Csillagok között / Interstellar (2014)
2014. november 05. írta: danialves

Csillagok között / Interstellar (2014)

"You trusted me, and I failed you." - Christopher Nolan

interstellar-movie-picture-24.jpgHa Christopher Nolannek lett volna bátorsága, a fenti szavak nem a TDKR, hanem az Insterstellar végén hangzanak el, ugyanis pontosan ez történt: én bíztam benne, és ő cserbenhagyott. Annál jobban talán semmi sem mesél arról, mennyire maga mögött hagyta a rendező zseniális karakterisztikusságait, mint hogy az egyetlen meglepő fordulat az, hogy milyen gyenge lett a végeredmény. Mármint önmagához képest, de ez a legkevésbé sem vigasztaló.

A Föld haldoklik: az összes főbb gabonafélét kórokozók támadták meg, az emberiség életét porviharok keserítik, ennek nyomán pedig még a legnagyobb tudós is kénytelen farmernek állni. Ez a helyzet Cooperrel (Matthew McConaughey) is, aki azonban hirtelen egy hatalmas lehetőséget kap: egy expedíciót vezethet egy féreglyukon keresztül, új otthont keresve. Főhősünk vállalja a küldetést, annak ellenére, hogy magára kell hagynia gyerekeit, méghozzá könnyen lehet, hogy évtizedekre: a relativitás miatt gyerekei már felnőttek, de az is megeshet, hogy idősek vagy halottak lesznek, mire visszatér. Már ha egyáltalán visszatér.

interstellar-movie-picture-8.jpgAz Interstellar rengeteg vonásában a 70-es évek sci-fijét idézi. Persze, ha valakinek Kubrick az idolja, nehéz megállnia, hogy nem idézze meg lépten-nyomon például az Űrodüsszeiát. De az igazán fájdalmas az, hogy Nolan műve pontosan annyira nem úttörő, mintha a rendező tényleg valamikor 1970 táján, Kubrick klasszikusától elájulva és egy gyengébb Galatika-kiadásra elegendő ötlettel felvértezve állt volna neki filmet készíteni. Fantáziátlan világok, logika nélkül összemixelt tradicionális sci-fi elemek (ami ahhoz képest nem rossz, hogy egy elméleti fizikus ötletei alapján írták), mindez pedig egy nyolcadik osztályos fogalmazás naivitásával és bárgyúságával megspékelve. Nem véletlen ugyanakkor, hogy a szereplők szájából kieső nagy mondatok emberiségről, szeretetről és társairól súlytalanul koppannak: papírvékonyságú karakterekkel nehéz érzelmes és komoly mondanivalóval rendelkező történetet írni, még akkor is, ha történetesen még a legkisebb szerepet is világsztárral játszat el az illető. Nem mintha például az Inception a súlyos és kidolgozott mellékkarakterek filmje lett volna, azonban amíg ott Cobb belső konfliktusa kárpótolt az akció kedvéért egyszerűsített mellékszereplőkért, az Interstellar csak egy felszínes és elcsépelt küzdelmet vázol fel főhősének.

Így aztán nem is csoda, hogy egy rövid időszakot leszámítva eléggé lapos az alkotás. De ennek nem csak ez az oka, ugyanis egyetlen történetszálra építve Nolannek esélye sincs a rá jellemző dinamikát és tempót összehozni. A mű pont akkor talál magára valamennyire, amikor végre sikerül egy második sztorivonalat is behozni, amit aztán rögtön le is nulláz, hogy ez csak látványosan időkitöltésnek kell. Ráadásul mindkét cselekményszál tele van műkonfliktusokkal és felszínes (de annál érzelgősebb) drámázással. És ha nem történik semmi a filmben, akkor könnyen megesik az is, hogy a történelem során először egy Nolan-mű fordulatai nem hogy sejthetők, de messziről látszanak.

Azonban van valami előnye is annak, hogy az eddig történetmesélői bravúrjaiból élő rendező most ezzel látványosan megbukik: eddig hiába kerestünk műveiben ikonikus momentumokat, maradandó vizuális megoldásokat (hiszen sokkal inkább a nagy egészen volt nála a hangsúly, mint a részleteken), ezzel szemben az Interstellarból két hátborzongatóan jó jelenetet is ki tudok emelni. Azonban noha ez a legélményszerűbb alkotása a direktornak, ezek a megoldások is kissé megkopott hatást keltenek: a néma csendből Hans Zimmer orgona-tuttijaiba átcsapó aláfestés, a világűr szépségét megkapó pazar beállítások vagy a szokás szerint a természetességre építő effektek a tavalyi Gravitáció után már nem tudnak olyan lenyűgözőek lenni, mint amilyennek nagy valószínűség szerint szánták őket.

Most már szinte humoros belegondolni, hogy eredetileg Spielbergnek szánták ezt a produkciót: a végeredmény ugyanis néhány erősebb pillanatát leszámítva pontosan olyan felszínes és szentimentálisan giccses, mint amilyet az egyre inkább gyengélkedő rendező összehozott volna belőle. Tulajdonképpen Nolan rendezett egy rá egyáltalán nem jellemző filmet: az erősségeit elhagyta és az eddigi gyengeségeiben remekelt. Ezzel pedig csak annyi a probléma, hogy ő sokkal több dologban volt kiemelkedő (idáig), mint amennyiben gyenge.

7/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr66864461

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CHRISporn 2014.11.05. 07:54:53

Cuarón szindróma itt is? A Gravitációt a mai napig nem néztem meg pedig a rendező korábbi munkáit imádom(Anyádat is!,HP3,Az ember gyermeke) - Christopher Nolan minden filmjét szeretem-lehet hogy ez lesz az amit NEM!(?)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.05. 10:14:08

@ChrismovieTV: Hát ha csak annyi a kérdés, hogy vajon ezt nem fogod-e megnézni, akkor a válasz csak rajtad áll. ;)

TomPowell25 2014.11.05. 10:19:19

Akkor azt hiszem nem ugyanazt a filmet láttuk.:)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.05. 10:47:02

@TomPowell25: Bakker, lebuktam, hogy nem is járok sajtóvetítésekre, és csak írogatom itt a kamu kritikákat. :P
(Amúgy hogyhogy nem futottunk össze?)

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.11.05. 11:13:19

7/10. Tehát nálad ez lenne Nolan leggyengébb filmje?

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.05. 11:14:42

@REMY: Ja, holtversenyben a Followinggal, a Begins-szel és az Insomniával. (Bár lehet, hogy a Beginsre 7,5et adtam, már rég volt.)

TomPowell25 2014.11.05. 12:11:32

@danialves: láttalak, amikor becsekkoltál, de utána eltűntél, mint Szürke Gandalf a Ködhegységben és csak a teremben két sorral feljebb vettelek észre ismét. Vetítés után meg szimplán elkerültük egymást. Jah, és hogy tovább kötekedjek: a Begins a legjobb Batman film.:P

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.05. 13:29:25

@TomPowell25: Kihasználtam, hogy Sparrow kolléga foglalja nekem a helyet a sorban, aztán tettem egy kitérőt a mosdó felé. :D (Valahogy be kellett csempészni a kamerát, amivel felvettem a filmet...)

A Begins tényleg a legjobb Batman, ha 2006-ot írunk és még soha nem láttál képregényfilmet... :P

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.05. 13:30:13

@FroG: Mondja az az ember, aki szerint az OGF jó film...

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.11.05. 13:33:11

@danialves: *Írja..

Amúgy igazán találhatnál már más érvet is Danikám. :D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.05. 13:34:17

@FroG: Ez nem érv volt, hanem a hitelességed kétségbevonása egy kis személyeskedéssel, szóval erről ennyit. ;)

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.11.05. 13:50:52

@danialves: Az csak a te szegénységi bizonyítványod benyújtása, ha csupán egy filmmel tudsz dobálózni. :D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.05. 13:52:21

@FroG: Ó, ez nagy hiba volt.
Szóval:
Mondja az az ember, aki szerint a Gravitáció nem jó film.
Mondja az az ember, aki szerint a 12 év rabszolgaság jó film.
Mondja az az ember, aki szerint a Little Miss Sunshine jó film.
Mondja az az ember, aki szerint a Big Bad Wolves jó film.

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.11.05. 14:01:39

@danialves: Mondja ezeket egy olyan ember, aki mást csupán az ízlésével kapcsolatban tud megítélni.

De akkor lássuk.

Mondja ezt egy olyan ember, aki szerint a Gravitáció jó film, mégsem tud a látványon túl érdemi információkat önmagától megfogalmazni.

Mondja ezt egy olyan ember, aki szerint minden, ami arról szól hogy légy magad, az túl amerikai ahhoz, hogy igaz legyen.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.05. 14:16:45

@FroG: Nyugi, nem téged akartalak megítélni, csak az ízlésedet, ami szar. ;)

Mondja ezt egy olyan ember, akinek a kis zöld emberkék hiányoztak a Gravitációból.

