
1959-ben öt egykori zsidó ellenálló (Mark Strong, Vera Farmiga, Tim Plester, Joe Armstrong, Christian McKay) kirabolja a Román Nemzeti Bankot. Egy év múlva bíróság előtt állnak bűnük miatt, a koncepciós perben azonban egy szokatlan ítélet születik: kivégzésük előtt újra kell játszaniuk az esetet egy filmes stáb előtt, hogy a kommunista propaganda része lehessen sikertelen akciójuk. Amire azonban az ambiciózus operatőr Virgil (Harry Lloyd) vezetésével mindenki tudni szeretné a választ, hogy a román Szocialista Párt alapítóinak egyikei miért vetemedtek egyáltalán ilyen cselekedetre?

Mert a rendező mintha azt akarná mutatni, hogy ezt a furcsa helyzetet nem lehet máshogy feldolgozni, csak eszement humorral, erre utal a sorok között - nem is annyira mélyen - megbújik a rendszert kifigurázó tragikomikus szatíra, ami (ha úgy állunk hozzá) nagyon súlyos is tud lenni. Kicsit mintha maga Caranfil is bizonytalan lenne, mert amint egy kicsit drámaibb irányba indulna el a sztori, igyekszik mihamarabb visszatáncolni a (látszólag) felhőtlen vidámság felé. Nem mondom, hogy nincs igaza, hiszen így különösebb stílustörés nélkül képes levezényelni filmjét, de számomra nézőként mindvégig enyhe fejtörést okozott, hogy tulajdonképpen mit is várjak a produkciótól.
És a legvégére úgy tűnt, maga a rendező sem tudja: ahhoz képest, hogy a történet kimondottan is leglényegesebb eleme a "Miért?" kérdés lett volna, az erre kapott választ egyrészt már bőven összerakhatjuk az addig csepegtetett információkból, másrészt ez számomra kellően hiteltelen is volt ahhoz, hogy igazán csak a mű bohókás, mindent elviccelő világában legyen értelmezhető. Valamilyen szinten várható volt, hogy ebből az atmoszférából nehéz lesz egy értelmes csattanóval kijönni, de a film befejezésével az a legnagyobb probléma, hogy tulajdonképpen nincs is csattanó, vagy ha van is, az kifejezetten összecsapott és hatástalan.
Mindenesetre ha sikerül feldolgoznunk egyedi stílusát, akkor rossz élmény semmiképpen nem lehet a Closer to the Moon-ból, sőt, ennek okán még talán jobban meg is marad, mint a hasonló színvonalú alkotások. Sajnos a lezárás számomra elvette az esélyét, hogy egy kiemelkedő darabként mutassam be, de ettől függetlenül ajánlott - már csak azért is, mert ha a románok képesek ilyesmire, akkor mi miért ne lennénk?
7,5/10