Az utolsó esély / Crimson Tide (1995)
2014. október 12. írta: danialves

Az utolsó esély / Crimson Tide (1995)

crimson.jpgTony Scott soha nem arról volt híres, hogy szereti túlbonyolítani a filmjeit vagy túlságosan megterhelni velük nézője agyát. Ebből a sorból a Man on Fire lógott ki valamennyire felfelé, de a rendező életműve ilyen szempontból páratlanul egységes képet mutat. Az egységsugarú alkotásai közül pedig az egyik legkiemelkedőbb egyértelműen ez a tengeralattjárós thriller, szűk 20 évvel ezelőttről.

Oroszországban polgárháború tört ki, ami villámgyorsan nemzetközi üggyé válik, amikor a lázadók egy része elfoglal egy bázist és így a hatalmába kerít néhány interkontinentális rakétát. A csapástól rettegő amerikai hadvezetés egy atom-tengeralattjárót vezényel a helyszínre, rajta a rutinos Ramsey kapitánnyal (Gene Hackman), valamint új első tisztjével, Hunterrel (Denzel Washington). Azonban ahogy fokozódik a helyzet, a két tiszt között konfliktus alakul ki, majd egyre jobban el is mérgesedik: az egyszerű megoldásokban hívő kapitány nem gondolkodna sokat, mielőtt atomot dob az oroszokra, Hunter viszont meg akar bizonyosodni döntésük helyességéről - még akkor is, ha ezzel legénységének életét kockáztatja.

Dinner-and-a-Movie-Crimson-Tide-on-the-menu-Not-so-Classic-Sub-Sandwiches-for-a-classic-Submarine-Movie-4.jpgTony Scott kifejezetten kedveli a szűkre szabott időlimiteket, szinte alig van filmje, ahol hőseinek a feladatukat ne kellene borzasztó sürgősen elvégezniük. Ez pedig most is nagy segítségére van, már csak azért is, mert a forgatókönyvben istenigazából semmi nagy dolog nem történik, azonban a sztori folyamatosan sorakoztatja a feszültebbnél feszültebb szituációkat. Alig van jelenet, ahol ne találnánk szemben magunkat valamilyen visszaszámlálással, Scott pedig pontosan tudja, hogy mennyire fontos kiaknáznia ezt egy olyan alkotásban, ahol a legfontosabb eseményeket rádióüzenetek vagy a szonár jelei adják tudtunkra. Így egyszerre mondható, hogy elképesztő tempót diktál, miközben nem kapkod el semmit: a dinamikus vágások, kameramozgások mellett minden vészhelyzetben az utolsó másodpercig fokozza az izgalmakat.

Hozzá kell tennem, ennek köszönhetően könnyű megjósolni ezeknek a jeleneteknek a végkimenetelét, az egész mű befejezésével egyetemben. Mert végső soron ez a film is egy nagy csavaroktól mentes, egyszerűen és világosan felépített szerkezettel rendelkezik, ahol a két főszereplő közötti jelenetek kizárólag a konfliktusukat támogatják, ahol egy-egy jó szóval már kitartó szövetségeseket lehet szerezni. Ilyen szemmel nézve pedig ugyan egy kellemesen sallangmentes élményt nyújt a produkció, de legalább annyira tetten lehet benne érni a Tony Scott-alkotások klasszikus vonását, azaz, hogy a látottak jó eséllyel semmilyen mélyebb nyomot nem fognak hagyni bennünk.

De hiába kiszámítható, hogy a visszaszámlálás vége előtt egy másodperccel, vagy a kritikus mélység felett 10 lábbal minden jóra fordul, ezek a megoldások működnek, és igen ritkán válnak csak erőltetetté. Márpedig Scottól senki nem is azt várja el, hogy maradandó klasszikusokat vagy átütő erejű moziélményeket rendezzen, hanem, hogy ilyen egyszerű (de nem lebutított) elemekkel szórakoztasson két órán keresztül. Ez pedig az egyik legjobban itt sikerült neki.

7,5/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr966775825

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Oldfan 2014.10.12. 09:59:32

Bocs, hogy nem érdemben szólok hozzá, de ezt csak javítani kéne. Rossz beköszönő a cikk elején.
"Ebből a sorból a Man on Fire lógott ki valamennyire felfelé,..."
Ez fizikai képtelenség, így hibás a megfogalmazás. A lógás mindig lefelé történik. Felfelé kiemelkedik, kitűnik valami. Esetleg: "Ettől a Man on Fire esetében tért jó irányban..." vagy valami hasonlóra cserélhetnéd.
Szegény Tony meg nyugodjék békében.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.10.12. 11:33:27

@Oldfan: Szerintem a kilóg a sorból önmagában azt jelenti, hogy nem olyan, mint a többi. Értékítélet nélkül. Főleg, hogy olyan helyzetekben is tudod használni, ahol nagyon nem egyértelmű, hogy lefelé vagy felfelé, most találtam pl. egy ilyet:
"Pártfüggetlenként indul majdnem minden polgármesterjelölt - Nagykőrös bezzeg kilóg a sorból."

