Nacho Vigalondo esetében még egy évtized múltán is hívószó, hogy ő alkotta meg az időutazós filmek egyik kultikus darabját, az Időbűnöket. Az azóta rendezett, kevésbé sikerült filmjeit már hajlamosak vagyunk elfelejteni (vagy talán el sem jutottak az ingerküszöbünkig), de a Colossal esetében már egyértelmű, hogy a spanyol rendező kilépett a másodvonalból. Csakhogy a Colossal szöges ellentéte az Időbűnöknek: Vigalondo a mechanika helyett az érzelmekre helyezi a hangsúlyt, viszont az elképesztő cizelláltság helyett is ezt a művét alig képes formába önteni.
Gloria (Anne Hathaway) élete nem kéne, hogy romokban heverjen, azonban munkája elvesztése után ő egyre mélyebbre löki magát az alkoholizmusban és a tétlenségben. Végül ennek hatására már barátja (Dan Stevens) is szakít vele, így a lány kénytelen hazaköltözni, ahol egy gyerekkori barát, Oscar (Jason Sudeikis) veszi szárnyai alá. Minden nap Oscar bárjában hajnalig iszogatva Gloria nem kerül közelebb a kiúthoz, azonban valami elindul benne, amikor egy óriásszörny tűnik fel a világ másik felén, kísértetiesen az ő mozdulatait másolva.
A Colossal azonban ettől az alapötlettől nem jut messzire, játékideje nagy részében tulajdonképpen félúton vergődik az indie-filmek újrakezdős-életösszerakós toposza és egy Sebezhetetlen-féle high-concept dráma között: Gloria a jól ismert történet mentén munkájával és barátjával szakítva gyerekkora helyszínére tér vissza, hogy a régi ismerősökkel régi sebeket feltépve keresse meg önmagát. Shyamalan klasszikusa pedig azért jutott minduntalan az eszembe, mert Vigalondo is hasonló kiegyensúlyozottsággal alakítja ki a szupermotívumok kisvárosi kiábrándultságba oltását: a Colossal hősei hiába képesek óriásszörnyeket irányítani a világ másik felén, nem képregényes szupergonoszok állítják eléjük a legnagyobb kihívást, hanem saját, helyenként banálisnak tűnő problémáik és jellemhibáik.
Ez a megközelítés tehát konzekvens ugyan, de jórészt fókuszálatlan, Vigalondo a kézenfekvően adódó elemek egymás után dobálásában sokszor elfelejti története mélyebb rétegeit megformálni és nézője számára is kibontani (sőt, még a Gloria háttere is nehezen áll össze), ezt a lemaradást pedig lóugrásban pótolja be egy-egy kulcsjelenetében. A mellékszereplők esetében viszont már ennyire sem marad idő, így az ő motivációjukat, a rendező által kommunikálni vágyott képet igencsak nehéz megérteni. A Colossalban rendre ott van egy formabontó, sokrétű dráma ígérete, azonban rengetegszer a merengő énkeresés és valószínűtlen hőssé válás kliséire esik szét, azok pedig együtt sem sokkal érdekesebbek, mint külön-külön.
Szerencsére a fináléhoz közeledve Vigalondo számára is tisztul a kép, az már nem fog ki rajta, hogy a célegyenesen végigvezesse a Colossalt. Sőt, noha nagy meglepetések aligha fognak érni, kellemesen letaglózó, hogy a bohókás felütéshez képest a film milyen komor és érett irányt vesz, ennek hála pedig a csúcspont is mennyire katartikus. És talán lesznek olyanok, akik ezt a hatást képesek lesznek az alkotás korábbi szakaszaiban is felfedezni, de a Colossal leginkább egy rakás ígéretes lehetőség tárháza, amelyek félig tudnak csak kibontakozni.
7/10
A Colossal teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán