A hihetetlen család / The Incredibles (2004)
2015. június 12. írta: danialves

A hihetetlen család / The Incredibles (2004)

the-incredibles.jpgBrad Birdöt őszintén csodálom, mert nagyon ráérezhetett valamire, ha három legnagyobb jóindulattal is csak korrekt animációs filmjét Szent Grálokként tisztelik. A mainstream egyik legtúlértékeltebb rendezőjét pedig legjobban nyilvánvalóan legnagyobb hatású műve felől lehet megfogni, amely még szerintem is egyben a legjobb. De A hihetetlen család még annak ellenére is borzasztóan öregszik, hogy igazi jeletésrétegei tulajdonképpen csak a felnőttek számára láthatók.

Mert amíg látványos szuperhőssztori Mr. Irdatlan és családja világmegmentésével a gyerekeket célozza be, a háttérben egy szülő tipikus problémáiról szól: a családi életbe való belefásulásról, a fiatalkori élményekhez való visszavágyódásról, az önzés elvárható mértékéről, és persze az ebből születő belső és külső konfliktusokról. Hozzá kell tennem, ezt maga a rendező sem állítja vállaltan a középpontba, inkább csak időről-időre beszúrja ezeket az elemeket a történetbe, amikor úgy érzi, azok frappánsan jönnének ki.

theincredibles.jpgEz még abszolút bocsánatos bűn lenne, elvégre egy gyerekfilmről van szó, azonban az így előtérbe kerülő hőstörténet sajnos egyáltalán nem olyan kreatív és kidolgozott, mint amennyire ez a középponti szerep megkövetelné. Elég beszédes, hogy Bird szinte egy az egyben a Fantasztikus Négyes szuperképességeit nyúlja le hőseinek, de a produkció más elemeiben is bőven merít a Star Warstól kezdve a klasszikus kémfilmekig gyakorlatilag mindenből. Amikor pedig poénkodni próbál filmje sablonosságán, ez az önreflexió nem kiereszti a gőzt, hanem inkább azt a kínos érzetet kelti, hogy a rendező magyarázkodni próbál unalmas paneljei miatt.

Természetesen hiba lenne azt elvitatni, hogy A hihetetlen család egy végtelenül profi és tudatos produkció, amely ha nem is váltja meg a világot, képes egy kerek és értelmes történetet is elmesélni, és mindeközben még szórakoztatni is. Ha pedig úgy vesszük, Bird részéről a hangulat akár tudatos múltidézés is lehet, ahogy a 60-as, 70-es évek atmoszféráját (és jövőképét) vegyíti a szuperhősfilmek esszenciájával. Ugyanakkor mintha az alkotás látványvilága és stílusa is ezzel együtt befásulna, és vizuális szempontból a film egyszerűen jelentéktelenné válik.

A közönség szemében nem vált ugyan azzá, de ettől még A hihetetlen családból bántóan hiányzik az a szikra, ami egy lenyűgöző alkotássá tenné. Inkább csak egy szokásos aranyos-okos-ügyes Pixar-animáció, amely a stúdiónál megszokottnál talán még kicsit többet is kacsintgat ki felnőtt közönsége felé, és senkinek nem okoz csalódást. Azonban egyben senkinek sem felelhet meg igazán.

7,5/10

A hihetetlen család teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr57535042

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

robertdani · http://robbiedani.tumblr.com 2015.06.12. 07:51:04

nemreg neztem ujra es meg mindig 10/10. az irasod olyan mintha direkt akarnal szembemenni az arral.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.06.12. 08:48:03

@robertdani: Abszolút. pár éve rájöttem, hogy fárasztó saját véleményt kialakítani, úgyhogy azóta konzekvensen mindig szándékosan szembeúszom a mainstreammel.

robertdani · http://robbiedani.tumblr.com 2015.06.12. 09:10:27

@danialves: Úgy tűnik igazad lehet. Minden mondatból süt, hogy mennyire le akartad húzni.

S.Witwicky 2015.06.12. 09:26:42

Nekem végig retro feelingem volt és pont ezért hiányoltam a nosztalgiafaktor szintjének a fokozását.A főgonosz karakter telitalálat.Az akciók kevés időt kapnak és szerintem a képességek sincsenek kihasználva!Ennek ellenére 1-2 évente újrázni szoktam :)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2015.06.12. 11:03:13

a twitter alapján azt hittem ennél véresebb lesz az írás...
:D

stim 2015.06.12. 13:28:15

ez a film tökéletes.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2015.06.12. 18:46:56

a ritka pixárdiznej ami tetszett :D
ha már a karakterek totálsablonok mindegyikben, ebben legalább voltak ötletek

shred 2015.06.13. 01:55:14

Nekem nagyon döcögős volt a ritmusa. Az elejét untam, a főhős kényszerpihenője tetszett, aztán aludtam kicsit, majd a kiszabadító akció megint bejött.

mel gibson 2015.06.13. 07:08:45

Irdatlan(ka) hülye vagy

Ad Dio 2015.06.13. 12:44:43

Nekem bejött. 9/10

tjunior 2015.06.13. 19:17:40

Ez a kritika Birdról vagy a filmről szól?

tjunior 2015.06.14. 12:13:32

@danialves: Mert a Bird iránti érezhető ellenszenved kihatott a kritikára is.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.06.14. 13:48:21

@tjunior: Ne mondd, hogy veled nem fordul elő gyakran, hogy egy rendezőről eldöntöd, hogy utálod, mielőtt egyetlen filmjét is láttad volna, és aztán kénytelen vagy lefikázni az összeset...

