Jurassic Park (1993)
2015. április 06. írta: FilmBaráth

Jurassic Park (1993)

jurassic-park-movie-hd-1993-4.jpgAtyaúristen, egy T-rex! Nem, ez a mondat nem a bemutató idején szaladt ki a számon (akkor csak simán néztem ki a fejemből, annyira ledöbbentem, akárcsak mindenki a tatabányai kis moziban), hanem egy egyszerű vasárnap déli tévénézés közben, Spielberg lassan már klasszikussá vált filmjének kb. ezredik megtekintése után. Mert a varázslat még mindig hat, hiába tudunk kívülről minden fordulatot, ismerünk minden képkockát, még mindig betegre izguljuk magunkat a történeten, bámuljuk tátott szájjal a dinókat. és ez már valószínűleg így is marad. Mert ez egy kiváló film, gyermekkorunk kedvenc rendezőjének fénykorából, amelyen egyszerűen nem fog az idő!

John Hammond (Richard Attenborough), az idealista milliárdos azon van, hogy valóra váltsa az álmát, és létrehozzon egy őslényparkot, amelyben igazi, élő dinoszauruszokat tekinthetnek meg a látogatók. Azonban a befektetőknek kétségei támadtak, ezért szüksége van néhány szakértői támogató nyilatkozatra. Így kerül a Jurassic Parkba a két őslénytan tudós, dr. Alan Grant (Sam O'Neill) és dr. Ellie Sattler (Laura Dern), valamint egy matematikus, dr. Ian Malcom (Jeff Goldblum). A dinók először természetesen elnyűgözik őket, de aztán minden rosszra fordul, és egyetlen cél lehet, a túlélés...

Feltűnt valakinek, hogy alig több, mint 6 percig tartózkodnak a dinók a filmvásznon? Nem, nekem sem. Annyira jól vezetett a nem túl bonyolult történet, annyira kiváló a feszültségkeltés (amikor a vizespohár elkezd remegni!), jól megírt a forgatókönyv, hogy végig fenn tudja tartani az érdeklődést a rendező a látványtól függetlenül is. De persze a szauruszok mindent visznek, az akkori idők csúcstechnikája testesül meg a CGI-ban, olyan remek munkát végeztek Spielbergék, hogy még ennyi év után is tökéletes az illúzió, le sem tudjuk venni a szemünket a T-rex-ről, imádjuk utálni a raptorokat, és akkor a békés növényevőket még nem is említettem.

Nem jellemfejlődtek túlságosan a karakterek, csak dr. Alan Grant gyerekutálata változott az átélt események hatására, az emberi szereplők enyhén háttérbe szorultak a dinókkal szemben (dacára annak, hogy az őslények csak nagyon keveset voltak jelen  digitális fizikai valójukban a filmben). De éppen ennek köszönhető, hogy bár természetesen szurkolunk Grant-éknek, hogy ép bőrrel ússzák meg ezt a halálosan veszélyes kalandot, mégis teljes gyermeki valónkkal rá tudunk csodálkozni egy másik korban élt állatokra, akik előttünk uralták a Földet. És most újra itt vannak, hogy leszámoljanak az emberrel, aki azt hitte, hogy Istent játszhat, és feltámasztotta őket. Habár a film alapvető célja a szórakoztatás, azért még a komfortérzeten belül nagyon komoly erkölcsi problémára hívja fel a figyelmet: van-e joga a tudósoknak beleavatkozni a természet dolgába, és arra, hogy mennyire veszélyes a génsebészet, ha nem gondolják át a kísérletek következményeit. 

