Oszkár / Oscar (1991)
2015. augusztus 17. írta: FilmBaráth

Oszkár / Oscar (1991)

oscar.jpgTudtam én, csak nem sejtettem, hogy Stallonénak van komikusi vénája is. Bár kicsit meredek döntés volt,hogy éppen Louis de Funés nyomdokába kívánt lépni, amikor elvállalta a főszerepet az amerikai remake-ben. A 80-as évek Arnie-ról és Sly-ról szóltak, imádtuk, ahogy egy személyben megmentik a világot, de elteltek azok a fránya évek, ideje volt kicsit újítani a karrier érdekében. Mindketten úgy gondolták, hogy van keresnivalójuk a vígjáték műfajában, amellyel a nézők sajnos nem értettek teljes mértében egyet. Amíg az osztrák tölgynek bejött a stílusváltás, Stallone nem igazán ért el sikereket ezen a területen. Legmélyebb döbbenetemre az Oscar is méretes bukta lett, lehet, hogy bennem van a hiba, mert én egyszerűen imádtam anno, és véleményem szerint az olasz csődör szépen helytállt a főszerepben. Konkrétan betegre nevettem magam rajta egykoron, kíváncsian vártam, hogy még ma is jól fogok-e szórakozni rajta. Nos, nem csalódtam, ez a frankó kis vígjáték még mindig ott van a szeren, bármikor elő lehet venni, ha egy kis felhőtlen kikapcsolódásra vágyunk. 

Franco Provolone (Sylvester Stallone), a neves gengszter apja halálos ágyánál megfogadja, hogy jó útra tér. Tisztességes üzletemberként, bankárként kíván a továbbiakban tevékenykedni, azonban éppen azon a napon, amikor aláírná a szerződést a bankkal, hirtelen a feje tetejére áll minden. A lánya, Lisa (Marisa Tomei) bejelenti, hogy gyereket vár Oszkártól, a sofőrtől, aki azonban beállt a seregbe, tehát  Franconak viharsebesen vőlegényt kell szereznie a lányának, akiből, mint kiderül, eggyel több, mint amiről eddig tudott. De az igazi bonyodalmak akkor kezdődnek, amikor a táskák elkezdenek összekeveredni...

Igazi bűnös élvezet ez a film, messze van attól, hogy kiválónak lehessen nevezni, ugyanakkor annyi hihetetlenül jó poén van benne, hogy csak szeretni lehet. Túl van játszva igen, hatásvadász igen, de jó a ritmusa, kiváló volt a casting, egy jó kis 30-as évekbeli vígjátékot adtak el nekünk csak annyira újragondolva, hogy ne legyen unalmas. A végeredmény pedig egy szórakoztató alkotás, amelyből véleményem szerint vég nélkül tudná idézni a saját kedvenceit (nálam mindent visz, az, amikor Tim Curry teljesen ártatlan arccal mondja: "kilóg a dialektusa"). Tényleg nem értem, miért bukott meg a film, minden valószínűség szerint azért, mert a közönség nem fogadta el Stallonétól a merész stílusváltást, holott meglepően jól állt neki a vígjátéki szerep.

Helyzet és jellemkomikumok sora nevettet meg bennünket, a kiváló szinkronnak köszönhetően (Gáti Oszkár zseniális, de mindenki nagyszerű munkát végzett) pedig rengeteg poént jegyzünk meg magunknak, Franco egyedi stílusa lenyűgöző, főleg, amikor szegény Finuccikkal beszél ("Finucci, ül!" és hasonlók). Bár Sly nem éppen az eget verő színészi tehetségének köszönheti a karrierjét, ezúttal mégis meggyőz bennünket arról, hogy nem csak akciósztárként van keresnivalója a filmvásznon. Kár, hogy több kudarc után feladta a vígjáték műfaját, több volt benne, de ha a néző úgy dönt, hogy inkább akciózzon, akkor értelemszerűen ezt az utat fogja választani a karrierje érdekében. Jó volt a forgatókönyv, abban az értelemben, hogy egyetlen pillanatra sem unatkozunk, nagyon figyelnünk kell, hogy tudjuk követni az eseményeket, amelyek hihetetlen gyorsasággal peregnek, alig győzzük kapkodni a fejünket. A végére sajnos egy kicsit kifogyott a szufla a történetből, de a happy end egyetlen percre sem volt kétséges, a nem várt fordulatokon viszont jól meg lehetett lepődni, és természetesen istenien lehetett szórakozni az olyan örökbecsűkön, mint pl. "Ne szólítsatok főnöknek, az tiszteletlenség. Bocs, főnök! "

