Hölgy aranyban / Woman in Gold (2015)
2015. június 21. írta: danialves

Hölgy aranyban / Woman in Gold (2015)

woman-in-gold_0.jpgRossz előérzetem volt a szóban forgó filmmel kapcsolatban, elsősorban a Philomena kapcsán, amely szerintem már bőven kimerítette a "tárjuk fel a múltat" - jellegű történetek minden paneljét, olyannyira, hogy már az a mű is inkább a két főszereplő kapcsolatára fókuszált. Azonban a Hölgy aranyban előzetese, amely hasonlóképpen középponti alakjai szellemes(nek szánt) interakcióira alapozott, jelentősen félrevezetőnek bizonyult. De sajnos ez csak azt jelenti, hogy máshogy rontották el a produkciót.

Pedig az alapfelállás még ugyanaz: az idős Maria Altmann (Helen Mirren) hirtelen rájön, hogy Gustav Klimt egyik leghíresebb festménye (amelyhez nagynénje áll modellt) tulajdonképpen őt illetné meg, mivel a nácik természetesen jogtalanul kobozták el családjától a második világháború előestéjén. Ehhez pedig nem mást választ társul, mint a családi barát, ugyanakkor meglehetősen tapasztalatlan ügyvédet, Randy Schoenberget (Ryan Reynolds) aki eredetileg nem is igazán akar új munkája mellett időt szakítani arra, hogy az osztrák államot zaklassa ez ügyben.

woman-gold.jpgEnnek ellenére viszont mégsem arról szól a történet, hogyan érti meg egy fiatalember a komoly tragédiákat átélt idős hölgy szempontjait - mert hogy igazából nem szól semmiről. Három jelentősebb történetszál is jelen van a forgatókönyvben: a mű első kb. egy órája Maria emlékeit és a festményért való küzdelmét mutatja be, végül pedig egy tárgyalótermi dráma következik, ahogy egy véletlen folytán jogi útra terelődhet a dolog. De azon kívül, hogy az események lenyomatai legyenek, a jeleneteknek nincs funkciójuk, ha a rendezőnek úgy tetszik, éppen Ryan Reynolds (vagy a még nála is feleslegesebb szerepet kapó Daniel Brühl) magyaráz jogi dolgokat, hogy aztán visszatérjünk ahhoz, hogyan kellett Mariának menekülnie a nácik elől a 30-as években. Eközben pedig a szereplők közül hiányzik a dinamika, azok a karakterívek, amelyek mozgatnák és legalább egy kis életet vinnének a történetbe.

Szívesen mondanám, hogy valamennyire tisztelem az alkotást, hogy nem akarja műproblémákkal és az események megmásításával feltölteni a történetet, de a néhány nagyobb írói erőfeszítést igénylő narratív elem is annyira felszínes és klisés, hogy biztos vagyok benne, ez nem volt tudatos. Ilyenkor lehetne rátérni arra, hogy de legalább van valami univerzális téma, amelyen keresztül az írói lustaság ellenére is elevickél a film, azonban egy olyan műben, ahol a holokauszt legkézzelfoghatóbb manifesztációja, hogy elkobozzák egy család műkincseit, mindössze csak önsajnáltatás fedezhető fel, valódi és emberi tragédiák már nem.

Ezzel együtt profi produkció a Hölgy aranyban, amely képes fenntartani a néző figyelmét, csak éppen pont annyira érdekes és jelentőségteljes, mint a holokauszt és a második világháború kapcsán egy festmény visszaszolgáltatásával foglalkozni. (Nem csoda, hogy a forgatókönyv is sok időt áldoz arra, hogy magyarázza az egész akció létjogosultságát.) Ha valaki ki szeretne váltani 5 percnyi wikipédiázást egy szűk két órás filmmel, tökéletes darab, de a mozgóképes forma maximum annyival járul hozzá ehhez a sztorihoz, hogy megtudhatjuk, minden osztrák náci.

6/10

A Hölgy aranyban teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr957559902

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fincherista 2015.06.21. 14:59:14

"megtudhatjuk, minden osztrák náci" - a filmről írt első pár kritika után "megijedtem", hogy csak én láttam bele és valójában nincs is benne, de ezek szerint számodra is volt egy ilyen olvasata a filmnek.
Egyébként hasonló a véleményem, többnek akart látszani az alkotás, mint ami valójában.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.06.21. 15:13:51

@Fincherista: Nem gondolom, hogy tudatosan ezt akarta volna közölni film, éppen ezért tértem ki rá csak egy ilyen utólagos megjegyzésként, bár ki tudja, annyira nem akart közölni semmit, hogy lehetett ez akár a fő üzenet is. :D
De ugye konkrétan el is hangzik a főszereplő szájából, hogy "They were never victims. Most of them threw flowers and welcomed the Nazis with open arms." Mindez ugye az aktuális események kontextusában. Ezt nagyon máshogy nem tudom értelmezni, csak így.

Fincherista 2015.06.21. 17:14:06

@danialves: nem fő üzenetként értelmeztem, egyszerűen túlzottan erőteljes plot device lett belőle, s e nélkül is simán át lehetett volna adni a kicsit sablonosabb üzenetet.
Vagy a fő üzenettel hangsúlyozták ki a plot device-t? Ki tudja... :D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.06.21. 20:17:52

@Fincherista: Ebben igazad van, szerintem egyébként egy olyan filmben, aminek van határozott elképzelése, hogy mit akar megfogalmazni, a fentihez hasonló mondatok még akár simán el is mentek volna a karakter árnyalásának.
süti beállítások módosítása