A hobbit - Váratlan utazás / The Hobbit: An Unexpected Journey (2012)
2012. december 29. írta: danialves

A hobbit - Váratlan utazás / The Hobbit: An Unexpected Journey (2012)

Peter Jackson a Gyűrűk ura-trilógia befejezése után nehezen tudott magának új hobbit találni (azt hiszem ennyi elég is a szóviccekből), úgyhogy egy évtized elteltével mégis csak beszállt Guillermo del Toro helyére, és visszatér Középfölde világába. A végeredményre pedig egy cseppet sem panaszkodhatunk.

Zsákos Bilbó (Martin Freeman) különösebb izgalmak nélkül éli teljesen átlagos életét, mígnem egyik nap betoppan hozzá Gandalf, a mágus, aki rögtön hoz magával 13 törpöt, hogy a hobbittal együtt elinduljanak visszafoglalni hazájukat, Erebort. Ugyanis évekkel ezelőtt egy sárkány űzte el a törpöket birodalmukból, most azonban biztos források (értsd: különböző homályos jóslatok) alapján elérkezettnek látják az időt a visszatérésre. Azonban komoly akadályt jelent az is, hogy a törpöket vezető Tölgypajzsos Thorin (Richard Armitage) fejére pályázik Azog (Manu Bennett), a móriai orkok vezére.

Először is töredelmesen be kell, hogy valljam, hogy Tolkien művét nagyon régen olvastam már, és semmire nem emlékszem belőle, viszont úgy éreztem, hogy a film élményét nem akarom elrontani egy újraolvasással. Tehát senki ne várjon részletekbe menő összehasonlítást arról, hogy mi került be / maradt ki (feltételezem utóbbi kategória szinte üres lenne) és ez mennyire sült el jól. Az azonban látszik, hogy a vásznon sikerült visszaadni a komolytalanabb, inkább meseszerű hangulatot (de azért még óva intenék mindenki attól, hogy 12 év alattiakkal töltse fel a mozitermet). Rengeteg humoros epizóddal találkozhatunk a játékidő folyamán, és egy-két próbálkozást leszámítva alapvetően hiányzik A gyűrűk ura fojtogató világvége-hangulata. Viszont az atmoszféra bármennyire is a helyén van, a történet pont a fentiekből kifolyólag nem tudja igazán hozni a drámai hatást. Kicsit visszaüt az is, hogy a könyv sem ad erre sok lehetőséget, éppen ezért kicsit felesleges mellékszálakkal és konfliktusokkal igyekeznek kitölteni ezt az űrt Jacksonék. (Viszont ez még így is sokkal jobban sikerült, mint azt a három részre darabolás után a vészterhes hangok beharangozták.) Azonban A gyűrűk ura legalját jelentő Frodó-Samu veszekedés szintű dolgok mellett könnyű elfeledkezni a Thorin-Azog kettős folyamatosan elő-előkerülő párviadaláról, amely igazából ezek helyett is elviszi a hátán az alkotást.

Itt emelném ki azt, hogy az új szereplők mind kiváló választásnak bizonyultak. Az említett szemben álló felek közül Armitage és a csak motion-capture-ön keresztül látott Bennett is elképesztően jó, és kicsit el is veszik a teret a címszereplő Martin Freeman szintén remek játéka elől. És persze az olyan nagy visszatérőkben, mint Andy Serkis és Ian McKellen, sem lehet csalódni. Mint ahogy az egész stáb visszatérésében sem lehet. Andrew Lesnie védjeggyé vált nagytotáljai, Howard Shore hátborzongató zenéje és persze Új-Zéland gyönyörű tájai a szokásos kellemes érzéssel töltenek el minket.

Mert végső soron a Hobbit ez: 169 percnyi Középfölde-érzés, annak minden tartozékával. Persze erre tudatosan rá is játszik a film, ugyanakkor mégsem tekinthető egyszerű Gyűrűk ura másolatnak. Azonban Tolkien könyvének korlátait sem tudja átlépni, többnyire hiányzik belőle az az átütő erő, ami az előző trilógiához hasonlóan klasszikussá tenné. De a rajongóknak kötelező, és azoknak is, akik csak szimplán egy jó filmet szeretnének látni.

8/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr524984361

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.12.29. 09:13:26

ezt éreztem én is, hogy középfölde érzés az egész film, de a történet kevés az érzés mellé nekem.

Biztos, hogy nem mozis lesz a másik 2 része...

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2012.12.29. 10:51:23

Történet kevés :D először adják le mind a 3 részt és majd utána ítélkezzünk a történet felett :D

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.12.29. 11:01:56

@REMY: úgy gondoltam, hogy kevés a film 169 percéhez, rengeteg üresjárat van benne.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2012.12.29. 11:42:47

@REMY: Én még ha nem is érzékeltem benne üresjáratokat, alapvetően sztem minőségileg kevés a sztori. Sablonos, erőltetett konfliktusok, mesterségesen generált problémák, egyszóval nem az a mestermunka.

