A Grand Budapest Hotel / The Grand Budapest Hotel (2014)
2014. március 13. írta: NY124

A Grand Budapest Hotel / The Grand Budapest Hotel (2014)

The-Grand-Budapest-Hotel-008.jpgWes Anderson már a Holdfény királyság esetében is nagy sztárokkal dolgozhatott, ám nagy nevek előtte is megfordultak filmjeiben. De eme filmje, A Grand Budapest Hotel most mindent leköröz, sőt, lehet, hogy az idei év legjobb sztárparádéját vonultatja föl. Ám nem csak itt lett erős a M. Gustave történetét feldolgozó sztori, hanem kritikailag is körülbelül olyan fogadtatásban lesz része, mint a már említett, 2012-es alkotásnak. Arra is esélye van, hogy akár még a legjobban fogadott filmjévé is válhat. A lényeg, hogy az egy óra negyven perces élmény rendkívül erős hatással van a nézőre, okkal.

Valamikor a két világháború közötti időkben, az európai jellemzőkből összegyúrt Zubrowka országában működik a neves szálloda. Az intézmény portása, M. Gustave (Ralph Fiennes) híres a kedvességéről, főleg az idős hölgyvendégek körében. Egy napon Madame D (Tilda Swinton), elhalálozása után legértékesebb festményét a portásra hagyja. Ugyanezen a napon érkezik az új szállodai szolgáló, Zero (Tony Revolori) is. Ezzel kezdetét veszi a szokatlan és csavaros kaland, no meg a harc a festményért az örökösök és Gustave között, amelybe a rendőrség is beszáll.

grandbp2.jpgA központi történet egy hármas keretbe van foglalva, így négy idősíkon zajlik cselekmény, egyre mélyebbre hatolva egyre hosszabban taglalva azokat, egy-két megszakításon kívül az első három szál tényleg csak egy frappáns keretként szolgál a történetnek. Így bár fontosak a mű egészének szempontjából, az izgalmas és sodró cselekményt nem bonyolítják. A film első erőssége számomra a sztori, a forgatókönyv volt. A feszes, gyors ütemmel, lendületes előrehaladásával, a parádés humorral és stílussal megírt párbeszédekkel egy olyan vázat adnak az egész filmnek, hogy a néző csak kapkodja a fejét az egyenletesen adagolt, jobbnál jobb csattanók és fordulatok között – talán az egyetlen negatívum itt, hogy az utolsó fordulat előtti események kissé kiszámíthatóak.

De mindez nem lenne elég, ha Anderson nem valósította volna meg emellé a sajátos világának egy újabb szeletét. A régi korban játszódó csodálatos illúzió, a sajátságos báj most is alapként szolgáló jellemzők. Jelen filmben a belső terek kapnak óriási hangsúlyt, mindegyik karikatúraszerű ábrázolással. Az ötletes rendezői beállításokkal és koreográfiával mindegyik hangulatnak egy elemien erős esszenciája üti meg azonnal a nézőt. Olyan, mint egy tökéletesen illusztrált mesekönyv, ahol egy képtől az olvasó fantáziája azonnal szárnyra kap. De az egyedi és végtelenül erős atmoszféra a ritkább külső tereknél is parádés. A látványelemeken, a több pénzt igénylő jeleneteknél meglátszik a kisebb büdzsé, de ezt pedig kacagtató ötletességgel tették majdhogynem semmissé.

grandbp.jpgA keverék harmadik és egyben minden bizonnyal legdrágább összetevője a színészek, akik ebbe a történetbe és atmoszférába életet visznek. Mindegyikük tökéletesen hozza a korra jellemző merev kimértséget, eleganciát, modoros fellépést. Az igazán kiválóak pedig karakterüket különleges fogásokkal tökéletesítették. Mindenkire jellemző, hogy már a színész és a rászabott karakter közötti ellentét is abszurd, nevettető. Ott van például Willem Dafoe mint bérgyilkos és verőember, a gátlástalan és gonosz örökös, Dmitri (Adrien Brody) szolgálatában. Vagy például Edward Norton, mint a fontoskodó, kedvesnek tűnő, de foglalkozásából adódóan, olykor otromba és kegyetlen rendőrfőnök. Személyes kedvenccé vált a művelt, mindig hideg ügyvéd Vilmos Kovacs, azaz Jeff Goldblum. Említhetném még a kitetovált börtöntölteléket, Ludwigot, azaz Harvey Keitelt. Továbbiak: Tilda Swinton, Mathieu Amalric, Saoirse Ronan, F. Murray Abraham, Jude Law, Jason Schwartzman, Tom Wilkinson, Léa Seydoux, Bill Murray. A kisebbek közül a kevésbé emlékezetesek Owen Wilson és a már említett Tony Revolori, de mindketten hozták a minimumot, nevettető komolykodást, beleillettek az atmoszférába. Mindenki emlékezetes, szeretnivaló valami kis mozdulatért vagy gegért. Ralph Fiennes egyértelműen uralja a vásznat, az egészet képes lett volna egyedül elvinni a hátán. Egy idő után már csak a mondatot kezdő hangsúlyával is képes azt elérni, hogy az ember elröhögje magát.

Összességében tehát precíz, végtelenül humoros és egyedi lett a The Grand Budapest Hotel. Számomra az egyik legjobban várt alkotás volt az évben, és személyes kedvenceim közé is bekerült. Szerencsére nem csak azért lett érdekes, mert a nevében ott van a Budapest szó, és mert Vilmos Kovacs nevével tiszteleg két nagy, magyar származású operatőrünk előtt.
Bár elsősorban a komédia túlsúlya miatt nincs egy grandiózus közölnivalója, maradandó élménnyel szolgál. A végső tartalmi pluszt az utolsó fordulat adja, amellyel véget ér az illúzió, és beteljesül a generációkon átívelő mese. És lehet, hogy a nagy építményeken fog az idő vasfoga, ám azon, amit a története nyújt a számunkra, azon soha.

9/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr465804913

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rejtett kamera · http://rejtett-kamera.eu 2014.03.13. 23:25:52

A leírás alapján jónak tűnik! Érdemes lesz megnézni.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.05.01. 22:41:10

"első három szál tényleg csak egy frappáns keretként szolgál a történetnek."
De finoman fogalmaztad meg, hogy tök feleslegesek. :)

Amúgy tényleg az a legzseniálisabb ebben a filmben, hogy annyira laza és erőlködéstől mentes, amilyen még egy talán a világon nincs. Ha vannak is kisiklásai, észrevehetetlenek, annyira gyorsan és profin megy előre a történet.
Viszont nekem a vége nem hogy pluszt nem adott, hanem inkább elvett, szerintem eléggé összecsapták és erősen ki is zökkentett az élményből, ahelyett, hogy betetőzte volna azt. Mindenesetre összességében előrelépés a Moonrise Kingdomhoz képest.

NY124 · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.05.01. 22:57:35

@danialves: Hát ha neked felesleges az a felvezetés, ami ennyire remek, megadja az alaphangulatát az egésznek, ráadásul még egy remek bemutató és érdeklődést keltő, az igencsak érdekes. Mondd el légyszi, hogy miért gondolod így. :) Azt, hogy a vége kizökkentett meg tudom érteni.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.05.01. 23:07:08

@NY124 (Darvas Tamás): 1985 és 2013 összesen nem volt szerintem 2 perc, azokat ezzel a mozdulattal ki is lehetett volna dobni a fenébe. 1968 már inkább integráns része volt a sztorinak, de inkább csak egy plot device volt a sztori narrálására. (Mint ahogy 1985 is egy ilyen plot device volt 1968 narrálására). Na meg ugye két sztárt is fel lehetett ezzel még írni a plakátra, de egyébként sok mindent nem tettek hozzá az összképhez.
Mindenesetre én alapból kissé feleslegesnek tartom, amikor egy filmben azt nézzük, hogy két ember leül egymással szembe, és az egyik elkezd mesélni, esetleg még közben magyarázza is a filmet.(Ha elolvasod a Pi élete kritikámat, ott is nagyon fújtam már erre, szerintem abban egészen borzalmasan oldották ezt meg.)

NY124 · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.05.01. 23:42:25

@danialves: Hát szerintem az első kettő inkább csak jelképes kis adalék volt, plusz humort is vitt bele. :) 1968 meg ténylegesen integráns volt, ahogy mondod.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.05.01. 23:45:12

@NY124 (Darvas Tamás): Azért az "adalék" meg a "hangulatteremtés" nálam nem meríti ki a "frappáns keret"-et. ;)
süti beállítások módosítása