
Különös események zajlanak a világ különböző részein. Roy Neary (Richard Dreyfuss) egy éjszaka a munkája miatt kocsiba ül, de egy sorompónál állva átél egy találkozást egy ismeretlen repülő tárggyal (lánykori nevén UFO-val). Az élete megváltozik, a felesége nem érti meg, hogy milyen különleges dolgot élt át, amivel nem tud mit kezdeni, a helyzet egyre súlyosbodik közöttük, míg végül az asszony fogja a gyerekeket és elhagyja. Ő azonban úgy érzi, most fontosabb dolga van, mint a családi életének a rendbetétele, egy rendkívüli erő vonzza egy bizonyos helyre...
Spielberg hihetetlenül ért(ett?) ahhoz, hogyan kell fokozni a feszültséget, már a kezdő képsoroknál (sivatag, porvihar, valami történik,de mi?) magával ragadják a nézők a képek és az események. Nem sikerül mindvégig fenntartani az érdeklődést, Roy családi élete és annak látványos csődje kicsit túl lett ragozva, és ha jól belegondolunk, igazából nem kaptuk meg a választ a kérdésre (ami nem is került igazán megfogalmazásra), viszont annyira erős lett a film vége, hogy mindezeket elfelejtjük, és csak a varázslatos muzsikára, na és a földönkívüli civilizációval történő első kapcsolatfelvétel csodájára emlékszünk. Nagy mágus a rendező, jól fel tudja turbózni a történetet, tudja mi kell a nézőnek, és úgy szórakoztat, hogy el is gondolkodtat.
A film legnagyobb előnye, hogy azt a lelki folyamatot próbálja bemutatni, hogyan éli meg egyszerű ember, hogy hirtelen szembesül azzal, hogy valóban idejött hozzánk egy idegen civilizáció. Teljesen kifordul saját magából, nem törődik a családjával, felborul a lelki egyensúlya, ami nem csoda, hiszen rendkívüli élményben volt része, amit nem tud megosztani velük. Viszont a többi szemtanúval annál inkább, nem véletlen, hogy annyira közel kerül egy asszonyhoz, aki szintén úgy járt mint ő, bár az ő helyzete sokkal drámaibb, hiszen az idegenek elvitték a kisfiát. Együtt indulnak a rejtély megoldására, és velünk együtt ámulnak el azon, milyen lelket emelő (és tökéletesen kiszámított) pillanat részesei lehetnek. Nincsenek nagy szavak, túljátszott érzelmek, a nézőknek magának kell átéreznie, milyen lenne, ha ő is ott lenne ennél a megismételhetetlen találkozásnál. És pont ezért volt hatalmas siker a film, mert Spielberg előtt senki sem tudta ilyen hatásosan vászonra álmodni ezt a jelenetet. Ráadásul nem követte el azt a hibát, hogy túlzásokba essen, látványos, de nem giccses a végeredmény, még ma is lenyűgöző a jelenet, amikor a zene (legyünk büszkék rá, hogy Kodály neve is elhangzik, és a szolmizálást is újra az eszünkbe juttatják az alkotók) segítségével kommunikál egymással a két civilizáció.

Richard Dreyfuss tökéletes választás volt a főszerepre, meg tudta mutatni a karakter sokféle árnyalatát, abszolút megértjük, hogyan fordul fel a nyugodt élete az átélt események hatására. Mégsem ő vitte el a show-t, hanem Francois Truffaut, a francia filmrendező, aki egy mellékszerepet vállalt ugyan, mégis átjött karizmatikus egyénisége a filmvásznon, és akkor a különleges helyzetről még beszéltem (kb. olyan volt, a hatás, mintha ma mondjuk Inárritu eljátszana egy szerepet egy J.J. Abrams-filmben).
Talán mára már kicsit eljárt az idő a film felett, mégis arra biztatnék mindenkit, aki még nem látta, hogy nézze meg, mert látványban ugyan nem ér fel a manapság moziba kerülő alkotásokhoz, viszont jóval tartalmasabb azoknál, és eszünkbe juttatja, miért is szeretjük Spielberg-et.
8/10
A Harmadik típusú találkozások teljes adatlapja a Magyar Filmes Adatbázis (Mafab) oldalán.