Mondja ezt egy olyan ember, aki szerint az egyáltalán nem hamis üzenet azt mondani, hogy sikeres lehetsz pusztán azzal, ha önmagad vagy (ennek hogyanjáról pedig nem szólni semmit).

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.11.05. 14:28:37

@danialves: Nem igazán értetted meg azt a filmet, ez a baj. :D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.05. 14:31:55

@FroG: Tudom, megyek is inkább Transformerst nézni...

FilmBaráth 2014.11.05. 14:35:45

@danialves: Inkább Mátrix-ot nézz, hátha meglátod a filozófiai mélységeit:-)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.05. 14:50:16

@FilmBaráth: Nem, ahelyett is inkább nézek Transformerst, mert nekem az a film is magas...

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.11.05. 14:51:55

Mindenki nyugodjon le a ****-ba! A Begins a 2. legjobb Batman film. És mivel nálam elfogultabb Batman fannal nem találkoztatok még, így nekem van igazam :DDDD Dark Knight a legjobb.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.05. 14:54:18

@FroG: @REMY: Ezt a TDK témát szerintem ti ketten beszéljétek meg. :D

*grabs popcorn*

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.11.05. 14:55:19

@REMY: már hogy lenne a 2.?? a 4. max

1. tdk
2. returns
3. batman
4. begins

FilmBaráth 2014.11.05. 14:58:26

@doggfather: @REMY: Szerintem a Tim Burton-Jack Nicolson Batman film a legjobb:-)

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.11.05. 15:03:44

@REMY: A Dark Knightot inkább hagyjuk. :D Durván túl van misztifikálva az a film.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.11.05. 15:06:10

@FroG: Olvasd el, amit írtam róla. És megvilágosodsz. :D

@doggfather: Rosszul fogalmaztam, mert Burton filmjeit nem akartam belekeverni. :D

De ha belekeverném őket, akkor így nézne ki.
1 - TDK
2 - Begins
3 - Batman
4 - Returns
5 - TDKR

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.05. 15:10:26

@FroG: Most @REMY: kommentjére milyen jó riposztod lehetne, ha megírtad volna azt a posztot, amit nem írtál meg... :P (De még nem késő ;) )

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.11.05. 15:11:08

@REMY: maradjunk annyiban, hogy másodszorra is rosszul fogalmaztál. ;)

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.11.05. 15:39:29

@REMY: Szerintem sekélyes film, legalábbis annál mindenképp sekélyesebb, mint aminek szeretik beállítani.

TomPowell25 2014.11.05. 16:54:00

@danialves: ezt egy olyan embernek írod, aki már akkor képregényadaptációkat nézett, amikor még kósza gondolat se voltál? :P

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.05. 17:10:00

@TomPowell25: Azért mondom, hogy nem kéne leragadni a múltban, 2006 óta történt egy s más Batman-fronton. ;) Nosztalgiasznobizmus megvan? :P

TomPowell25 2014.11.05. 19:23:43

@danialves: történt biza, csak az elsőtől elmaradnak (igaz nem sokkal).:) Nem, de ha hallottam volna róla - amit nem - akkor sem vallana rám.:P

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.05. 23:27:18

@TomPowell25: Nem hiszek neked, töltsd le szépen innen azt a kalkulátor, üsd be a pontszámaidat, aztán mondd, mik jöttek ki. ;)
smokingbarrels.blog.hu/2014/10/10/a_nosztalgia-sznobhatasrol

K.Leslee 2014.11.05. 23:53:57

Mar evek ota mondom hogy Nolan egy szentimentalis es giccses rendezo. Ugye megmondtam? UGYEEEEEE:-)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.06. 00:10:36

@K.Leslee: Nem, mert Nolan nem "évek óta" giccses és szentimentális rendező. ;)
Eleve pl. a Memento hihetetlenül szikár és szenvtelen film, gondolj bele, hogy a legnagyobb tragédiákat is milyen bagatell módon ábrázolja benne.

De ha azt veszed az egyik végpontnak, az Interstellart meg a másiknak, tényleg megfigyelhető egy ilyen tendencia az évek során.

K.Leslee 2014.11.06. 00:27:09

@danialves: a Memento eleg regi, de nem is arra gondoltam, mert nagyon szeretem azt a filmet(bar a flashbackeknel mar ott is kilogott a lolab:-). Sokkal inkabb a Dark Knight-ra gondoltam, foleg a harmadikra, de ebbe nem akarok belemenni, mert mindjart togton nyolcan fogjak habzo szajjal vedeni a trilogiat. A masik meg az Inception cimu 'alsci-fi', amiben szinten latszik hogy Nolan nem ert az emberi erzelmekhez, legalabbis nem tudja abrazolni azokat. Amig a Memento egy remekul megirt es csavaros film, amit barmikor megneznek ujra, addig az Inception egy csavarosnak tuno, bargyu, steril, es mesterkelt vizualis mu, osszessegeben meg egy eros kozepes film.
De mindig is mondtam, hogy Nolan tokeletes lenne ilyen idezetek gyartasahoz, amik a szerencsesutikben vannak. Szettorned a sutit es benne lenne egy cetlin hogy 'It's what you do that defines you' :-). Na jo, mindegy, nem akarom bantani, legalabb van aki igenyesen szallitja a giccset. Ezt meg ugyis megnezem, mert annyira hianyzik a sci-fi.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.06. 00:32:50

@K.Leslee: Szerintem menj bele, egyrészt, mert feljebb már az összes Nolan-filmet kitárgyaltuk, másrészt, mert ezzel így még pont nem mondtál semmit és kíváncsi vagyok. Miért nem ért pl. az érzelmekhez?

(Amúgy kezdem azt gondolni, hogy a legtökéletesebb filmje pont középtájon van az életműben. Szó szerint. :D )

K.Leslee 2014.11.06. 00:47:09

@danialves: ja, hogy a The Prestige a legtokeletesebb filmje? Haaaat, nem tudom. Lehet. De nem, a Memento az :-). Nekem a Prestige kisse vontatott volt es nem tudtam hova tenni az egyertelmu 'csavart'. Megegy talany szamomra hogy miert mestermu az a film.
Azert nem ert az erzelmekhez, mert par filmjeben megfigyeltem hogy csak bevag egy 2 perces erzelmes jelenetet, aztan tovabblep. Jo pelda erre DiCaprio sekelyes karaktere az Inceptionban. Mindig mindent csak ugy beledobal a filmjeibe(). 'Ok, most ide kell egy erzelmes jelenet, ugyhogy mutassuk hogy a feleseg ongyilkos lesz' vagas, 'ok most itt valaki el fogja magyarazni a plotot a nezoknek' vagas 'ok most legyen egy ilyen havas jelenet lovoldozessel'. Semmi kohezio nincs az egeszben.
Szerintem O is tipikusan akkor jo mikor kisfilmet csinal nem blockbustert. Aronofsky-t juttatja eszembe.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.06. 08:38:12

@K.Leslee: Egy jó rendezőnek nem hogy 2 perc, de 3 másodperc vagy egy beállítás is elég. (Tudom ajánlani Drake Doremust, ő ennek mestere.) Vagy éppen csak két mondat, ahogy egy szereplő elmesél valamit.
Nem fogod elhinni, de az Interstellarban is az működik érzelmileg, amit pont csak videoklipszerűen így a képünkbe kapunk, amit meg egész filmen keresztül épít, azzal csúnyán pofára esik. :D
Szerintem nem is lehet így lemérni, főleg, hogy speciel mondjuk az általad említett öngyilkosság messze nem azért van benne, hogy "legyen benne egy érzelmes jelenet", hanem ott derül ki, hogy a főszereplőnek miért van egyáltalán bűntudata az egész miatt. És abban rohadtul volt kohézió. :D

TomPowell25 2014.11.06. 09:01:41

@danialves: már vártam, hogy mikor dobod be, de nem bizonyított, önigazolásra hajlamos képletekre nem adok... amíg nincs belőlük mobil aplikáció.:P

Leone_510 2014.11.06. 17:22:06

Érdekes, lehet egyet értek danialves kritikájával , csak mert szinte semmiben amit eddig leírt :)

A vizuális megoldásokért azt dicsérem hanem aki leprogramozza ez nem a rendező érdeme.

Anne Hathaway túlértékelt.

na majd ha újrázok talán változik a véleményem , de az már nem lesz fizetős mert nem ér annyit

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.06. 18:51:30

@TomPowell25: Ezt nem értem, ez egy tökéletesen tudományos igénnyel megalkotott és alaposan tesztelt képlet. :P

@Leone_510: Ugye tudod, hogy vizuális megoldások != CGI? ;)

Leone_510 2014.11.06. 20:11:52

@danialves: persze CGI, siettem, hülye mondat lett

Szóval csak azt akartam írni, hogy a CGI-t megcsinálják a kis droidok és ha überkirály akkor a rendező örül, de ebben neki nem sok érdeme van. Max megadja az instrukciókat de ennyi.

És kissé félreértettem a azon soraidat de már vágom. És egyet értek vele. :)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.06. 20:16:50

@Leone_510: Én értettem, hogy azt érted alatta, csak én meg nem azt értettem alatta, ez tiszta sor? :D

Swarm · http://filmfreakblog.blogspot.com 2014.11.06. 23:27:10

Nekem bejött, annak ellenére, hogy kicsit pofátlanul nyúlja az Űrodüsszeiát, túlzásba viszi a nyálat és a zárás rohadt súlytalan. Mégis végig lekötött, minden egyes űrben játszódó percet imádtam és simán újranézném. Az a baj Nolan bácsival, hogy meg akarja váltani a világot. Pedig ő "csak" egy marha jó filmes aki igényes és kreatív kommersz filmeket csinál.

Amúgy alves azt nem értem, hogy igazából két jó jeleneten kívül csak rossz dolgokról írsz, mégis ott fityeg a 7-es. Akkor miért nem 6-5, vagy kevesebb? És ezt most nem kötözködés, csak tényleg nem értem :D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.07. 00:00:31

@Swarm: Ez már szinte kötelező kör minden ilyen csalódásos posztnál, szóval essünk túl rajta. :D
Igazából már leírtam egyszer, úgyhogy csak beidézném:
"Tapasztaltam, hogy ez sokaknak gondot okoz, mert azt várják, hogy ha 7/10, akkor biztosan 2 és félszer annyit fogok írni a film pozitívumairól, mint a negatívumairól, de van egy olyan hülye szokásom, hogy nem kilóra írom a kritikákat, hanem inkább azokkal a gondolatokkal foglalkozom, amelyet érdemesnek tartok a kifejtésre. Ha a negatívumok szorulnak kifejtésre, akkor azokról, ha a pozitívumok, akkor azokról."
Az meg szerintem egyértelmű, hogy egy Christopher Nolan kapcsán a pozitívumokat vagy a negatívumokat kell bővebben kifejteni. ;)

Swarm · http://filmfreakblog.blogspot.com 2014.11.07. 09:20:27

@danialves: Persze ez érthető és szó nincs arról, hogy pontosan kimérve kell a jóról és rosszról írni. Szimplán csak egy mondatnál azért többet érdemelnének az erények, mert az értelmi fogyatékos olvasó így csak annyit lát, hogy a film tele van hibával de azért kap egy hetest. Ok, ez a te dolgod, csak nekem furcsa :P

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.07. 10:29:06

@Swarm: Az, hogy valaki értelmi fogyatékos, nem az én problémám. :P
Btw nem egy mondatot, hanem egy egész bekezdést érdemeltek. ;)

És szerintem egy Interstellarnál akkor sem azzal kell kitölteni a kritikát, hogy "képzeljétek, nincsenek benne orbitális ökörségek meg a hollywoodi sablontárból kihúzott párbeszédek stb."
Mint ahogy azt sem írom le a filmek 90%ánál, hogy "nézzétek, vannak rendes díszletek meg a színészek tudnak játszani", csak azért, mert jó pár alkotás még nem ugorja meg ezt a szintet sem.

Swarm · http://filmfreakblog.blogspot.com 2014.11.07. 14:01:50

@danialves: Továbbra sem azt mondom, hogy azzal kéne kitölteni a kritikát, hogy ezjóazjóamazjó. Csak az írásod alapján nem fogja megtudni egy laikus, hogy ez a film két jelenetet leszámítva mitől nem hulladék. De oké, az én bajom, befejeztem és maradok imbecil, aki nem ért dolgokat :P

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.07. 14:21:40

@Swarm: Ha a laikus képes értő olvasásra és összetett gondolatok értelmezésére, és nem ismételgeti görcsösen ezt a "két jelenet" dolgot még azok után is, hogy leírtam neki, hogy arról egyébként egy egész bekezdés szól, akkor szerintem nem fog neki nehézséget okozni. ;)