Oldfan 2014.10.12. 12:55:28

@danialves: "Szerintem a kilóg a sorból önmagában azt jelenti, hogy nem olyan, mint a többi. Értékítélet nélkül."
De nem azt írtad, hogy "kilóg a sorból," ami helyes is lenne kifejezésként, bár tartalmilag itt sem. Mert ami kilóg a sorból, az nem üt meg valamilyen mértéket. Nagyon is van értékitélete, ebben a szövegkörnyezetben, ahogy használod, pláne. Nyilvánvalóan, hogy nem arra gondoltál. Az idézett példád nem ilyen helyzetre vonatkozik.
Ott van, a te szavaiddal, EGY gondolatnak véve:
"Lógott ki ...FELFELÉ...." (Nem kiabálok, csak nem tudom másképp kiemelni.) Ez sem a "szerintem" kategória. Karinthy F.: Lógok a szeren. Tőlem sokkal jobban elmagyarázza, mit jelent...:)
Ha ennyivel nem tudtalak meggyőzni, akkor mindegy. Úgy marad és kész.

Ui: A másik poszton a "szerintem - nyilván" vitát látva: Egyértelműen jó az eredeti mondatod, mint értelemben, mint a szó használatában.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.10.12. 13:17:01

@Oldfan: Akkor még egyszer, mert szerintem nem jött át: A példát pont azért írtam, hogy lásd, a kifejezés nem hordoz önmagában értékítéletet. Nem azt jelenti, hogy nem üt meg valamilyen mértéket, hanem, hogy nem illik be a többi közé. Ez maximum akkor mérce, ha nagyon konformista valaki, de az is egy szubjektív dolog volna ugyebár. (Ezért nem is igazán tartom a konformizmus gondolkodását kritizáló Karinthy szavait ilyen szempontból mindent eldöntőnek.)
Természetesen éppen ezért számomra az adott szövegkörnyezetben szükséges volt, hogy külön jelezzem, számomra a "kilóg a sorból" pozitív vagy negatív tartalommal jár. De mivel az eredeti kifejezés nem hordoz magában semmilyen pozitív vagy negatív tartalmat, ebből kifolyólag nem igazán látom be, miért jelentene az ilyen jellegű kiegészítés ellentmondást.

Oldfan 2014.10.12. 13:56:04

@danialves: "az eredeti kifejezés nem hordoz magában semmilyen pozitív vagy negatív tartalmat," Dehogynem, attól függ, milyen szövegkörnyezetben használod.
"Pártfüggetlenként indul majdnem minden polgármesterjelölt - Nagykőrös bezzeg kilóg a sorból." Itt tényleg nem, de ez csupán egy HELYZETet ír le és nem minősít.
A Tony Scott filmeknél az "Utolsó esélyt" a többinél JOBBnak tartod, tehát MINŐSÍTED, nem a filmek sorára használod. Minősítésnél a "kilóg a sorból" ROSSZABBat jelent. Vagyis a választott tartalom ellentétes azzal, amit kifejezni akarsz. Ráadásul a "lóg" összekapcsolódik a "felfelé"-vel, ami a szó tartalmával ellentétes. Ennél világosabban nem tudom már kifejteni.
Karinthy - Semmi köze ahhoz a válasznak, amiért felhoztam. "Két lábam a levegőben kalimpál, térdem kifordul, csuklóm becsuklik, hajam a szemembe lóg, a vér a fejembe tolul..." Ezért nem lóg felfelé az ember....:)
Nekem mindegy, - amint azt írtam, - tőlem maradhat úgy. Ennél több billentyű koptatást nem szánok a témára.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.10.12. 14:05:59

@Oldfan: Amíg csak annyit írok, hogy kilóg a sorból, addig nem minősítem. Akkor az azt jelenti, hogy a Man on Fire nem olyan, mint a többi Tony Scott-film. Azt, hogy én ezt jónak tartom vagy sem, azt te soha az életedben nem tudnád meg, ha én csak annyit írnék, hogy kilóg a sorból. Eszedbe nem jutna most minősítésről beszélni, ha én azt nem minősítettem volna külön.

A "lóg"-ot meg ne keverd a "kilóg a sorból" kifejezéssel. De ha már ennyire szereted a szóképeket, 10 db 170 centis ember sorából egy két méter magas merre lóg ki? Lefelé? ;)

Nyílméregbéka 2014.10.13. 20:49:33

Azért a filmen állítólag jeletősen javított, hogy Tony Scott a forgatás előtt, a szerinte szövegben nem túl acélos forgatókönyvet odadta Quentin Tarantinonak, hogy kissé fésülje át a borzalmasan megírt dialógusokat.
süti beállítások módosítása