De egyébként arra kíváncsi lennék, hogy @doggfather: mit láttál benne üresjáratnak, mert sok helyen lehetett ilyeneket olvasni. Sztem a kifejezetten hosszú expozíció-t leszámítva végig mindennek volt helye, pörgött rendesen, illetve sok dolog (Necromancer) majd a folytatásokban lesz hangsúlyos.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.12.29. 12:12:25

@danialves: Frodó jelenetei totál fölöslegesek voltak, Gandalf se füle se farka beszélgetése Bilbóval rögtön az elején, mikor 2 nóta is volt a törpökkel, a romeltakarítós nagyon hosszú volt, és felesleges, ahogy várjuk az estét csak várjuk az estét, jönnek, csak nagyon lassan. Aztán Bilbo felmegy, alszik, kel, mégis elindul.

Nah eltelt 30 perc a filmből, és még el se kezdődött.

Rengeteg kép ment el arra, hogy utaznak és utaznak, könyörgöm a LOtR maga egy utazás, csak 60 évvel később, láttuk már, hogy mennek 3 éven keresztül (a filmben is, ,meg a valóságban is évente egy filmmel), tudjuk, hogy néz ki középfölde, tudjuk, hogy szép Új Zéland.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2012.12.29. 12:23:19

@doggfather: Na pont arra lettem volna, hogy a hosszú expozíciót leszámítva mi volt ilyen, erre leírod a hosszú expozíciót :D
De egyébként mondjuk szándékoltan erőltetett Elijah Wood-os múltidézésen kívül nagyon sok baj ezzel nem volt. Ennél hosszabb felvezetést is elbírnak filmek, Batman sem rohangált denevérruhában 10 perc után...

A vágóképek, amelyeket másrészről kifogásolsz, sztem összesen nem tettek ki 5 percet, ha valaki ezeken elunja magát, akkor nem tudom, hogy mit mondjak. Mondjuk én amilyen tájbuzi vagyok, a legnagyobb lelkesedéssel nézegettem őket.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2012.12.29. 12:51:34

Igen. Kellett a hosszú felvezetés, mert így legalább nem lett összecsapott. Ha 5 perc után elindultak volna, akkor az lett volna a baj, hogy miért csapták így össze :D

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.12.29. 18:31:03

@danialves: rendben, vagy két hete láttam, lehet nem tudom felidézni rendesen, de az biztos, hogy a film alatt 3x majdnem elaludtam a moziban, és ez nem vicc.

Nah ha egy filmen majdnem elalszom az gáz, de ha többször is az már xtra gáz, nem?

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2012.12.30. 11:11:10

@doggfather: Nem vonom kétségbe, hogy untad, csak nekem elég furcsa, hogy mostanában elég sok filmről kinyilvánítják, hogy unalmas, és én meg egyiknél sem tapasztalom.
Sztem elég komoly problémák vannak az emberek figyelmével, ha valamiben nincs vizuális inger 2 másodpercenként, az már unalmas. Nem mondom, egy 50-es évekbeli film vágásán én is halálra unom magam, de azért elég hajmeresztő dolgokat tudnak mondani bizonyos filmekről ennek kapcsán.
btw, amikor én utoljára elaludtam valamin, az azért volt, mert fáradt voltam, egy unalmas filmen jó passzban akkor sem aludnék el, ha nagyon unalmas lenne

Nem akarom kétségbe vonni a véleményed, de elég ijesztő a tendencia, hogy relatíve pörgős filmekre sütik rá egyre inkább az "unalmas" jelzőt.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.12.30. 13:55:44

@danialves: azért volt unalmas, mert pont olyan volt, mintha a Gyűrű Szövetségét láttam volna, csapat összeállástól, tündéknél tanácskozásostul, harcostul, menekülőstül, a végén még több meneteléssel kecsegtetve illetve még kicsit hosszabb/unalmasabb/fölöslegesebb felvezetéssel.

Ezt a történetet már láttuk egyszer 10 éve.

Nem kell bele ennél több csata, vagy több művér, de ne adják már el új címmel még egyszer ugyanazt!

Annyira ugyanazt, ahogy írtam már (lehet máshol), hogy egész vágóképek, jelenetek vannak abból átemelve max 1-2 alakkal több van rá cgi-zve, hogy ki legyen a létszám.

És ez a film még relatíve se pörgős. ;)

Attól, hogy van benne több csata nem lesz pörgős. Mi történt benne?!

Összeállt a csapat, és elindult.

Ennyi.

Tudom, hogy más is volt benne, de a tényleges történés ennyi, az, hogy Sarumán, meg Gandalf beszélgetnek egy asztalnál, hogy akkor most egy drogos varázsló emlékei, látomási igazak-e vagy csak begombázott az nem viszi előre a történetet, sőt semmi köze hozzá, az csak utalni akar a majd 60 évvel későbbi trilógiára.
Az, hogy a törpök esznek, meg mosogatnak megint csak felesleges időhúzás, mert nem ismertük meg őket jobban, nem tudunk meg róluk semmit, max, hogy van aki disznó módra eszik, van aki tud késsel villával.
Az, hogy a hegyi trollok vacsorát készítenek, és nekünk ezt percekig mutogatják, hogy aztán rátüsszentsenek egyet a főhősre megint majdnem felesleges.