Spielberg még a megjelenés előtt lefoglalta Michael Crichton regényének megfilmesítési jogait, mert jó üzletemberként meglátta a lehetőséget a zajos sikerre, örök gyerekként pedig megadta magának az esélyt arra, hogy egy olyan látványvilágot hívjon életre, amilyet előtte még senki sem. Meg is tette, melynek meglett az eredménye, elsöprő sikert aratott a mozipénztáraknál és a szakmai siker sem maradt el: 3 Oscar díjat vihettek haza az alkotók. Kitört a dinóláz, mindenki úgy beszélt pl. a  Brachiosaurus-okról, mintha csak egy tévésorozat sztárja lenne. Gondolom, nem csak nekem voltak dinós kütyüim, könyveim, és minden, amit csak lehetett kapni a témában. Jól zakatolt a merchandising, Spielberg boldogan számolhatta a bevételt, mi pedig istenien szórakoztunk és kedvünk szerint elmélyedhettünk a Föld őskorának történetén (melynek következtében máig nem kell utánaolvasnom az alapoknak, ha valamilyen tudományos szenzációról ad hírt az online média a témában, annyira rögzültek anno az információk). Aztán ennek az őrületnek is vége lett, mint minden divatnak, de ez nem változtat azon, hogy ezt a filmet örökre a szívünkbe zártuk. A CGI-on kívül az operatőri munka is remek, na és John Williams zenéjéről se feledkezzünk el, ugye, hogy azonnal felismerjük, ha halljuk?

jurassic_park2.jpgA T-rex mindent vitt, a raptorok is hozták a kötelezőt, de azért az élő szereplők is mindent beleadtak. Richard Attenborough a tökéletes nagypapa a fehér hajával, szakállával, az idealista terveivel, egy örök gyerek, akinek nagyon csúnya körülmények között kell rájönnie, hogy a szép tervekből időnként rémálmok lesznek. Sam Neill kihozta a szerepéből a maximumot, Laura Dern viszont nem vitte túlzásba a színészi játékot, de ez még éppen elég volt a filmhez. Jeff Goldblum elvitte a show-t a dögös fekete nacijával és a zseniális szövegével (káoszelmélet!), a gyerekszereplők kellően bájosak voltak.

Hogy melyik volt a legjobb jelenet? Természetesen az, amikor a T-rex premier planban elüvöltötte magát, és nagyon hatásvadász, de emlékezetes módon lehullott mellette az "amikor a dinók uralták a Földet" feliratú szalagszerűség. De ne hagyjuk ki a raptorokat sem, az én kedvencem az, amikor a konyhában az ujjával dobol az egyikük. Spielberg mára már beleszürkült Hollywoodba, de a bemutató idején még igazi varázsló volt, aki soha nem látott ősvilági szörnyeket mutatott nekünk, és ezt soha nem fogjuk elfelejteni neki.

Gyermekkorunk kedvencén nem fog az idő, a dinók még mindig mindent visznek!

9/10

A Jurassic Park teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr17291429

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Terézágyú 2015.04.07. 11:29:35

"van-e joga a tudósoknak beleavatkozni a természet dolgába, és arra, hogy mennyire veszélyes a génsebészet, ha nem gondolják át a kísérletek következményeit. "

Veszélyes?? Mitől veszélyes? Ja hogy a feltámasztott dínók megesznek pár embert? na bumm...

A könyvben egyértelműen ott van, hogy nem a Föld meg a természet meg a nemtommi számára veszélyes ez az egész - csak az emberek számára... Nem arról van szó, hogy az ember "tönkreteszi" a Földet: a maga számára teszi tönkre.

Nyílméregbéka 2015.04.07. 13:32:52

Örök kedvenc, tátott száJjal néztem a moziban, és amint kijöttem, vettem is a jegyet a következő napra (csak mert aznapra már minden jegy elkelt). Nem is értem az egy pont levonást, ez bizony 10/10

FilmBaráth 2015.04.07. 13:40:51

@Nyílméregbéka: Szívtelen kritikus voltam, és levontam egy pontot az egysíkú karakterek miatt:-)

Terézágyú 2015.04.07. 13:51:59

@Nyílméregbéka:

Azért a végén az hülyeség a BELÜL megjelenő rexszel....

És a könyvhöz képest...

szóval igen, minimum egy pont, de inkább...

FilmBaráth 2015.04.07. 14:16:49

@Terézágyú: Lehet, hogy hülyeség, de nagyon látványos!:-) Olvastam a könyvet, igazad van, ha csak a karaktereket, történetet, stb nézzük, sokkal jobb, mint a film, de az élő dinók mindent visznek szerintem!:-)

Terézágyú 2015.04.07. 14:26:49

@FilmBaráth:
"Lehet, hogy hülyeség, de nagyon látványos!"

Ez valóban nem kérdés :)

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2015.04.07. 16:12:59

@FilmBaráth:

Úristen, a könyv olvashatatlan, Crichtonnak eleve pocsék a stílusa, de a dramaturgián is akkora lyukak tátonganak, hogy az olvasó ötpercenként esik bele, Spielbergnek lehetett vele gondja. A teherhajókon a szárazföldre szökdöső dínók, amik valahogy hónapokig nem tűnnek fel senkinek...

Terézágyú 2015.04.07. 16:27:42

@Dr. Gy. Dr. Fűegér:

Kinek nem tűnnek fel? A parkon belül? Persze, hogy nem, mert.... nem árulom el, ez meg van magyarázva a regényben :)

De szerinted a filmben semmi gond a házon belül feltűnő (a normál méretű ajtón bemenő) rexszel... :)

Meg azzal, hogy egyedül vannak a szigeten... meg azzal, hogy a "sziget úgy van hagyva" évekig...

shred 2015.04.07. 21:55:08

Nagyon nagy film, és az elbűvölő látvány egyik titka, hogy rengeteg valós effektet használtak a CGI mellett (pl. raptornadrágban járkáló szaki, amikor csak a dögök lábait mutatták).
Egyébként a Terminátor 2 trükkjei is ezért olyan emlékezetesek, a széteső és újra összeálló T1000-es bizony sokszor életnagyságú bábu, vagy akár jelmez volt.

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2015.04.07. 21:58:24

@Terézágyú:

Szervízalagút a raptorok kerítése alatt... szabadon röpködő ősszitakötő, amelyik amúgy seggel előre is másfél óra alatt repülne át Costa Ricába... egy genetikus, akinek eszébe sem jut, hogy pl a dínók DNS-be ültetett békagénektől nemváltóak lehetnek, vagy, hogy akár lehettek volna eleve nemváltóak... Grant professzort az éjszaka közepén keltik fel, hogy mit eszik a triceratops, a növények esetében viszont össze vissza ültetik a mérgezőeket, mert még arra is képtelenek, hogy egy kézikönyv idevágó passzusát elolvassák.
Malcolm egy modoros fasz, Hammond szimplán teljesen idióta, a kiscsaj meg olyan kurva idegesítő, hogy végig a rexnek szurkoltam.
:)

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2015.04.07. 22:00:54

@Terézágyú: nem a parkon belül, a HAJÓN bzmg... a profék távcsővel egy bokor mögül kiszúrják a rakományt közt szaladgáló kisraptorokat, csak a legénységnek nem tűnik fel semmi, biztos azt hitték, a szokottnál nagyobb patkányok...

Terézágyú 2015.04.08. 13:19:38

@Dr. Gy. Dr. Fűegér:
Fúú, most meggyőztél. Szar a könyv. És a film is. Kérem a blog gazdáit, hogy töröljék az egész cikket erről az ótvar filmről.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.09.09. 21:09:51

Soha nem fogom megbocsátani Spielbergéknek azt, hogy egy kalandfilmet csináltak Crichton horrorjából. De tényleg, az első egy órában azzal szórakoztam, hogy hány olyan eleme van a forgatókönyvnek, ami kifejezetten le van butítva gyerekekre. (Malcolm humora viszont meglepően jól működik ebben az egészben.)

Ja és igen, nekem feltűnt, hogy csak 6 percet vannak a dínók, mármint nem a konkrét idő, de az, hogy az egy-egy emlékezetes T-Rexes meg raptoros szekvencián kívül gyakorlatilag nem is szerepelnek, eleve egy óra, mire elindul a film... (Bár lehet azért, mert már sokadszorra látom.)

Persze mondhatnám ezt úgy is, hogy akkor még tudtak építkezni, nem ez a Trevorrow-féle "mindent egyből az arcodba" stílus volt a divat, és igazából az a meglepő, hogy a set-piece-ek nagy része nem is valami nagyszabású dolog, Spielberg tök jól elvolt azzal is, hogy sikerül-e lemászni a kerítésről, mire visszamegy bele az áram. (Mondjuk szvsz nem a legsikerültebb jelenet, de végül is működött.)

A kedvencem meg Ellie-nek ez a szövege:
"We can discuss sexism in survival situations when I get back."
Kicsit kínos, amikor egy film érettebb, mint a 22 évvel későbbi folytatása, nem? :D
süti beállítások módosítása