Vámpír / Vampyr (1932)
2014. október 12. írta: FilmBaráth

Vámpír / Vampyr (1932)

vampyrf.jpgA könyökünkön jönnek már ki a vámpírok, akik alapvetően kétfélék szoktak lenni (az Alkonyat sagát hagyjuk, a könyveket imádtam - pedig már nem vagyok tini - , de a filmváltozat a giccs maga, és egyébként is, a vega vámpírokat nézze aki akarja, nálam a vér a az élet!): vagy dögös csábítók, vagy Nosferatu klónjai kelletik magukat a filmvásznon különböző színvonalon. Azért van kivétel, a Murnau klasszikusa mellett született még a hangosfilm hajnalán egy zseniális feldolgozása a vámpírtémának, amelyből szinte teljesen hiányzik a vér, helyette viszont olyan tömény rettegést és technikai trükköket kapunk, amelyet garantáltan nem felejtünk el!

Egy, a földöntúli erők iránt erősen érdeklődő fiatalember, Allan Grey (Julian West) ezen a  végzetes estén egy baljós hangulatú szállodába téved. A frász jön rá, amikor hirtelen besétál a szobájába egy idősebb férfi, letesz az asztalára egy csomagot, melyre ráírja, hogy csak a halála után kinyitandó, majd kisétál. Emberünk természetesen amint túlteszi magát a sokkon, elindul a rejtély után, és hamarosan túlvilági események közepébe csöppen, melynek során többek között szembetalálja magát saját holttestével is...

Legendákat hallottam erről a filmről, melynek eredeti kópiái elvesztek az idők során, a 80-as években újították fel digitálisan a negatívok alapján, ezért nagyon kíváncsian vágtam bele a megtekintésébe, és csak annyit tudok mondani: életemben nem féltem még ennyire vámpíros történeten! Pedig csak pár csepp élőhalottat éltető nedű folyik el, vérszívás csak jelzésértékűen fordul elő, Drakula helyett a sötétség hercegéhez van szerencsénk, aki inkább hasonlít egy fehér hajú paphoz, mint Stoker klasszikusához. Vagyis a "szokásos" filmes klisék nem igazán vannak jelen a filmben, ellenben a zenével, az atmoszférateremtéssel és a technikai trükkökkel sokkal nagyobb hatást tud elérni, mint akármelyik klasszikus a műfajban.

Nem hétköznapi körülmények között forgott a film, amely nem lett pénzügyi értelemben vett siker, Dreyer-t pedig annyira megviselték az események, hogy ideg összeroppanással kellett kórházba szállítani. Az első hangosfilmje volt ez a rendezőnek, néhány mondat erejéig valóban beszélnek benne a szereplők, de a képsorok közötti feliratok inkább a némafilmes eszköztárra hajaznak, és a rendkívül kifejező zene is ennek a korszaknak a jellemzője. Továbbá főként amatőr színészek játszottak benne, a főszereplő például "civilben" arisztokrata volt, ő adott pénzt a filmhez, de a családja miatt nem a saját nevén szerepelt a stáblistán. Két profi előadóművész szerepelt csak az alkotásban, a sötétség hercegét alakító Maurice Schutz, valamint a vámpír által kárhozatra ítélt lányt, Léone-t alakító Sybille Schmitz. Nem véletlen, hogy az ő jeleneteik a legmaradandóbbak (ahogy Léone ránéz a testvérére immár vámpírlélekkel, attól a hideg kiráz bennünket, pedig nincs benne semmi trükk, a színészi játék volt ilyen erős!), de a többiek sem vallottak szégyent. A  forgatókönyv is változott menet közben, a fulladásos jelenetet helyben improvizálták az alkotók, amikor meglátták a forgatási helyszínt.

A technikai bravúrok teszik alapvetően zseniálissá a filmet, Dreyer bátran kísérletezett, őszintén szólva fogalmam sincs, hogyan tudtak a 30-as évek elején olyan megoldást találni, amelyben hihetően mutatták be, ahogyan a lélek elhagyja a testet, illetve hogyan tették olyan áttetszővé a színészek alakját, hogy azt gondoljuk, szellemeket látunk, és akkor az árnyékokról nem is beszéltem. Sokáig lehetne sorolni a meghökkentően eredeti képsorokat (az én abszolút kedvencem az, amikor a koporsóból fényképezve látjuk az eseményeket), de igazából csak utólag kezdünk el a kivitelezésen morfondírozni, mert annyira magával ragad a történet, hogy nem erre figyelünk a film megtekintése közben. Már a nyitókép olyan baljós (az az ember a kaszával, aki megkongatja a lélekharangot, kifejezőbb, mintha többoldalas szöveget mondtak volna a színészek), hogy azonnal tudjuk, ez az éjszaka nagyon hosszú és végzetes lesz! Egyetlen pillanatra sem enyhül a feszültség, tömény rettegésben telik el a másfél óra, egyáltalán nem tűnik fel, hogy milyen régi filmről van szó. A technikán túl a forgatókönyv is kiválóan sikerült, erős karakterek jelennek meg a filmben, amelyben semmi újat nem tudunk meg a vámpírokról, de annál többet arról, hogy milyen zsigeri félelmet tudnak kelteni az éjszaka teremtményei.

vampyr4.jpgJulian West kiváló, főként azért, mert nem játssza túl a szerepét, ő egy kívülálló, akinek a szemével látjuk a történetet, nem ő a legdominánsabb alak, dacára annak, hogy őt látjuk a legtöbbet a filmben. Maurice Schutz csak néhány jelenetben tűnik fel, de akkor olyan erővel, hogy csak rá emlékszünk. Sybille Schmitz elvileg szintén csak mellékszerepet játszik, de az alakítása a második legerősebb.  A doktort játszó Jan Hieronimko élete egyetlen filmszerepében emlékezetes alakítást nyújt, Rena Mandel bájosan felejthető.

Nagyon sok vámpírfilmet láttam, de egyetlen sem tett rám ekkora hatást, megbabonázva néztem a fekete-fehér képsorokat, szomorú, hogy ilyen kevés szó esik erről a kiváló alkotásról, amely Dreyer tehetségének, kreativitásának, illetve Rudolph Maté technikai tudásának köszönhetően sikeredett ilyen felejthetetlenre. A mai középszerű mozik tengerében hatalmas öröm ilyen gyöngyszemet nézni!

Zseniális alkotás, technikai stílusbravúr, kötelező darab!

10/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr166780789

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

wim · http://sajatszoba.blog.hu/ 2014.10.13. 14:44:15

Jó cikk, kedvet kaptam az újranézésre. :)

FilmBaráth 2014.10.13. 14:45:41

@wim: örülök, hogy tetszett a cikk, jó szórakozást a filmhez!:-)

lutánnia 2014.10.13. 17:42:44

Örülök, hogy végre megjelent egy ilyen alapos kritika a Vampyr-ról, hiszen ennél szebb kivitelezésű művész horrort ritkán látni. Ilyenkor mindig elégedetten vigyorodok el, mivel az internet nevű csoda ritkán bír meglepni egy oyan filmmel ami, vagy 4-5-ször idősebb mint én, mégis hihetetlen vizuális élményként marad meg, a fejemben. Persze, ez az élmény legtöbbször megmarad saját magamnak, mivel nem sok embert tudok rávenni, hogy egy, amúgy remek, ám nehezen befogadható filmet megnézzen. A másik ok sokkal prózaibb, hiszen nem tudom mi okból, de elég sok filmnél nincs megfelelő időzítésű felirat, és egy rémálom míg rendesen beigazítom :)

De visszatérve a filmre, nagyon látszik a még némafilmekre jellemző rengetek szöveges dialógus, ami azért van, ha jól tudom, mert sok helyen még nem álltak át a hangosfilmek vetítésére a '30-as évek elején (pl Hitchcock Zsarolása is ilyen, létezik egy néma és hangos verziója) és a profitmaximalizálása érdekében (mivel a filmművészet mégiscsak a piaci szabályok igájában raboskodik) keveset beszélnek, így megkímélve a nézőt, hogy a beszédes részek nélkül is értse a filmet. Másik verzió szerint, amit olvastam, az, hogy a színészek a azoknak az országok nyelvein is eljátszották, ahol forgalmazták a filmet, így kerülték meg a még nemlétező szinkron problémáját.

