Csak a szél / Just a wind (2012)
2013. január 22. írta: FroG

Csak a szél / Just a wind (2012)

http://popcorn.blogin.hu/files/2012/04/fligeauf_csakaszel_illusztracio.jpg

(A Tagfelvételünk továbbra is tart, minden információt itt találtok.)

 

Fligeauf Bence az ország aktív rendezői közül talán a legtehetségesebb, ennek fényében pedig szörnyű (volt) az itthoni mellőzése. Azonban tavaly megtört a jég, a Csak a szél című műve nem csak hatalmas publicitást kapott Magyarországon, de a külföldi kritikusok is elismerően csettintettek a film után, ezt bizonyítja a Berlinben nyert Zsűri nagydíj is. Azonban az előjelek ellenére én mégis kissé kételkedtem a műben, az alapkoncepcióból adódóan azt hittem, hogy inkább a témát, mintsem a kész produkciót díjazták. Csalódnom kellett, szerencsére pozitívan.

A történet a 2008-2009 között történt roma gyilkosságok napjaiban játszódik, egy tisztességes cigány anyát, és annak két gyermekét ismerhetjük meg. Az alapkoncepció három szálra osztódik: látjuk az anyát a munkahelyén, a fiatal lányt az iskolában, illetve a fiút, aki tanulás helyett a csavargást választja. Mindhárom történeti szál egy közös kohéziós pontra épül: három szemszögből, három különböző eseménysor vázolja fel azt a társadalmi rajzot, amely a 21. század legnagyobb problémáját jelenti Magyarországon.

Egy ilyen, nyíltan az etnikumokkal foglalkozó filmnek előzetesen az lehetne a legnagyobb hibája, hogy részrehajlóan, kvázi vakon közelíti meg az eseményeket, és szemet huny az egyes társadalmi perifériák bűnei felett. Szerencsére Fligeauf műve ebben a legprofibb, végig pártatlan marad, nem heroizálja egyik népcsoportot sem, az adott cselekedetek utózöngéit és milyenségét pedig rassztól függetlenül értékeli. Ezentúl pedig, mindkét "oldal" bűneit ugyanolyan mércével és mértékkel vázolja fel a rendező, ezzel adva egy társadalmilag kiegyenlített ízt a produkció egészének.

http://mozima.hu/pic/film/Q3N/ha/Csak_a_szel_102303622.jpegA film ugyanakkor jóval többről szól, mint magukról a cigány gyilkosságokról, sőt, a legfőbb cselekménymag nem is ebben az "elembe" van elvetve, sokkal inkább abba a légkörbe, amelyben ez a vérengző leszámolás kialakulhatott. Az esetenkénti fellélegzések és pozitív jelenetek ellenére az atmoszféra és maga a szereplők sorsa is reménytelenül kapkod a levegő után, hiába próbáljuk elhinni hogy van kiút ebből a társadalmi fertőből, a film a lezárással elemi erővel dögönyöz bele minket az aktualitás és a realitás talajába. Fligeauf pedig nem tőválaszokat ad a társadalmilag felvetülő kérdésekre, filmnyelvével az alapvető emberi gondolkodást próbálja megreformálni kis hazánkban, azonban a begyepesedett társadalmi "normákat" még ez a hozzáállás sem tudja feloldani.

Kétségtelenül a Csak a szél a tavalyi év legjobb magyar filmje, sőt, megkockáztatom hogy a Tarr Bélán kívüli filmgyártás legfényesebben ragyogó csillagai közé emelkedik nem csak a mű, de talán maga Fligeauf is. A filmet ennek ellenére nem tudnám ajánlani mindenkinek, hisz a pozitív végkép ellenére apró hibák tarkítják (sok túl sötét kép, 1-2 karakter kidolgozatlan, valamint a zenék sem kiemelkedőek), és nem mellesleg rendkívül nyersen (jó értelemben) és nehezen emészthetően tálalt a cselekmény.

8/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr345033064

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tapmancs 2013.01.22. 12:17:20

"Ezentúl pedig, mindkét "oldal" bűneit ugyanolyan mércével és mértékkel vázolja fel a rendező, ezzel adva egy társadalmilag kiegyenlített ízt a produkció egészének."

És ezt mindkét oldal így gondolja?
Csak azért kérdezem mert még nem láttam a filmet, csak tervezem megnézni. Viszont önkéntelenül is az az előítéletem hogy nagyon elfogult a cigányok javára.

Majd ha Fliegauf bence készít egy filmet "Hétes: a magyarság eltűnése" címmel, akkor elhiszem hogy pártatlan.

de Florentia 2013.01.22. 13:22:46

@danialves: máshol közhely, itt információ. ezért még a kapitányozás árnyéka is mélyen érint, tekintve, hogy szándékosan kerülöm a közhelyek pufogtatását.:)

Tapmancs 2013.01.22. 13:24:05

@danialves: @de Florentia: asszem elbeszéltetek egymás mellett. :D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.01.22. 13:26:52

@de Florentia: @Tapmancs:
Ok srácok, akkor maradjunk annyiban, h ez egy blog és nem torrentoldal, úgyhogy minden ehhez kapcsolódó kérdést és választ moderáltam, akit meg érdekelt a dolog, annak ment a levél.

de Florentia 2013.01.22. 13:29:37

A filmről is egy-két szót: szó sincs semmiféle pártatlanságról; kőkemény szélsőliberális jogvédő PC propaganda "alkotás". Jellemzően azok a szentimentális kritikusok estek tőle hanyatt, akik szerint a romák egy flamingótáncos népcsoportot jelölnek. A nézőket, a célcsoportot már nem volt ennyire egyszerű meggyőzni, IMDB pontszám: 6.5

de Florentia 2013.01.22. 13:31:32

@danialves: nahát! erre tényleg megérdemelnél egy taktikai facepalmot!:)

Tapmancs 2013.01.22. 13:34:11

@de Florentia:

"szó sincs semmiféle pártatlanságról; kőkemény szélsőliberális jogvédő PC propaganda "alkotás"."