Én mindig röhögök azokon a szánalmas arcokon, akik megnéznek egy-egy filmet, és aztán kialakul a véleményük róla meg az alkotójukról. Most komolyan, mi értelme van annak, hogy nyitottan álljunk dolgokhoz? Szépen be kell állni egy ideológiai burokba, csak azokra hallgatni, akik masszívan megerősítenek benne, a többieket meg lehülyézni. Úgyhogy ha nem is a valaki iránt érzett ellenszenvem hat ki a kritikáimra, akkor igyekszem pl. eldönteni előre, hogy szar lesz, és akkor nem kell senkinek gondolkodni meg vitatkozni. ;)

tjunior 2015.06.14. 19:56:43

@danialves: jesszus ember, ah tudom hogy ennyire elevenbe találok, inkább hagyom a francba az egészet (kicsit mintha túltoltad volna a szarkazmust)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.06.14. 20:34:13

@tjunior: Jaj, nagyon az elevenembe találtál, elvégre én erősítgetem a kognitív disszonanciámat azzal, hogy csak nyilvánvaló ellenszenvből nem imádhatja valaki a kis kedvencemet. :D Oh wait, megint túltoltam a szarkazmust, de sajnos nekem ez a természetesen reakcióm, ha valaki meg túltolja a hülyeséget.

Annyira bírom egyébként, hogy a sok elborult birkától megtudtam, hogy
a) direkt akarok szembemenni az árral
b) hülye vagyok
c) "az ellenszenvem kihatott a kritikára"
(most nem tudom, hogy ezek valamelyike, vagy mindhárom egyszerre), és a végén még kiderül, hogy én vagyok megsértődve, nem a sok beszűkült agyú, akiknek mindenáron meg kell magyarázniuk (leginkább maguknak), hogy miért nem nyilatkozik mindenki ámulattal az imádottjáról.

David Sumner 2015.06.14. 22:09:55

@tjunior: Nem kell foglalkozni a kis szerencsétlennel, minden beszélgetést, vitát csak érzelmi síkra tud terelni, és sosem egy filmmel, rendezővel stb. kapcsolatban fogalmaz meg érveket, hanem a partnereit támadja, kötekedik, szívózik, hogy leplezze, mennyire nem érti a dolgát. danialves sosem fog rájönni erre az életben. Amúgy nem értem, az ilyen minek ír blogot? Azon túl, hogy a blogírás nyitott, demokratikus, bárki teheti. Arra, hogy ne legyünk nyitottak, inkább nem is mondok semmit.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.06.14. 22:31:54

@David Sumner: Nagyobb összegben mertem volna fogadni rá, hogy rövid időn belül segget csinálsz a szádból, amikor legutóbb nagy pofával bejelentetted, hogy nem olvasol többet. :D A hozzád hasonló mániákus elmebetegnek ez kb. olyan lehet, mint a drog.

Mondjuk az is igaz, hogy idáig is az ellentéte volt igaz mindennek, amit írtál, szóval nem lep meg, hogy nálad a "most fejeztem be az olvasásodat" = "hűséges kiskutyaként foglak követni innentől kezdve életed végéig, keresve minden egyes alkalmat, hogy beléd köthessek".

Kár, hogy én utálom a következetlen embereket, szóval ha már te nem tudod betartani az ígéretedet, adok hozzá egy kis segítséget a blog.hu remek admin funkcióival. ;) (Már csak azért is, mert nagyon érdekel, hogy ezek után milyen kreatív úton fogsz megtalálni.)

tjunior 2015.06.15. 12:53:20

@danialves: Elnézést ne kérjek, hogy meg mertem jegyezni, hogy szerintem egy kicsit a személyes ellenszenved kihatott a kritikára? Nem rosszindulatból írtam, vagy fikáztam vagy bármi más, de ezek szerint egy elborult birka vagyok ezért, no mindegy .( Amúgy ha ennyire nem bírod az ellenvéleményt hosszú távon meg fog ártani a blogolás, nem jó állandóan a "birkákkal" küzdeni)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.06.15. 13:14:52

@tjunior: Hát ne is én kérjek már elnézést azért, mert te egy billentyűzet mögül tudni véled és arról magyarázol, hogy nekem milyen "személyes" ellenszenveim vannak egy rendezővel szemben, akit életemben nem láttam. :D Ha ezt nem érzed alapból gáznak, akkor kérlek, mesélj még rólam, a kommentelőkről mindig rengeteg érdekes információt meg szoktam tudni magamról...

Költői kérdés, de amúgy miért van az, hogy az összes troll valahogy egyből arra a konklúzióra jut, hogy én az ellenvéleményt nem bírom? :D Ez valami szelektív vakság lehet, hogy mindig csak az engem lehülyézők, melegebb éghajlatra küldők fogalmaznak meg ellenvéleményt. Az nem tűnt fel neked, hogy feletted kb. 10en is simán megfogalmazták az ellenvéleményüket, anélkül, hogy ilyen idióta módon megideologizálták volna "személyes ellenszenvvel", és érdekes egybeesésként egyiket sem tartom hülyének? Ha máson nem, legalább ezen gondolkozz el egy kicsit...

Dr_utcai_arcos 2015.06.15. 20:23:49

@danialves: "hogy miért nem nyilatkozik mindenki ámulattal az imádottjáról." ;) ;)! (Érteni fogod.)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.06.15. 21:42:28

@Dr_utcai_arcos: Az akarod mondani, hogy személyes ellenszenvet érzel George Miller iránt? :P
süti beállítások módosítása