
Aydin (Haluk Bilginer) egy hotel tulajdonosa valahol a semmi közepén Anatóliában, egyébként pedig öröksége révén a közeli, mélyszegénységben élő falu házainak nagy részét tulajdonolja. Az egykori színész egyetlen értelmiségiként meglehetősen kilóg ebből a környezetből, ugyanakkor valójában ő élvezi ezt a szituációt és az ebből fakadó fontosság illúzióját. Miközben elvekről hadakozik a napi megélhetésért küzdő helybeliekkel, saját testvérével és feleségével is napi szinten megütközik a kontroll és felsőbbrendűség érzéséért. A kérdés csak az, hogy ebből az állóvízből ki tudja-e bármi is mozdítani?

Az viszont ettől függetlenül is igaz, hogy ha valaki ezt a faktort nem látja meg a műben, az nagyon könnyen rá fog unni, már csak azért is, mert a rendező semmit nem tesz azért, hogy ezen kívül bárhogy is bevonja a nézőt. A steril, de lenyűgöző fényképezés, jelenetei intenzitásának visszafogottsága (a 196 perc alatt alig emeli fel valaki a hangját) egy magából ridegséget és enerváltságot sugárzó atmoszférát hoznak létre, amely hol nagyon hatalmába tudott keríteni, hol viszont teljes érdektelenséget váltott ki belőlem. Leginkább Asgar Farhadi legutóbbi munkája, A múlt jutott eszembe abból a szempontból, hogy a Téli álom is mennyire keveset tesz azért, hogy nézőjét érzelmileg bevonja.
Aminek hátrányai rögtön jelentkeznek, amint a történet nagy gonddal felépített szerkezetén az első repedések megjelennek. A játékidő második felében sok jelenetet találhatunk, amely igazán új információkat nem ad, inkább a főszereplő passzív-agresszív megnyilatkozásait ismétli újra és újra. Éppen ezért a cselekmény jó pár eleme kiszámíthatóvá válik, és ennélfogva a negyedórás jelenetek varázsa is elveszik, és már csak azt látni, hogy az írók hosszú tirádák útján jutnak el a lényeghez. A cselekményben egyre inkább érezni felesleges momentumokat, de nem mondanám azt, hogy jobban meg kellett volna vágni (a szkript felépítése miatt ez nem is igazán lett volna lehetséges): egyszerűen szép lassan a tartalom fogyott el a műből. Ilyenkor pedig a lomha tempóval és a lapos, kiszámítható jelenetekkel szembetalálva magát a néző nem tud mást tenni, mint unatkozni.
Pedig én nagyon szeretném szeretni a Téli álmot, mert olyan kvalitásai vannak, amellyel nem sok film veszi fel a versenyt, de összességében mégsem tudok attól elvonatkoztatni, hogy egy öncélúan túlnyújtott alkotásról van szó, amely a végére összeroskad saját nagyravágyása súlya alatt. Könnyen remekművet rendezhetett volna, de Nuri Bilge Celyan egész egyszerűen túlbonyolította a saját dolgát, pedig jobban tette volna, ha megfogadja saját szereplője tanácsát: "Térj a lényegre!"
7/10