Swarm · http://filmfreakblog.blogspot.com 2014.11.07. 17:36:20

@danialves: Hát ez van, ezek szerint nem vagyok képes se értő olvasása, se összetett gondolatok értelmezésére. Igenis kötöm az ebet a karóhoz, mert az a bizonyos bekezdés is lényegében két mondat, a többiben már csak arról van szó, hogy ennek és annak a fényében ez mégsem nagy szám. Persze írhatunk egymásnak még millió okot, úgysem fogjuk meggyőzni a másikat. Neked ez a stílusod, elfogadom, de egyetérteni nem fogok, mert számomra nem logikus. Ha emiatt bennem van a hiba, akkor vállalom.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.07. 18:15:38

@Swarm: "többiben már csak arról van szó, hogy ennek és annak a fényében ez mégsem nagy szám"
Igen, pontosan ezt magyarázom, hogy ez nem úgy működik, hogy vannak "A pozitívumok" meg vannak "A negatívumok", hanem meg lehet fogalmazni ennél komplexebb gondolatokat is. Ld. sok pozitívuma van a filmnek, amelyek kissé megkopottnak tűnnek ettől függetlenül.
Azzal nem tudok mit kezdeni, hogy ezt te automatikusan olyan negatívumnak látod, amitől 5/10et kéne adnom, mert ez pont egy olyan dolog, ami egy 7/10es (de akár még egy 8/10es) filmre is simán jellemző. Azt meg már fentebb kifejtettem, hogy egy ilyen gondolat miért hangsúlyosabb vagy miért áll itt negatívabb előjellel, mint ahogy mondjuk egy Michael Bay-filmnél szerepelne.

Swarm · http://filmfreakblog.blogspot.com 2014.11.07. 19:03:30

@danialves: Igen, én is fogalmazok úgy elég gyakran, ahogy abban a bizonyos bekezdésben áll. Mellesleg igen, lehet egy 8/10-es filmben is ilyen hiba (mint pl nálam a Csillagok között), senki nem mondta, hogy nem lehet. Nekem egyszerűen csak ellentmondásos a sok negatívum és a viszonylag magas pontszám. Ezen nem értem miért kell meglepődni.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.07. 19:05:53

@Swarm: Látom, hiába írtam le idáig csak négyszer az ellenkezőjét, nálad ez még mindig "hiba" és "negatívum". :D Ha más nem, hát ez elég meglepetésre ad okot. ;)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.07. 19:13:09

@Swarm: Btw azzal kezdtem a legelső kommentemet, hogy ez már szinte kötelező kör az ilyen posztoknál, ebből mostanra eljutottál oda, hogy én valamiért meg vagyok lepődve. Ezek után tényleg nem tudok mást mondani, mint hogy itt valahol a te percepciódban van a hiba.

Swarm · http://filmfreakblog.blogspot.com 2014.11.07. 20:36:50

@danialves: Ha valaki nem ért egyet, akkor természetesen benne van a hiba ;)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.07. 21:25:15

@Swarm: Ha valaki negyedszerre is képtelen megérteni, amit leírok neki, akkor nyilván az én hibám, hogy elsőre sem értette...

Swarm · http://filmfreakblog.blogspot.com 2014.11.07. 22:46:35

@danialves: A baj csak az, hogy elsőre is felfogtam (bármennyire is hihetetlen), csak kedves alves te meg azt értsd meg, hogy nekem nem ugyanaz a véleményem. Részemről a téma lezárva.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.08. 00:37:30

@Swarm: De kérlek, magyarázd már el végre, mi a halált kezdjek azzal, hogy nem értesz egyet abban velem, hogy mit jelent a SAJÁT kritikám? :D
Onnan indultunk, hogy "nem érted, miért van ez meg ez", én elmagyaráztam, eszerint meg is értetted, szóval számomra itt logikusan véget is érne ez a történet. De most bejött valahol, hogy te bár érted, de nem értesz egyet, szóval végül azért én vagyok a szararc, hogy esetleg jobban merem tudni, hogy saját magam mire gondolok...

Swarm · http://filmfreakblog.blogspot.com 2014.11.08. 10:05:44

@danialves: Akkor ezek szerint végig elbeszéltünk egymás mellett. Nem a kritikád jelentésével volt a baj, úgy írsz ahogy akarsz, egyszerűen ezzel a kivitelezéssel nem értek egyet, ennyi. De remélem már érthető, mert tényleg túl lett cifrázva minden.

