Eközben Párizsban / Nocturama (2016)
2017. március 15. írta: danialves

Eközben Párizsban / Nocturama (2016)

Nihilista terrorizmus

A terrorizmus alapvető logikája kortól és helytől függetlenül egyforma volt: magasztos cél, megszállottan, az eszközök között nem válogatva megvalósított akciók. És hiába vesznek ki világunkból egyre inkább az odaadással képviselt ügyek és a fanatizáló közösségek, még az anarchisták és nemzeti szakadárszervezetek nyomába lépő szélsőséges iszlamizmus logikáját is nagyjából jól össze tudjuk már rakni: az érték- és identitásválságban szenvedő fiatalok számára kínál életcélt és programot a radikalizálódás és a merényletek. Az Eközben Párizsban azonban éppen ennek ellentétét, egy értékmentes, céltalan és kiábrándult "terroristasejtet" képzel el.nocturama.jpg

A film során ugyanis annak lehetünk tanúi, ahogyan néhány párizsi fiatal elképesztő profizmussal felrobbant jelképes épületeket, majd egy plázába visszahúzódva várja az események lecsengését. És ugyan elhangzik néhány homályosan megfogalmazott és világosan soha ki nem mondott újbaloldali lózung, de klasszikus motivációja nincs hőseinknek tettük elkövetésére, mindössze talán annyi, hogy emlékezetes cselekedet hajtsanak végre és észrevegye őket a világ. Még a búvóhelyükké tett mini-Kánaánt sem tudják élvezni, tessék-lássék módon, fancsali arckifejezéssel turkálnak a prémium élelmiszerekben és próbálják fel a milliós ruhadarabokat. Az Eközben Párizsban hibátlanul mutat be egy generációt, akiket már sem az eszmék, sem a fogyasztás nem tesz boldoggá, és kétségbeesetten próbálja meg megtalálni önkifejezése módját.

Ezért pedig bármit hajlandó megtenni: a merényletekhez vezető utat szereplőink vérprofi aprólékossággal gondolják ki és valósítják meg, gond nélkül ölnek, a film pedig legalább ugyanilyen lelkiismeretességgel követ le minden mozzanatot. Nem túlzok: az első fél óra (de lehet, hogy több is) kizárólag arról szól, hogy a szereplők hogyan közelítik meg célpontjaikat, számos példa akad arra, hogy a párhuzamosan futó szálak esetében pár másodpercet újra is játszanak nekünk az ugrások után, mintha a rendező nem bízna abban, hogy ismétlés nélkül is fel tudnánk venni az események fonalát.nocturama_05.jpg

Ez borzasztó frusztráló tud lenni, főleg, ha azt is hozzáveszem, hogy sok funkciója nincs sem a felvezetés kínos óvatoskodásának, sem annak, hogy szereplőink közös elbújjanak, amikor a hatóságok még rá sem jöttek az elkövetők kilétére. A forgatókönyv tele van efféle befoltozatlan lyukakkal és szándékosan nyitva hagyott kérdésekkel, ellentmondásos és bizarr megnyilvánulásokkal (amin a jó eséllyel angol szöveg alapján (félre)fordított felirat sem segít...), ugyanakkor éppen ez is lenne a cél. Az Eközben Párizsban ugyanis az értelmetlenségében értelmes alkotás, és minél hamarabb értjük meg ezt, annál könnyebben nyűgöz le. Itt éppen az a döbbenetes, hogy a heist movie-k elegáns felkészülő-montázsait hatszorosan felülmúló alapozást láthatunk egy olyan merényletsorozat kedvéért, aminek se haszna, se célja, majd ennek feldolgozásaként újabb egy órát töltsünk mélységes semmittevésben és apátiában.

És nyilvánvaló, ez a legkevésbé sem élvezetes, sok esetben nem is feltétlenül magával ragadó (számomra is maradtak olyan elemei a műnek, amelyeket nem tartok indokoltnak vagy nem tudok elhelyezni a koncepcióban), ugyanakkor rendkívül formabontó és bátor. Bátor, hiszen eleve minimum botrányközeli a közelmúlt eseményei után így mesélni terrorizmusról, de még inkább azért, mert a nyilvánvaló párhuzamok megragadása helyett az Eközben Párizsban egy hihetetlenül találó és elgondolkodtató képet fest a világunkat meghatározó jelenségekről - vagy éppen azok hiányáról.