Ha nagyon szigorúak akarunk lenni, látjuk, hogy a történetet és a karaktereket teljesen alárendelték a poénoknak, Sly mellett senki sem rúghat igazán labdába (rajta kívül egyetlen sztár sincs a filmben szerencsére, mert így legalább jó színészek szórakoztatnak bennünket). Annyira túljátsszák a résztvevők a szerepüket, hogy az már jó, nem elvesz a hangulatból, hanem hozzáad. Egyetlen percre sem lehet komolyan venni ezt a filmet, nem is kell, áramoltassuk a csít, és hagyjuk, hogy átfolyjon rajtunk az a vicccunami, amit az alkotóktól a pofinkba kapunk. Nem rázott meg eget-földet ez az alkotás, viszont mindig elmosolyodunk, ha meghalljuk a címét, kell ennél nagyobb dicséret egy vígjátéknak?

oscar2_4.jpgStallone ezúttal teljesen felöltözve adott bele apait-anyait a szerepbe, amelyben meglepően jól teljesített. Marisa Tomei bájosan volt idegesítően hisztis, Vincent Spano jó volt, Ornella Muti fájóan semmilyen, Tim Curry már megint dühítően rövid szerepet kapott, amelyben természetesen kiváló volt. De a showt Chazz Palminteri és Peter Riegert vitte el, Kirk Douglas pedig simán zseniálisan alakította a főszereplő haldokló apját.

John Landis neve is feledésbe merült mára, pedig a 80-as években olyan ikonikus filmeket rendezett, mint pl a Blues Brothers, az Amerikába jöttem, vagy a Kémek, mint mi.. Gyerekkorunk kedvencei ezek az alkotások, nem véletlenül, a remek szöveg és a zseniális szinkron miatt nem felejtettük el őket ma sem, pedig az a korszak volt a vígjáték aranykora (az akciófilmek mellett), nem volt könnyű kitűnni a jobbnál jobb alkotások közül. Az Oszkár már nem érte el ezeknek az alkotásoknak a színvonalát a saját műfajában, de jól össze lett rakva, szerethető, aki esetleg még nem látta, adjon neki egy esélyt!

8/10

Az Oszkár teljes adatlapja a Magyar Filmes Adatbázis (Mafab) oldalán.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr447707478

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nandras01 2015.08.17. 13:04:22

miután szétröhögtem az agyam a filmen, megpróbáltam a francia eredetit is megnézni.
ha azt mondom, hogy borzalmas, kínos, bárgyú és elviselhetetlen, amit louis de funés művel, akkor még nagyon hízelgő voltam.
mondjuk, azért nem annyira meglepő, mert funes -nak szinte nincs olyan filmje, amiben elviselhetőt nyújtana.
egy közepesen tehetségtelen vásári ripacs is élvezhetőbb, mint ő - de ez legyen az én bajom :)

borosnyuszi 2015.08.17. 15:58:34

Nem csodálkozom, hogy Sly-t nem fogadták el vígjáték főszereplőként ugyanis csapnivaló volt az Oscarban. A film tényleg nem rossz de ha már ,,gengszter filmvígjáték,, akko Robert De Niro Csak egy kis pánik... Viszont Sly nagyon jó az akcióvígjátékokban pl. Tango és Cashben láthatóan lubickol a filmben. Bejön neki, hogy egyszerre lehet kemény zsaru és poéngyáros.

Nyílméregbéka 2015.08.17. 22:11:41

Nekem ez a film örök 10/10-es, akárhányszor meg tudom nézni és szórakoztat. Ebben a filmben mutatta meg Stallone, hogy nem csak drámai szerepben állja meg a helyét (Rocky), hanem vígjáték színésznek is jó. A "túljátszásról" annyit, hogy ez direkt van, mivel a szinpadi/szinházi előadásokat, többfelvonásos komédiákat idézték meg a filmmel (az alapja is egy színdarab), ritmusában, ahogy kvázi felvonásokra osztották a sztorit, az egyes szereplők "színrelépéseivel" stb... az egész film olyan mintha egy színházi felvételt néznénk.

gumirocker 2015.08.18. 20:09:53

Amúgy a diftongusa lóg ki neki...:-)

gumirocker 2015.08.18. 20:15:52

Nekem egyébként azóta is kedvenc mondásom az, hogy "és akkor jönnek nekem a függelékekkel és a záradékokkal?!" Tényleg zseniális a film és éppen attól, hogy felskiccelt, elnagyolt figurák vannak benne. Nem túljátsszák a szerepet, hanem karikírozott az egész gengszter körkép, szobalányostól opportunista nyelvészestől a fintorgó bankárokig...

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2015.08.18. 21:19:24

Valamiért nem szívlelem a 'félreértések vígjátéka' stílust, meg nagyon a maffiás korszakot se szívből (nálam mindig az motoszkál, hogy 'mi a fenének nem mondja el világosan?' - így viszont rombolja a sztori élvezetét a dillemám).