Luis Suarez 2014.11.11. 20:56:47

@ChrismovieTV:

Ezt is szeretni fogod, Szerintem minden filmje *5-ös Nolan-nek, az Álmatlanságot leszámítva, az egy erős 4-es. Nem tudom elképzelni , hogy akinek ez nem jó film, mi lehet jó??

Luis Suarez 2014.11.11. 20:59:21

@TomPowell25:

A Begins és a TDK , olyan egy szinten van, de erre csak akkor jöttem rá amikor megnéztem a 3.-at és újranéztem az egészet. A Beginns van olyan jó mint a TDK.

Lauro 2014.11.18. 07:46:50

A cikk nagyrészével egyet értek, de két helyen mást gondolok:

"Az Interstellar rengeteg vonásában a 70-es évek sci-fijét idézi. Persze, ha valakinek Kubrick az idolja, nehéz megállnia, hogy nem idézze meg lépten-nyomon például az Űrodüsszeiát. De az igazán fájdalmas az, hogy Nolan műve pontosan annyira nem úttörő, mintha a rendező tényleg valamikor 1970 táján, Kubrick klasszikusától elájulva és egy gyengébb Galatika-kiadásra elegendő ötlettel felvértezve állt volna neki filmet készíteni."
A második mondatot kétféleképpen értelmezhetem: 1. hogy a rendezőnek az idolja Kubrick, ill. úgy, (2) hogy mondjuk egy nézőnek. Ha Nolan az alany, azzal egyáltalán nem értek egyet, hogy neki Kubrick bármilyen szempontból is idolja lenne. Semmit nem tudok felfedezni Nolan munkásságában, ami arra utalna, hogy Kubrick az ő példaképe lenne. Még itt az Interstellarnál sem. És azt sem értem, miért hozzák összefüggésbe az Interstellart az Űrodüsszeiával. Azon kívül, hogy a cselekmény nagyrésze az űrben játszódik, semmi közös nincs a két filmben. (A Csillagok háborúja sem idézi fel senkiben sem például a Solarist, sem fordítva.) Szóval a két film céljában, történetében, hangulatában, gondolatiságában - gyakorlatilag minden szempontból olyan távol áll egymástól, hogy fölösleges őket egy lapon emlegetni.

"Nolan rendezett egy rá egyáltalán nem jellemző filmet: az erősségeit elhagyta és az eddigi gyengeségeiben remekelt."

Egyetértek, hogy gyenge a film; viszont éppen úgy, hogy nagyonis "nolanes". Benne van minden, ami az erős filmjeit is erőssé tette, ugyanazokkal az eszközökkel dolgozik, mint mindig, a baj szerintem csak az, hogy végletekig fokozza ezeket a rá nagyon jellemző fogásokat. Az Interstellar szerves folytatása Nolan eddigi életművének, mondhatni megkoronázása, s ez azért sem meglepő, mert gyakorlatilag minden filmje gyengébb az azt megelőzőnél (kivétel mondjuk az Eredet, ami a Batmaneknél jobb.)

Hogy miért gondolom így, azt kábé így fogalmaztam meg:

Lauro 2014.11.18. 07:47:40

Várva-várt film az Interstellar, miként minden Christopher Nolan-alkotás a kétezres évek óta, s mint ilyen: ígérettel kecsegtet, mely jó esetben beváltott, rossz esetben beváltatlan marad. Valahol mindez ránehezedik a filmre: nem is fukarkodik az ígéretek beváltásával, a meglepetés varázsa azonban éppen azért vész el, mert előre tudjuk, ...hogy meg fogunk lepődni, s az, hogy ez hogyan történik, már pusztán részletkérdés.

Nolan fordított úton ért be: az elismerésre méltóan pontos filmkészítő egyre csapongóbb; egyre többet markol, ám egyre kevesebbet fog. Stílusa tagadhatatlanul kiforrt, elbeszélésmódja egyedi, jól felismerhető, történetei leleményesek és izgalmasak. Fordulatai és csattanói – hiszen maga írója is filmjeinek – szervesen illeszkednek történeteibe, méltóképpen válnak hol koronájává, hol mozgatórugójává műveinek. Adja magát, hogy ez az attitűd belevágjon egy valódi sci-fibe, ahol a fordulatosság és rácsodálkozás egy magasabb érvényű szintre léphet, mint krimik vagy kalandfilmek esetében ez lehetséges. Nolan univerzuma egyre tágul: a Memento valósággal egyetlen ember tudatalattijában játszódik, s megvalósítja a kárhozat állapotát (ahogyan arról írtunk). Batman története már nem pusztán a központi hős belső lelki utazása, de egy várossá növesztett lélekrajz ábrázolása. A tudatos-tudatalatti, az álom-valóság, a fikció és realitás – az önbecsapó és az igazságot kutató klasszikus nolani hősök és antihősök mindig egy jól körülhatárolható, szabályok alapján működő (még ha ezek a szabályok bonyolultak is), zárt világban léteznek. Ezt a táguló keretet robbantja szét az Interstellar, és helyezi szereplőjét (az emberiséget) a végtelen univerzumba. Az ötlet azonban elvész, a szépívű életmű eljutott odáig, hogy megújulás híján csak fokozza önmagát.

