Véres vasárnap / Bloody Sunday (2002)
2014. július 27. írta: danialves

Véres vasárnap / Bloody Sunday (2002)

bloodysunday.jpgA realizmus és a filmművészet meglehetősen ellentmondásos viszonyban áll. Mint gyerekkorunk óta szinte minden történetben, úgy az érdekes mesét, a hihetetlen és lenyűgöző sztorikat keressük a mozgóképekben is. Nolan is valahogy úgy határozza meg A tökéletes trükk kvázi-ars poeticájában a filmet, mint ami kiszakít minket legalább egy rövid időre a mindennapi valóságunkból. És ilyenkor jön Paul Greengrass, aki pont ezzel a valósággal ér el olyan hatást, amelyre ezer kitalált történet sem képes.

Észak-Írország 1972-ben nem számított egy kifejezetten békés helynek. Az IRA és a brit hadsereg háborúja között egy Gandhi-mintára szerveződő emberi jogi mozgalom alakult Ivan Cooper (James Nesbitt) vezetésével, aki békés úton szerette volna a katolikus kisebbség jogait érvényesíteni. Ebben a hitben szervezett tüntetést a britek tiltása ellenére egy vasárnapon, azonban néhány provokátornak, valamint a hadsereg szándékosan durva beavatkozásának köszönhetően a felvonulás igen hamar mészárlássá alakult.

bloody sunday.jpgIgen nehéz lenne megmondani erről a produkcióról, hogy dokumentumfilm vagy játékfilm. Greengrass ugyanis maximálisan dokumentarista eszközöket használ: világítás nélkül, szokás szerint kézi kamerával, valódi beállítások nélkül forgatta le a filmet. Amellyel pont ez lehetett a célja: hogy ne legyen semmi "beállítva", egyetlen mesterséges momentum se legyen benne. Hozzájön ehhez még a zene teljes hiánya, az egészen amatőr módon durva vágások, miközben sok esetben egy pontból, vágatlanul filmez, mintha a kamera is csak leskelődne a színen. Ennek köszönhetően pedig tényleg elég nehéz lenne megmondani, hogy az anyagba nem keveredett-e egy-két archív felvétel, de sok esetben még a found footage alkotásokat is megidézi a technika. Mindeközben a forgatókönyvnek semmi struktúrája, íve, alig visz valami cselekmény az események darálásába. És hogy mindez amatőrnek tűnik-e? Egy cseppet sem.

Az utolsó műszakhoz hasonlóan ennek a műnek is az a legnagyobb erénye, hogy elképesztő realizmus-érzetével sokkal könnyebben szippantja be a nézőjét, mint bármi más. Egy sci-fiben (de akár még egy horrorban is) nyilvánvalóan ügyetlen megoldásoknak számítanának a fentiek, azonban ezt a témát remekül támogatja egy olyan nézőpont, amelytől (közhely, de) a néző teljesen az események közepében érzi magát. Abszolút meghálálja magát, hogy ebben a filmben semmilyen momentum nem erőltetett, ugyanakkor ez köszönhető annak is, hogy a rázkódó vagy éppen máshova fókuszáló kamerával is tökéletesen sikerült elkapni egy-egy fontosabb momentumot vagy a színészek alakításának csúcspontjait. A felszínen hiába parttalan kicsit tehát a film, valójában Greengrass tudat alatt nagyon is ügyesen irányítja a néző figyelmét, ezzel úgy ér el maximális hatást, hogy látszólag éppen ennek ellenkezője volt a cél.

Ilyen mértékű realizmus és dokumentarizmus nagyon kevés produkcióban működik, a Bourne-filmeknek is már inkább kárára volt, azonban ez a mű pont egy olyan jellegű darab, ahol a tartalom és a forma így tökéletes egységet képez. Ahhoz pedig hatalmas érzék kell, hogy egy rendezőnél a stílus ne csak öncélú megkülönböztető jelzés legyen, hanem olyan megoldások halmaza, amelyek ténylegesen segítenek is elmesélni a történetet. Ezért tartozik a Véres vasárnap a legjobb filmek közé.

10/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr246545405

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zoltanek 2014.07.27. 20:24:08

Annyira felháborodtam a film végére, hogy azóta sem mertem újra megnézni. Greengrass legjobb filmje, de piszok idegesítő az a tehetetlenség, amit éreztem a végére. De ez csak azt jelenti, mennyire hatásos az egész.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.07.31. 16:18:21

@zoltanek: Na igen, talán csak a Jagten volt rám ilyen hatással a filmek közül.
Egyébként az az érdekes, hogy akkoriban ez a film tulajdonképpen még eléggé eretnek nézeteket testesített meg, csak 2010-ben ment végbe az a vizsgálat, amely kimondta, hogy esetleg az angolok sem makulátlanok a szituációban.

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2014.10.17. 22:54:07

@danialves: Rég baszott fel így film, mint ez. És semmi megváltás, semmi feloldozás.
süti beállítások módosítása