetettem a Los últimos dias kapcsán, most azonban utóbbiakról kell szót ejtenem. Ugyanis a német filmgyártás egy fényesen ragyogó ékkövét üdvözölhetjük ebben a produkcióban, amelynek kapcsán azonban szintén fel lehet emlegetni a sztereotípiákat: egészen németesen perfekcionista, ugyanakkor mindeközben egy kissé üres.

A 11. században a sötét középkor Európából gyakorlatilag kiirtotta a tudomány írmagját is. Rob Cole (Tom Payne) anyja halála után egy amatőr utazó orvos (Stellan Skarsgard) mellett nő fel, azonban mindig is foglalkoztatja, hogy a foghúzásokon és amputációkon túl hova fejlődhetne még az orvoslásban. Amikor megtudja, hogy Perzsiában egy Ibn Sina nevű tudós (Ben Kingsley) elképesztő eredményekre jutott, úgy dönt, nekivág a fél világot átszelő útnak. Még ha ez azzal is jár, hogy zsidónak kell álcáznia magát, ugyanis a muszlim világban a keresztények nem sok jóra számíthatnak.

Lehet, hogy igazán soha nem volt aranykoruk, azonban mintha mostanában kifejezetten megfogyatkoztak volna a történelmi filmek. (Értsd: nem az egymást aprítós, szuperlassított 300-klónok, hanem a rendes történelmi filmek.) Azonban ez a darab visszahoz valamit a Ben Hur vagy a Gladiátor fényéből, és meg tudja ragadni nézőjét az általa ábrázolt korral.

the-physician03.jpgPéldául még mindig nem tudtam teljesen feldolgozni, milyen elképesztő látványt sikerült összehozni relatíve kis pénzből. Legyen szó a pazarul fényképezett totálokról, a részletgazdag effektekről vagy a hatalmas díszletekről, a spórolásnak a legkisebb jele sem látszik a látványon. Sőt, mintha minden jelenet egyre jobban és jobban le akarna nyűgözni minket. Nem esik nehezünkre tehát elveszni a film által kreált környezetben, már csak azért sem, mert a film alapjául szolgáló bestseller egy érdekes, ámde kevéssé ismert világot tár elénk. Philipp Stölzl rendező pedig bámulatos érzékkel tereli egyetlen mederbe a látványt, a párbeszédeket, a rutinos és kevésbé rutinos színészeket, avagy itt minden és mindenki tökéletesen profi.

Azonban a profizmus még kevés, ugyanis ezt a művet sehogy sem sikerül élettel megtölteni. Bár két és fél óráig ültem a produkció előtt, de utólag nem tudok számot adni, hogy hová folyt el a rendező kezei közül ez a hosszú játékidő, mert igazán sem tartalomban, sem mélységben nem jelentkezett ez a monumentalitás. A forgatókönyv nem szolgál kifejezetten kidolgozott karakterekkel, komoly gondolatokkal, vagy éppen fordulatos és bonyolult történetszövéssel, a dramaturgiában pedig sokszor gyakorlatilag az 5 évvel ezelőtt készült Agorát láttam viszont. Úgyhogy nem tudok másra gondolni, mint hogy a kimérten vágott jeleneteknek, a cselekmény haladásához szükségszerű mellékszálak tömkelegének köszönhetően a jelentőségéhez mérten egy kissé indokolatlanul hosszú alkotás lett ez. Nem mondanám azt, hogy kifejezetten unalmas lenne, azonban számomra csalódást keltő volt, amikor nagyjából a játékidő felénél elkezdtem érezni, hogy erőfeszítéseimet és kitartásomat igazán semmi különlegessel nem fogják jutalmazni.

Bizonyos szempontból tehát bámulatos film ez, azonban ezek sajnos leginkább mind technikai és vizuális szempontok. Történetmesélésben ugyanis semmi újat vagy különlegeset nem hordoz magában ez a mű. Ugyanakkor ha a Parfüm-Pandorum-Felhőatlasz sorban ezt mindössze csak egy minimális kisiklásnak tudom be a német filmgyártástól, amelynek a tendenciát elnézve még lesznek ennél sokkal fényesebb csillagai is.

7/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr386480671

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.07.08. 11:02:45

@BarneyS66: Sikerült elgépelni tényleg, köszi, hogy szóltál.

mocsariszorny 2014.07.08. 11:13:07

Ja, szuper lenne, ha létrejönne az európai filmipar, de egészen világos, miért marad ki belőle majd mindenki, kivéve a németeket, franciákat és spanyolokat. Simán csak ők vannak elegen ahhoz, hogy eltartsák a filmgyártást, ami ilyen módon lehet üzlet. Máshol nem annyira.
Egyébként ez a film szerintem is marha érdekes, majdnem összefostam magam, olyan jól néz ki, meg az alaphelyzete is izgalmas, de a sztorimesélése TV-filmes. Van benne egy adag Arábiai Lawrence, már ami az epikusságát illeti.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.07.08. 12:00:29

@mocsariszorny: Pont az a lényeg, hogy a németek kezdik leküzdeni ezt a "mindenki saját piacra gyárt filmet" dolgot. Elsősorban azzal, hogy angolul, híres színészekkel állnak neki forgatni, nem tipikusan német környezetben játszódó filmeket. És azért amennyi box office adat van erről (ill. a spanyolok hasonló dobásáról, a Lo Imposibléről), ezeket a produkciókat így kiválóan el tudják adni máshova is. Ha csak a németeknek készítenének ők is filmet, azzal még ők sem jutnának sehova.
Innen meg már csak egy lépés, hogy egy hasonló produkcióba miért ne szállhatnánk be pl. akár mi, vagy a lengyelek/svédek/spanyolok stb., avagy nem csak néhány olyan ország magánvállalkozása lenne, akik önállóan is össze tudnak kalapozni 30-35 milliókat.

mocsariszorny 2014.07.08. 13:59:38

Igaz, csak a németek már több mint 20 éve készítenek nemzetközi filmeket. A Resident Evil sorozat, a Pompei, a Pandorum, a Parfüm, a Halálfutam, meg egy csomó más film valójában mind német produkciók. Ez köszönhető a nagyon barátságos adóvisszatérítési szisztémának, melyet pont azért találtak ki, hogy a filmgyártást erősítsék, a német producerek pedig éppen azért kezdték el széthordani a pénzüket a világba (főleg Hollywoodba), hogy nagyobb piacokról több pénzt zsebeljenek be. Ugyanezt csinálják a franciák is (főleg a Studio Canal meg a Luc Besson vezette Europacorp).
A spanyolok pedig szimplán minőségi filmeket gyártanak, amikor lehet, angolul, ha megoldható, francia koprodukcióban (hello, Studio Canal).
Emellett azért a német piac simán eltartja a nemzetközi forgalmazásra alkalmatlan filmeket is, sőt, szükségük is van rájuk.
De ja, fasza lenne, ha ez a folyamat tovább gördülne, amíg végül létrejön egy Hollywooddal konkuráló gyártási-forgalmazási entitás ezen a kontinensen. Mondjuk most a kínaiak lesznek nagy játékosok.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.07.08. 15:58:44

@mocsariszorny: A kínaiaknak lehet, hogy brutális vásárlóerejük van, de nem látom, hogy az ő filmgyártásuk ki tudna törni az országból. (Ellentétben mondjuk a koreaiakkal, japánokkal.) Persze az is éppen elég, ha csak Hollywood évi 5-ször kinyalja a seggüket ilyen Tranformers-szerű filmekkel, de én valahogy nem tudom elképzelni, hogy hamarosan az egész világ kínai filmeket nézzen.

mocsariszorny 2014.07.08. 19:13:58

@danialves: Nem kínai filmeket, de kínai ko-, vagy teljes értékű produkciókat. A Looper is kínai ko-produkció volt (azért megy a főszereplő Kínába Párizs helyett), ott a Karate kölyök, meg ugye a Red Dawn remake kellemetlen felvásárlása és részben újraforgatása (tekintve, hogy eredetileg Kína támadta meg a filmben Amerikát, most már Észak-Korea). A kínaiaknak rengeteg pénzük van, és ugyanúgy fogják befektetni, mint a németek tették.

Kroenen 2014.07.08. 19:29:29

a kínai filmek a cenzúra miatt nem a nézhető kategória, maximum a hazafias félig szuperhősös repkedős verekedős történelmi filmek (pl. vörös szikla) de ahhoz meg kellett egy csetli

Kroenen 2014.07.08. 19:31:45

másrészt nem minden a pénz, lásd: the raid, ha már délkelet ázsia...

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.07.08. 20:54:19

@mocsariszorny: De kínai filmek akkor sem lesznek. Csak Sanghajban játszódó amerikai filmek, meg kínai szereplőkkel telepakolt amerikai filmek stb. És lehet, hogy minden film ilyen lesz, de a jelenlegi amerikaihoz mért kulturális hegemónia kb. lehetetlen a számukra.

mocsariszorny 2014.07.08. 21:18:03

@danialves: Azt nem is mondtam, hogy kulturális hegemónia jönne, csak a pénz, meg a sztárok, meg a rendezők. Mint a németeknél, csak több.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.07.08. 23:27:52

@mocsariszorny: Szerintem akkor is van egy alapvető különbség a kettő között, a németeknél megvan a kreatív háttér, a kínaiaknál meg egyelőre csak a pénz. Gyakorlatilag ők csak másokon tudnak élősködni a helyzetükkel visszaélve, a németek meg önállóan kezdenek magukkal valamit.

mocsariszorny 2014.07.09. 09:31:32

@danialves: Azért erre sem vennék mérget, az esetek nagy részében ugyanúgy amerikai írók könyveit vásárolják fel, amerikai vagy amerikában dolgozó európai rendezőkkel forgatják le, stb. A kritika tárgyát képező film vagy korábban A parfüm annyiban különbség, hogy német nyelvű, de világsikert elért bestsellerek adaptációi, amikhez német író-rendezőket tartottak meg.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.07.09. 11:39:14

@mocsariszorny: (A The Physician sem német író műve amúgy.)
Mindenesetre kreatív háttér alatt nem feltétlenül a feldolgozott könyvekre gondolok (egyébként tényleg elég nehéz elvonatkoztatni amiatt, hogy ezek nagyrészt adaptációk), hanem hogy a színészeken kívül gyakorlatilag a teljes stáb német, és legyen bár az amerikai könyv, nekik nem kell az amcsiktól sem szakmai, sem pénzügyi segítség.

mocsariszorny 2014.07.09. 12:55:36

@danialves: Jajj, bocsi, benéztem, tényleg nem német író. És persze, igazad van, fasza lenne. A franciák már összehozták, a németek is megcsinálják. Vicces mondjuk, most néztem, hogy konkrétan ez a kreatív stáb (rendező-operatőr-vágó) csinálta az Evanescence meg Rammstein klippek egy részét.

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2014.07.10. 08:41:07

"Ha valaha is létrejön európai filmipar a művészfilmesek állami pénzelosztói felett/helyett/mellett, az két nemzetnek köszönhetjük majd meg: a spanyoloknak és a németeknek."

Skandináviaaaa! Egyébként igen, azt anno én is kifejtettem a Lehetetlen kapcsán, hogy az a járható út, amiben spanyol tőke, spanyol kreatív szakemberek, de angol színészek és nyelv van.

Ezt egyébként valamennyire tudják a skandinávok is, pl.: a Kon-tikit igaz, hogy saját színészekkel, de két nyelven forgatták (minden jelenetet kétszer vettek fel, egyszer norvégul, egyszer angolul).

És hiába mondják itthon, hogy pl.: Dobó, vagy Toldi sztorija senkit sem érdekelne... Ha azt magyar szakemberekkel, tőkével, de angolul, híres(ebb) hollywoodi színésszel (Tom Hardy, mint Toldi? :D) forgatnánk le, az a ráköltött plusz párszáz millió (forint, nem dollár) simán megérné anyagilag is. Csak hát ugye nálunk ez blaszfémia, meg különben is, kit érdekel a filmkészítőink körében a dicső múltunk, amikor foglalkozhatunk a gáz jelenünkkel is?

mocsariszorny 2014.07.10. 09:01:17

@lisztes: Skandinávia nem hasonlít a német vagy spanyol iparhoz. Pont olyan, mint bármelyik másik terület: állami pénzosztó szerv van, mely a költségvetés nagy részét állja, meg pénzt ad a forgatókönyvek fejlesztésére. A két nyelven forgatás azóta szokás időnként náluk, hogy megcsinálták az első közönségsikerüket, az Orion's Belt címü hidegháborús thrillert, melyet ezért könnyebb volt forgalmazni. De a Kon Tiki-t készítő páros kevésbé reprezentáns a norvég filmipar egészét nézve, tekintve, hogy mindig is Hollywood felé kacsingattak, az első filmjük is egy angol nyelvű Luc Besson csajwestern volt, ők hozták norvégiába ezt a túlméretezett filmkészítést, és most elegánsan le is léptek Hollywoodba.

Sajnos egy híresebb nemzetközi sztár konkrétan a most felállított költségvetés egészét vinné el, és a film a hollywoodi produkciókhoz képest szegényesebben nézne ki, vagy azért, mert olyan akar lenni, mint egy amerikai film, csak kevesebb pénzből, vagy mert egészen máshogy akarna kinézni, ami viszont eladhatatlan. Szerintem simán bele kellene tolni ebben az esetben a Toldiba pénzt, csinálja meg úgy Pálfi, ahogy akarja, és akkor van esély rá, hogy külföldön is kultfilm legyen (mint a Taxidermia).

És igen, a spanyolok kiválóan érzik ezt a nemzetközi filmkészítősdit, de ezt hosszú éveken át építették ilyen formára, megalapozva a nemzetközi bizalmat kiváló filmekkel.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.07.10. 14:50:10

@lisztes: Szerintem a skandinávok kicsik ehhez. Ők nem filmipart csinálnak, vagy legalábbis nem olyan nagyságrendben, hogy ez számítson.

Itthon meg szerintem nem az alkotók részéről van a gond, legalábbis a mostani botrány sem arról szól, hogy senki ne akarna Toldit készíteni. De el tudom képzelni, hogy ezt látva mennyi kedve lesz bárkinek is belefogni egy hasonló projektbe.
süti beállítások módosítása