Végletesen. A fokozás érinti a történet tétjét (az egész emberiség sorsa), a leírt világ kereteit (a világmindenség), a dimenziók számát. De fokozza a drámaiságot, az érzelmi impulzusokat és az akciót is. A film egyszerre akar szólni a szeretetről, a szerelemről, a családról, az emberiségről és az emberségről, az emberség eltűnéséről, a magányról, az időről, az idő relativitásáról, a döntéshelyzetről és a felelősségvállalásról. S ahogyan ez az ilyen esetekben lenni szokott: egyikről sem mond el semmit sem igazán. A kifinomult és árnyalt Nolan-hősök helyét sablonok veszik át: apa-sablon, nagypapa-sablon, gyermek-sablon stb. (Sablonok, s nem archetípusok.) A láncszemekként egymásba kapcsolódó „mini”-drámákat unalmassá váló akciószekvenciák választják el egymástól.

Sokat elárul a film egészéről a keretes szerkezete: rögtön az első percekben megtudjuk, hogy a porlepte Földről múlt időben beszélnek. Eleve kódolva van tehát a küldetés – de ha nem is a küldetés, valamilyen módon az emberiség megmentésének – a sikere. Mivel azon nem aggódhatunk, hogy sikerül-e az emberiség megmentése, csak azon tudunk csodálkozni: ez mégis hogyan fog megtörténni? Innentől fogva pedig a leglehetetlenebb helyzetek állnak elő; de olyan képtelenségig feszített lehetetlenségek, melyek már-már bárgyúvá teszik a filmet. A Memento antihőséről megtudjuk az elborzasztó igazságot, az Álmatlanság detektívje maga sem tudja, szándékkal húzta-e meg a ravaszt, az Eredet főhőséről sosem tudjuk meg, fölébredt-e valaha az álmából: itt azonban egy kérdés sem maradt nyitott, hiszen a „hogy akkor most ez fizikailag hogyan is van”-típusú kérdéseken kívül semmilyen gondolatot nem csempész az agyunkba – hogy stílszerűek legyünk – ez a film.

Törvényszerű, hogy ez az általánosító és egyetemességre törekvő tendencia középszerűségbe torkol. De az is igaz, hogy vannak emlékezetes pillanatok, melyek felvillantanak egy-egy olyan lehetőséget, melynek egy egész filmet lehetne szentelni, így azonban csak állomásai egy zsúfolt jelenethalmaznak.

Az nézőpont kérdése, hogy Nolan „beérését” „célba érésként” is definiáljuk-e. Más szavakkal: sikernek tekinthető-e az a fajta popcorn-dobozba csomagolt filozofálás, amit egyre inkább megvalósít a vásznon, tág réteget kiszolgálva mégiscsak igényességgel, ám egyre kevesebb valódi tartalommal. Az mindenesetre biztató, hogy mivel innen ezen az úton továbblépni már nem lehet, szükségszerűen valami újnak kell kijönnie Nolan kezei közül – s mint olyat, természetesen várva várjuk.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.18. 08:19:25

@Lauro: "azzal egyáltalán nem értek egyet, hogy neki Kubrick bármilyen szempontból is idolja lenne"

"His top ten favorite movies are: 2001: A Space Odyssey (1968), The Black Hole (1979), Blade Runner (1982), Chinatown (1974), The Hitcher (1986), Lawrence of Arabia (1962), On Her Majesty's Secret Service (1969)), Star Wars: Episode IV - A New Hope (1977), The Man Who Would Be King (1975) and Topkapi (1964), AS WELL AS ANYTHING BY STANLEY KUBRICK."

Lauro 2014.11.18. 10:08:39

@danialves: Ez igazán meglep. Sőt, sokkol. Olyan messze van a példaképe munkásságától, mint Makó Jeruzsálemtől.
süti beállítások módosítása