Villámkritikák - Halálos iramban (2001); Halálosabb iramban (2003)
2015. március 27. írta: danialves

Villámkritikák - Halálos iramban (2001); Halálosabb iramban (2003)

ff.jpgHalálos iramban / The Fast and the Furious

A film stílusát és történetét lehetne megmosolyogtatónak is nevezni, de én sokkal inkább egy egyedi bájat vélek a mai napig felfedezni rajta. Mintha egyenesen a 80-as évekből importálták volna a Halálos iramban világát, a maga kicsit túlságosan is teátrálisan keménykedő gengsztereivel, lepusztult külvárosával és a némileg a jó ízlést is nélkülöző színes-szagos autóival és öltözékeivel. Azonban az alkotók mintha tudatosan is építenének erre, ugyanis ezzel teljes összhangban hozzák be a rendőr Brian dilemmáját, az ebből kialakuló buddy movie-t, és legyenek akármennyire is eltúlzottak, ezek az elemek végső soron működnek. (Egyedül a főellenségnek szánt Johnny Trant leszámítva, aki minden igyekezet ellenére is feleslegesnek érződik a cselekményben.) De jó eséllyel senkit nem a forgatókönyvével fogott meg a Halálos iramban, sokkal inkább az autós jeleneteivel, márpedig azokon van mit dicsérni. Annak ellenére, hogy ezek nagy részét egyszerű negyedmérföldes gyorsulási versenyek képezik, egyrészt az írók mindegyiknek tudtak tétet adni, másrészt Rob Cohen rendező parádésan pakolta össze őket. Az elsőtől az utolsóig a vágás tökéletes ritmusú, a beállítások is hihetetlenül jók (hozzáteszem, ez a produkció egészére is jellemző), a kaszkadőrmunka pedig vitán felül a leglenyűgözőbb eleme a műnek. Azonban tegyük hozzá, hőseinek belső és külső konfliktusai (David Ayer keze nyoma érződik a forgatókönyvön), magával ragadó környezete nélkül ez a film sem lenne az, ami, erre pedig a folytatás rögtön emlékeztetett minket. 7,5/10

A Halálos iramban teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán

2-fast-2-furious-mc-jin.jpgHalálosabb iramban / 2 Fast 2 Furious

Nagy hiba volt a folytatást O'Conner és nem Torrettoék vonalán továbbvinni, nem azért mondva ezt, mert akkora Vin Diesel-fan lennék, hanem mert Brian az írók minden igyekezete ellenére is kívülálló ebben a világban, Dom pedig nem. Ennek megfelelően pedig mintha a Halálosabb iramban is kívülálló lenne, és a sorozat integráns része helyett sokkal inkább tűnik egy klasszikus akció-kriminek, amiben történetesen egy kicsit több autózás van. A retro hangulat ismétlődik, mint ahogy John Singleton is elég ügyes abban, hogy az első rész képi világának dinamizmusát továbbvigye, sőt, talán még növelje is, ezen kívül azonban mintha elődjének árnyéka lenne ez a produkció. A mellékszereplők ezúttal a gengszterfilmek bántó kliséit hordozzák magukon, a szájukból pedig hihetetlenül bután esik ki egy-két mondat, néhány jelenetnek egyszerűen semmi funkciója, a főhős mardosó dilemmája ezúttal egyszerű problémamegoldás, és a Vin Diesel-utódként beemelt Tyrese Gibson sem bizonyult jó húzásnak. Nem is feltétlenül az a probléma vele, hogy karakterileg és színészileg is túlzásokba esik (bár tényleg ezzel is vádolható), sokkal inkább az, hogy Walkerrel szemernyi kémia sincs közöttük, pedig ez esszenciális lett volna, főleg, ha már a sztori szerint gyerekkori barátok. Az összképet az menti, hogy bár a feszültségükből vesztettek valamennyit, volumenükben egyre nagyobbak lettek az autós jelenetek, ezek pedig mindig adnak egy olyan lökést az alkotásnak, amely rendre segít átvészelni a laposabb és gyengébb átvezető részeket. Ez az egyetlen pont, ahol a Halálosabb iramban valódi folytatásnak érződik, más tekintetben viszont nem több egy kissé fantáziátlan spin-offnál. 6,5/10

A Halálosabb iramban teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr747307790

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AldoWinnfield 2015.03.27. 18:43:33

Ó, a régi szép emlékek... Amikor még CD-re, meg DVD-re voltak kiírva a filmek, aviban... Akkor ez a kettő volt a legkirályabb film, ami csak elérhető, nagyon kellemes élmények fűznek mindkettőhöz. Visszanézve persze korántsem... khmmm... jó filmek, de mind a mai napig megvan az utánozhatatlan bája ezeknek, plusz ha valaki nekem azt mondja, hogy ez a széria még 2015-ben is futni fog és nagy pénzeket termel, körberöhögöm. És mégis itt van, és egyszeri szórakozásra, guilty pleasurre az összes rész szuper.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.03.27. 18:47:07

@AldoWinnfield: Nekem is megvan, ahogy az első részhez még kerestem valami lejátszót, amivel lesz hangja is, mert hogy az a kodeket a Media Player nem vitte. :D
És akkor azt még nem is mondtad, hogy miután megnézted a filmeket, betetted valamelyik NFS Undergoundot és ment ugyanez tovább a végtelenségig. (Most is ne tudd meg milyen nehéz visszafogni magam, hogy ne kezdjek bele valamelyikbe. :D)

AldoWinnfield 2015.03.27. 18:57:28

@danialves: Óóóó, az Underground 2... Beszt gém evööööör! ( Meg a Mafia.)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2015.03.30. 08:17:40

érdekes, hogy a film eredetileg egyfajta keleti tuningolt autóreklám volt az usának (a dvd extrákban még mindenféle építési tanácsadás is volt) és így a 7. részre a film védjegye egy amcsi muscle car lett. :D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.03.30. 11:28:07

@doggfather: És az egészre meg az amcsi latinok dőlnek ezerrel :D

Amúgy sajnálom is ezt a dolgot, mert én rohadtul bírtam ezeket a japán kocsikat, éppen ezért tartom a 6. rész autóválogatását kriminálisnak.
Már a 3. rész végén is vicces volt, hogy egy Mustanggal megy driftelni a csávó, mert kb. egy kanyart nem lehet bevenni azokkal a kocsikkal.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2015.03.31. 14:15:57

@danialves: nem is értem miért van ez igazából.

Én nagyon szeretem a v8-okat, sőt ha tehetném tuti vennék vagy 3at, de ennek a filmnek pont nem az volt a lényege az első két részben.
süti beállítások módosítása