Na, csak bejött a megérzés.

2013.01.22. 14:02:50

Majd ha ez az agyon sztárolt Fliegauf készít egy filmet Szögi Lajos, Bándy Kata utolsó napjáról, akkor majd én is elismerem a tehetségét.

de Florentia 2013.01.22. 14:03:42

@danialves: tetszik az oldalatok, egyelőre nem tervezek ilyen mértékű csapással sújtani titeket.:)

01234567 2013.01.22. 14:20:31

1. Ha felvállalsz egy témát, vállalhatnád az előre borítékolható következményeit.
2. A film egyoldalú, részrehajló, profi eszközökkel dolgozva. Amúgy mivel nagyon profi, és ettől jó film. Aki a témát a valóságban nem ismeri, annak nagyon lebilincselő, megfogja. Ezért van sikere külföldön, és nem lesz itthon nagyközönség előtt. (A külföldön Nyugat-Európa egyes részein értem, Romániában, Bulgáriában, Szlovákiában, Szerbiában....stb.. sem lenne kasszasiker, és valószínűleg Olaszország és Franciaország egyes részein is félház lenne. Most már lehet Kanadában is). A kritikusok meg mindenhol egyformák, mint a mainstream média általában. Jobban féltik a kenyerük, mint hogy mélyebb összefüggéseket vessenek fel a film kapcsán.

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2013.01.22. 15:33:22

@de Florentia: Tényleg ugyanazt a filmet néztük? Tudtommal ugyanúgy megmutatta a romák bűneit is (az iskolai vagy a kocsma előtti jelenetre gondolok), mint a magyarokét. Az meg hogy én flamingótáncosoknak tekintem a cigányokat, szép kis megállapítás, csak baromi alaptalan, tudniillik Szabolcs-megyei származásomból adódóan maradéktalanul megtapasztaltam már, mire képes egyes etnikum csoport, szóval az előítéleteim bőven adottak voltak.

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2013.01.22. 15:45:15

@de Florentia: Viszont azt sem tagadom, hogy a nézőpontom ugyanúgy nem változtatta meg a film, mert annak ellenére is neheztelek egyes népcsoportokra (írhatnám csúnyábban is, csak nem akarok most rasszizmusban kitörni) hogy nem mindegyikük olyan, mint a nagy többség.

de Florentia 2013.01.22. 15:48:43

@FroG: Persze, ennyire nem lehetnek elfogultak, akkor már csúnyán kilógna a lóláb. Szerintem alaptalanul kiszínezték a karaktereket, nem létező mélységgel töltötték meg őket. "Úgy kezdődött, hogy visszaütött" érzésem volt a film kapcsán. Próbálja megmagyarázni a megmagyarázhatatlant. Egyes részeket elnagyol, másokat felnagyít. Messze áll a valóságtól.

A flamingótáncos szindrómát nem rád értettem, inkább a külföldi kritikusokra jellemző. Itthon meg leginkább a PC kritikák kapnak hangsúlyt. Nem véletlenül.

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2013.01.22. 15:50:12

@de Florentia: Rendben, akkor bocsánat a reakció miatt.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.01.23. 00:33:38

Megnéztem én is, és azt kell mondjam, hogy magyar szinten alapvetően profi munka, néhol persze a színészi játékokkal, világosítással vannak problémák, de a lehetőségekhez mérten tényleg korrekt.

Viszont borzalmasan hiányzik egy forgatókönyv az egész mögül, a filmnek egyfajta életkép hangulata van, különösebb tematika nélkül. A profibb írók azért azt is megoldják, hogy a szereplők lépten-nyomon belebotoljanak a társadalmi problémákba, amit boncolgatni szeretnének (Crash pl. zseniális ilyen szempontból és emiatt is tud végig objektív maradni), de itt nincs semmi ilyenről szó, mindenki éli az életét és kész.
És már csak azért sem értem a film üzenetével kapcsolatos vitákat (@01234567: @de Florentia:), mert Fliegauf éppen, hogy csak a felszínt kapargatja (persze valamennyire a főszereplők felé ébreszt szimpátiát, de sztem elég korrekt ilyen szempontból is) és kerüli a kényes témákat. De érzi ő is, hogy a filmje alig szól valamiről, ezért vannak eléggé bő lére eresztve az egyes jelenetek.
Szóval nekem egy rossz írás - jó rendezés kombinációnak tűnik az egész, de sztem messze nem szól annyi mindenről, mint amekkora vitákat generál.
süti beállítások módosítása