Bár bármelyik verzió az igazi, vagy a kettő keveréke is az, nagyon jót tesz a film hangulatának, szerintem így leginkább egy hosszú lidérces álomnak a hatását próbálták elérni (rokonítva a '80-as évek olasz horrorjaival, bár sokszor inkább a bénácska forgatókönyv elleplezése miatt magyarázták a "rémálom logikával" az eseményeket). Főleg a főszereplő szinte bántóan faarcú játéka miatt is lehet ez a hatás, nem tudom mennyire lehetett a koncepció része, de látszik, hogy ő csak sodródik az eseményekkel, és nem irányítója.

Szóval, hogy összegezem ezt a kis hozzászólást (remélem nem írok túl terjengősen), egy remek film kritikáját olvashattam, remélem több ilyen is várható.

FilmBaráth 2014.10.13. 18:11:58

@lutánnia: Örülök, hogy tetszett az írás, természetesen vannak ötleteim remek, de nem kicsit elhanyagolt filmekre, de ha van olyan, amelyre felhívnád a figyelmem, ne fogd vissza magad!:-)

lutánnia 2014.10.18. 20:06:01

@FilmBaráth: Nos, ha már így felveteted, és bocsi, hogy kicsit megkésve írok, de sajnos nem nagyon értem rá. Szóval, bár nem horror, de nagyon remek és hihetetlen látványvilágú cseh mesterművet megtudnám ajánlani. Ami pedig nem más mint a Verne könyvből készült az 1958-as Ördögi találmány!
És, hogy hivatalosan is megerősítsem, bedobom ezt a filmet a Kívánságlistára, amit végre kipróbálhatok :)

FilmBaráth 2014.10.18. 20:25:03

@lutánnia: Köszönöm, nagy Verne-fan vagyok, de ezt az alkotást még nem láttam, nagyon kíváncsi vagyok rá!:-)
Tessék szorgalmasan küldözgetni ilyen ínyencségeket a Kívánságlistára!:-)

moodPedro · http://ezer1film.blog.hu/ 2016.11.02. 03:44:47

Valószínűleg bennem lehet a hiba. Vagy pedig nem megfelelő körülmények között néztem a filmet. Lehet, hogy jobban be kellett volna sötétítenem. Mindenesetre nem nálad olvasom először, hogy milyen félelmetes hangulatot tud produkálni ez a film. Hiába voltam rá nyitott, bennem semmi ilyesmit nem váltott ki sajna. Végig ugyanazt a kissé nyomasztó hangulatot éreztem, mint Bunuel hasonlóan szürreális filmjeiben, de félelmet, vagy annak nyomát nem éreztem. Ettől függetlenül érdekes a cikk!

Korábbi hozzáaszólásra reagálva elhanyagolt film-javaslatot kértél: Hirtelen eszembe jut egy horror amiről szinte sehol nem hallottam, mégis szerintem frappáns, egyszerű és mégis érdekes: Jack in the Box (2009).

Ha meg régi filmet is szóba lehet hozni: Virradat (1927) - Nem horror, de olyan érzelmi hullámvasutat régen okozott bennem egy film, mint amilyet ez... Persze lehet, hogy valami korábbi személyes élmény miatt talált be nekem ennyire...

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2022.06.15. 11:15:09

Hogy az eredeti szalagok eltűnésének, vagy a forgatókönyv tényleges furcsaságának köszönhető azt nem tudom, de olyan volt nézni, mintha Alice full betintázva ugrott volna bele a nyúl üregébe. Rendesen kevert technika némafilm, és hangos egyszerre.
süti beállítások módosítása