De ez volt olyan jó, hogy a kiegészítésekkel (a karikatúra-szereplők, az egysorosok, meg az apróságok) simán hozta azt az összerakott filmet, amiről írtál, és ahogyan pontoztad :D

AldoWinnfield 2015.08.18. 22:35:09

Nekem kimaradt eddig, ma megnéztem. Nem húznám le annyira, mint az amerikai kritikusok/emberek, de annyira nem is tetszett, mint itt az embereknek. Közepes.

Prof. William · http://profwilliam.wordpress.com/ 2015.08.19. 08:19:49

Hatalmas film. Máig örök kedvenc és tényleg szinte minden percre jut egy poén.

Fellegjáró Marci 2015.08.19. 09:12:05

@Dr_utcai_arcos: ÜL! :D

- De még fiatal, megtalálhatja az igazit!
- Már meg is találta!
- Kit?!?
- Dr. Poolt!
- Dr. Poooooolt??!!!
- Hellló! és az a fej hozzá :D :D

Áhhh...legnagyobb...

iszony82 2015.08.19. 09:23:00

azt hiszem így hangzott el a filmben:
- pedig olyan szép kerek diftongusai vannak...
- lehet, hogy az hozta rá a bajt!
:):)
zseniális film, minden perce szórakoztat, kevés ilyen vigjátékot csinálnak sajnos manapság...

PiszkosFreddy 2015.08.19. 09:46:51

@nandras01: ez csak szinkronfüggő.
Természetesen tiszteletben tartva a Te véleményedet sztem Funes kora legjobb komikusa volt, mai szemmel nézve néhol túlzó manírokkal, de ez abban az időben pont kellett az önfeledt nevetéshez, szórakoztatáshoz.
És csak ez számít,hiszen ő a wiki szerint is csak Franciaországban 50 millió embert vonzott a moziba, más országokban a nézőszáma kb. ennek a duplája.Kevés hozzá hasonló talentum létezett, manapság meg inkább senki nincs (ez is érdekes...vajon miért?). Ma is felhőtlen élményt nyújt számomra a régi filmjei újranézése,talán mert a gyermekkoromat idézi fel.
Az alapötlettől/motívumtól eltekintve -az alapjaiban teljesen eltérő -mindkét változat élvezetes.

PiszkosFreddy 2015.08.19. 09:51:43

...az alapötlet/motívum hasonlósága mellett szinte szinte teljesen két különböző film ugyanúgy élvezetes...

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2015.08.19. 11:41:08

John Landis kapcsán fontos megemlíteni: Egy amerikai Farkasember Londonban (1981). Az egyik legjobb klasszikus farkasember-film, némi humorral fűszerezve.

Peterpapo 2015.08.19. 14:02:08

Nekem is régi nagy kedvencem ez a film. Akárhányszor meg tudom nézni, mindig sírok a röhögéstől. Megkaptam a Louis de Funés variációt is, de még nem mertem megnézni, nehogy csalódás legyen ez után. Nálam az lett szállóige, hogy "Tudtam, de nem sejtettem!" :) Az egyik kedvenc jelenetem, amikor az egyik emberének a pisztolytáskájából előkap egy csirkecombot. Az a fej! :) Imádom ezt a filmet és nekem Sly kellemes csalódás volt.

a fidesz csak lopni tud 2015.08.19. 16:56:20

"Főnök, ha most kiküld, végleg elveszítem a fonalat."

A fanyalgóknak:

Stallone tényleg nem tudja a Barátok közt, és a Jóban, rosszban szerepfelolvasó sztárjainak a színvonalát.
Szerencsére, és talán pont ezért ismeri őt mindenki a világon, míg a hazai szerepmondó kisiparosokról a kutya nem hallott.

Dr_utcai_arcos 2015.08.19. 17:07:43

@PiszkosFreddy: A Fantomas szériája (persze nem kicsinyítve Marais zseniális játékát) a világ legjobb vígjátékai között van! Amikor elmagyarázza, hogy a 3. kezével előkapta a pisztolyt, az instant sírás. Mindig :).

gigabursch 2015.08.19. 18:07:33

Parádés film, az amcsi mozik meg hülye.

ursus artos 2015.08.19. 19:44:58

Funes csak Haumannal az igazi...

PiszkosFreddy 2015.08.20. 08:25:37

@ursus artos: Kedves ursus,azért a Balázs Péterrel sem rossz...

Dr_utcai_arcos 2015.08.20. 12:42:53

@PiszkosFreddy: Ellent kell mondjak, csakis Haumann. Csak csukd be a szemed és képzeld magad elé: "ÁÁÁÁÁÁÁ, Fantomasz UUmmmmm ááááá!!!" Ez csak haumannul szól jól :).

Terézágyú 2015.08.24. 12:13:19

@Dr_utcai_arcos:

Egyszer Suka Sándor is szinkronizálta...
süti beállítások módosítása