8/10

Az Eközben Párizsban teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr9912338993

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Túlélő ... 2017.03.17. 08:03:57

A nihilizmust kifejezést napjainkban tömegesen használják tévesen. Sokan vallásellenességgel azonosítják, mások a tekintély elvetését látják benne, megint mások szimpla anarchizmusnak titulálják. Ám valójában Nietzsche a hagyományos értékek, normák puszta megkérdőjelezését és relativizálását értette alatta. Egy terrorista alapból nem lehet nihilista mert hisz valamiben. A nihilisták tipikusan a passzív, mimdenben kételkedő, semmi elvben, ideológiában nem bízó, mindent elutasító, többnyire cinikus, negatív, komplex emberek.

Túlélő ... 2017.03.17. 08:05:28

... de amúgy a filmkritika jó!

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.03.17. 11:48:00

@Túlélő ...: Egyrészt nem igazán látom, hol használnám tévesen a nihilizmust, másrészt a film pont azt mutatja be, hogy de igenis lehet nihilista terrorizmus (vagyis inkább azzal a valóban kissé szürreális gondolatkísérlettel játszik el, hogy mi lenne, ha az lenne). ;)

Túlélő ... 2017.03.17. 14:23:10

@danialves: ellentmondás akkor, kábé mint a pacifista katona, filantróp náci vagy istenfélő kommunista.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.03.17. 14:26:16

@Túlélő ...: Abszolút az, de pont ezért rendkívül érdekfeszítő film ez (és milyen jó kis másik film készült nemrég egy pacifista katonáról :) )

Túlélő ... 2017.03.17. 14:33:49

...vagy tapasztalt öngyilkos merénylő

Túlélő ... 2017.03.17. 14:37:22

A fegyvertelen katona nem pacifista hiszem a háborút szolgálja csak fegyver nélkül. Az igazi pacifista magát a háborút is elutasítja.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.03.17. 14:52:30

@Túlélő ...: Oké, csak akkor meg nem értem, hogy miről beszélünk az én posztom kapcsán :D

(Egyébként Doss pont azért nem fogott fegyvert, mert elutasította a háborút, csak belátta, hogy az ő távolmaradása esetén is lesz háború és azzal tudja szolgálni hazáját, ha életeket ment.)

Túlélő ... 2017.03.17. 16:00:31

@danialves: azt hittem, hogy a "nihilista terrorizmus" alcímet te adtad a posztnak. De akkor ez magának a filmnek az alcíme?

Doss motivációit illetően nehéz eldönteni, hogy pacifista volt e. De szerintem nem. A pacifisták később a koreai és vietnami háborúk alatt elégették behívóikat. Ráadásul Doss vallásos volt és éppen vallása volt a fegyverektől való tartózkodásának fő oka.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.03.17. 18:31:47

@Túlélő ...: De, de most nem azt mondtad, hogy nem a posztra reagáltál?

Doss kapcsán egyáltalán nem nehéz eldönteni, mivel amit leírtam, azt ő maga ki is mondja. Most persze lehet vitatkozni azon, hogy ez az öndefiníciója mennyire állja meg a helyét, de a Hacksaw Ridge-dzsel kapcsolatos mondandómnak alapvetően nem az volt a lényege, hogy szőrszálhasogatást kezdjünk arról, hogy szigorúan véve mi fér bele a pacifizmusba. ;)

Túlélő ... 2017.03.18. 12:07:31

@danialves: Tudom, hogy a blogok nem szeretik, ha linkeket másolnak be a látogatók, de ez a poszt annyira ide passzol, hogy megkockáztatom a dolgot. Ha kitörlöd megértem (nincs harag). Ha itt hagyod és elolvasod megköszönöm és elismerésem. :)
kulonvelemenyunk.blog.hu/2017/03/18/nihilizmus_kontra_hit
süti beállítások módosítása