99 Homes (2015)
2016. február 19. írta: danialves

99 Homes (2015)

A pénzügyi világról szóló alkotásoknak mindig is nagy rákfenéje volt, hogy kizárólag az üzleti oldalon álló szereplőkkel foglalkoztak, amikor pedig a 2008-as válságról kezdtek születni alkotások, még égetőbbé vált a kérdés, hogy esetleg a különböző machinációk elkövetői és haszonélvezői helyett annak áldozatairól is szó essen. A nagy dobás már dicsértem azért, hogy nem feledkezett el róluk sem, de hangsúlyos, hogy alapvetően egy nyúlfarknyi betekintés volt csak, amivel kiérdemelte ezt a méltatást részemről. Elsősorban ezért kiváló darab a 99 Homes, ugyanis úgy képes beszélni a recesszióról, hogy mindvégig ezt a nézőpontot tartja fenn.

Legfőbb szereplője ugyanis a kilakoltatásra váró Dennis Nash (Andrew Garfield), aki jelzáloghitele miatt szinte napokon belül elveszti családi otthonát, ahol édesanyjával és fiával élt. A véletlenek összejátszása folytán azonban úgy alakul, hogy Dennis már napokon belül az őt kilakoltató ingatlanosnak, Rick Carvernek (Michael Shannon) dolgozik, aki egy komplett vállalkozást épített fel arra, hogy a becsődolt hitelekkel a bankok tulajdonába kerülő ingatlanokkal foglalkozzon. Főhősünknek tehát nemcsak a büszkeségét kell lenyelnie, de hamarosan arról is döntenie kell, hogy a busás fizetés megér-e neki annyit, hogy egyre mélyebbre merüljön a kilakoltatásokat övező kétes ügyletekbe.

Ramin Bahrani filmje pedig kegyetlen realitásérzékkel rendelkezik: ugyan hazánkban (szerencsére) nem fajult addig a helyzet, hogy komplett lakónegyedek néptelenedjenek el, és külön kis enklávékat alkotó motelek teljenek meg ennek nyomán, de még így is bőven átérezhető a 99 Homes-ban ábrázolt helyzet - a nagyságrendek által okozott megdöbbenés pedig már csak külön bónusz ehhez. A forgatókönyv azonban egyértelműen egy világos erkölcsi drámára kívánja felfúzni a történetet, amelyben megmutatkozik, hogy a bankok aljasságát átkozó kisember éppenséggel maga sem feltétlenül hoz sokkal becsületesebb döntést, ha ott a lehetőség előtte, hogy gyorsan és könnyen meggazdagodjon. A kissé háttérbe szoruló mentor-antagonista szinte már nem is szükséges ehhez a képlethez, ugyanakkor gyönyörű, hogy milyen ellentmondásos figurát rajzol meg benne a forgatókönyv: Rick főszereplőnk felé alapvetően mindig korrekt, ugyanakkor egy szemernyi kétségünk sem marad afelől, hogy mennyire egy érzéketlen és cinikus személyiség.

Michael Shannon pedig ezt az ambivalenciát pazarul ragadja meg (az "amerikaiságról" tartott monológja hatalmas fénypontja a filmnek), de az alkotás igazi sztárja a sokkal több teret is kapó Andrew Garfield. Az ő brillírozása nélkül kevésbé lennének látványosak a karakterét feszítő dilemmák, vágyak és félelmek, és ismét bizonyítja, hogy ezek az összetört, de egy láthatatlan belső tartással rendelkező figurák kiválóan állnak neki (ld. Boy A). Az, hogy a 99 Homes-ról mégsem tudok remekműként beszélni elsősorban két elem folymánya: egyrészt a műre tipikusan igaz, hogy csak "fel van véve", vizuálisan semmi tudatosságot nem tudtam felfedezni, és főként csak egy tévéfilm látványát tudta visszaadni. Másrészt pedig (hiába van szó elvileg igaz történetről) a befejezés rettentően alulmúlja az addig felrajzolt árnyalt képet, és egy meglehetősen giccses és méltatlanul egyszerű elvarrását jelenti a szálaknak.

