Aki jókor volt jó helyen: Harrison Ford
2013. július 13. írta: FilmBaráth

Aki jókor volt jó helyen: Harrison Ford

harrison ford.jpgNem volt más, csak egy egyszerű ács. De nem akárkinél: többek között George Lucasnál készített szekrényeket, és valószínűleg munka közben mesélt a rendezőnek arról, hogy ő alapvetően színész, csak azért foglalkozik az ács mesterséggel, hogy el tudja tartani a családját. Lucas valószínűleg elégedett lehetett a szekrényével, mert adott neki egy mellékszerepet az American Graffitiben. Ugyanezzel az eljárással került be a Magánbeszélgetésbe, és az Apokalipszis mostba (Coppolánál az irodát bővítette). De nem ennek köszönheti Han Solo szerepét (és a világhírt), hanem annak, hogy Lucas megkérte arra, hogy szövegfelolvasással segítsen a Star Wars szereplőválogatásban a szerepekre jelentkező színészek partnereként. Spielbergnek tűnt fel a meghallgatások során, hogy ez a fiú Han Solo szerepére született, és erről Lucast is meggyőzte. És a többi már filmes történelem..

Hardcore Star Trek fan vagyok, de a Star Wars filmeket sem vetem meg, mindegyiket láttam többször is, és az a véleményem, hogy a klasszikus trilógiában Darth Vader és Han Solo karaktere volt a legjobb. Az Ezeréves sólyom kapitányaként Ford legenda lett, ő volt az egyetlen színész, aki igazi karriert tudott befutni (Alec Guiness ugye más kategória) a szereplőgárdából. Nem azért, mert olyan kiváló színész (bár több komoly filmben is játszott, és nem vallott szégyent), inkább az egyéniségével hódit a filmvásznon, mint a tehetségével (akárcsak pl. Bruce Willis).

 

Amikor Tom Selleck elkövette élete legnagyobb hibáját, és elutasította Indiana Jones szerepét, Spielberg azonnal tárcsázta Harrisont, aki boldogan vállalta a mára már ikonikussá vált figura életre keltését a filmvásznon. Az első részben az a jelenet, amikor egy karddal hadonászó figurát unott képpel lelő, a saját poénja volt, és annyira jól sikerült, hogy benne maradt a filmben. Egyébként a Star Warsban is volt egy ilyen történet: a Birodalom visszavágban Carrie Fisher azt mondja Solonak: "Szeretlek", a válasz: "Tudom". Ezt is Ford rögtönözte (az eredeti szöveg tényleg nem volt túl izgalmas: "én is szeretlek"), és így lett része a legendának.

Az Indiana Jones filmek közül természetesen az első a legjobb (mint minden sorozatnál), a második nekem személy szerint nem tetszik, a harmadik viszont hihetetlenül jól sikerült (azért ehhez kellett Sean Connery is..). A negyedik részért viszont nagyon kár volt..Indiana Jones figurája azért is kedves nekem, mert az első film hatására fordultam egyik kedvenc hobbim, a történelem felé.

Nemcsak a filmvásznon, a való életben is kiváló pilóta (ezt azért elvártuk Han Solótól, nem?).

A könnyed filmek mellett Ford több komolyabb alkotásban is előfordult (és sajnos olyan nem kicsit trash filmben is, mint a Hannover Street, ahol ő is és a film is teljesen felejthető volt, én végigdühöngtem, fogalmam nincs, miért vállalta el), mint például A kis szemtanú (amiért Oscar-díjra jelölték), a Moszkitó part.

 

frod 2.jpgAki nem látta a Szárnyas fejvadász című filmet, az sürgősen nézze meg, szerintem a sci-fi műfajában alapmű, és Ford is nagyon jó benne (és máig nem értem, hogy Rutger Hauer hogyan ragadt benne a B-filmek mocsarában..).

A Dolgozó lány a maga idejében nagy siker volt, nem tartozik Ford legjobb filmjei közé, de egyszer érdemes megnézi (már csak azért is, hogy lássuk, egykor Melanie Griffith is jó színésznő volt..).

A '90-es években kétszer is eljátszotta Jack Ryan szerepét, a Férfias játékokban, és a Végveszélyben (csak halkan mondom: szerintem mindkét filmben   erősen  középszerű volt...). A szökevény nagy siker volt, és meghozta az Oscart Tommy Lee Jones-nak.

Aztán jött a Sabrina című romantikus film, ami rém rossz, mindenkinek azt ajánlom, hogy inkább az eredeti filmet nézze meg Bogarttal.

Az ördög maga is egy elég gyenge film, ráadásul én gátlások nélkül utálom Brad Pittet, tehát nem a szívem csücske ez az alkotás.

Aztán végre jött egy jó film: Az elnök különgépét imádtam, volt benne minden, dráma, akció, és egy életre megtanultuk, mit jelent az Air Force One kifejezés (és persze Gary Oldman sem volt elhanyagolható tényező..)

Nem sokáig tartott az öröm: a Hat nap, hét éjszaka egyszerűen rémes volt, nem tett túl jót Ford karrierjének, egészen 2008-ig, a negyedik Indy film bemutatójáig jó nagy csönd volt körülötte. A Cowboyok és Űrlények jó nagy bukta volt, idén jön még vele a Paranoia és a Végjáték, és ki ne felejtsem az Anchormant, reméljük a legjobbakat.

Vagyis messze vannak még a békés nyugdíjas évek, Han Solo ismét fénysebességre kapcsolt, és remélhetőleg az ostorát sem akasztotta végleg szögre kedvenc Indianánk.. .

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr215400474

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hátsó szándék 2013.07.13. 08:51:40

Bocsesz, nem Tom Clancy szerepet, hanem Jack Ryan szerepet jatszotta el. Clancy a szerzo. Es van meg egy remek filmje, a Regarding Henry, magyarul azt hiszem "Csak egy loves".

De miert utalod Brad Pittet?

FilmBaráth 2013.07.13. 10:21:26

Teljesen igazad van, rosszul fogalmaztam a mondatot (még pontosabban addig fogalmaztam át a mondatot, amíg sikerült összekeverni a szerzőt és a főszereplőt). Javítottam, köszönöm.
A Csak egy lövés nekem annyira nem tetszett, Ford szerintem nem volt túl meggyőző benne.
Brad Pittet azért utálom, mert nem szeretem az üresfejű szépfiúkat, pláne akkor nem, ha a közepesnél is gyengébb színészek. Utoljára a Harcosok klubjában volt jó szerintem, és az nem most volt.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.07.13. 15:46:37

Ezt a legendát, hogy ácsból lett szupersztár már nem egy helyen olvastam, ez a "hivatalos" legenda, de nem nagyon tudom mégse elhinni valamiért. Simán el tudom hinni, hogy x év múlva jön egy könyv, hogy építették fel a legendát címmel.

Tudom, tudom egy cinikus, és szkeptikus ... vagyok, de akkor is...

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2013.07.15. 12:37:25

Azért ne felejtsük el azt sem, hogy a a leendő Star Wars 7-ben is szerepelni fog, ha minden igaz, bár akkor már az új nemzedéké lesz a főszerep...

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.07.15. 13:25:46

@Fedor: Ezt, ha jól tudom, még egyetlen hivatalos forrás nem erősítette meg, szóval erősen pletyka szintjén érdemes kezelni, hogy visszatér.
@doggfather: Ezzel valahogy én is így vagyok, kicsit túl hihetetlen a történet.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.07.15. 15:27:39

@Fedor: hiszem ha látom.

@danialves: ugye? de ez a legendákkal így szokott lenni nálam. jcvd is pincérként levert valakit éppen látta valami producer vagy mi?!?!

FilmBaráth 2013.07.15. 15:45:46

@doggfather: nem, nem vert le senkit, hanem lenyomott egy spárgát a producer orra előtt. :-)
Amúgy Ford tényleg ács volt, és nagyon jól ment a cég. De hát mennyivel coolabb filmsztárnak lenni, mint ácsnak, nem?

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.07.15. 16:01:33

@FilmBaráth: tényleg, spárgázott, rosszul emlékeztem. :)

Hát az se sokkal hihetőbb...
süti beállítások módosítása