Sivár vidék / Badlands (1973)
2015. január 12. írta: Maksa

Sivár vidék / Badlands (1973)

Terrence Malick az előző évszázadban ritkán hallatta a hangját a filmvilágban. Mikor azonban készített valamit az általában maradandó élménnyel párosult. Első alkotásával sincs ez másként, melyben egyfajta Bonnie és Clyde - ot követhetünk nyomon, hippi ideákkal, némi Amerika kritikával és James Deannel.

1973 – ban a vietnámi háború a végéhez érkezett, a hippi mozgalom még mindig ott lüktetett az amerikai popkultúrában. Felnőtt egy útkereső, minden és mindenki ellen lázadó generáció, akik deviáns viselkedésükkel képtelenek voltak beilleszkedni a társadalomba. Különösen igaz ez, a déli államokra, ahol kiugrási esélye sem volt a fiataloknak a mocsokból. Ezen generáció egyik tagja Kit, aki Dél – Dakotában tengeti kukásként minden napjait, 25 évesen, perspektívák nélkül. Egy nap megismerkedik Hollyval, az elbűvölő, fiatal lánnyal és egymásba szeretnek. Azonban Holly apja nem akarja lányát, egy haszontalan, semmirekellővel együtt látni. Miután Kit első, kulturált és intelligens próbálkozása a helyzet megoldására kudarcba fullad, az életét örökre megváltoztató cselekvésre szánja magát.badlands_-_desert.jpg

A Sivár vidék, mindamellett, hogy hatásos és találó filmcím, egy road movie, amolyan Bonnie és Clyde, szerelmesek a világ ellen életérzéssel. Ám Malick nem elégszik meg ennyivel. Szétfeszíti annak kereteit és többféle műfaji elemet sző egybe. A felnövés történettől kezdve, a love story –n át a sorsdrámáig sok mindent kapunk. Tökéletes elegyet alkotnak, szinte észrevétlenül csúszik át, egyik a másikba. A jól felépített forgatókönyv végig izgalmas, feszes. A minimális akció szekvenciák realisták, izgalmasak és slusszpoénként a végére kapunk egy remek autós üldözést is, bár nem emiatt fogunk emlékezni rá.

Már itt megmutatkoznak a direktor később szinte fétisévé vált vizuális alkotójegyei. Gondolok itt a természet fontosságának kiemelésére, ahogy egyik pillanatban még a nagy kies Amerikai rónaságot csodálhatjuk nagytotálban, egy szikár képben megfestve, majd egy hirtelen vágással egy szuperközeliben láthatjuk, ahogy a szél belekap a fűszálakba. Tele van szimbolikus képekkel. Amikor Holly az ablakból figyeli, ahogy a gyerekek a villanyoszlopnál önfeledten játszanak és tudatosul benne, hogy ő ott akkor és abban a pillanatban felnőtt, az valami zseniális. Vagy amikor Kit áll a semmi közepén és bámulja a naplementét. Fantasztikus képek és jelenetek sorakoznak egymás után kimért tempóban adagolva. A zenehasználat úgy szintén kiváló, amely folyamatosan nyugtalanító és ott lappang benne a film drámaisága, még a vidámabb tételeknél is.

Martin Sheen tökéletesen alakítja a sorsába beletörődött, ám egyetlen értékéhez a végsőkig ragaszkodó, nincstelen senkit. Nem véletlen, hogy James Dean – t említettem a bevezetőben, hiszen Kit karaktere gyakorlatilag a felnőtt James Stark, mely Dean rövid pályafutásának legszemélyesebb szerepe volt. Magát a főszereplőt is többször a legenda alteregójának kiáltják ki és valószínűleg a kora sem véletlen. Dean, generációjának egyfajta idoljaként, érzéseik megtestesítőjeként tetszelgett. Ez egy zseniális húzás volt Malick részéről, aki többször is konkrétan idéz Dean alkotásokból. A film egyetlen gyenge pontja számomra a halovány és vérszegény narratíva, valamint a Holly – t alakító Sissy Spacek semmitmondó, lélektelen játéka.badlands_43.jpg

Ma már minden második rendező tarsolyában van egy történet arról, milyen durva hely is Amerika déli része. Malick az elsők között, szenvtelenül, mindenféle magyarázkodás nélkül tárja elénk a sajátját és habár nem a legfontosabb alkotása, de, hogy a legszórakoztatóbb, az biztos.

9/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr397056993

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2015.01.13. 20:07:52

Nos, Dél-Dakota az nem a mély-Dél, a régi Konföderáció mélyszegény bagórágó részesaratós vidékén található.
Sokkal inkább észak-közép-nyugat, Kanadához közel, a nagy lapos préri, kukoricafarmerek.
Ráadásul a sztorinak a hetvenes évek fiataljainak lázadásához nem sok köze van, mivel egy 1958-as eseten alapul, a film is ebben az időben történik sokkal inkább James Dean-féle lázadás.
süti beállítások módosítása