Az egyetlen ilyen közjáték az a Bilbo vs Gollam fejtörő játék volt, ahol sikerült olyan hangulatot csiholni, hogy ha nem válaszol jól tényleg megöli őt Gollam, pedig ott is tudtuk, hogy nem halhat meg a történet szerint, mégis olyan durva hangulata van, hogy áááá.

Nah az a a jelenet magasan a film fénypontja, de mikor utána megint percekig menekül a barlangba megint felesleges, hiszen tudjuk, hogy úgyis megmenekül.

Fantasztikus volt a "kőóriások" vagy mik verekedése, harca látványban is, meg mindenbe.

A koboldoknál való körbeverekedés közben menekülés nagyon meg volt csinálva, de az se volt új elem, hiszen láttunk ugyanilyet a szövetségben is a törpök bányájában.

Tehát félre ne érts, voltak olyan részek amik nagyon bejöttek, de összességében a film csalódás volt.

és még egyszer leírom, simán lehet, hogy csak azért, mert 10 évvel öregebb vagyok, a Szövetség is csak egy felvezetés, vándorlás és azt nem untam. Sőt a hosszított verziót is megnéztem élveztem.
Ez meg mintha rögtön a rendezői extra lett volna.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2012.12.30. 14:07:05

de az ítélkezéssel szerintem várjuk meg a trilógia befejező részét is, mert nem önálló film, így szerintem felesleges a történetet leszólni. Amúgy meg adott volt a story, tehát... :D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2012.12.30. 14:33:31

@doggfather: Az tény, hogy a film saját maga bővített verziója, és a Gyűrűk ura utánérzése, de önmagában ettől még nem rossz.
Pár dolog:
-attól tartok pörgősnek egy filmet, hogy alapvetően a vásznon mindig történik valami, vagy nézed vagy agyalsz rajta, és nem azon gondolkodsz közben, hogy mit fogsz enni vacsorára. Éppenséggel agyalhatsz azon is, hogy akkor most az agyonmaszkírozott ázsiai srác Tom Hanks, vagy hogy valaki miért mondott valamit. Nem az a lényeg, hogy utólag hány mondatban tudod összefoglalni a forgatókönyvet. Ezért nekem abszolút pörgős volt. Nézz meg egy-két Refn vagy Malick filmet, ha meg akarod tudni, hogy milyen a nem pörgős film.

-"az nem viszi előre a történetet, sőt semmi köze hozzá, az csak utalni akar a majd 60 évvel későbbi trilógiára. "
Erre ne fogadj nagyobb összegben, garantálom neked, hogy ez még hangsúlyos lesz (annak ellenére, hogy a könyvben nem volt az)
(btw, úgy voltál, hogy "ennek tuti nem lesz szerepe később, akkor alszom"?)

- "de mikor utána megint percekig menekül a barlangba megint felesleges, hiszen tudjuk, hogy úgyis megmenekül."
Akkor ne nézzél filmet, mert ilyen komoly csalódások fognak érni, hogy a főhős nem hal meg. :D

-a trollos jelenetet én kb. végigröhögtem, nagyon jól el volt találva, megint más kérdés, hogy feleannyi időre vágva sem vesztettünk volna sokat

Sztem általánosságban amiket leírsz (ha jól veszem ki: sablonos, nem érzed néhány jelenet létjogosultságát, felesleges események és párbeszédek vannak benne), mind olyan dolgok, amelyek maximum egy utólagos értékelésnél jöhetnek szóba, de ettől közben nem szükségszerűen unja el magát az ember. Én is néztem már sablonos filmet felesleges jelenetekkel, de ettől a legkevésbé sem untam.
Sztem nagyon jól megrendezett, alapvetően feszültséget jól generáló filmről van szó, ha a néző bele tudja élni magát, akkor semmi probléma nincs vele ilyen szempontból.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.12.30. 15:12:07

@danialves: "- "de mikor utána megint percekig menekül a barlangba megint felesleges, hiszen tudjuk, hogy úgyis megmenekül."
Akkor ne nézzél filmet, mert ilyen komoly csalódások fognak érni, hogy a főhős nem hal meg. :D "

nem úgy, hanem, hogy 60 év múlva is fog élni nah. :D

Egyezzünk meg abban, hogy nem tudunk megegyezni. ;)

@REMY: a LOtR-ről is ki tudom mondani, hogy a két torony a leggyengébb rész hiába egy történet. ;)

Vagy a SWból a Birodalom a legjobb. ;)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2012.12.30. 15:28:04

@doggfather: Na jó, de ilyen alapon meg a Titanicnak egészében semmi értelme nincs :D
süti beállítások módosítása