De ha szenved is ilyen (viszonylag súlyos) hiányosságoktól, mégis azt mondanám, többet ér (és hiánypótlóbb) egy ilyen szemszög, mintha kiállítunk egy rakás sztárt származtatott pénzügyi termékekről stand-upolni. És már csak azért is köteles vagyok a 99 Homes fontosságát kihangsúlyozni, mert szégyennek tartom, hogy egy ilyen alkotás ennyire kevés figyelmet kap. Úgyhogy íme, egy film válságról, amely nem olyan könnyed, mint A nagy dobás, azonban bizonyos aspektusaiban feltétlenül értékesebb.

8/10

A 99 Homes teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/8398380

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

b_man 2016.02.19. 21:15:18

Azért ezt így nem állítanám, hogy ez az egyetlen film ami a válság elszenvedőiről szól. Nézzétek meg a The Company Men c. filmet.

zdyzs 2016.02.22. 08:25:12

Én megpróbáltam megnázni ezt a filmet, de annyira zavart a kérikamerás felvétel (komolyan hányingerem lett a folytonos mozgástól) és az állandó kiabálás, hogy bevallom 20 perc után abbahagytam. Lehet megpróbálkozom majd vele még egyszer.

Jossarian 2016.02.22. 22:30:46

Jo film. Bemutatja mi tortenik akkor ha a proli elhiszi, hogy neki JAR valami. Tanulsagos...

K.Leslee 2016.03.03. 22:48:57

Ezzel a cikkel szinte szorol szora egyet ertek. Az egesz uzlet amit Shannon karaktere muvel remekul ki van talalva. Tetszett a karakterek arnyaltsaga, Shannon hibatlan, mint altalaban, Garfield meg aranylag meg mindig egy alulertekelt, de zsenialis szinesz (Boy A tenyleg remek volt).

Vizualisan tenyleg nem volt kiemelkedo, de jellegtelen sem.
Bar bevallom oszinten, nem mindig ereztem empatiat olyan emberekert akiket egy hatszobas hazbol lakoltattak ki, de helyenkent a dokumentarista stilus emberkozeli es valos erzetet keltett (a szegeny oregember, vagy a mexikoi bevandorlo), ami segitett azonosulni a karakterekkel es a kilakoltatas nehez folyamataval.
A film vege fele a medences felvetel a tukrozodessel remek volt foleg hogy Shannon a film kozepen azt uvolti hogy 'I am not gonna drown'. Bar a jelenet valahogy kilogott a film vizualis tartalmabol, mert mashol nem fedeztem fel szimbolikat benne.

A film veget illetoen, nem erre szamitottam, egyszeruen nem adta meg azt a katarzist amire a film feltetelezhetoen epitkezett. Kisse az volt az erzesem, hogy valami alternative lezarast hagytak benne a filmben az eredeti helyett, nem beszelve arrol, hogy SPOILER ez volt az elso film aminek a kozepen fegyvert adnak a foszereplonek amit az vegen nem hasznal :-) Ugyanez vonatkozik Shannon karakterere is. Egyszoval, kemenyebb lezarasra szamitottam, de talan tul magas az ingerkuszobom.

Ennek ellenere ajanlom.

K.Leslee 2016.03.03. 22:58:21

@K.Leslee: nem ertem, hogy miert hasznaltam a film szot ilyen sokszor a fenti kommentben plusz az egyetertek-et egybe kell irni :-)
Ha mar igy belementem az apro reszletekbe, megis miert ment minden kilakoltatashoz ugyanaz a ket rendor?

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.03.04. 12:28:47

@K.Leslee: Mert, ha jól emlékszem, nem rendőrök voltak, hanem a seriff + a helyettese. :)

balfék 2018.08.29. 13:48:40

@K.Leslee: Sajnos bennem is hiányérzet alakult a vége láttán. Nincs megoldás, nincs katarzis , mintha a következő résznek hagytak volna egy izgalmas indítást. Ebből a szempontból azt is mondhatnám az alkotók elég tisztességtelenül elbántak a nézőkkel. Ez kb. egy megszakított közösüléssel ért fel.

Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal

süti beállítások módosítása