
Alan Clay (Tom Hanks) élete mélyponton van: feleségétől elvált, egy hibás üzleti döntés miatt karrierje is romokban hever, új munkahelyén pedig Szaúd-Arábiába küldik, hogy egy hologram-technológiát adjon a királynak. Az egyszerű értékesítői munkát azonban megnehezíti Alan depresszióval kevert jet lag-je, a helyiek kiszámíthatatlansága, és a leginkább csak tervrajzokon létező üzletközpont embertelen körülményei.

Már csak azért is így van ez, mert az útkeresés a főszereplőre, de magára a műre is jellemző: eleinte a környezettel való ismerkedés dominál, majd később, amikor Tykwer már a lényegre térne, az el- és feltűnő mellékszereplők, illetve a rajtuk keresztül szétzilálódó narratíva zavar össze teljesen, és ezen már az sem kozmetikáz sokat, hogy az utolsó 20 percre a rendező egy huszárvágással végül megpróbál valamiféle tanulságot megfogalmazni. Ha nem várunk eget rengető gondolatokat, akkor vehetjük úgy, hogy ez sikerül is neki, azonban ezzel csak arra hívja fel a figyelmet, hogy az ide vezető út mennyire kacskaringós és felesleges kitérőkkel teli volt.
Az vitathatatlan, hogy lelkes és ambiciózus rendezőről tanúskodik ez a film, azonban ahogy a Parfüm (és talán enyhén a Felhőatlasz) esetében is történt, az adaptáció során ezúttal sem tudta a megfelelő eszközökkel megragadni az alapanyag egyediségét. Azt csak találgatni tudom, hogy az A Hologram for the King eredeti formájában is ilyen csapongó volt-e, mindenesetre az összkép semmiképpen nem egy határozott és tartalmas mű képét adja.
5,5/10
Az A Hologram for the King teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán