
Első látásra nem teljesen egyértelmű, A nyughatatlan mivel emelkedik az életrajzi filmek tömegéből, ugyanis alapvetően egy klasszikus biopic: láthatjuk főhősünk meghatározó gyerekkori traumáját, küzdelmét az áttörésért, majd a hírnév által okozott nehézségeket, mindeközben pedig a forgatókönyv módszeresen építgeti kapcsolatát élete nagy szerelmével. Cash életének hullámhegyei és hullámvölgyei pedig pontosan úgy vannak szerkesztve, ahogy az bármelyik filmtől elvárható lenne, kellemes dinamikát adva a történéseknek. Azonban amíg más alkotások hatalmas elánnal vetnék bele magukat a lehetőségbe, hogy klasszikus hollywoodi drámát gyártsanak, James Mangold tudatosan igyekszik elkerülni, hogy Johnny sikereit és tragédiáit állítsa a középpontba. Az alkotás főhőse életének egyetlen szakaszát sem akarja giccses élet-halál kérdéssé változtatni, és még tehetségét is alig láthatjuk méltatni. Míg egy átlagos biopic egyszerre szolgál tiszteletadásként, méltatásként és krónikaként, A nyughatatlan alapvetően semmit nem akar nézője szájába adni, csak elmesélni Johnny Cash történetét.

Ezt az atmoszférát rontotta el számomra Johnny gyógyszerfüggőségének ecsetlése a játékidő második felében. Természetesen nem akarom elvitatni, hogy életének ez is ugyanolyan fontos része lett volna, mint bármi más, de a film többi részével ellentétben úgy éreztem, ezen keresztül James Mangold nem igazán tud megragadni semmi olyat, ami kifejezetten főhőse lényének része lett volna. Egyenesen klisének is mondanám, hogy kötelező rugózni a sztárság árnyoldalain is, ráadásul erre sikerült úgy ráépíteni az egyébként meglehetősen háttérbe szorított apa-fiú ellentétet, mintha Cash életének minden lehetséges konfliktusát kötelező lenne bezsúfolni a forgatókönyvbe.
Így hiába próbál A nyughatatlan mást mutatni, mint egy szokásos életrajzi film, az összkép mégis efelé tendál. Azt azonban nehéz lenne elvitatni, hogy a zsáneren belül még így is egy hihetetlenül emberközeli nézőpontot használ, és főhősét nem filmes karakterként vagy tiszteletadás tárgyaként kezeli, hanem sikeresen érezteti, hogy létező, hús-vér alakot jelenít meg a vásznon. Ez pedig egy olyan tiszteletre méltó vonás, amelyből minden életrajzi mű csak tanulhat.
8/10
A nyughatatlan teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán