
Eliza Doolittle (Audrey Hepburn), a templomnál árulja a virágait, amikor egy barátja felhívja rá a figyelmét, hogy egy nyomozóféle úr leírja minden szavát. A lány megijed, és hatalmas lármát csap, de szerencsére kiderül, hogy Higgins professzor (Rex Harrison) pusztán szakmai kíváncsiságból jegyezte fel, amit mondott, mivelhogy a fonatika a szenvedélye. Eliza elmegy a professzorhoz, annak érdekében, hogy megtanuljon szépen beszélni. Higgins nem tud ellenállni a kísértésnek, és nekilát úrinőt faragni a kis penészvirágból...
Alan Jay Lerner musical-je letarolta a Broadway-t, ezután került filmvászonra. Julie Andrews azonban hiába játszotta kiválóan rengetegszer színpadon Elizát, nem kaphatta meg a női főszerepet, mert a rendezőnek, Geroge Cukor-nak sztár kellett. Audrey Hepburn-nek igaz, hogy nem sok hangja volt (összesen egy dalt énekelt saját maga a filmben, a Várj, te gaz Henry Higgins-t), viszont imádták a nézők, úgyhogy neki jutott a dicsőség és gyönyörű ruhák. Rex Harrison szerencséjére a filmiparban is vitézkedett, ezért a kamera előtt is eljátszhatta színpadi szerepét (technikai érdekesség, hogy élőben énekelt a felvételen, ekkor használtak először drót nélküli mikrofont). Nem sajnálták a pénzt a kosztümökre, látványos és tartalmas musical született, amelyből nem hiányzott a társadalomkritika és a humor, tökéletesen szórakoztató lett a végeredmény.
A gyönyörű dalok közismertek, arra azonban rá lehet csodálkozni, hogy mennyire jól vezetett a történet, az irodalmi alapanyagot kiválóan ültették át a musical műfajára, megunhatatlan, ahogyan a tudatlan virágárulány szépen lassan tanára fölé kerekedik, immár igazi nőként tanítja meg ő arra, hogyan kell bánni egy hölggyel. Tökéletesen végigkövethető a jellemfejlődés mindkét főszereplő részéről. A professzort eleinte mulattatja a külvárosi kislány, azonban saját maga számára is meglepő módon egyre jobban megkedveli, megrögzött agglegényként lassan, de biztosan elnyeri a szívét az érzelmes Eliza. A lány is sokáig küzd az érzései ellen, eleinte teljes mértékben felnéz Higgins-re, de aztán ahogyan kupálódik kifelé, egyre inkább látja a gyengeségeit is. Hihetetlenül bájosak, ahogyan ölik egymást, mert mind a ketten egy olyan kapcsolatban akarnak élni, amelyben jól érzik magukat, viszont nagyon nehezen találják meg a közös hangot. Egy mindennapi történet kiválóan kibontva, jól megírt karakterekkel, zseniális muzsikával és szemnek tetszetős körítéssel, kell ennél több? Bár ma születnének ilyen kiváló darabok a műfajban...
A főszereplőkön túl a mellékkarakterek is kellő teret kaptak a történetben, Eliza apja majdnem elvitte a show-t, annyira zseniális szöveget írtak a szemetesembernek. meglepően sok kreatív ötlettel éltek az alkotók, az ascoti derbyn mozdulatlanul álló nézők a zseniális kategóriába tartoznak (akárcsak az, ahogyan sznob arisztokraták körében Eliza azzal biztatja a pacit, hogy "gyerünk, Dover, emeld az a lottyadt segged!"). A humor kiemelt szerepet kapott a filmben, és persze ne feledkezzünk meg a látványról, hiszen Audrey Hepburn káprázatos ruhákban (és ékszerekben) tündökölt (nem véletlenül nézte őt hercegnőnek Kárpáthy Zoltán). Ha nagyon rosszmájú akarok lenni, akkor a színésznő a műfajhoz kapcsolódó nem éppen egetverő tehetéségét próbálták kendőzni vele, egyébként ragyogóan, de ettől még Audrey a leggyengébb láncszem ebben a kiválóan összerakott filmben, amelyért méltán vihettek haza 8 Oscar díjat az alkotók.

George Cukor végre megkapta ezért a filmért az Oscar díjat, amely már nagyon régen járt volna neki, hiszen olyan klasszikusokat köszönhetünk neki, mint pl. a Csillag születik Judy Garland-dal, a Gázláng, a Philadelphiai történet, vagy A kaméliás hölgy Greta Garbo-val. Mára már sajnos az ő neve is feledésbe merült, pedig kiváló rendező volt, Hollywood egyik nagy alakja. Tehetségét mutatja, hogy ez a több, mint 50 éves alkotás még mindig nem ment ki a divatból, ugyanolyan jól szórakozik rajta a néző, mint egykoron!
9/10
A My Fair Lady teljes adatlapja a Magyar Filmes Adatbázis (Mafab) oldalán.